طوفان در زحل — تصویر نجومی روز

۹۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
طوفان در زحل — تصویر نجومی روز

یکی از بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین طوفان‌های ثبت شده در «منظومه شمسی» (Solar System) در سیاره «زحل» (Saturn) به وقوع پیوسته است است. اولین بار، در سال ۱۳۸۸، شکل‌گیری ابرهای بالایی در نیم‌کره شمالی زحل آغاز شد و به سرعت در اطراف این سیاره گسترش پیدا کرد.

طوفان در زحل

این طوفان نه تنها از زمین رصد می‌شد، بلکه از نزدیک نیز توسط «فضاپیمای رباتیک کاسینی» (Robotic Cassini Spacecraft) پیگیری می‌شد. این فضاپیما در حال حاضر در مدار زحل قرار دارد. این تصویر، در بهمن ماه و با مادون قرمز رنگ دروغین (شبه رنگ | False Colored) گرفته شده است. رنگ نارنجی در عکس نشانگر ابرهایی در اعماق جو است، در حالی که رنگ‌های روشن ابرهای بالاتر را نشان می‌دهند. حلقه‌های زحل در نزدیکی لبه خط افقی باریک و آبی موجود در تصویر قرار دارند.

نوارهای تار و تاب‌خورده سایه‌هایی از حلقه‌هایی هستند که خورشید آن‌ها را در نیمه بالای سمت چپ ابرها پراکنده است. تصور می‌شود طوفان شدیدی که در اثر آذرخش نویز رادیویی فراوانی داشت، ناشی از تغییرات فصلی (بهار شدن در شمال زحل) بوده باشد. پس از شش ماه، این طوفان کل سیاره را چرخیده و سپس، تلاش کرده بود تا دُنب خودش را بگیرد. همین امر در کمال تعجب موجب از بین رفتن طوفان شده است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ناسا
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *