ضایعات پوستی چه هستند؟ | علل و انواع

۱۳۶۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
ضایعات پوستی چه هستند؟ | علل و انواع

پوست بزرگترین عضو بدن ما انسان‌هاست. این عضو علاوه بر آن که نقش بسیار مهمی در تعریف زیبایی و زیرساخت‌های زیست اجتماعی بشر داشته است تابلوی بسیار مهمی برای وضع سلامتی ما به شمار می‌رود. تقریبا تمامی بیماری‌های پوستی و بسیاری از بیماری‌های دیگر به نحوی نشانه‌های از خود روی پوست به جا می‌گذارند. متخصصان پوست برای توصیف هریک از ضایعات واژه‌های مشخصی استفاده می‌کنند. این نام‌گذاری تشخیص، طبقه‌بندی و درمان بیماری‌های پوستی را تسهیل می‌کند. در ادامه به طور مختصر با انواع شایع ضایعات پوستی آشنا می‌شوید.

ماکول چیست؟

در ضایعه ماکول (Macule) ناحیه‌ای کوچک (کمتر از 0/5 سانتی‌متر) از پوست دچار تغییر رنگ می‌شود. ماکول‌ها همسطح پوست اطراف هستند و برجستگی قابل لمسی ندارند. برخی بیماری‌هایی که ماکول در آن‌ها مشاهده می‌شود شامل موارد زیر هستند:

  • تینه‌آ ورسیکالر
  • پتریازیس آلبا
ماکول
نمونه یک ماکول روی پوست

هشدار:‌ این مطلب حاوی تصاویری از بیماران مبتلا به قارچ سیاه است که ممکن است برای عده‌ای ناخوشایند باشند.

لکه پوستی چیست؟

لکه (Skin Patch) به دلیل تغییر رنگ پوست به وجود می‌آید. پچ هم مانند ماکول مسطح است و روی پوست لمس نمی‌شود. درواقع لکه پوستی، ماکولی است که بزرگتر از 0/5 سانتی‌متر باشد. شایع‌ترین بیماری که لکه در آن‌ها مشاهده می‌شود ویتیلیگو است.

لکه پوست
نمونه یک لکه روی پوست

پاپول چیست؟

پاپول (Papule) ضایعه‌ای برجسته و قابل لمس روی پوست است که قطری کمتر از 0/5 سانتی‌متر دارد. پاپول‌ها می‌توانند صورتی، زرد، سفید یا قرمز باشد. بیماری‌هایی که پاپول در آن‌ها مشاهده می‌شود عبارتند از موارد زیر:

پاپول چیست
نمونه یک پاپول

پلاک پوستی چیست؟

پلاک (Plaque) ضایعه‌ای سطحی و قابل لمس است که سطحی بیشتر از 0/5 سانتی‌متر را اشغال می‌کند. گاهی ممکن است چند پاپول با هم ادغام شده و یک پلاک تشکیل دهند. بیماری‌هایی که پلاک در آنها مشاهده می‌شود:

  • پسوریازیس
  • اگزما
  • درماتیت سبوره
پلاک پوستی
نمونه پلاک‌های متعدد در ناحیه پشت

ندول چیست؟

ندول (Nodule) برخلاف ضایعات پوستی قبلی یک ضایعه عمقی است. ندول‌ها هنگام لمس حالت گرد و تو پر دارند. ممکن است گاهی ندول به چشم دیده نشود و صرفا با لمس ناحیه متوجه حضورشان بشویم. قطر ندول‌ها بیش از 0/5 سانتی‌متر است. کیست به ندولی گفته می‌شود که سفت نبوده و حاوی مواد مایع یا نیمه‌جامد باشد.

ندول
هشدار: مشاهده این عکس ممکن است آزاردهنده باشد.
نمونه یک ندول روی دست که گرد و تو پر است. تو پر بودن مشخصه مهم ندول¬هاست.

وزیکول پوستی چیست؟

وزیکول‌ها ضایعات پوستی قابل لمسی هستند که حاوی مایعی شفاف‌اند. قطر وزیکول‌ها کمتر از 0/5 سانتی‌متر است. بیماری‌هایی که وزیکول در آن‌ها مشاهده می‌شود:

  • اگزما
  • هرپس
  • در محل ورودی نقب‌های گال

تاول پوستی چیست؟

تاول (Bulla) از جمله ضایعات پوستی قابل لمس بوده که از مایع پر شده است. این مایع می‌تواند سرم، پلاسما، خون یا چرک باشد. تاول‌ها معمولا بیش از 0/5 سانتی‌متر قطر دارند. بیماری‌هایی که تاول در آن‌ها مشاهده می‌شود:

  • سوختگی
  • پمفیگوس وولگاریس
  • درماتیت هرپتی فرم
  • بولوز پمفیگوئید

می‌توان گفت تاول نوعی وزیکول بزرگ است.

پوستول چیست؟

پوستول (Pustule) برآمدگی‌هایی هستند که حاوی مایع غیر شفاف و گاها چرک هستند. از نظر ظاهری پوستول‌ها معمولا مانند جوش به صورت هاله‌ای قرمز با مرکزی سفید دیده می‌شوند. شایع‌ترین علت مشاهده پوستول آکنه است. از سایر علل این نوع ضایعات پوستی می‌توان به آلرژی‌های غذایی و نیش حشرات اشاره کرد.

کهیر چیست؟

کهیر (Skin Wheal) در واقع پاپول یا پلاک‌های مسطح و قرمز رنگی هستند که به دلیل تجمع خون در پوست به وجود می‌آیند. کهیرها معمولا به سبب یک واکنش حساسیتی به وجود می‌آیند و خارش‌دار هستند. کهیر موقت بوده و طی 24 - 48 ساعت محو می‌شود.

کهیر
نمونه کهیر روی بدن
بر اساس رای ۶۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «ضایعات پوستی چه هستند؟ | علل و انواع»

ممنون عالی بود.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *