سود موثر سالانه چیست؟ – توضیح و نحوه محاسبه به زبان ساده

۱۰۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
سود موثر سالانه چیست؟ – توضیح و نحوه محاسبه به زبان ساده

سود موثر سالانه مقدار سود واقعی را در زمان سپرده‌گذاری یا دریافت وام نشان می‌دهد. برای محاسبه سود موثر سالانه سرمایه‌گذاران می‌توانند مقدار سود حاصل از هر بازه زمانی را با مقدار سرمایه اولیه جمع کنند و در محاسبه سود دوره بعدی آن‌ها را لحاظ کنند. بنابراین برای اینکه افراد بتوانند از مقدار واقعی سودهای حاصل از سپرده‌گذاری‌های بانکی مطلع شوند نیاز دارند تا سود موثر سالانه آن‌ها را محاسبه کنند. از سویی دیگر توجه به سود موثر سالانه در زمان دریافت وام‌های بانکی نیز به وام‌گیرندگان کمک می‌کند تا بتوانند هزینه واقعی دریافت وام مربوطه را حساب کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که سود موثر سالانه چیست و نحوه محاسبه آن را شرح می‌دهیم. در ادامه نیز پس از آشنایی با سود مرکب موارد استفاده از سود موثر سالانه را بیان می‌کنیم.

997696

سود موثر سالانه چیست؟

زمانی که سود مرکب را در محاسبه  سود واقعی سالانه لحاظ کنیم، سود موثر سالانه به‌دست می‌آید. در واقع زمانی که سود را برای سودهای دریافتی نیز محاسبه کنیم و مجموع آن‌ها را در نظر بگیریم می‌توانیم سود موثر سالانه را حساب کنیم. بنابراین زمانی که برای محاسبه سود، از سودهای دریافتی در دوره‌های زمانی قبلی نیز استفاده شود، سود موثر سالانه به‌دست می‌آید.

آشنایی با مفهوم سود موثر سالانه

سود موثر سالانه نرخ سود واقعی را برای یک محصول مالی یا وام بیان می‌کند. موضوع مهمی که برای درک مفهوم سود موثر سالانه باید به آن توجه داشت این است که با افزایش دوره‌های زمانی محاسبه سود مرکب، سود موثر سالانه نیز افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال دو وام را در نظر بگیرید که هر کدام دارای نرخ سود ده درصد هستند اما اولی به‌طور سالانه سود را مرکب می‌کند و دیگری دوبار در سال سود مرکب را لحاظ می‌کند. در این حالت سود موثر وامی که دوبار در سال از سود مرکب استفاده می‌کند بیشتر از سود موثر وام دیگر است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سود مرکب می‌توانید مطلب سود مرکب چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

تا اینجا یاد گرفتیم که مفهوم سود موثر سالانه چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سود موثر سالانه سپرده‌گذاری چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌‌کنیم.

تصویری نمادین از نمودار قیمت - سود موثر سالانه چیست

سود موثر سالانه سپرده‌گذاری چیست؟

سود موثر سالانه سپرده‌گذاری مقدار سود واقعی است که در ازای سپرده‌‌گذاری به افراد داده می‌شود. زمانی که تبلیغات مربوط به سود حساب‌های سپرده‌گذاری یا وام‌‌های بانکی را مشاهده می‌کنید، با دو نوع سود مواجه می‌شویم. یکی از آن‌ها سود ساده است که در آن سود دریافتی به سرمایه‌ اولیه برای دریافت سود مرکب افزوده نمی‌شود.

اما نوعی دیگری از دریافت سود وجود دارد که در آن مقدار سود مرکب و تعداد دفعات اعمال آن نیز لحاظ می‌شود. بنابراین سود موثر سالانه تصویری کامل‌تر از مقدار واقعی سود دریافتی به سرمایه‌گذاران می‌دهد و آن‌ها می‌توانند محصولات و ابزارهای مالی مربوطه را بهتر انتخاب کنند.

آشنایی با مفاهیم اقتصادی با فرادرس

آشنایی با مفاهیم اقتصادی از جنبه‌های مختلفی می‌تواند به افراد کمک کند. از یک سو افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی را دارند می‌توانند با استفاده از تحلیل بنیادی و بررسی عملکرد مالی شرکت‌ها سهام پرپتانسیل را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

مواردی همانند بهره‌وری، هزینه و ریسک و پاداش مواردی هستند که در اقتصاد خرد مطرح می‌شوند. افراد با توجه به این مفاهیم می‌توانند برنامه‌ریزی مالی دقیق‌تر و مدیریت بدهی مناسب‌تری را انجام دهند. برای مثال فردی که برای راه‌اندازی بنگاه اقتصادی وام دریافت می‌کند با آشنایی به مفاهیم اقتصاد خرد و درک مفهوم سود موثر سالانه می‌تواند هزینه واقعی تمام‌شده وام دریافتی را محاسبه کند.

از سویی دیگر برخی دیگر از مسایل همانند بررسی تورم، بیکاری و تولید ناخالص ملی در حوزه اقتصاد کلان مطرح می‌شوند. افراد با بررسی این موارد می‌توانند از تاثیرات آن‌ها در نوسانات قیمت بازارهای مالی مطلع شوند و تصمیم‌گیری‌های بهتری در انتخاب سهام و انجام معاملات خود داشته باشند.

مجموعه آموزش علوم اقتصادی
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش علوم اقتصادی روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت آشنایی با مفاهیم اقتصادی فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفاهیم اقتصاد خرد و کلان و کاربردهای آن در حوزه مالی می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

نحوه محاسبه سود موثر سالانه

برای درک بهتر نحوه محاسبه سود موثر سالانه در ادامه با مثالی نحوه انجام محاسبات برای به‌دست آوردن سود موثر سالانه را شرح می‌دهیم. فرض کنید موسسه‌ای مالی برای سپرده‌های افراد ۱۲٪ سود سالانه پرداخت می‌کند. مطابق با شرایط پرداخت، این سود به صورت ماهانه، مرکب (ترکیب) می‌شود و به مجموع سود و سرمایه اولیه، سود پرداخت می‌شود.

به‌ عبارت دیگر این موسسه سود مرکب به سپرده‌گذاری‌ها می‌دهد که به‌صورت ماهانه ترکیب می‌شود. حال فرض کنید فردی ده هزار دلار سرمایه‌ اولیه دارد و قصد دارد آن را در این موسسه مالی سپرده گذاری کند. در این حالت میزان افزایش موجودی در حساب این شخص در طول یک سال مطابق با جدول زیر است.

 نحوه محاسبه سود موثر سالانه
نحوه محاسبه سود موثر سالانه

همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید، مقدار سود سالانه برابر با ۱۲٪ است. بنابراین برای اینکه بتوانیم مقدار سود حاصل برای هر ماه را محاسبه کنیم نیاز داریم تا آن را بر عدد دوازده تقسیم کنیم تا سود برای هر ماه که در این مثال برابر با یک درصد است را برای مانده موجودی هر ماه حساب کنیم.

از سویی دیگر همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌‌کنید لازم است سود هر ماه محاسبه شود و به مانده سود و سرمایه‌ اولیه در ماه قبلی نیز اضافه شود. با انجام این محاسبات در نهایت سود حاصل در پایان سال برابر با مقدار ۱۱۲۶۸ دلار می‌شود بنابراین در این مثال سود موثر برابر با ۱۲/۶۸۳٪ می‌شود.

با وجود اینکه موسسه مالی مربوطه سود ۱۲٪ را بیان می‌کند اما با توجه به استفاه از ترکیب سود ماهانه به سرمایه قبلی مقدار رشد دارایی مربوطه برابر با ۱۲/۶۸۳٪ است.

فرمول سود موثر سالیانه

پس از توضیحاتی که در بالا ارائه کردیم می‌توانیم فرمول محاسبه سود موثر سالیانه را نیز به روش زیر به‌دست آوریم.

E=(1+in)n1E =(1+\frac{i}{n})^{n}-1

  • E: سود موثر سالیانه
  • i: سود اسمی سالیانه
  • n: تعداد دوره

برای افزایش سواد مالی برای سرمایه‌گذاری می‌توانید فیلم آموزش سواد مالی برای افزایش سرمایه و دارایی فرادرس را مشاهده کنید.

تصویری نمادین از فردی در حال بررسی سود سالانه

موارد استفاده سود موثر سالانه چیست؟

سود موثر سالانه را می‌توانیم در حوزه‌های مالی متفاوتی استفاده کنیم که در ادامه به دو نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تحلیل سرمایه‌گذاری

یکی از موارد مصرف سود موثر سالانه در تحلیل سرمایه‌گذاری است. برای این منظور سرمایه‌‌گذاران می‌توانند سود موثر سالانه را برای محصولات و ابزارهای مالی متفاوت محاسبه کنند. برای اینکه سرمایه‌گذاران و موسسات مالی بتوانند مدیریت دارایی بهتری را با توجه به میزان بازدهی ابزارهای مالی متنوع انجام دهند، نیاز دارند تا با توجه به میزان بازدهی و میزان ریسک در دارایی‌های مختلف نسبت به تخصیص سرمایه در دارایی‌های موردنظر اقدام کنند.

برای مثال با استفاده از محاسبه سود موثر سالانه برای سهام، اوراق قرضه و حساب‌های بانکی افراد می‌توانند میزان سود واقعی آن‌ها را حساب کنند. بنابراین با محاسبه سود موثر سالانه برای هر کدام از ابزارهای مالی افراد ابزارهای مالی پرسود را در بازه‌های زمانی مشخص می‌توانند پیدا کنند.

تحلیل هزینه‌های وام

محاسبه مقدار سود موثر سالانه برای مقایسه میزان هزینه در دریافت انواع وام نیز استفاده می‌شود. زمانی که افراد از موسسات مالی وام می‌گیرند، لازم است تا قبل از دریافت وام مقدار هزینه واقعی برای دریافت وام مربوطه را محاسبه کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند با توجه به هزینه‌های مربوط به هر وام نسبت به دریافت آن اقدام کنند.

موسسات مالی معمولا از سود اسمی وام‌های پرداختی در تبلیغات خود استفاده می‌کنند. بنابراین افراد با محاسبه سود موثر سالانه برای وام‌ها از مقدار نهایی پرداختی برای اقساط مربوطه آگاه می‌شوند.

افزایش سواد مالی با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند سرمایه و دارایی‌های خود را افزایش دهند، می‌بایست سواد مالی خود را بالا ببرند. سواد مالی به افراد کمک می‌کند تا بتوانند تحلیل بهتری از شرایط اقتصادی داشته باشند و منابع مالی خود را به‌طور هوشمندانه‌ای مدیریت کنند.

برای مثال فردی که قصد دارد برای افزایش سرمایه سپرده‌گذاری انجام دهد، نیاز دارد تا میزان واقعی سود حاصل از سپرده‌گذاری خود را محاسبه کند تا بتواند تصمیم‌گیری بهتری درباره نحوه تخصیص منابع مالی خود اتخاذ کند.

در این حالت این فرد می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسبی از سود مرکب برای افزایش میزان سود در سپرده‌گذاری مربوطه استفاده کند. بنابراین کسب مهارت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری و مدیریت ریسک بهینه در بازارهای مالی برای انجام سرمایه‌گذاری‌های موفق ضروری است.

از سویی دیگر برای اینکه افراد بتوانند تحلیل درستی از سهام شرکت‌ها ارائه کنند، نیاز دارند تا درک درستی از میزان سوددهی شرکت‌ها داشته باشند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا شرکت‌های سودده را شناسایی کنند و با سرمایه‌گذاری در سهام آن‌ها در بلندمدت سرمایه خود را افزایش دهند.

مجموعه آموزش علوم اقتصادی
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش علوم اقتصادی روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت افزایش سواد مالی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه اقتصاد و مسائل مالی می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که سود موثر سالانه چیست و توضیحاتی را درباره آن بیان کردیم. پس از پاسخ به این سوال که سود موثر سالانه چیست به این موضوع پرداختیم که سود موثر سالانه چه موضوعی را بیان می‌کند. در ادامه نحوه محاسبه سود موثر سالانه را بیان کردیم.

سپس مفهوم سود مرکب را شرح دادیم. برای این منظور درباره افزایش تعداد دفعات محاسبه سود مرکب، اهمیت سود موثر در دریافت وام و تاثیر تعداد دوره‌های ترکیب سود توضیحاتی ارائه کردیم. در پایان نیز موارد استفاده از سود موثر سالانه را بیان کردیم و استفاده از سود موثر سالانه در تحلیل سرمایه‌گذاری و تحلیل هزینه‌های وام را شرح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
InvestopediaCFI
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *