سحابی ساعت شنی — تصویر نجومی روز

۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ مهر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
سحابی ساعت شنی — تصویر نجومی روز

شکل ساعت شنی مانند موجود در این تصویر، «سحابی ساعت شنی» (Engraved Hourglass Nebula) یا MyCn 18 است. حلقه‌های این سحابی به گونه‌ای قرار گرفته‌اند که طرحی همچون یک ساعت شنی را ایجاد می‌کنند و چنین به نظر می‌رسد که در مرکز این ساعت شنی یک چشم قرار دارد. این «سحابی سیاره‌نما» (Planetary Nebulae) در «صورت فلکی مگس‌جنوبی» (Musca Constellation) قرار دارد و فاصله آن تا زمین، ۸,۰۰۰ سال نوری است.

سحابی ساعت شنی

سوخت هسته‌ای ستاره اصلی این سحابی پایان یافته و در نتیجه، مرحله کوتاه، تماشایی و پایانی این ستاره خورشید مانند در حال وقوع است. در این مرحله، فرایند مبدل شدن ستاره به به یک کوتوله سفید محو و سرد اتفاق می‌افتد. حدود ۲۴ سال پیش (سال ۱۹۹۵ میلادی)، ستاره‌شناسان از «تلسکوپ فضایی هابل» (Hubble Space Telescope | HST) برای ساخت مجموعه‌ای از تصاویر از این سحابی سیاره‌نما استفاده کرده‌اند. تصویری که در اینجا مشاهده می‌کنید نیز یکی از تصاویر این مجموعه محسوب می‌شود.

حلقه‌های ظریف و گازهای درخشان رنگارنگ (نیتروژن: قرمز، هیدروژن: سبز و اکسیژن: آبی) لایه بیرونی ساعت شنی را شکل می‌دهند. وضوح بی‌سابقه و جزئیات شگفت‌انگیز موجود در این تصویر، به پرده‌برداری از اسرار اشکال پیچیده و تقارن سحابی‌هایی مانند MyCn 18 کمک می‌کند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Nasa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *