روزهای هفته در زبان فرانسه – با مثال، ترجمه و تلفظ صوتی

۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۴ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
روزهای هفته در زبان فرانسه – با مثال، ترجمه و تلفظ صوتی

یادگیری روزهای هفته در زبان فرانسه یکی از اولین گام‌ها برای ورود به دنیای زبان فرانسه است. تصور کنید در حال برنامه‌ریزی برای سفری به «پاریس» هستید. برای رزرو هتل یا رستوران، به دانستن روزهای هفته به زبان فرانسه نیاز خواهید داشت. یا شاید بخواهید با یک دوست فرانسوی‌زبان در مورد برنامه‌های آخر هفته صحبت کنید. دانستن نام روزها در زبان فرانسه به شما کمک می‌کند تا در این موقعیت‌ها به راحتی ارتباط برقرار کنید.

997696

اما چگونه می‌توان روزهای هفته را به زبان فرانسه یاد گرفت؟ در این مطلب از «مجله فرادرس»، ما به شما روش‌های ساده و کاربردی برای یادگیری روزهای هفته را آموزش می‌دهیم. پس از خواندن این مطلب، شما قادر خواهید بود تا روزهای هفته را در جملات ساده و روزمره استفاده کنید. آیا می‌دانستید که نام برخی از روزهای هفته در زبان فرانسه ریشه در اساطیر رومی دارد؟ با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم و نکات مهم مربوط به روزهای هفته در زبان فرانسه را یاد بگیریم.

روزهای هفته در زبان فرانسه

دانستن روزهای هفته به شما کمک می‌کند تا در سفر به فرانسه یا در مکالمات با افراد فرانسوی‌زبان به راحتی تاریخ قرار ملاقات‌ها، برنامه‌های روزانه و رویدادها را بیان کنید. از طرفی یادگیری واژگان جدید مانند روزهای هفته، به گسترش دایره لغات شما کمک کرده و مهارت‌های زبانی‌تان را تقویت می‌کند. حال که می‌خواهیم روزهای هفته در زبان فرانسه را یاد بگیریم، می‌توانیم با «فیلم آموزش اصول یادگیری زبان فرانسه و نکات مهم در یادگیری آن فرادرس» که رایگان هم هست، یادگیری خود را عمیق‌تر کنیم. در ادامه لینک این آموزش را مشاهده خواهید کرد.

برای سفر به فرانسه یا مکالمه با دوستان فرانسوی‌زبان، دانستن نام روزهای هفته ضروری است. جدول ساده و کاربردی زیر، تمامی روزهای هفته به همراه مخفف و معادل فارسی آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد. با این جدول می‌توانید به راحتی تقویم خود را به زبان فرانسه بنویسید یا برنامه‌های هفتگی‌تان را برنامه‌ریزی کنید.

روزهای هفته در زبان فرانسه
مخفف معادل فارسیروزهای هفته
.LunدوشنبهLundi
Mar.سه‌شنبهMardi
Mer.چهارشنبهMercredi
Jeu.پنجشنبهJeudi
Ven.جمعهVendredi
Sam.شنبهSamedi
.DimیکشنبهDimanche

باید بدانیم استفاده از مخفف‌ها در زبان فرانسه به اندازه زبان انگلیسی رایج نیست. مخفف‌ها معمولاً در نوشته‌های رسمی و یا در برخی موارد خاص مانند جدول‌ها و تقویم‌ها استفاده می‌شوند. در زبان فرانسه قرار دادن نقطه بعد از مخفف روزهای هفته معمول است. در برخی موارد، به خصوص در متون غیررسمی، ممکن است نقطه بعد از مخفف حذف شود. اما به طور کلی، قرار دادن نقطه بعد از مخفف روزهای هفته در زبان فرانسه، روشی صحیح و استاندارد است. در جمله‌های زیر کاربرد روزهای هفته را که در جدول دیدیم، مشاهده خواهید کرد.

Lundi, je vais au travail.

دوشنبه، من به سر کار می‌روم.

Mardi soir, nous allons au restaurant.

سه‌شنبه شب، ما به رستوران می‌رویم.

Mercredi après-midi, j'ai cours de français.

چهارشنبه بعدازظهر، من کلاس فرانسه دارم.

دختری مقابل برج ایفل در فرانسه

Jeudi, c'est mon anniversaire.

پنجشنبه، تولد من است.

Vendredi soir, on sort en boîte de nuit.

جمعه شب، ما به کلوپ می‌رویم.

Samedi, je vais faire du shopping.

شنبه، من خرید می‌کنم.

Dimanche, je me repose.

یکشنبه، من استراحت می‌کنم.

​Je travaille tous les lun.

من دوشنبه‌ها کار می‌کنم.

Le cours de français a lieu les mer.

کلاس فرانسه روزهای چهارشنبه برگزار می‌شود.

نکته: نام روزهای هفته در زبان فرانسه (و بسیاری از زبان‌های دیگر) ریشه در اساطیر روم باستان دارد. به عبارت ساده‌تر، نام هر روز هفته در زبان فرانسه برگرفته از نام یکی از خدایان یا اجرام آسمانی مهم در اساطیر روم است. مثلاً «Lundi» (دوشنبه) از نام «Luna» (لونا)، الهه ماه در روم باستان گرفته شده است. یا «Mardi» (سه‌شنبه) از نام «سیاره مریخ» (Mars)، خدای جنگ در روم باستان گرفته شده است.

چگونه روزهای هفته در زبان فرانسه را با فرادرس یاد بگیریم؟

فیلم های آموزش زبان فرانسه فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش زبان فرانسه از فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

روزهای هفته، ستون فقرات تقویم هستند و دانستن آن‌ها برای هر فردی که قصد یادگیری زبان فرانسه را دارد، ضروری است. تصور کنید در حال برنامه‌ریزی یک سفر به «پاریس» هستید. برای هماهنگی با دوستان فرانسوی‌زبان خود، دانستن روزهای هفته به زبان فرانسه بسیار ضروری است. یا شاید بخواهید یک ایمیل رسمی به همکارتان فرانسوی بنویسید و در آن به یک جلسه در روز مشخص اشاره کنید. در همه این موقعیت‌ها، تسلط بر روزهای هفته به زبان فرانسه به شما کمک خواهد کرد تا ارتباط موثرتری برقرار کنید.

فرادرس با ارائه آموزش‌های تعاملی و جذاب، یادگیری روزهای هفته را به یک تجربه لذت‌بخش تبدیل کرده است. با تماشای ویدئوهای آموزشی و تمرین مداوم، می‌توانید به سرعت به این هدف دست پیدا کنید. همچنین، می‌توانید از امکانات تعاملی فرادرس مانند آزمون‌های آنلاین و تمرین‌های نوشتاری برای ارزیابی پیشرفت خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا فیلم آموزشی زیر را که ما در فرادرس تهیه کرده‌ایم و می‌توانید روی لینک آن کلیک کنید، ببینید.

برای یادگیری اصطلاحات رایج زبان فرانسه، اصطلاحات پرکاربرد در مکالمات روزانه، اصطلاحات مفید برای ارتقای کیفیت مکالمه، جملاتی که در سفر احتیاج دارید و جمله‌های ساده برای شروع مکالمه از فیلم‌هایی آموزش زبان فرانسه فرادرس که در ادامه فهرست کرده‌ایم، دیدن کنید.

واژگان مربوط به روزهای هفته در زبان فرانسه

با استفاده از جدول زیر، می‌توانید به سادگی واژگان مربوط به روزهای هفته در زبان فرانسه را یاد گرفته و در مکالمات روزمره، سفرها و یا مطالعه متون به زبان فرانسه از آن استفاده کنید. این جدول، برای تسلط بر واژگان پایه زبان فرانسه مفید است.

واژگان مربوط به روزهای هفته در زبان فرانسه
معادل فارسیواژه فرانسوی
سالannée
ساعتheure
روزjour
ماهmois
هفتهsemaine
آخر هفتهLe week-end
ماه‌های سال
ژانویهjanvier
فوریهfévrier
مارسmars
آوریلavril
مهmai
ژوئنjuin
ژوئیهjuillet
اوتaoût
سپتامبرseptembre
اکتبرOctobre
نوامبرNovembre
دسامبرDécembre
ساعت‌های روز و شب
صبحmatin
ظهرmidi
بعدازظهرaprès-midi
عصر / شبsoir
شبnuit

نکته ۱:‌ بیشتر نام ماه‌ها در فارسی به صورت قرضی از زبان فرانسه وارد شده‌اند و تغییرات کمی در تلفظ و نگارش آن‌ها ایجاد شده است.

نکته ۲: در فرانسه، هفته از روز دوشنبه (Lundi) آغاز می‌شود. روزهای دوشنبه تا جمعه معمولاً روزهای کاری هستند و شنبه و یکشنبه تعطیلات آخر هفته محسوب می‌شوند. در زبان فرانسه، اغلب از عبارت «le weekend» برای اشاره به آخر هفته (شنبه و یکشنبه) استفاده می‌شود.

جمله‌های زیر با واژگان جدول بالا را مشاهده کنید.​

L'année scolaire commence en septembre.

سال تحصیلی در ماه «سپتامبر» شروع می‌شود.

Le mois de mars a 31 jours.

ماه «مارس» ۳۱ روز دارد.

چند کتاب‌ در گرامر روزهای هفته به زبان فرانسه در کتابخانه و عینکی روی آن ها

Le week-end, je me lève souvent à 10 heures.

آخر هفته، من معمولاً ساعت ۱۰ صبح از خواب بیدار می‌شوم.

En janvier, il fait froid et il neige souvent.

در ماه «ژانویه» هوا سرد است و اغلب برف می‌بارد.

Une année a 12 mois et 52 semaines.

یک سال ۱۲ ماه و ۵۲ هفته دارد.

Je travaille 5 jours par semaine.

من هفته‌ای ۵ روز کار می‌کنم.

Les vacances d'été durent deux mois.

تعطیلات تابستانی دو ماه طول می‌کشد.

عبارات رایج برای بیان روزهای هفته

یادگیری روزهای هفته در زبان فرانسه یکی از اولین گام‌ها برای تسلط بر این زبان زیبا است. دانستن این عبارات به شما کمک می‌کند تا در مکالمات روزمره به راحتی شرکت کنید، برنامه‌ریزی سفر کنید و حتی با دوستان فرانسوی‌زبان خود قرار ملاقات بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم «فیلم آموزش مکالمه زبان فرانسوی سطح پیشرفته فرادرس» را برای یادگیری هرچه عمیق‌تر مکالمه به زبان فرانسه،‌ از دست ندهید. لینک این ویدئوی آموزشی را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

در ادامه عبارات و اصطلاحات رایج مرتبط با روزهای هفته در زبان فرانسه را در جمله‌های مختلف به همراه کاربردشان فهرست کرده‌ایم.

  • عبارات رایج برای صحبت درباره برنامه‌های روزانه:

Aujourd'hui, c'est...

امروز ... است.

Demain, je vais...

فردا من ... خواهم رفت.

La semaine prochaine,...

هفته آینده...

 ​
  • جمله‌های رایج برای صحبت درباره تعطیلات و اوقات فراغت:

Ce week-end, je vais...

این آخر هفته، من ... خواهم رفت.

Pendant les vacances,...

در طول تعطیلات...

پرچم کشور فرانسه به سبک کارتونی
  • نمونه سوال برای پرسیدن در مورد برنامه‌های دیگران:

Qu'est-ce que tu fais ce soir?

امشب چه کار می‌کنی؟

Tu es libre demain?

فردا وقت آزادی داری؟

  • نمونه جمله برای صحبت درباره روزهای خاص:

Le jour de mon anniversaire,...

روز تولدم...

Le jour de Noël,...

روز کریسمس...

پیشنهاد می‌کنیم برای بهبود مهارت مکالمه به زبان فرانسه، مطالب «آموزش خواندن ساعت در زبان فرانسه» یا «جملات پرکاربرد در زبان فرانسه که باید بدانید» و هم‌چنین «۶۰ ضرب المثل فرانسوی پرکاربرد و رایج با ترجمه فارسی» را در «مجله فرادرس» مطالعه کنید.

کاربرد حروف اضافه با روزهای هفته در زبان فرانسه

در زبان فرانسه، استفاده از حروف اضافه با روزهای هفته بسیار مهم است و به درک بهتر جمله کمک می‌کند. رایج‌ترین حرف اضافه‌هایی که با روزهای هفته استفاده می‌شوند را در ادامه آورده‌ایم و می‌توانید مطلب مرتبط با هریک را در مجله فرادرس مطالعه کنید. این حروف عبارتند از «حرف اضافه à» که برای اشاره به یک روز خاص یا یک روز در هفته استفاده می‌شود، «حرف اضافه de در فرانسه» که برای اشاره به یک بازه زمانی یا یک دوره استفاده می‌شود و «en در فرانسه» که برای اشاره به یک فصل یا یک ماه استفاده می‌شود، اما گاهی اوقات نیز برای اشاره به یک روز خاص به کار می‌رود.

در مثال‌های زیر این کاربردها را خواهیم دید.

Je vais au cinéma le samedi.

من شنبه به سینما می‌روم.

De lundi à vendredi, je travaille.

از دوشنبه تا جمعه، من کار می‌کنم.

(در این جمله از «De + روز اول + à + روز آخر» برای نشان دادن یک بازه زمانی استفاده کرده‌ایم.)

En janvier, il fait froid.

در «ژانویه» هوا سرد است.

Je suis né un lundi.

من یکشنبه به دنیا آمدم.

Les cours ont lieu du lundi au vendredi.

کلاس‌ها از دوشنبه تا جمعه برگزار می‌شود.

نکته ۱: معمولاً قبل از روزهای هفته از حرف تعریف «le» استفاده می‌شود. برای درک بهتر مثال زیر را ببینید.

Le mardi, je vais à la piscine.

سه‌شنبه، من به استخر می‌روم.

نکته ۲: اگر بخواهیم به تکرار یک عمل در روزهای مختلف اشاره کنیم، از عباراتی مانند «tous les jours» (هر روز)، «chaque jour» (هر روز)، «tous les lundis» (هر دوشنبه) و... استفاده می‌کنیم. برای مثال جمله‌های زیر را ببینید.

Je vais à la piscine tous les mardis.

من هر سه‌شنبه به استخر می‌روم.

***

Il fait du sport chaque jour.

او هر روز ورزش می‌کند.

پرچم کشور فرانسه به سبک مینیمال

​یادگیری نوشتن به فرانسه با فرادرس

برای تسلط بر زبان فرانسه یادگیری نوشتن به فرانسه با فرادرس بسیار مهم است. چراکه نوشتن رزومه به زبان فرانسه، نامه‌نگاری، نوشتن متن برای دانش‌آموزان و... بستگی به میزان مهارت ما در این زبان دارد. برای بهتر کردن این مهارت پیشنهاد می‌کنیم آموزش‌های فرادرس زیر که می‌توانید روی آن‌ها کلیک کنید، از دست ندهید.

فیلم های آموزش نوشتن به زبان فرانسه فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزشی فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

تمرین روزهای هفته در زبان فرانسه

برای ارزیابی عملکرد خود در رابطه با «روزهای هفته در زبان فرانسه»، می‌توانید از آزمونی که در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید. سوال‌ها را بخوانید و با زدن بر روی گزینه جواب، نتیجه عملکرد خود را ببینید.

در جای خالی واژه مناسب را قرار دهید.

Q1: Je vais au cinéma _____samedi.

جواب

Réponse: Je vais au cinéma le samedi.

Q2: Les cours commencent _____lundi et finissent _____vendredi.

جواب

Réponse: Les cours commencent le lundi et finissent le vendredi.

Q3: _____,je fais du sport.

جواب

Réponse: Le week-end, je fais du sport.

Q4: _____est mon jour préféré de la semaine.

جواب

Réponse: Samedi est mon jour préféré de la semaine.

Q5: Nous partons en vacances _____prochain. 

جواب

Réponse: Nous partons en vacances la semaine prochain. 

Q6: Je n'aime pas travailler _____lundi matin.

جواب

Réponse: Je n'aime pas travailler le lundi matin.

Q7: _____,nous avons une réunion d'équipe. 

جواب

Réponse: Mercredi, nous avons une réunion d'équipe. 

Q8: _____,je vais rendre visite à mes grands-parents. 

جواب

Réponse: Dimanche, je vais rendre visite à mes grands-parents. 

Q9: Le marché est ouvert tous les _____matin. 

جواب

Réponse: Le marché est ouvert tous les dimanche matin. 

Q10: _____est le dernier jour de la semaine.

جواب

Réponse: Dimanche est le dernier jour de la semaine.

​جمع‌بندی نکات مهم

در انتهای این مطلب از «مجله فرادرس» نکات مهم را جمع‌بندی خواهیم کرد. روزهای هفته در زبان فرانسه به ترتیب «Lundi» (دوشنبه)، «Mardi» (سه‌شنبه)، «Mercredi» (چهارشنبه)، «Jeudi» (پنجشنبه)، «Vendredi» (جمعه)، «Samedi» (شنبه)، «Dimanche» (یکشنبه)، است. قبل از روزهای هفته معمولاً از حرف تعریف «le» استفاده می‌شود. با استفاده ترکیبی از حروف اضافه و سایر کلمات، می‌توان بر روز خاص یا بازه زمانی موردنظر تاکید کرد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Francais Avec PierreProjet VoltaireTV 5 Monde
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *