محاسبه درصد آزمون | درصد گیری در کنکور و تست — به زبان ساده

۹۱۹۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
محاسبه درصد آزمون | درصد گیری در کنکور و تست — به زبان ساده

داوطلبان آزمون‌های مختلف معمولاً تمایل دارند پس از آزمون برآوردی از عملکرد خود داشته باشند. در آزمون‌های تستی، نتایج عملکرد داوطلبان برحسب درصد بیان می‌شود و نحوه درصد گیری هر آزمون با توجه به قوانین و قواعدی که برای آن وضع شده است، با آزمون‌های دیگر متفاوت است. در آزمون‌های تستی، دو روش کلی برای درصد گیری هر درس وجود دارد. در روش اول پاسخ اشتباه جریمه‌ای ندارد و مبنای درصد گیری تعداد پاسخ‌های صحیح است. اما در روش دیگر، که رایج‌تر نیز هست، برای هر پاسخ غلط نمره منفی در نظر گرفته می‌شود و سپس درصد گیری انجام می‌شود. نمره منفی یک جواب غلط معمولاً یک‌سوم نمره مثبت جواب درست است. در این مطلب از مجله فرادرس، این روش‌های درصد گیری را با مثال بررسی می‌کنیم.

درصد گیری بدون نمره منفی

در برخی آزمون‌های چندگزینه‌ای، انتخاب گزینه اشتباه تأثیر منفی بر درصد گیری ندارد و تأثیر آن مانند سؤالاتی است که پاسخ آن‌ها داده نشده است.

در این موارد، کافی است تعداد پاسخ‌های صحیح را بر تعداد کل سؤالات تقسیم و نتیجه را در ۱۰۰ ضرب کنیم تا درصد آن درس به دست آید:‌

درصد گیری بدون نمره منفی

مثال درصد گیری بدون نمره منفی

فرض کنید دانش‌آموزی در کنکور آزمایشی شرکت کرده و نتیجه آزمون دروس تخصصی او مطابق جدول زیر است. با توجه به این نکته که آزمون نمره منفی ندارد، درصد دروس مختلف را محاسبه کنید. مجموع سؤالات ریاضیات، فیزیک و شیمی، به ترتیب ۵۵، ۴۵ و ۳۵ است.

نام درستعداد جواب‌های صحیحتعداد جواب‌های غلط
ریاضیات (تعداد کل سؤالات: ۵۵)۳۲۱۵
فیزیک (تعداد کل سؤالات: ۴۵)۲۳۸
شیمی (تعداد کل سؤالات: ۳۵)203

حل: با توجه به اینکه جواب‌های اشتباه نمره منفی ندارند، برای درصد گیری دروس از فرمول بالا استفاده می‌کنیم.

درصد درس ریاضیات به صورت زیر به دست می‌آید:

درصد گیری

درصد درس فیزیک نیز برابر است با:

درصد گیری

و در نهایت، درصد شیمی به شکل زیر محاسبه می‌شود:

درصد گیری آزمون تستی

همان‌گونه که مشخص است، تنها تعداد جواب‌های صحیح در درصد تأثیر دارند و اگر جوابمان غلط باشد، گویی آن را جواب نداده‌ایم. بنابراین، در آزمون‌هایی که نمره منفی ندارند، توصیه می‌شود در صورتی که در مدیریت زمان دچار مشکل نشویم، گزینه‌ای را بدون پاسخ نگذاریم، زیرا حتی اگر جواب ما غلط باشد، تأثیری در درصد آن درس نخواهد داشت.

درصد گیری با نمره منفی

در اغلب آزمون‌های چندگزینه‌ای، برای اینکه داوطلبان گزینه‌ها را به صورت شانسی انتخاب نکنند و اعتبار آزمون خدشه‌دار نشود، به جواب‌های غلط نمره منفی اختصاص می‌یابد. تأثیر این نمره منفی می‌تواند یک‌چهارم، یک‌سوم، یک‌دوم یا حتی برابر با تأثیر سؤالات مثبت باشد. با اینکه این تأثیر به طراح آزمون بستگی دارد، اما معمولاً تأثیر جواب غلط در آزمون‌های مختلف چهارگزینه‌ای از قبیل کنکور، یک‌سوم جواب صحیح است و اصطلاحاً می‌گوییم نمره منفی آزمون یک‌سوم است.

اما درصد گیری آزمون‌هایی با نمره منفی چگونه انجام می‌شود؟ محاسبه درصد این آزمون‌ها در واقع نوعی میانگین‌گیری وزن‌دار است که ضریب جواب‌های صحیح آن با ضریب جواب‌های غلط تفاوت دارد و سه برابر است. این یعنی ضریب جواب‌های صحیح سه برابر جواب‌های غلط است و البته ضریب جواب‌های غلط منفی است. به بیان ساده‌تر، اگر جواب سؤالی صحیح باشد، نمره یا ضریب ۳ می‌گیرد و به جواب غلط نمره یا ضریب ۱- می‌دهیم. از فرمول زیر برای محاسبه درصد با نمره منفی استفاده می‌کنیم:

درصد با نمره منفی

در واقع اگر بخواهیم ساده‌تر بگوییم، تعداد سؤالات را سه برابر کرده‌ایم و به ازای هر جواب صحیح، سه امتیاز مثبت و برای هر جواب غلط یک امتیاز منفی در نظر گرفته‌ایم و در نهایت، مجموع جواب‌های وزن‌دار مثبت و منفی را بر سه برابر تعداد کل سؤالات تقسیم کرده و درصد را محاسبه می‌کنیم.

مثال درصد گیری با نمره منفی

مثال قبل را در نظر بگیرید که در آن، درصدها را برای سه درس ریاضیات، فیزیک و شیمی بدون نمره منفی بررسی کردیم. اما در این مثال فرض می‌کنیم آزمون نمره منفی دارد و تأثیر منفی جواب غلط یک‌سوم تأثیر جواب صحیح است.

در این صورت، درصد ریاضی برابر خواهد بود با:

درصد گیری

درصد فیزیک نیز با درنظر گرفتن نمره منفی برای جواب‌های غلط، به صورت زیر محاسبه می‌شود:

درصد گیری با نمره منفی

در نهایت، درصد گیری درس شیمی به شکل زیر خواهد بود:

درصد گیری با نمره منفی

در جدول زیر، نتایج دو مثال را آورده‌ایم. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، جدول نتایج جالبی را نشان می‌دهد. با احتساب نمره منفی، درصد نهایی هر درس نسبت به حالتی که نمره منفی در نظر گرفته نشده، کاهش یافته است. مقدار این کاهش با افزایش تعداد پاسخ‌های غلط متناسب است؛ یعنی هرچه تعداد جواب‌های اشتباه بیشتر باشد، درصد بیشتر کاهش می‌یابد.

نام درسدرصد بدون نمره منفیدرصد با نمره منفی
ریاضیات۵۸٫۱۸۴۹٫۰۹
فیزیک۵۱٫۱۱۴۵٫۱۸
شیمی۵۷٫۱۴۵۴٫۲۸

از این موضوع می‌توان چنین نتیجه گرفت که در آزمون‌هایی با نمره منفی،‌ اگر به جواب سؤالی شک دارید، از پاسخ دادن به آن خودداری کنید.

بر اساس رای ۱۶۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۱۰ دیدگاه برای «محاسبه درصد آزمون | درصد گیری در کنکور و تست — به زبان ساده»

بسیار عالی و مفید ??
ممنون از شما ??

سپاس از همراهی و بازخورد دلگرم‌کننده‌تان.

ممنون خیلی کمک کرد بهم??

سلام
محاسبه درصد کنکور ارشد که هر درسی ضریب خودش رو داره هم همین طوریه؟
مثلا بازاریابی ضریب۴ داره و تحقیق۳

سلام.
ضرایب درس مربوط به میزان اهمیت آن درس در آزمون و در نتیجه در نمره و رتبه شما است و در محاسبه درصد آن درس تأثیری ندارد. میزان درصد هر درس تابع تعداد پاسخ‌های درست، نادرست و سفید آن درس است.
سپاس از همراهی‌تان.

سوالایی ک جواب داده نشده رو کجا حساب کنیم؟ چجوری؟

ببخشید من یه درس امارمو اشتباه کردم یه دونه درست زدم یه دونه غلط درصدم منفی میشه یا نه ؟!🥺

سلام.
ضریب پرسش‌هایی که پاسخ داده نشده‌اند صفر است و به همین دلیل در صورت کسر نوشته نشده‌اند. از همان فرمول‌هایی که در متن ذکر شده، استفاده کنید.
موفق باشید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *