خورشید گرفتگی در مشتری — تصویر نجومی روز

۱۵۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۵ مهر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
خورشید گرفتگی در مشتری — تصویر نجومی روز

پرسشی که با دیدن این تصویر برای اغلب افراد مطرح می‌شود، این است که نقطه تاریک روی سیاره «مشتری» (Jupiter) چیست؟ این نقطه، در واقع سایه قمر مملو از آتشفشان مشتری، یعنی «آیو» (Io) است. با توجه به آنکه درخشش مشتری عمدتا ناشی از انعکاس نور خورشید است، هر چیزی که مانع رسیدن این نور شود، منجر به ایجاد سایه‌ای روی سطح مشتری می‌شود. در اینجا نیز در واقع یک خورشید گرفتگی در مشتری اتفاق افتاده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

اگر انسانی در ناحیه‌ای که سایه روی آن افتاده قرار بگیرد، در واقع شاهد یک «خورشیدگرفتگی» (کُسوف | Solar Eclipse) خواهد بود که به دلیل قرار گرفتن قمر آیو بین مشتری و خورشید به وقوع پیوسته است. سایه آیو در حدود ۳,۶۰۰ کیلومتر، یعنی تقریبا به اندازه خود آیو و کمی بزرگ‌تر از قمر زمین یعنی ماه است. تصویری که در بالا مشاهده می‌کنید، ماه گذشته توسط فضاپیمای رباتیک ناسا یعنی «جونو» (Juno Spacecraft) گرفته شده است که در حال حاضر در مدار مشتری قرار دارد.

تقریبا هر دو ماه یک‌بار، جونو به مشتری نزدیک‌تر می‌شود و داده‌ها و تصاویر زیادی را ثبت می‌کند. برخی از این تصاویر، به ویدئو تبدیل می‌شوند. در این میان، جونو در حال اندازه‌گیری میدان گرانشی مشتری نیز است و شواهد شگفت‌انگیزی پیدا کرده که نشان می‌دهد مشتری احتمالا بیشتر از مایعات تشکیل شده است. در پس ابرهای غلیظ، سیاره غول‌پیکر مشتری ممکن است محل قرارگیری هیدروژن مایعی باشد که تا مرکز آن گسترش پیدا می‌کند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Nasa
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *