تریلینگ استاپ چیست؟ – توضیح حد ضرر متحرک به زبان ساده

۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ مهر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
تریلینگ استاپ چیست؟ – توضیح حد ضرر متحرک به زبان ساده

تریلینگ استاپ یکی از ابزارهای مربوطه به مدیریت ریسک در ترید محسوب می‌شود که عملکردی بسیار شبیه به حد ضرر معمولی دارد. اما تریلینگ استاپ برخلاف حد ضررهای معمولی که در قیمتی ثابت قرار دارند، می‌تواند به دنبال قیمت حرکت کند. این موضوع باعث می‌شود تا در صورت حرکت قیمت در جهت پیش‌بینی شده، تریدرها بتوانند سودهای حاصل را در معامله حفظ کنند. مدیریت ریسک و سرمایه در بازارهای مالی یکی از موضوعات مهم در این بازارها محسوب می‌شود که تریدرها لازم است در زمان انجام معاملات به آن توجه کنند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که تریلینگ استاپ چیست و تفاوت آن را با حد ضرر معمولی شرح می‌دهیم. ویژگی‌ها و نحوه کارکرد آن را بیان می‌کنیم و با مثال‌هایی سعی می‌کنیم مفهوم آن را توضیح دهیم.

997696

تریلینگ استاپ چیست؟

«حد ضرر متحرک/شناور» (Trailing Stop) نوعی ثبت سفارش خودکار است که برای محافظت از سود حاصل از ترید و محدود کردن ضررهای احتمالی استفاده می‌شود. تریلینگ استاپ سفارش حد ضرر را با توجه به درصدی مشخص یا مقدار دلاری معین نسبت به قیمت مارکت حفظ می‌کند. در این حالت زمانی که قیمت دارایی مربوطه افزایش پیدا می‌کند، تریلینگ استاپ نیز همراه با آن حرکت می‌‌کند و به سمت سطوح قیمتی بالاتر می‌رود.

اما زمانی که قیمت دارایی موردنظر پایین می‌آید، حد ضرر ثابت می‌ماند. تریلینگ استاپ باعث می‌شود تا زمانی که قیمت در راستای پیش‌بینی تریدر حرکت می‌کند، از بسته شدن پوزیشن معاملاتی جلوگیری کند و زمانی که قیمت بازار برخلاف پیش‌بینی حرکت کند و پایین‌تر از درصد یا مقدار تعیین شده بیاید، پوزیشن معاملاتی بسته شود. بنابراین حد ضرر متحرک همزمان با کاهش ضرر احتمالی در ترید مربوطه باعث می‌شود تا سود حاصل نیز محفوظ بماند. این موضوع حد ضرر متحرک را به ابزاری مهم برای مدیریت ریسک تبدیل می‌کند.

تریدرهایی در حال بررسی قیمت در نمودار

مفهوم حد ضرر متحرک

استاپ لاس از ضررهای احتمالی در زمان ترید جلوگیری می‌کند و زمانی که بازار در خلاف پیش‌بینی تریدرها حرکت می‌کند زیان مالی را محدود می‌کند. اما حد ضرر‌ها می‌توانند سودهای تریدرها را نیز برای آن‌ها حفظ کنند. با وجود اینکه این موضوع در ابتدا ممکن است مقداری عجیب باشد ولی با کمی دقت می‌توان آن را درک کرد. برای مثال تصور کنید که تریدری پوزیشن معاملاتی لانگ باز کرده است و قیمت بازار نیز روندی صعودی دارد.

این موضوع باعث می‌شود تا پوزیشن معاملاتی تریدر در سود رود. برای درک بهتر مفهوم حد ضرر فرض کنید که حد ضرر در پوزیشن معاملاتی موردنظر را به سطح قیمتی مربوط به ورود به معامله منتقل کنیم، در این حالت در صورت برگشت روند، معامله بدون ضرر بسته می‌شود. یا در صورتی که حد ضرر را به قیمت‌هایی بالاتر از قیمت ورود منتقل کنیم، می‌توانیم در صورت فعال شدن حد ضرر از معامله مربوطه کسب سود کنیم.

با استفاده از تریلینگ استاپ این عملیات به‌طور خودکار انجام می‌شود. بنابراین حد ضرر متحرک گزینه مناسبی برای مدیریت ریسک در انجام معاملات است. مخصوصا برای زمانی که تغییرات قیمتی بسیار سریع روی می‌دهند یا برای زمانی که تریدرها نمی‌توانند به‌طور دائم تغییرات نمودار قیمت را دنبال کنند. بنابراین با استفاده از تریلینگ استاپ در زمانی که پوزیشن معاملاتی در سود می‌رود حد ضرر متحرک به‌‌طور خودکار قیمت در بازار مربوطه را دنبال می‌کند. تا بتواند فاصله‌ای از پیش تعیین شده را با قیمت بازار حفظ کند.

سفارش حد ضرر با خط‌چین قرمز در نمودار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

یادگیری تحلیل تکنیکال با فرادرس

برای اینکه بتوانیم با استفاده از تریلینگ استاپ مدیریت ریسک بهینه‌ای را در معاملات خود رعایت کنیم، لازم است تا تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی را یاد بگیریم. با استفاده از تحلیل تکنیکال تریدرها می‌‌توانند روندهای آتی قیمت در نمودار را پیش‌بینی کنند و موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند.

علاوه بر این تریدرها با استفاده از تحلیل تکنیکال این امکان را پیدا می‌کنند تا بتوانند اهداف قیمتی و حد ضرر مناسبی را برای انجام مدیریت سرمایه در معامله مربوطه انتخاب کنند. برای این منظور لازم است تا تریدرها با انواع الگوهای قیمتی و شمعی در تحلیل تکنیکال آشنا شوند.

الگوهای قیمتی را می‌توان به دو دسته ادامه دهنده و الگوهای برگشتی تقسیم کرد که نقش مهمی را در پیش‌بینی روندهای قیمتی دارند. اندیکاتورها و اسیلاتورها در تحلیل تکنیکال نیز از دیگر ابزارهای موجود در این تحلیل هستند که می‌توانند در کنار تحلیل پرایس اکشن و استفاده از الگوهای هارمونیک از آن‌ها استفاده کرد.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت آشنایی با تحلیل تکنیکال فیلم‌های آموزشی متنوعی درباره این موضوع در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

تفاوت حد ضرر با تریلینگ استاپ

حد ضرر یکی از ابزارهای مدیریت ریسک در بازارهای مالی است که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در مواقعی که قیمت در بازار مربوطه برخلاف پیش‌بینی آن‌ها حرکت می‌کند، از معامله خارج شوند و زیان مربوطه را محدود کنند. بنابراین مهم‌ترین مزیت استفاده از حد ضرر در انجام معاملات اطمینان از این موضوع است که ضرر احتمالی در معامله مربوطه محدود و قابل اندازه‌گیری است.

از سویی دیگر حد ضرر متحرک نیز نوعی سفارش حد ضرر است که در درصد یا مقدار مشخصی نسبت به قیمت بازار تنظیم می‌شود و با همین درصد یا مقدار آن را دنبال می‌کند. بنابراین با حرکت قیمت تریلینگ استاپ آن را دنبال می‌کند. حد ضرر متحرک این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند مقدار سود حاصل را با پیشرفت قیمت در جهت پیش‌بینی برای خود حفظ کنند.

بنابراین مزیت مهمی که حد ضرر متحرک نسبت به حد ضرر معمولی در انجام معاملات دارد این است که قیمت را در صورتی که در جهت پیش‌بینی تریدرها حرکت کند، به‌طور خودکار دنبال می‌کند. اما زمانی که قیمت تغییر جهت بدهد، حد ضرر متحرک تغییر نمی‌کند و در صورتی که قیمت به حد ضرر متحرک برسد پوزیشن معاملاتی با سود مربوطه بسته می‌شود.

در صورتی که قیمت از ابتدا در خلاف جهت پیش‌بینی تریدرها حرکت کند، تریلینگ استاپ همانند حد ضرر معمولی عمل می‌کند و در زمان رسیدن قیمت به آن فعال می‌شود و باعث می‌شود تا معامله ناموفق بسته شود و ریسک از دست دادن بیشتر سرمایه برطرف شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مدیریت ریسک در بازارهای مالی می‌توانید مطلب مدیریت ریسک چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

نحوه کارکرد تریلینگ استاپ

برای اینکه بدانیم نحوه عملکرد تریلینگ استاپ چیست لازم است به این موضوع توجه کنیم که حد ضرر متحرک خود را با تغییرات قیمت مارکت تنظیم می‌کند. برای مثال زمانی که قیمت دارایی در بازار موردنظر افزایش پیدا می‌کند، حد ضرر متحرک با توجه به تنظیمات انجام شده در فاصله مشخصی از قیمت مارکت قرار می‌گیرد. از سویی دیگر زمانی که قیمت دارایی سقوط کند، حد ضرر متحرک بدون تغییر باقی می‌ماند.

برای آشنایی با تحلیل تکنیکال جهت مدیریت بهینه ترید با تریدینگ استاپ و تحلیل قیمت در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه گذاری بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

این قابلیت به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند بیشترین سود را از حرکت قیمت در جهت پیش‌بینی داشته باشند، بدون اینکه از ریزش قیمت به پایین‌تر از مقدار حد ضرر نگران باشند. در ادامه برخی از جنبه‌های عملیاتی کلیدی در حد ضرر متحرک را بیان می‌کنیم.

  • حد ضرر متحرک با بالا رفتن قیمت بالا می‌رود ولی در زمان پایین آمدن قیمت ثابت می‌ماند.
  • حد ضرر متحرک معمولا به‌صورت درصد یا مقدار دلاری مشخصی پایین‌تر از قیمت مارکت حرکت می‌کند.
  • زمانی که قیمت به سطوحی پایین‌تر از حد ضرر متحرک برسد، تریلینگ استاپ فعال شده و پوزیشن معاملاتی بسته می‌شود.
تریدری در حال انجام معاملات در بازار - تریلینگ استاپ چیست

ویژگی‌های تریلینگ استاپ لاس

حد ضرر متحرک ترکیبی از ویژگی‌های منحصر به فرد و انعطاف‌پذیر را برای طراحی استراتژی‌های معاملاتی در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. در ادامه برخی از ویژگی‌های تریلینگ استاپ را شرح می‌دهیم.

  • سطح استاپ لاس متحرک با توجه به حرکات قیمت در بازار به‌طور خودکار تنظیم می‌شود و سود حاصل را افزایش می‌دهد.
  • حد ضرر متحرک در زمان حرکت در خلاف جهت پیش‌بینی تریدر ثابت می‌ماند تا زیان احتمالی را محدود کند.
  • تریدرها می‌توانند حد ضرر متحرک را با توجه به درصد یا مقدار دلاری مشخصی تنظیم کنند.
  • استراتژی مربوط به حد ضرر متحرک را می‌توان در هر کدام از بازارهای صعودی و نزولی استفاده کرد.

مثال استاپ لاس متحرک

برای اینکه بدانیم نحوه کارکرد تریلینگ استاپ چیست در ادامه با مثالی چگونگی کارکرد تریلینگ استاپ را شرح می‌دهیم. برای این منظور فرض کنید فردی سهمی را در قیمت ۱۰۰ دلار خریداری کرده است و حد ضرر متحرک را در ۱۰٪ قرار می‌دهد. در این حالت زمانی که قیمت این سهام به ۱۵۰ دلار می‌رسد، حد ضرر متحرک استفاده شده در قیمت ۱۳۵ دلار تنظیم می‌شود.

سطح قیمتی جدیدی که حد ضرر متحرک در آن تنظیم می‌شود، ۱۰٪ پایین‌تر از قیمت مارکت جدید است. در این حالت در صورتی که قیمت سهم خریداری شده تا قیمت ۱۳۵ دلار پایین بیاید، حد ضرر مربوطه فعال می‌شود و با فروش سهم سود تریدر را حفظ می‌کند. نکات مهم موجود در این مثال را در فهرست زیر شرح می‌دهیم.

  • قیمت اولیه سهم: ۱۰۰ دلار
  • حد ضرر متحرک: ۱۰٪
  • قیمت جدید سهم: ۱۵۰ دلار
  • حد ضرر تنظیم شده: ۱۳۵ دلار
  • فروش سهم در صورت سقوط قیمت به سطح قیمتی مربوط به حد ضرر تنظیم شده

توضیح تریلینگ استاپ با نمودار

برای اینکه بدانیم مفهوم تریلینگ استاپ چیست در ادامه قصد داریم تا به همراه مثالی حد ضرر متحرک را با استفاده از نمودار بررسی کنیم. فرض کنید سهامی را در قیمت ده یورو برای هر سهم خریداری کرده‌اید و بجای استفاده از حد ضرر معمولی و فروش سهم در صورت رسیدن قیمت سهم مربوطه به ۹ یورو، قصد دارید از تریلینگ استاپ استفاده کنید و آن را در ۱۰٪ پایین‌تر از قیمت مارکت قرار دهید.

در این مثال در صورتی که قیمت سهم مورد نظر به ۹ یورو برسد، با توجه به اینکه تریلینگ استاپ به میزان ده درصد پایین‌تر از قیمت مارکت تنظیم شده است، حد ضرر فعال می‌شود و سهام فروخته می‌شود. اما در صورتی که قیمت سهم مربوطه افزایش پیدا کند، حد ضرر متحرک نیز هماهنگ با افزایش ارزش سهم مربوطه تغییر می‌کند و تا جایی بالا می‌رود که بتواند مقدار ۱۰٪ فاصله از قیمت مارکت را حفظ کند.

بنابراین در صورتی که قیمت سهم خریداری شده به ۱۵ یورو برسد، در این حالت حد ضرر متحرک به قیمت ۱۳/۵ یورو می‌رسد. در این حالت در صورتی که قیمت سهم مربوطه پس از رسیدن به قیمت ۱۵ یورو به سمت پایین حرکت کند و به قیمت ۱۳/۵ یورو برسد در این حالت حد ضرر متحرک فعال می‌شود و در این حالت می‌توانید ۳/۵ یورو از این معامله سود کنید. در تصویر زیر قیمت سهام با خط سبز و حد ضرر متحرک با خط آبی نشان داده شده‌اند.

نحوه عملکرد حد ضرر متحرک در معاملات (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

زمان استفاده از تریلینگ استاپ

حد ضرر متحرک یکی از ابزارهای مهم ترید است که می‌تواند در استراتژی‌های متنوع معاملاتی استفاده شود. از حد ضرر متحرک مخصوصا برای استراتژی‌هایی که در راستای حفظ سود و جلوگیری از زیان‌های احتمالی طراحی شده‌اند، برای انجام معاملات مربوطه استفاده می‌شود. برخی شرایط و موقعیت‌هایی که در آن‌ها می‌توانیم از حد ضرر متحرک استفاده کنیم را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • تریدرها می‌توانند تریلینگ استاپ را در پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها استفاده کنند.
  • تریدرها از حد ضرر متحرک برای زمانی استفاده می‌کنند که بخواهند میزان زیان احتمالی را با درصد یا مقدار مشخصی محدود کنند و از سویی دیگر در صورت حرکت قیمت در جهت پیش‌بینی آن‌ها بتوانند از سود مربوطه به‌طور نامحدود بهره‌مند شوند.
  • تریدرها برای اینکه بتوانند به‌طور خودکار حد ضرر را با توجه به تغییرات قیمت در بازار مربوطه به‌روزرسانی کنند، از حد ضرر متحرک استفاده می‌کنند. به این ترتیب دیگر نیازی به تنظیم دستی حد ضرر با توجه به تغییرات شرایط بازار مربوطه را ندارند.

مزایای تریلینگ استاپ چیست؟

حد ضرر متحرک یکی از ابزارهای کاربردی برای مدیریت ریسک است که مزایای زیادی دارد. این ابزار می‌تواند باعث رویکردی منظم برای حفظ سود‌های حاصل از ترید و محدود کردن ضررهای احتمالی شود. در ادامه برخی از مزایای مهم تریلینگ استاپ را شرح می‌دهیم.

  • حفظ سود در روندهای موافق با پیش‌بینی و محدود کردن ضرر در صورت برگشت روند
  • تنظیم خودکار سفارش حد ضرر بدون اینکه تریدرها نیازی به رصد دائمی بازار داشته باشند.
  • کمک به تریدرها در کنترل احساسات و تصمیم‌گیری‌های آنی در زمان ایجاد نوسانات قیمتی در بازار مربوطه
  • استفاده از حد ضرر متحرک معمولا هیچ‌گونه کارمزد اضافی برای کاربران ندارد.

معایب تریلینگ استاپ چیست؟

با وجود مزایایی که استفاده از حد ضرر متحرک برای تریدرها دارد، این نوع حد ضرر معایبی نیز دارد که تریدرها باید به آن‌ها توجه کنند. برای مثال این نوع حد ضرر برای تمامی استراتژی‌های معاملاتی ممکن است مناسب نباشد. در ادامه معایب تریلینگ استاپ را شرح می‌دهیم.

  • همه کارگزاری‌ها از این نوع سفارش برای سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس پشتیبانی نمی‌کنند.
  • اتکای بیش از حد به این نوع استراتژی باعث می‌شود تا تریدرها توانایی تحلیل تغییرات بازار را از دست بدهند و استقلال لازم را برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی نداشته باشند.
  • در بازارهایی که قیمت‌ها به سرعت در حال ریزش است این احتمال وجود دارد که تریلینگ استاپ در زمان مناسبی فعال نشود و تریدرها را با زیان‌های بیشتری روبرو کند.
  • زمانی که درصد مربوط به فعال شدن حدضرر در تریلینگ استاپ خیلی کوچک باشد، در هنگام نوسانات شدید بازار مربوطه، حد ضرر ممکن است به‌سرعت فعال شود و با فروش دارایی، تریدرها را از سود احتمالی محروم کند.
تریدری در حال رصد بازار مالی

نحوه قرار دادن تریلینگ استاپ

برای قرار دادن تریلینگ استاپ برای پوزیشن‌های معاملاتی لازم است تا فاصله‌ای که قصد داریم حد ضرر متحرک از قیمت بازار قرار بگیرد را مشخص کنیم. علاوه بر این نیاز است تا مقدار سرمایه قابل تحمل برای ریسک در معامله را نیز مشخص کنیم. در این حالت زمانی که قیمت در جهت پیش‌بینی تریدر پیش می‌رود، تریلینگ استاپ فاصله مربوطه را از قیمت مارکت حفظ می‌کند.

برخی از تریدرها نیز ترجیح می‌دهند تا از حد ضرر معمولی همانند تریلینگ استاپ و به صورت دستی استفاده کنند. برای این منظور آن‌ها تمایل دارند تا وقتی که قیمت در جهت پیش‌بینی آن‌ها حرکت می‌کند، به‌طور دستی مقدار حد ضرر را در جهت حرکت قیمت تغییر دهند.

برای آشنایی با نحوه مدیریت ترید در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تریلینگ استاپ در پوزیشن‌های معاملاتی چیست و آن را در پوزیشن‌های لانگ و شورت توضیح می‌دهیم.

حد ضرر متحرک در پوزیشن‌های لانگ و شورت

زمانی که تریدرها از تریلینگ استاپ در پوزیشن‌های معاملاتی لانگ استفاده می‌کنند، لازم است تا حد ضرر متحرک را در پایین قیمت بازار قرار دهند. از سویی دیگر زمانی که تریدرها از پوزشن‌های معاملاتی شورت در معاملات خود استفاده می‌کنند نیاز دارند تا حد ضرر متحرک را در بالای قیمت مارکت قرار دهند.

کاربرد اندیکاتورها در تنظیم تریلینگ استاپ

برخی از تریدرها تمایل دارند تا از اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال برای شناسایی محل مناسب برای قرار دادن تریلینگ استاپ در معامله موردنظر استفاده کنند. برای مثال تریدرها می‌توانند از اندیکاتور ATR برای چگونگی قرار دادن حد ضرر متحرک در پوزیشن‌های معاملاتی استفاده کنند.

با استفاده از این اندیکاتور تریدرها می‌توانند میزان نوسان قیمت در تایم‌فریم موردنظر را برای دارایی یا ابزار معاملاتی مربوطه به‌دست آورند. بنابراین با استفاده از این اندیکاتور در نمودار قیمت تریدرها می‌توانند مقدار احتمالی تغییرات قیمت را در طول روز بررسی کنند.

لازم به ذکر است در استفاده از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال هرگونه نوسانات غیرعادی قیمت که معمولا با توجه به اخبار فوری در بازار ایجاد می‌شود، در تحلیل مربوطه در نظر گرفته نمی‌شود. در تصویر زیر نحوه قرار دادن و تنظیم تریلینگ استاپ را در یکی از پلتفرم‌های معاملاتی مشاهده می‌کنید.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تریلینگ استاپ در بازار فارکس چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

نحوه قرار دادن و تنظیم تریلینگ استاپ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تریلینگ استاپ در بازار فارکس

زمانی که تریدرها در بازار فارکس فعالیت می‌کنند، استفاده از تریلینگ استاپ در ترید بر روی جفت ارزهای پرنوسان در این بازار اهمیت زیادی دارد. اما همواره به این موضوع توجه کنید که در بازارهایی که نوسانات بالایی دارند همواره احتمال فعال شدن حد ضرر بیشتر است.

بنابراین نحوه تنظیم حد ضرر در این بازارها دارای اهمیت است و تریدرها می‌بایست پیشینه تاریخی نوسانات قیمتی را نیز در این بازارها در نظر بگیرند. برای این منظور لازم است تا علاوه بر بررسی قیمت در بازه‌های زمانی روزانه، معامله‌گران میزان نوسانات بازار موردنظر را در بازه زمانی بلندمدت نیز در نظر داشته باشند. قرار دادن حد ضرر در فاصله‌ای کم نسبت به قیمت بازار باعث فعال شدن زودهنگام آن با نوسانات قیمت در بازار مربوطه می‌شود.

از سویی دیگر قرار دادن آن با فاصله‌هایی زیاد نسبت به قیمت بازار نیز احتمال از دست دادن سرمایه‌ بیشتر را در زمان فعال شدن آن افزایش می‌دهد. MT4 یکی از پلتفرم‌های معاملاتی است که فعالان بازار فارکس برای انجام معاملات می‌توانند از آن استفاده کنند. برای اینکه بدانیم نحوه فعال کردن تریلینگ استاپ در MT4 چیست در ادامه نحوه قرار دادن حد ضرر متحرک را در این پلتفرم شرح می‌دهیم.

تریلینگ استاپ در متاتریدر۴

برای قرار دادن حد ضرر متحرک در پنجره مربوط به ترمینال در متاتریدر ۴ بر روی پوزیشن معاملاتی باز کلیک راست می‌کنیم. همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در پنجره‌ای که باز می‌شود، مقدار پیپ مربوط به فاصله بین قیمت مارکت را از هدف قیمتی مشخص می‌کنیم.

قرار دادن تریلینگ استاپ در متاتریدر۴ (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

با انجام این کار تریلینگ استاپ موردنظر در متاتریدر۴ فعال می‌شود. با فعال شدن تریلینگ استاپ زمانی که قیمت در جهت سوددهی پوزیشن معاملاتی مربوطه حرکت کند، حد ضرر متحرک به‌طور خودکار به دنبال قیمت حرکت می‌کند. با انتخاب گزینه None در پنجره مربوط به تریلینگ استاپ معامله‌گران می‌توانند تریلینگ استاپ را غیرفعال کنند. در صورتی که تریدرها بخواهند حد ضرر متحرک را در تمامی پوزیشن‌های معاملاتی باز غیرفعال کنند، می‌توانند از گزینه Delete All استفاده کنند.

تریلینگ استاپ در بازار کریپتو

در بازار ارزهای دیجیتال نیز همانند بازارهای مالی دیگر افراد می‌توانند از تریلینگ استاپ برای محدود کردن ضررهای احتمالی و بهره‌مندی از سود مربوطه استفاده کنند. در بازار کریپتو ارزهای دیجیتال خرید و فروش می‌شوند. همانند بازار سهام در بازار ارزهای دیجیتال نیز برخی عوامل بر میزان رشد یا کاهش قیمت آن‌ها تاثیرگذار هستند.

برای اینکه افراد بتوانند توکن‌های مستعد رشد در این بازار را پیدا کنند لازم است تا این عوامل و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها را بر روی رمزارزها شناسایی کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از تحلیل بنیادی برای این منظور کمک بگیرند. در این تحلیل با بررسی عواملی مانند کاربردهای توکن و نحوه توزیع آن و شناسایی عواملی همانند اهداف پروژه‌های رمزارزی می‌توانند احتمال رشد قیمت را برای توکن‌های موردنظر تحلیل کنند.

پس از انجام این تحلیل‌ها تریدرها می‌توانند با استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال سطوح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله، حد ضرر و تارگت‌های قیمتی در نمودار مربوطه انتخاب کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت یادگیری بازار ارزهای دیجیتال و نحوه ترید در آن‌ها فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که تریلینگ استاپ چیست و نحوه کارکرد آن را شرح دادیم. سپس ویژگی‌های آن را بیان کردیم. برای درک تریلینگ استاپ مثال‌هایی ذکر کردیم و نحوه عملکرد آن را با نموداری همراه با مثال مربوطه شرح دادیم.

زمان استفاده از تریلینگ استاپ را بیان کردیم و در ادامه مزایا و معایب تریلینگ استاپ را توضیح دادیم. در ادامه نحوه قرار دادن حد ضرر متحرک را شرح دادیم. برای این منظور تریلینگ استاپ در پوزیشن‌های لانگ و شورت را بیان کردیم و کاربرد اندیکاتور در تنظیم تریلینگ استاپ را توضیح دادیم.

بازار فارکس یکی از بازارهای مالی است که در آن می‌توان از تریلینگ استاپ استفاده کرد. برای این منظور در ادامه تریلینگ استاپ در بازار فارکس را بیان کردیم و نحوه استفاده از حد ضرر متحرک در پلتفرم معاملاتی متاتریدر را شرح دادیم. در پایان نیز درباره تریلینگ استاپ در بازار کریپتو توضیحاتی را بیان کردیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
5paisacmcmarketsxtb
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *