زبان های برنامه نویسی که نباید در سال ۲۰۱۹ بیاموزید

۷۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
زبان های برنامه نویسی که نباید در سال ۲۰۱۹ بیاموزید

کمپانی «کُدمنتور» (Codementor) هر سال گزارش جامعی پیرامون زبان‌های برنامه‌نویسی که افراد نباید بیاموزند فراهم می‌کند. معمولا، گزارش‌هایی که سازمان‌های گوناگون فراهم می‌کنند پیرامون محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی و یا در واقع پیرامون زبان‌هایی است که توصیه می‌شود افراد بیاموزند. اما کدمنتور درست برعکس این جریان عمل کرده و لیست زبان‌های برنامه‌نویسی را منتشر می‌کند که توصیه می‌شود افراد نیاموزند.

زبان‌های قرار گرفته در صدر لیست زبان‌هایی که توصیه می‌شود افراد یاد نگیرند، عبارتند از: «اِلم» (Elm)، «کافی‌اسکریپت» (CoffeeScript)، (اِرلنگ) (Erlang)، «لوآ» (Lua) و «پِرل» (Perl). در واقع در این مطلب، مخاطب با «زبان های برنامه نویسی که نباید در سال ۲۰۱۹ بیاموزد» آشنا خواهد شد.

شایان ذکر است که در گزارش کدمنتور، زبان‌های «جاوا اسکریپت» (JavaScript)، «پایتون» (Python) و «جاوا» (Java) حضور ندارند. این زبان‌ها، قطعا از بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی با محبوبیت بسیار بالا محسوب می‌شوند. یکی از اهداف دیگر بررسی کدمنتور، ارزیابی زبان‌های با محبوبیت کمتر است تا عملکرد و پس‌رفت آن‌ها در مقابل یکدیگر را بسنجد. ۲۰ زبان برنامه‌نویسی، در این بررسی بر اساس سه معیار زیر رتبه‌بندی شده‌اند:

  • مشارکت جامعه
  • رشد و ترند شدن
  • بازار کار

در ادامه، لیست کامل این زبان‌ها ارائه شده است.

زبان های برنامه نویسی که نباید در سال ۲۰۱۹ بیاموزید

همانطور که از تصویر بالا مشهود است، «اِلم» (Elm) بدترین زبان در بین پنج تا از بدترین زبان‌ها برای یادگیری در سال ۲۰۱۹ است. در رتبه دوم بدترین زبان‌ها برای یادگیری، «کافی‌اسکریپت» (CoffeeScript) قرار دارد و در جایگاه‌های سوم به بعد، به ترتیب «ارلنگ» (Erlang)، «لوآ» (Lua) و «پِرل» (Perl) قرار دارند.

نتایج بررسی‌های کدمنتور از سال گذشته تاکنون تفاوت‌های قابل توجهی داشته است. برای مثال، «دارت» (Dart) در سال ۲۰۱۸ در صدر لیست بدترین زبان‌ها برای یادگیری قرار داشت، در حالیکه در سال ۲۰۱۹، به رتبه ۱۳ دست یافت که این نشان از بهبود قابل توجه آن دارد. پرسشی که در این وهله ممکن است مطرح شود این است که این زبان چگونه توانسته تنها در یک سال، ۱۳ رتبه بهبود پیدا کند؟

پاسخ این پرسش را باید در خبر انتشار چارچوب متن‌باز توسعه برنامه‌های کاربردی موبایل «فلاتِر» (Flutter) جست. این چارچوب توسط گوگل ساخته شده و برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل برای اندروید و iOS مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، «فلاتر» روش اصلی ساخت برنامه‌های کاربردی برای سیستم‌عامل «گوگل فیوشا» (Google Fuchsia) محسوب می‌شود.

فلاتر به زبان‌های «سی» (C)، «سی‌پلاس‌پلاس» (++C) و دارت نوشته شده است. این امر موجب شد تا نرخ مشارکت جامعه برای زبان دارت افزایش قابل توجهی پیدا کند. جامعه کوچک اما فعال دارت، اکنون دارای توسعه‌دهندگان متعددی است که در حال کار روی دارت و فلاتر هستند.

دومین تغییر قابل توجه در مقایسه با گزارش سال گذشته مربوط به جا‌به‌جا شدن «آبجکتیو-سی» (Objective-C) است که در لیست بدترین‌ها چند رتبه پایین‌تر رفته (بهتر شده) و کافی‌اسکریپت با یک رتبه بدتر شدن، جایگزین آبجکتیو-سی شده است. می‌توان تغییرات نسبت به سال گذشته را در تصویر زیر مشاهده کرد.

در مقایسه با رتبه‌بندی‌های سال گذشته برای بدترین زبان‌های برنامه‌نویسی، می‌توان عنوان «بهبودیافته‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی» را به دارت و «روبی» (Ruby) داد. از سوی دیگر، «کاتلین» (Kotlin) و «آر» (R) نیز امسال در لیست زبان‌هایی که «کمترین بهبود» را داشته‌اند قرار می‌گیرند.

در نهایت، «کلوژر» (Clojure) و «هسکل» (Haskell) دو زبانی هستند که نسبتا به سال گذشته در جایگاه خود (از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹) پایدار باقی مانده‌اند. با تحلیل مدل تغییر رتبه‌ها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ ، کدمنتور به مخاطبان توصیه می‌کند که بهتر است چه زبان‌هایی را در اولویت یاد نگرفتن خود قرار دهند. بنابراین، سه زبان برنامه‌نویسی که باید از یادگیری آن‌ها اجتناب کرد، کافی‌اسکریپت، ارلنگ و لوآ هستند. اگرچه، توسعه‌دهندگان می‌توانند هر زبانی که دوست دارند یاد بگیرند، شاید این زبان‌ها هم تا سال ۲۰۲۰ به جایگاه قابل توجهی دست پیدا کردند!

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
fossbytes
۷ دیدگاه برای «زبان های برنامه نویسی که نباید در سال ۲۰۱۹ بیاموزید»

درود خانم الهام
از به اشتراک گذاری مطلب فوق از شما سپاسگزارم

این فهرست اصلا معتبر نیست، زبان های elixir,Erlang, Rust جزو بهترین و قوی ترین زبان های برنامه نویسیه که روز به روز استفاده از اونا زیاد میشه، کافیه به اگهی استخدامی شرکت ها نگاه کنید.

این تایپ اسکریپت جزء این لیسته یعنی یادش نگیریم؟

الان من دارم c# یاد میگیرم دیگه ادامه ندم؟
بیام رو جاوااسکریپت و پایتون؟

یه برنامه نویس حرفه ای واسه یاد گرفتن هر زبان، فریمورک یا اسکریپتی دلیل داره
اگه بی دلیل c# رو یاد میگیرین بهتره یکم فکر و تحقیق کنید و اگه دلیلی واسش دارین این مقاله الزاما باعث تغییر زبان نباید بشه، اما اینو در نظر بگیرین کاری ک میخواین با c# انجام بدین احتمالا زبانی هست ک بهتر انجامش بده و مزیت های دیگه ای هم داشته باشه

«دارت» (Dart) در سال 2018 در صدر لیست بدترین زبان‌ها برای یادگیری قرار داشت!
اصلاح گردد لطفا 🙂

درود؛

وقت به خیر.

از همراهی شما با «مجله فرادرس» سپاس‌گزارم. ممنون از ارائه بازخورد، تاریخ اصلاح شد.

با سپاس.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *