۱۵ ابزاری که عملیات کپی فایل در ویندوز را ساده‌تر و بهتر می‌کنند

۴۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
۱۵ ابزاری که عملیات کپی فایل در ویندوز را ساده‌تر و بهتر می‌کنند

سرویس کپی ویندوز

همه ما با روش‌های مرسوم کپی و جابه‌جا کردن فایل‌ها در سیستم‌عامل  ویندوز، چه با استفاده از منوها و چه با استفاده از میانبرهای صفحه‌کلید، آشنا هستیم و  همچنین میدانیم که مهم‌ترین عاملی که روی سرعت انتقال فایل‌ها تأثیر دارد نوع رسانه‌ای است که شما از آن برای این کار استفاده می‌کنید. این رسانه می‌تواند یک هارد درایو، یک درایو SSD، یک فلش یا حتی یک کابل شبکه باشد. عامل دیگری که روی سرعت انتقال فایل‌ها تأثیر دارد چگونگی برخورد خود سیستم‌عامل ویندوز با این کار است. با بررسی سیستم‌ عامل‌های گذشته و کنونی ویندوز خیلی راحت متوجه می‌شویم که این عملیات در هیچ یک از این نسخه‌ها، آنقدر که باید کارایی نداشته است.

با در نظر گرفتن این نکته به این نتیجه می‌رسیم که  با استفاده از یک نرم‌افزار دیگر که بتواند همه عملیات مربوط به این کار را بر عهده بگیرد، نه‌تنها می‌توانیم زمان این کار را به حداقل ممکن برسانیم بلکه با بهره‌گیری از ویژگی‌های دیگر این نرم‌افزارها مانند در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشتر در مورد اندازه فایل‌ها و زمان انجام عملیات، صف‌بندی کپی‌ها، امکان توقف و ادامه عملیات، نادیده گرفتن کپی یا انتقال بعضی از فایل‌ها و پشتیبانی از انتقال فایل‌های آسیب‌دیده، می‌توانیم مدیریت بهتری روی این کار داشته باشیم.

اگر آنچه ذکر کردیم شما را کنجکاو کرده که کدام نرم‌افزارهای شخص ثالث در زمینه‌ی مورد اشاره عملکرد بهتر و مطلوب‌تری دارند، بد نیست نگاهی داشته باشید به فهرستی که در ادامه آمده و ابزارهایی که در آن معرفی شده‌ است.

۱. Copy Handler

copyhandler

Copy Handler نرم‌افزاری است، که با جا خوش کردن در نوار هشدار (System Tray) ویندوز، تمام فعالیت‌های مربوط به عملیات کپی در این سیستم‌عامل را برعهده‌ گرفته و کلیپ بورد آن را زیر نظر می‌گیرد. هنگام کپی کردن فایل‌ها یک پنجره کوچک و ساده ظاهر خواهد شد، که اطلاعات اولیه مربوط به آنها را به شما نشان می‌دهد و اگر روی این پنجره دو بار کلیک کنید، جزئیات کامل‌تری مربوط به کارهای صورت پذیرفته و در حال انجام را به نمایش درخواهد آورد. چند دکمه برای توقف و ادامه عملیات کپی روی پنجره مذکور موجود است و امکان اضافه کردن منوهای این نرم‌افزار به منوهای مرورگر ویندوز هم در تنظیماتش گنجانده‌ شده است.

۲. ExtremeCopy Standard

extremecopy

نرم‌افزار ExtremeCopy در دو نسخه استاندارد رایگان و «نسخه کامل مشروط» (Shareware) عرضه می‌شود. بعضی از ویژگی‌ها مانند تنظیم جایگاه ظاهر شدن پنجره نرم‌افزار، امکان بازگرداندن فایل‌هایی که کپی نشده‌اند به جای قبلی‌شان و تنظیم اندازه بافر حافظه نرم‌افزار، در نسخه رایگان وجود ندارند ولی به‌هرحال شما می‌توانید مثل اکثر ابزارهای این فهرست منوهای آن‌ها با مرورگر ویندوز یکپارچه‌سازی کنید تا جایگزین سرویس کپی فایل سیستم‌عامل بشود. امکان توقف، ادامه و تأیید فایل‌های کپی شده هم در این ابزار گنجانده‌ شده است. با فشردن علامت پیکان کوچکی که در حاشیه بالایی سمت راست پنجره این ابزار وجود دارد، یک پنجره کوچک برای اعمال تنظیمات دلخواه شما ظاهر خواهد شد. در ضمن یک نسخه قدیمی‌تر قابل‌حمل هم برای نصب روی فلش درایو روی سایت نرم‌افزارقرار گرفته است.

۳. FastCopy

fastcopy

نرم‌افزار FastCopy یکی از ابزارهایی است، که خیلی‌‌ها نصب آن را به دلیل سادگی و سرعت فوق‌العاده‌اش به شما پیشنهاد می‌دهند. تنظیمات زیادی برای «حافظه موقت» (Buffer) در این نرم‌افزار در نظر گرفته شده که به کمک آنها می‌توانید کاراییش را به مراتب افزایش دهید. البته تنظمیات دیگری هم مانند فیلترهای ساده و پیشرفته فایل‌ها، پاک کردن فایل‌های مبدأ پس از انتقال، تأیید سلامت فایل‌های کپی شده و همچنین روش‌های کپی دیگری مثل روش کپی تفاضلی (یعنی تنها کپی فایل‌هایی که در مقصد وجود ندارند) و روش مختلف بازنویسی نیز در دسترس کاربر هستند. FastCopy همچنین امکان اضافه کردن دستورات خط فرمان پیشرفته و اضافه کردن منوهای نرم‌افزار به مرورگر ویندوز را هم برای کاربر فراهم کرده است. یکی از نقطه‌ضعف‌های FastCopy در نبود دکمه‌های توقف و ادامه عملیات است. نکته عجیب در مورد این نرم‌افزار هم اینکه برای پاک کردن آن باید مجدداً فایل نصبش را اجرا کنید.

۴. FF Copy

FF Copy یک ابزار بسیار ساده است، که شما باید با انتخاب یا کشیدن و رها کردن فایل‌‌های موردنظر خود در پنجره نرم‌افزار و تعیین مقصد آن‌ها، عملیات انتقال یا کپی را انجام دهید. این ابزار هیچ ویژگی قابل‌ توجه دیگری ندارد و بهتر است وقتی از آن استفاده کنید، که می‌خواهید خیلی سریع تعداد زیادی فایل را در چند مقصد مختلف کپی کنید.ffcopy2

۵. KillCopy

killcopy

KillCopy ابزاری است که رابط کاربری آن چنگی به دل نمی‌زند و تم استانداردش که در تصویر مشخص است، بهترین ظاهریست که می‌توانید برای آن متصور باشید. البته چند تم دیگر هم از طریق سایت نرم‌افزار قابل دانلود هستند، که آن‌ها هم چندان جالب به نظر نمی‌رسند. نرم‌افزار چند ویژگی کاربردی مفید مثل ادامه خودکار عملیات کپی در صورت خاموش شدن یا از کار افتادن ناگهانی سیستم و استفاده از روش کپی موازی فایل‌ها برای سرعت بیشتر را در خود جای‌ داده است. KillCopy  می‌تواند منوهای خود را با مرورگر فایل ویندوز یکپارچه‌سازی کرده و خود را به‌ عنوان نرم‌افزار پیش‌ فرض سیستم‌عامل برای عملیات جا‌به‌جایی فایل‌ها تنظیم کند.

۶. Mini Copier

minicopier

این ابزار کمی با بقیه متفاوت است. دلیلش در این نکته خلاصه می‌شود که این نرم‌افزار ۲۰ مگابایتی با زبان برنامه‌نویسی جاوا نوشته‌ شده و به همین دلیل نسخه‌های مختلفی از آن برای نصب روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک در دسترس قرار گرفته. نرم‌افزار مذکور از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به SuperCopier دارد، با این تفاوت که افزودن فایل‌ها و فولدرها به آن تنها از طریق کشیدن و رها کردن‌شان روی سبد قرمز رنگی که در پنجره‌اش وجود دارد، امکان‌پذیر است. بعد از افزودن فایل‌ها هم کافی است فولدر مقصد را روی آیکون سمت راست پنجره رها کنید تا عملیات کپی آغاز شود. البته دکمه‌هایی برای توقف و ادامه عملیات هم در آن تعبیه‌ شده است.

۷. NiceCopier

nicecopier

نرم‌افزار NiceCopier مثل نام خود، بسیار زیبا طراحی‌ شده است و با نمایش یک پنجره کوچک در گوشه دسکتاپ، روند انجام عملیات انتقال را به شما نشان می‌دهد که البته می‌توان آن را به یک پنجره کامل‌تر تبدیل کرد که در آن امکان انجام کارهایی مثل تنظیم سرعت انتقال و یا ویرایش فایل‌های در حال انتقال، تغییر نام و جایگزینی فایل‌ها، برای کاربر فراهم است. این نرم‌افزار به‌ طور کامل وظیفه نقل‌ و انتقال فایل‌ها در ویندوز را بر عهده می‌گیرد و اطلاعات به نمایش درآمده در پنجره آن بسیار دقیق و کاربردی هستند. ضمناً در صورت بروز هر گونه اختلال در عملیات انتقال، NiceCopier با نمایش یک پنجره بزرگ به شما هشدار می‌دهد.

۸. PerigeeCopy

perigee

PerigeeCopy می‌تواند به‌طور کامل جایگزین سیستم کپی فایل ویندوز شود و قابلیت‌هایی دارد که آن را از بقیه ابزارهای کپی متمایز می‌کند. دارای قابلیت‌هایی مثل عدم استفاده از سطل آشغال ویندوز هنگام پاک کردن فایل‌ها، انتقال فایل‌های مشکل‌دار به انتهای لیست انتقال برای مختل نشدن عملیات و شش راه متفاوت برای جایگزینی فایل‌های مشابه است. با این‌ که پنجره اصلی نرم‌افزار اطلاعات خوبی را درباره عملیات انتقال به کاربر ارائه می‌دهد، اما فاقد بعضی امکانات ساده مثل دکمه توقف، ادامه و  صف‌بندی فایل‌ها است که باعث می‌شود نتوانیم کنترل کاملی روی عملیات داشته باشیم.

۹. RichCopy

richcopy

RichCopy درواقع ابزاری است که توسط مایکروسافت توسعه داده شد و سال‌ها پیش از آن‌که برای دانلود در اختیار همه قرار گیرد، در خود شرکت برای انتقال فایل‌ها از آن استفاده می‌شد. این نرم‌افزار ابزاری است که از قابلیت چند وظیفه‌ای پردازنده به خوبی بهره می‌برد و اجازه می‌دهد فایل‌ها به‌طور موازی کپی شوند و همچنین به قابلیت‌هایی مثل دکمه توقف، ادامه، تأیید، پروفایل‌های مختلف برای اعمال تنظیمات دلخواه، فیلترهای فایل‌ و فولدر، امکان کپی از چند مبدأ مختلف و همچنین یک خط فرمان قدرتمند مجهز است.

۱۰. SuperCopier

supercopier

SuperCopier یک نرم‌افزار متن‌باز است که ازنظر رابط کاربری و ویژگی‌هایش شباهت زیادی به نرم‌افزار UltraCopier دارد، با این تفاوت که از آن پایدارتر است. اکثر کارها را از طریق آیکون نرم‌افزار در نوار هشدار (System tray) قابل‌دسترسی هستند. SuperCopier علاوه بر دکمه‌های Pause، Resume و Skip امکاناتی مانند لیست فایل‌های در حال انتقال و تنظیماتی برای نحوه برخورد با فایل‌های مشکل‌دار را هم در خود جای‌داده است. تنظیمات مربوط به اندازه حافظه موقت نرم‌افزار و سرعت انتقال هم طریق پنجره تنظیمات نرم‌افزار قابل‌دسترسی هستند.

۱۱. TeraCopy

teracopy

TeraCopy یکی از بهترین ابزارها در حوزه‌ی بحث ما به حساب می‌آید، زیرا می‌تواند به صورت کامل مسئولیت عملیات نقل و انتقال فایل‌ها در «ویندوز اکسپلورر» (یا همان ابزار مرورگر فایل ویندوز) را به عهده بگیرد و گزینه‌های خود را نیز به منوی کلیک راست این ابزار بیافزاید.

ابزار یاد شده با استفاده از روش CRC32 (کد افزونگی چرخشی)‌ برای تشخیص خطا و مجهز بودن به دکمه‌های توقف،‌ ادامه و تأیید عملیات و همچنین امکان اضافه کردن فایل‌ها به لیست از طریق کشیدن و رها کردن آن‌ها، به‌عنوان یکی از کامل‌ترین نرم‌افزارهای کپی فایل شناخته می‌شود. در هنگام نصب امکان نصب نسخه پرتابل یا قابل‌حمل هم به کاربر ارائه می‌شود و علاوه بر این‌ها، کسانی که از نرم‌افزارهای مدیریت فایل قدرتمندی مثل Total Commander یا Directory Opus استفاده می‌کنند، می‌توانند TeraCopy را با آن‌ها یکپارچه‌سازی کرده و از مزایای این نرم‌افزار استفاده کنند.

۱۲. UltraCopier

ultracopy

UltraCopier هنگام اجرا به‌طور خودکار جایگزین سیستم انتقال فایل مرورگر ویندوز می‌شود و یکی از ویژگی‌های عجیب آن این است که آن‌قدر پنجره را بزرگ می‌کند که نام فایل‌ها به‌طور کامل نمایش داده شوند. اکثر خصوصیات استانداردی که در نرم‌افزارهای قبلی به چشم می‌خورد توسط UltraCopier پشتیبانی می‌گردند.

۱۳. Unstoppable Copier

unstoppable copier

نرم‌افزار Unstoppable Copier شرکت Roadkil سابقه زیادی دارد و همه آن را به‌ عنوان ابزاری که می‌توان با آن حداکثر اطلاعات ممکن را از دیسک‌های خراب و آسیب‌دیده استخراج کرد، می‌شناسند. این نرم‌افزار دارای امکاناتی مانند حالت پردازش دسته‌ای (که از طریق خط فرمان قابل‌ اجراست)، گزارش‌گیری از فعالیت‌ها، تعبیه منوها در مرورگر ویندوز و چند تنظیم خاص برای مدیریت فایل‌های خراب و آسیب‌دیده است. ناگفته نماند یک نسخه قدیمی‌تر قابل‌حمل هم از طریق وب‌سایت Unstoppable Copier قابل دانلود است.

۱۴. WinMend File Copy

winmend

بدون شک اگر لیست ما در مورد زیباترین رابط کاربری نرم‌افزارهای کپی فایل بود، WinMend به راحتی برنده می‌شد. این نرم‌افزار ساده‌ترین رابط کاربری را برای افراد تازه‌کار طراحی کرده است و غیر از نوار تنظیم حافظه موقت و قابلیت بازنویسی یا نادیده گرفتن فایل‌های مشابه، تنظیمات دیگری ندارد.  اگر از قابلیت توقف و ادامه عملیات کپی آن بگذریم، WinMend یک ابزار کاملاً معمولی به‌حساب می‌آید.

۱۵. WinRoboCopy

winrobo

WinRoboCopy درواقع یک رابط گرافیکی برای ابزار خط فرمانی Robocopy موجود در ویندوز ویستا و نسخه‌های بعدی این سیستم‌عامل به شمار می‌رود. این ابزار برای افراد تازه‌کار طراحی نشده است و هر دکمه و باکس انتخابی درواقع یک سوئیچ برای اجرای دستورات خط فرمان محسوب می‌شود. نرم‌افزار WinRoboCopy از امکانات خوبی مثل زمان‌بندی کارها، کشیدن و رها کردن فایل‌ها در پنجره نرم‌افزار، یک ویرایشگر برای نوشتن اسکریپت و یک تنظیم‌کننده پروفایل به اسم Robojob برای ذخیره تنظیمات بهره می‌برد.

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده است، شاید این آموزش‌ها نیز برای‌تان کاربردی باشند.

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Raymond
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *