آموزش منطق ترکیبی — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

۳۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
آموزش منطق ترکیبی — مجموعه مقالات جامع وبلاگ فرادرس

در راستای آموزش اصولی مدارهای منطقی و طراحی دیجیتال، ابتدا در سلسله مطالبی به آموزش جامع سیستم‌های باینری پرداختیم. پس از آشنایی کامل با این موضوع، حال نوبت به یادگیری «منطق ترکیبی» می‌رسد.

به طور کلی مدارهای منطقی ترکیبی از ورودی، خروجی و دو یا چند گیت منطقی تشکیل شده‌اند. گیت‌های منطقی به‌گونه‌ای به یکدیگر متصل می‌شوند که وضعیت خروجی کاملاً وابسته به وضعیت فعلی ورودی باشد. مدارهای منطقی ترکیبی بدون «حافظه»، «زمان‌بندی» یا «حلقه‌ی فیدبک» هستند و نتیجه‌ی عملیات فوراً تولید می‌شود. هر مدار ترکیبی عملیات مورد نظر را طبق یک عبارت بولی یا جدول صحت انجام می‌دهد.

«نیم جمع‌کننده» (half adder)، «تمام جمع‌کننده» (full adder)، «مالتی‌پلکسر» (multiplexer)، «دی‌مالتی‌پلکسر» (demultiplexer)، «انکودر» (encoder) و «دیکودر» (decoder) نمونه‌هایی از مدارهای منطقی ترکیبی هستند.

در همین راستا، به تازگی مجموعه مطالبی را در رابطه با منطق ترکیبی در وبلاگ فراردس منتشر کرده‌ایم و می‌توانید فهرستی از آنها را در ادامه‌ی مطلب مشاهده کرده و با کلیک روی هر عنوان آن را مطالعه کنید.

در این سلسله مباحث، ابتدا با مفهوم منطق ترکیبی و تفاوت آن با منطق ترتیبی آشنا شده، سپس به معرفی انواع مدارهای ترکیبی از جمله مالتی‌پلکسرها،دی‌مالتی‌پلکسرها، انکدرها، دیکدرهای باینری و نمایشگر پرداخته و در نهایت مدارهای محاسباتی ترکیبی من جمله جمع‌کننده‌ی باینری، تفریق‌گر باینری و مقایسه‌کننده‌ی باینری را بررسی خواهیم کرد. در آخر به عنوان جمع‌بندی مبحث پیشرفته‌تری به نام باس فرستنده گیرنده توضیح داده شده است.

اگر به دنبال مباحثی مشابه آنچه هستید که در بالا آمده است، توصیه می‌کنیم آموزش‌هایی زیر را نیز از نظر بگذرانید.

^^

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Electronics Tutorials
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *