معرفی کتاب های مدار منطقی — فهرست بهترین منابع یادگیری

۲۷۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
معرفی کتاب های مدار منطقی — فهرست بهترین منابع یادگیری

در این مطلب، فهرستی از منابع آموزشی مرجع و کتاب های مدار منطقی و طراحی دیجیتال را معرفی می‌کنیم. این کتاب‌ها در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی به عنوان مرجع استفاده می‌شود.

کتاب های مدار منطقی

در ادامه این بخش، مهم‌ترین کتاب های مدار منطقی را معرفی می‌کنیم که در دانشگاه‌ها به عنوان مرجع درسی مورد استفاده اساتید و دانشجویان قرار می‌گیرند.

مدارهای دیجیتال و طراحی منطقی نوشته ساموئل سی لی

کتاب «مدارهای دیجیتال و طراحی منطقی» با عنوان اصلی "Digital Circuits and Logic Design" نوشته Samuel C. Lee برای دانشجویانی طراحی شده است که در علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات یا مهندسی برق مشغول به تحصیل هستند. این کتاب همچنین برای دانشجویان کاردانی مناسب است. کتاب شامل نظریه‌های اساسی و دستورالعمل‌های طراحی عملی و نمونه‌هایی از طراحی منطقی مدرن است. کتاب ساموئل لی شامل ملزومات جبر بولی، سیستم‌های کدنویسی و تبدیل آن‌ها، و روش‌های اساسی طراحی مدارهای ترکیبی است.

کتاب های مدار منطقی

همچنین کتاب شامل نمادگرایی ولتاژ، مدارهای مجتمع متوالی، محل و تشخیص خطا و طراحی منطقی با استفاده از ریزپردازنده‌ها است. سپس روی تشخیص خطا و محل آن در مدارهای متوالی، طراحی منطقی با استفاده از ریزپردازنده‌ها تمرکز می‌کند. این کتاب شامل یک «مدار منطقی» برای تمریناتی است که تقریباً در پایان هر بخش گنجانده شده است.

کتاب پروژه‌های مدار دیجیتال کان

مدارهای دیجیتال، که اغلب به آنها مدارهای مجتمع یا IC می‌گویند، قطعات اصلی تشکیل دهنده یک واحد پردازش مرکزی (CPU) هستند. برای درک نحوه عملکرد رایانه، درک مدارهای دیجیتالی که CPU را تشکیل می‌دهند ضروری است. کتاب پروژه‌های مدار دیجیتال نوشته چارلز کان مهمترین مدارهای دیجیتالی را معرفی می‌‌کند. جمع‌کننده‌ها، دیکدرها، مالتی‌پلکسرها، فلیپ‌فلاپ‌های D و ماشین‌های حالت ساده.

آنچه این کتاب درسی را منحصر به فرد می‌کند این است که توانایی درک این مدارها را در اختیار هرکسی قرار می‌دهد، از علاقه‌مندان گرفته تا دانشجویانی که در رشته علوم کامپیوتر تحصیل می‌کنند. این متن برای آموزش مدارهای دیجیتال با استفاده از پروژه‌های ساده‌ای که خواننده می‌تواند آن‌ها را پیاده‌سازی کند، طراحی شده است. اما برخلاف اکثر کتاب‌های راهنمای آزمایشگاهی که در کلاس‌های مدارهای دیجیتال استفاده می‌شود، این کتاب درسی به منظور رفع موانع زیرساخت آزمایشگاهی مورد نیاز در دانشگاه طراحی شده است.

این کتاب درسی به گونه‌ای طراحی شده تا توسط خواننده برای ساخت مدارهای عملی استفاده شود. این کتاب درسی رایگان است و می‌توانید آن را از این لینک (+) دانلود کنید.

کتاب مدارهای منطقی دیجیتال

این متن به اساتید اجازه می‌دهد تا پروژه‌های آزمایشگاهی را در مدارهای دیجیتال به دانشجویان در کلاس‌های آنلاین استفاده کنند. این امر باعث افزایش بازدهی کلاس‌ها با تمرینات جالب و سرگرم‌کننده می‌شود.

کتاب حاضر همچنین می‌تواند توسط علاقه‌مندانی که می‌خواهند در مورد مدارهای دیجیتال و نحوه کار رایانه‌ها بیشتر بیاموزند استفاده شود. این مطالب در سطحی ارائه می‌شود که فردی که هیچ تجربه‌ای در مدارهای دیجیتال و الکترونیک ندارد می‌تواند پروژه‌ها را با موفقیت انجام‌دهد و از مدارهایی که برای ساختن یک کامپیوتر استفاده می‌شود، آگاهی یابد.

کتاب مدار منطقی براون

کتاب مدار منطقی براون و ورانسیچ برای یک درس مقدماتی در طراحی مدارهای منطقی دیجیتال نوشته شده است. این کتاب دو هدف را دنبال می‌کند: اول آموزش مفاهیم اساسی طراحی مدارهای منطقی دیجیتال به صورت دستی و سنتی و دوم نشان دادن روش طراحی این مدارها با استفاده از نرم‌افزارای مرتبط.

کتاب های مدار منطقی

اگرچه امروزه به جز در موارد استثنایی، از روش‌های از طراحی دستی استفاده نمی‌شود، ویژگی این کتاب آن است که دانشجو درک شهودی مناسبی از چگونگی عملکرد مدارهای دیجیتال به دست می‌آورد. همچنین، آشنایی با روش‌های طراحی دستی برای درک صحیح عملکرد ابزارهای نرم‌افزاری ضرورت دارد و به دانشجو نشان می‌دهد این ابزارها کار خود را چگونه انجام می‌دهند.

در کل کتاب برای نمایش مفاهیم از مثال‌های متعدد شامل طراحی مدارهای ساده به روش دستی و با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری استفاده شده است. پس از آشنایی با مفاهیم اولیه مثال‌های و نمونه‌های طراحی پیچیده‌تر ارائه شده است.

کتاب مدار منطقی براون را علیرضا زارع‌پور ترجمه و انتشارات نص منتشر کرده است.

کتاب اصول طراحی مدارهای منطقی سیستم‌های کامپیوتری شاه بهرامی

اهداف نگارش این کتاب در مقایسه با منابع موجود عبارتند از: بیان مفاهیم طراحی دیجیتال به زبان ساده و توضیح بهتر مطالب پیچیده، پوشش کامل و جامع سر‌فصل‌های درس مدار منطقی مصوب وزارت علوم، برقراری رابطه منطقی بین مطالب هر فصل و فصل‌های کتاب، ارائه مثال‌های مختلف و تمرین‌های متنوع و کاربردی، استفاده از منابع و کتب مختلف برای جامعیت بیشتر، تلاش برای رفع برخی از نواقص موجود در دیگر منابع و اضافه کردن مطالب جدید و دربرگیری راهبردهای عملی استفاده از مدارهای دیجیتال، آی‌سی‌های موجود و زبان‌های توصیف سخت‌افزاری.

کتاب اصول طراحی مدارهای منطقی سیستم‌های کامپیوتری شاه بهرامی

کتاب مرجع جامع اصول مدارهای منطقی دیجیتال رضایی و یاری

کتاب مرجع جامع اصول مدارهای منطقی دیجیتال را عباسعلی رضایی و بابک یاری تألف کرده‌اند. در این کتاب سعی شده تا روش‌هایی ساده برای فهم و طراحی مدارهای منطقی مطرح شود. این کتاب برای دانشجویان کاردانی و کارشناسی رشته‌های مهندسی کامپیوتر و برق با تمام گرایش‌های زیرمجموعه و سایر علاقه‌مندان به فراگیری طراحی سیستم‌های منطقی دیجیتال مفید است.

کتاب های مدار منطقی

از مزایای کتاب مرجع جامع اصول مدارهای منطقی دیجیتال می‌توان به این موارد زیر اشاره کرد: مرجع کامل درس سرفصل مصوب با مثال‌های فراوان، مسائل فراوان و متنوع با حل کامل تشریحی، ارائه نرم‌افزار‌های طراحی و شبیه‌سازی و ارائه چندین پروژه کاربردی پیشنهادی.

کتاب مدارهای منطقی پیشرفته اکبری

کتاب مدارهای منطقی پیشرفته اکبری و جوادی را انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر چاپ کرده است. این کتاب مناسب افرادی است که می‌خواهند به مطالب این درس تسلط بیشتری داشته باشند یا قصد آن‌ها آمادگی برای کنکور کارشناسی ارشد است. کتاب مدارهای منطقی پیشرفته علاوه بر ارائه مطالب پایه‌ای این درس، شامل مباحث پیشرفته‌تری مانند FPGA نیز هست.

کتاب مدارهای منطقی پیشرفته اکبری

کتاب تحلیل و طراحی مدارهای منطقی دیجیتال نلسون

کتاب تحلیل و طراحی مدارهای منطقی دیجیتال نلسون با نام اصلی "Digital Logic Circuit Analysis and Design" برای دانشجویان مهندسی و علوم که طراحی مدارهای VLSI، بردهای مدار چاپی، واحدهای دارای چند آی‌سی و مدارهای کامپیوتری را انجام می‌دهند نوشته شده است. در این کتاب، پیش‌نیاز خاصی در زمینه مدارهای الکترونیکی یا سیستم‌های کامپیوتری فرض نشده است و به همین دلیل می‌توان کتاب مدارهای منطقی دیجیتال نلسون را برای اولین درس در سیستم‌های دیجیتال به کار برد.

کتاب مدار منطقی نلسون

مطالب کتاب آن‌قدر پیشرفته و عمیق نیز هست که جواب‌گوی دانشجویان سطوح بالاتر نیز باشد. این کتاب برای کسی که می‌خواهد طراحی دیجیتال را به صورت خودآموز یاد بگیرید و به عنوان مرجعی برای مهندسان شاغل نیز مفید است.

این کتاب را محمود دیانی ترجمه و انتشارت نص منتشر کرده است.

کتاب طراحی دیجیتال (مدار منطقی) موریس مانو

دیجیتال از کلمه‌هایی است که امروزه زیاد به گوش ما می‌خورد. مدارهای دیجیتالی به دلیل دقت بالا و ساختار کامپیوتری‌شان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و به مرور جایگزین مدارهای آنالوگ شده‌اند. به همین دلیل است که مدارهای منطقی یکی از مهم‌ترین درس‌های دانشگاه است که خود پیش‌نیازی برای دروس تخصصی دیگر نیز در نظر گرفته می‌شود. کتاب طراحی دیجیتال موریس مانو با عنوان اصلی "Digital Design" در سال ۲۰۱۳ منتشر شده است. این ویرایش گفتار جدیدی درباره طراحی دیجیتال است و روش‌های مناسبی برای طراحی مدارهای منطقی را به صورت روان، ساده و دقیق به مخاطب می‌آموزد.

کتاب مدار منطقی موریس مانو

این کتاب در بسیاری از دانشگاه‌های جهان و ایران به عنوان مرجع اصلی معرفی می‌شود. مطالب این کتاب با استفاده از آخرین ویرایش کتاب اصلی و بر اساس تجارب ارزشمند تدریس مترجمان به شیوه‌ای ساده و روان و با ذکر بیش از ۸۵ مثال و حل نمونه مسایل امتحانی در انتهای فصل‌ها، ارایه و تکمیل شده است.

کتاب طراحی دیجیتال موریس مانو دو ترجمه دارد:

  • ترجمه حسن سیدرضی و فرهاد ارومچیان، انتشارات کیان رایانه
  • ترجمه قرت سپیدنام، انتشارات خراسان

معرفی فیلم آموزش مدار منطقی (مرور – تست کنکور ارشد)

آموزش مدار منطقی (مرور – تست کنکور ارشد)

علاوه بر کتاب های مدار منطقی می‌توانید به فیلم آموزشی آموزش مدار منطقی (مرور – تست کنکور ارشد) مراجعه کنید که در ۱۵ ساعت و ۲۰ دقیقه تهیه شده و شامل ۵ درس است. در درس یکم این آموزش سیستم اعداد و محاسبات معرفی شده است. موضوع درس دوم ساده‌سازی توابع است. در درس سوم مدارات ترکیبی مورد بحث قرار گرفته‌اند. در نهایت، در درس‌های چهارم و پنجم، به ترتیب، مدارات ترتیبی همزمان و مدارهای ترتیبی ناهمزمان معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مدار منطقی (مرور و حل مساله)

آموزش مدار منطقی (مرور و حل مساله)

آموزش مدار منطقی (مرور و حل مساله) یکی از آموزش‌های ویدیویی فرادرس است که در کنار کتاب های مدار منطقی یکی از منابع بسیار خوب برای طراحی دیجیتال است. این فیلم آموزش در ۱۴ ساعت و ۳۴ دقیقه تدوین شده و شامل ۱۶ درس است. درس یکم تا سوم این آموزش به سیستم‌های نمایش منطقی اعداد اختصاص یافته است. موضوع دس‌های چهارم و پنجم دروازه‌های منطقی است. جبر بولی و ساده‌سازی عبارات منطقی در درس‌های ششم تا هشتم معرفی شده‌ است. آنالیز مدارات منطقی ترکیبی موضوع درس‌های نهم تا یازدهم است. در درس دوازدهم به لچ و فلیپ فلاپ پرداخته شده است. شیف‌رجیسترها در درس‌های سیزدهم و چهاردهم معرفی شده‌اند. در نهایت، درس‌های پانزدهم و شانزدهم به معرفی شمارنده‌ها اختصاص یافته است.

معرفی فیلم آموزش مدارهای منطقی (سیستم های دیجیتال ۱)

مدارهای منطقی (سیستم های دیجیتال ۱)

یکی از منابع ویدیویی درس مدارهای منطقی آموزش مدارهای منطقی (سیستم های دیجیتال ۱) است که در ۲۰ ساعت و ۱ دقیقه و در قالب پانزده درس تهیه و تدوین شده است. موضوع درس یکم این آموزش ویدیویی سیستم‌های اعداد و کدها است. در درس دوم به سیگنال‌ها و سوئیچ‌های الکترونیک دیجیتال پرداخته شده است. درس‌های سوم و چهارم به گیت‌های منطقی پایه و برنامه‌پذیر اختصاص دارد.

در درس‌های پنجم و ششم جبر بولی و تکنیک‌های ساده‌سازی معرفی شده‌اند. در درس هفتم مدارها و عملیات‌ حسابی آموزش داده شده‌اند. در درس‌های هشتم و نهم به مبدل‌های کد، مالتی‌پلکسر و دی‌مالتی‌پلکسر پرداخته شده است. خانواده گیت‌های منطقی در درس دهم معرفی شده‌اند. فلیپ‌فلاپ‌ها و رجیسترها موضوع درس‌های یازدهم و دوازدهم است. در درس‌های سیزدهم و چهاردهم مدارهای شمارنده و ماشین‌های حالت مورد بحث قرار گرفته‌اند و در نهایت، در درس پانزدهم، شیفت‌رجیسترها معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبانی الکترونیک دیجیتال - بخش اول

فیلم آموزش مبانی الکترونیک دیجیتال - بخش اول

آشنایی با مبانی الکترونیک دیجیتال برای درک اصول کار و طراحی دسته وسیعی از کاربردهای الکترونیک، ضروری است. یکی از منابع آموزشی برای این موضوع، فیلم آموزش مبانی الکترونیک دیجیتال - بخش اول است. این آموزش در ۱۲ ساعت و ۳۷ دقیقه و در قالب ۹ درس تدوین شده است.

در درس یکم، مفاهیم اولیه مبانی الکترونیک دیجیتال بیان شده است. موضوع درس دوم سیستم اعداد، عملیات و کدها است. در درس سوم گیت‌های منطقی معرفی شده‌اند. مفاهیم ریاضیات بولین و ساده‌سازی منطقی در درس چهارم مورد بررسی قرار گرفته است. آنالیز مدارات منطقی ترکیبی در درس پنجم بیان شده است. در درس ششم توابع مدارات منطقی ترکیبی معرفی شده‌اند. نگهدار، فلیپ‌فلاپ و تایمرها موضوعات درس هفتم هستند. در نهایت، در درس‌های هشتم و نهم، شیفت رجیسترها و شمارنده‌ها معرفی شده‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبانی الکترونیک دیجیتال - بخش دوم

فیلم آموزش مبانی الکترونیک دیجیتال - بخش دوم

یکی دیگر از آموزش‌های الکترونیک دیجیتال فرادرس، آموزش مبانی الکترونیک دیجیتال - بخش دوم است. این آموزش که در ۱۱ ساعت و ۸ دقیقه تدوین شده، شامل ۶ درس است. در درس یکم، مدارات منطقی قابل برنامه‌ریزی معرفی شده‌اند. موضوع درس دوم ذخیره‌سازی اطلاعات است. در درس سوم تبدیل و پردازش سیگنال ارائه شده است. در درس چهارم انتقال اطلاعات مورد بحث قرار گرفته و در درس پنجم مقدمه‏‌ای بر کامپیوتر، میکروپروسسور و میکروکنترلر بیان شده است. در نهایت، در درس ششم، تکنولوژی مدارات مجتمع آموزش داده شده است.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *