کتاب هایی که هر مهندس برق باید بخواند — فهرستی از ۱۶ عنوان برتر

۱۰۲۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
کتاب هایی که هر مهندس برق باید بخواند — فهرستی از ۱۶ عنوان برتر

یکی از مهم‌ترین موضوعات در روند یادگیری رشته‌های تحصیلی استفاده از منابع مناسب و کارآمد آن رشته است که اولاً از نظر علمی معتبر باشند و ثانیاً مطالب آموزش را به‌ گونه‌ای مناسب در اختیار افراد علاقه‌مند قرار دهند. یک کتاب خوب باید مطالب را به‌ نحوی بیان کند که درک آن‌ها آسان باشد، موضوعات متنوعی را شامل شود و حاوی کاربردهای عملی و نظری باشد. در این مطلب فهرستی از ۱۶ کتاب‌ مهم را بیان می‌کنیم که هر مهندس برق باید بخواند یا حداقل با آن‌ها آشنایی داشته باشد و در صورت نیاز به آن‌ها مراجعه کند. این‌ کتاب‌ها می‌توانند تسلط دانشجویان و فارغ‌التحصیلان مهندسی برق بر موضوعات مختلف را افزایش دهند.

الکترونیک قدرت

الکترونیک قدرتِ دنیل هارت برای دانشجویان کارشناسی مهندسی برق نوشته شده است. این کتاب سرراست و ساده به رشته تحریر در آمده و درک موضوعات پیچیده و دشوار را آسان می‌کند.

کتاب الکترونیک قدرت دنیل هارت سه ترجمه فارسی نیز دارد:‌

  • ترجمه علی دستفان و صدیقه صدقی، انتشارات دانشگاه صنعتی شاهرود
  • ترجمه جواد شکرالهی مغانی، علیرضا خوش‌سعادت و آرش خشوعی، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبریر
  • ترجمه سید مرتضی سقائیان نژاد و امیر رشیدی، انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان
  • ترجمه حسن یزدانی، انتشارات عرفان یزدانی

کتابهای الکترونیک قدرت

علاوه بر این کتاب‌ها، فرادرس فیلم‌های آموزش الکترونیک قدرت را بر مبنای منابع اصلی این حوزه و همراه با مثال‌های گوناگون در کنار شبیه‌سازی‌های مختلف تهیه کرده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید:

هنر الکترونیک

کتاب هنر الکترونیک شامل گستره متنوعی از بسیاری از موضوعات الکترونیک است که برای آشنایی با الکترونیک هر مهندس برق باید بخواند و با مفاهیم آن آشنا شود.

چه دانشجو باشید چه فارغ‌التحصیل چه متخصص در این زمینه، می‌توانید از این کتاب بسیار بهره‌مند شوید، زیرا قطعاً دانش شما را بهبود می‌بخشد.

هنر الکترونیک

ویراست‌های قدیمی هنر الکترونیکِ پل هورویتس و وینفیلد هیل به فارسی ترجمه شده است که البته بعید است در بازار آن‌ها را پیدا کنید:

  • ترجمه داریوش رفیعی، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران
  • ترجمه محمود دیانی، اتشارات دانشگاه صنعتی شریف

هنر الکترونیک

برای یادگیری الکترونیک، یکی از بهترین منابعی که می‌توانید از آن استفاده کنید، فیلم‌های آموزشی همراه با مثال‌های مختلف است. فرادرس این آموزش‌ها را با همکاری بهترین مدرسان تهیه کرده است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و مباحث الکترونیک را به خوبی فراگیرید.

مبانی مدارهای الکتریکی

کتاب مبانی مدارهای الکتریکی پایه‌ا‌ی‌ترین درس است که هر مهندس برق باید بخواند و درک این کتاب آسان و مطالبش آموزنده و ساده‌تر از هر کتاب درسی سنتی دیگری درباره مدارهای الکتریکی است که می‌توانید در بازار پیدا کنید.

با تمرینات گام به گام ارائه شده مبانی مدارهای الکتریکیِ چارلز الکساندر و متیو سادیکو می‌توانید به راحتی مطالب این بحث را دنبال کنید و یاد بگیرید. بدین ترتیب، خواهید توانست مسائل و تمرین‌ها را به راحتی حل کنید.

مبانی مدارهای الکتریکی

برای یادگیری مباحث مربوط به مدارهای الکتریکی، می‌توانید به آموزش‌های مدارهای الکتریکی فرادرس نیز مراجعه کنید که به صورت گام به گام و با حل مسائل متنوع در کنار شبیه‌سازی نرم‌افزاری ارائه شده‌اند:

الکترونیک کاربردی برای مخترعان

با این کتاب می‌توانید دانش خود را در زمینه الکترونیک ارتقا دهید و مهارت‌های مورد نیاز را برای ساخت مدارهای مورد نظر خود بیاموزید. کتابِ پل شرز و سیمون مونک قطعات اصلی الکترونیک را معرفی می‌کند و شامل دستورالعمل‌ها، شماتیک‌ها و نمودارهای گام به گام است.

برای یادگیری عملی ساخت مدارهای الکترونیکی و کار با نرم‌افزارهای الکترونیک، فیلم‌های آموزشی زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

الکترونیک کاربردی برای مخترعان

مبانی الکترومغناطیس کاربردی

مبانی الکترومغناطیسی کاربردیِ فواز اولابی و اومبرتو راوایولی برای استفاده یک یا دو ترم درس الکترومغناطیس در نظر گرفته شده است.

این کتاب، همچنین به عنوان یک مرجع مطمئن برای مهندسان شناخته شده است. اگر می‌خواهید به صورت خودآموز الکترومغناطیس را یاد بگیرید، این کتاب یک منبع عالی است.

مبانی الکترومغناطیس کاربردی

فرادرس چند آموزش متنوع درباره الکترومغناطیس تهیه کرده که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید:

مهندسی مایکروویو

کتاب مهندسی مایکروویوِ دیوید پوزار شامل مروری دقیق بر تعاریف مهندسی RF و مایکروویو است که با مفاهیم اساسی مهندسی برق و کاربردهای عملی برای طراحی مایکروویو شروع می‌شود. مطالعه این کتاب برای دانشجویان و متخصصان مهندسی مایکروویو است.

مهندسی مایکروویو

ترجمه‌ای مختلفی از کتاب مهندسی ریزموج در بازار موجود است:

  • ترجمه نرگس نوری، انتشارات نص
  • ترجمه محمدرضا سهیلی‌فر و مجید آقابابایی، انتشارات آیلار
  • ترجمه اختر رجبی، محبوبه مسگرتهرانی و علی بنایی، مرکز نشر دانشگاهی
  • ترجمه سید ایوب میرطاووسی، انتشارات نیاز دانش

مهندسی ریزموج

برای یادگیری مهندسی مایکرویو می‌توانید به فیلم‌های آموزشی فرادرس نیز مراجعه کنید:

مهندسی برق ۱۰۱

این کتاب با پرسش «برق چیست؟» شروع می‌شود و کم‌کم مباحث الکتریسیته را پوشش می‌دهد. علاوه بر این، کتابِ درن اشبی شما را راهنمایی می‌کند که چگونه پروژه‌های الکترونیک خود را انجام دهید.

مهندسی برق ۱۰۱

ادوات الکترونیک حالت جامد

این کتاب در سراسر جهان در زمینه فیزیک الکترونیک استفاده می‌شود. کتاب ادوات الکترونیک حالت جامد شامل نیمه‌هادی‌ها، مواد، فیزیک، دستگاه‌ها و فناوری‌های مربوطه است. این کتاب به خوبی سازمان یافته و مفاهیم سخت در آن به خوبی و به صورت قابل درک توضیح داده شده است.

الکترونیک حالت جامد

کتاب فیزیک الکترونیک بن استریتمن و سانجرا کومار بانرجی به زبان فارسی نیز ترجمه شده است:

  • ترجمه غلامحسن روئین‌تن و سعید صمدی، انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران

ادوات الکترونیک حالت جامد

در زمینه ادوات نیمه‌هادی و فیزیک الکترونیک، فرادرس آموزش‌های کاملی، شامل مباحث نظری و نرم‌افزارهای مربوطه، را تهیه کرده است که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید:

سیستم‌های کنترل مدرن

کتاب سیستم‌های کنترل مدرنِ ریچارد دورف و رابرت بیشاپ از بهترین منابع مهندسی کنترل است که در بسیاری از دانشگاه‌های جهان به عنوان منبع اصلی از آن استفاده می‌شود.

ویژگی بارز این کتاب که توصیه می‌شود هر مهندس برق باید بخواند مثال‌های متنوع و کاربردی آن است. این کتاب ضمن تمرکز بر توسعه رویکردهای طراحی در موارد متنوع و به‌روز، مانند فناوری سبز، به چالش‌های دنیای واقعی می‌پردازد. در این کتاب، نمونه‌های مهندسی سبز از توربین‌های بادی تا مدل‌سازی یک ژنراتور فتوولتائیک با جزئیات بررسی شده است.

سیستم‌های کنترل مدرن

این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است:

  • ترجمه پرویز جبه‌دار مارالانی، مرکز نشر دانشگاهی
  • ترجمه قدرت سپیدنام، انتشارات خراسان
  • ترجمه محمود دیانی، نشر علوم دانشگاهی

کنترل مدرن

در زمینه کنترل خطی و مدرن، آموزش‌های کامل و بسیار متنوعی توسط فرادرس تهیه و ارائه شده است که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید:

پردازش سیگنال زمان‌گسسته

برای کسانی که درک پیشرفته‌ای از سیگنال‌ها و سیستم‌ها دارند، کتاب اپنهایم و شفر مناسب است. این کتاب یک مطالعه جامع از قضیه‌های اساسی، ویژگی‌های سیستم‌های خطی زمان‌گسسته، فیلتر کردن و نمونه‌برداری را ارائه می‌دهد.

پردازش سیگنال زمان‌گسسته

این کتاب ترجمه‌هایی نیز در بازار دارد:

  • ترجمه مجتبی لطفی راد، انتشارات نوپردازان
  • ترجمه محمود دیانی، انتشارات نص

پردازش سیگنال گسسته

در زمینه سیستم‌ها و سیگنال‌های گسسته‌زمان، پیشنهاد می‌کنیم به آموزش‌های ویدئویی فرادرس مراجعه کنید:

نظریه آنتن: تحلیل و طراحی

کتاب نطریه آنتنِ کنستانتین بالانیس اصول اساسی تئوری آنتن را معرفی می‌کند و نحوه استفاده از آن‌ها را برای تجزیه و تحلیل، طراحی و سنجش آنتن‌ها توضیح می‌دهد.

متن کتاب شامل جزئیات کافی ریاضی است تا دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی برق و فیزیک را قادر سازد تحلیل و طراحی را دنبال کنند. برای استفاده بیشتر از این کتاب، باید دانش پایه‌ای در مورد تئوری الکترومغناطیس کارشناسی، فیزیک مقدماتی و حساب دیفرانسیل و انتگرال داشته باشید.

نظریه آنتن: تحلیل و طراحی

این کتاب به فارسی نیز ترجمه شده است:

  • ترجمه فرخ آرزم، صمد هدایتی و رقیه کریم‌زاده، انتشارات اندیشه‌های گوهربار

آنتن

آموزش‌های مربوط به آنتن فرادرس به شرح زیر هستند:

هندبوک استاندارد برای مهندسان برق

برای کسانی که به دنبال یک کتاب مرجع معتبر هستند، این کتاب گزینه مناسبی است. کتابِ سوریا ساتوس و وینی بیلی جزئیات عملی در مورد هر جنبه از مهندسی برق را پوشش می‌دهد. این کتاب جدیدترین مفاهیم از شبکه‌های برق به‌هم‌پیوسته گرفته تا تولید انرژی خورشیدی و فتوولتائیک را داراست. مفاهیم این کتاب به زبانی قابل فهم بیان شده‌اند.

 هندبوک استاندارد برای مهندسان برق

هندبوک برق آمریکا

هندبوک برق آمریكایی از کتاب‌های خوبی است که هر مهندس برق باید بخواند و سیستم‌های نوظهور با بهره‌وری انرژی مانند فتوولتائیک و روشنایی القایی را معرفی می‌كند. نمودارها، جداول، تصاویر و محاسبات را با جزئیات در این کتاب خواهید یافت. این کتاب موضوعاتی مانند تجهیزات الکتریکی عمومی و باتری‌ها، مدارها، محاسبات مدار و موارد دیگر را شامل می‌شود.

هندبوک برق آمریکا

مبانی ماشین‌های الکتریکی

یکی دیگر از کتاب‌هایی که یک مهندس برق باید بخواند مبانی ماشین‌های الكتریكی چاپمن یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه ماشین‌های الکتریکی است و به دلیل پوشش مطلوب مطالب دانشجویان و فارغ‌التصیلان در موضوعات اساسی این زمینه، به این کتاب مراجعه می‌کنند. مبانی ماشین‌های الکتریکی شامل منبع گسترده‌ای از تصاویر است که به توضیح مفاهیم کمک می‌کند.

ماشین های الکتریکی

این کتاب ترجمه‌هایی به فارسی نیز دارد:‌

  • ترجمه قدرت سپیدنام، انتشارات علوم رایانه
  • ترجمه محمود دیانی، انتشارات نص

ماشین های الکتریکی

برای یادگیری مبحث ماشین‌های الکتریکی و شبیه‌سازی آن‌ها می‌توانید به آموزش‌های متنوع فرادرس مراجعه کنید:

مهندسی برق کاربردی

آخرین نسخه از این کتاب محبوب، تحلیل عمیق و گسترده‌ای از اصول اساسی مهندسی برق و محاسبات آن را ارائه می‌‌دهد. این کتاب همچنین در رشته‌های دیگر مانند مهندسی مکانیک، مهندسی رباتیک یا مهندسی صنایع نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهندسی برق کاربردی

مهندسی برق پایه

اگر در حال آماده شدن برای یک آزمون سخت هستید یا به دنبال مرجع خوبی هستید، این کتاب با زبانی آسان و توضیحات مفاهیم اساسی کتابی ایده‌آل برای شماست.

مدارها، قضیه‌ها و تکنیک‌های شبکه و موارد دیگر با جزئیات در هر درس این کتاب توضیح داده شده است. کتاب مهندسی برق پایه هر آنچه را که یک مهندس برق باید بخواند و بداند به شما آموزش می‌دهد.

مهندسی برق پایه

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Interesting Engineering
۳ دیدگاه برای «کتاب هایی که هر مهندس برق باید بخواند — فهرستی از ۱۶ عنوان برتر»

بسیار زیبا جذاب

با سلام
لطفا لیست کتاب ها و دروسی که در دانشگاه های آلمان و یا آمریکا تدریس می‌شوند را ذکر کنید.
با تشکر

ممنونم؛
کتاب های خوبی معرفی کردید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *