فرود انسان روی کره ماه — تصویر نجومی روز

۲۲۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ شهریور ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
فرود انسان روی کره ماه — تصویر نجومی روز

از فرود انسان روی کره ماه، نیم قرن می‌گذرد. پنجاه سال پیش در تاریخ  ۲۹ تیر ۱۳۴۸، ساعت ۲۰:۱۸ جهانی، «نیل الدن آرمسترانگ» (Neil Alden Armstrong) برای اولین بار بر کره ماه گام نهاد. در ویدئو زیر، این لحظه تاریخی را مشاهده می‌کنید.

آرمسترانگ در این لحظه مهم تاریخی می‌گوید:

این گامی کوچک برای یک انسان و جهشی بزرگ برای بشریت است.

That's one small step for man, one giant leap for mankind.

در ماموریت «آپولو ۱۱» (Apollo 11)، سه انسان به کره ماه رفتند. آرمسترانگ و «باز آلدرین» (Buzz Aldrin) دو فضانوردی بودند که روی ماه گام نهاده و به مدت ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه به کاوش در ماه پرداختند. «مایکل کالینز» (Michael Collins)، دیگر فضانورد اعزامی، در سفینه فرماندهی منتظر هم‌سفران خود ماند. در عکس زیر، آلدرین را روی ماه مشاهده می‌کنید.

فرود انسان روی کره ماه


تصویری که در زیر آمده نیز در اولین فرود انسان روی کره ماه گرفته شده است. در این تصویر، باز آلدرین را مشاهده می‌کنید که در کنار لرزه‌سنج قمری ایستاده و قصد بازگشت به «سفینه ماه‌نشین آپولو» (Apollo Lunar Module) را دارد. تحلیل‌های لرزه‌سنجی انجام شده روی ماه طی پروژه آپولو ۱۱، حاکی از آن است که ماه‌لرزه‌ها در ۱۰۰ کیلومتری سطح ماه به وقوع می‌پیوندند.

فرود انسان روی کره ماه

در حقیقت، ۶۲ ماه‌لرزه در داده‌های گردآوری شده بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۷ شناسایی شده است. بسیاری از این ماه‌لرزه‌ها آنقدر قدرتمند نیستند که چیزی را روی آپارتمان‌هایی که ممکن است روزی در ماه ساخته شوند جا به جا کنند، ولی نسبت به زمین‌لرزه‌ها بیشتر به طول می‌انجامند.

دلیل وقوع ماه‌لرزه‌ها همچنان نامعلوم است، اما یکی از نظریه‌های پیشگام آن است که این لرزه‌ها به دلیل فروپاشی گسل‌های زیرزمینی به وقوع می‌پیوندند. خانه‌های آینده ماه باید به نوعی ساخته شوند که در برابر لرزه‌های مکرر ماه مقاوم باشند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *