فایل RAR چیست؟ + معرفی ابزارهای باز کردن

۵۴۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
فایل RAR چیست؟ + معرفی ابزارهای باز کردن

انواع مختلفی از آرشیوهای فایلی وجود دارد. اما یکی از رایج‌ترین انواعی که معمولا هنگام دانلود فایل‌های حجیم در اینترنت با آن‌ها مواجه می‌شوید، فایل‌های RAR هستند. اما می‌دانید که فایل RAR چیست و چگونه کار می‌کند؟‌ در ادامه با هم به بررسی این نوع فایل، موارد استفاده و نحوه باز کردن آن می‌پردازیم.

فایل RAR آرشیوی چیست ؟

این نوع قالب‌بندی از الگوریتم فشرده سازی RAR برای آرشیو کردن فایل‌ها استفاده می‌کند. RAR مخفف کلمه Roshal ARchive است که به افتخار مهندس نرم‌افزار روسی، Eugene Roshal، مبدع این الگوریتم فشرده سازی، نام‌گذاری شده است. این قالب‌بندی در دهه 1990 روانه باز شده و برای اولین بار با اولین نسخه به‌نام WinRAR همراه بوده است.

با وجود این، به دلیل ماهیت گسترده‌ای که این نوع قالب‌بندی دارد، می‌توانید فایل‌های آرشیوی RAR را با برنامه‌های مختلف باز کنید. به طور معمول، یک فایل آرشیوی RAR می‌تواند شامل یک فایل یا بیشتر باشد. این نوع فایل‌ها با پسوند RAR. قابل تشخیص هستند. البته فایل‌های RAR مربوط به ریکاوری فایل های حذف شده، پسوند منحصربه‌فرد REV. را دارند.

اگر نمی‌دانستید که فایل RAR چیست باید گفت به طور معمول برای ساده‌تر کردن روند انتقال فایل مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا یک فایل RAR را می‌شود به طور مجزا به عنوان یک فایل انتقال داد یا آن را به فایل‌های متعدد گسترش داد تا انتقال آن ساده‌تر شود. یکی دیگر از کاربردهای مهم این نوع قالب‌بندی، در ذخیره سازی داده‌ها است. چون با فشرده سازی بالا، به صرفه جویی در فضای ذخیره کمک می‌کند.

کاربردهای دیگری نیز برای این فرمت وجود دارد. از جمله کمک به رمزگذاری فایل‌ها که اجازه می‌دهد از فایل‌های خود محافظت کنید.

 

تفاوت RAR و آرشیو چیست؟

آرشیو یا فایل آرشیوی، محتوی یک یا چند فایل فشرده شده است که برای ذخیره سازی و انتقال راحت‌تر در یک فایل قرار می‌گیرند. در حالی که RAR یکی از قالب‌های فایل آرشیوی است و با الگوریتم فشرده سازی RAR کار می‌کند.

 

آیا فایل RAR امن است؟

فایل‌های RAR به خودی خود امن هستند و برای نگهداری فایل‌های دیگر استفاده می‌شوند. اما شایان ذکر است که فایل‌های درون قالب‌بندی RAR می‌توانند خطرناک باشند. درواقع مجرمان سایبری معمولا بدافزارها را از طریق فایل‌های آرشیوی مانند RAR منتشر می‌کنند و به همین دلیل باید مراقب فیشینگ از این طریق بود.

آیا فایل RAR خراب می‌شود؟‌

دریافت یک فایل RAR خراب هنگام استفاده از اینترنت ناپایدار و کم سرعت، اتفاق رایجی است. در این صورت می‌توانید فایل را دوباره دانلود کنید، به این شکل احتمالا مشکل حل می‌شود. با این‌حال اگر دانلود مجدد امکان پذیر نبود می‌توانید با روش‌های جایگزین به فکر تعمیر فایل RAR باشید.

نحوه باز کردن فایل RAR

حال که فهمیدیم فایل RAR چیست می‌خواهیم ببینیم چطور می‌شود این نوع فایل‌ها را باز کرد. برای مشاهده محتوای درون یک فایل RAR باید ابتدا آرشیو را باز کنید. برنامه‌ها و ابزارهای مختلفی نیز برای باز کردن فایل‌های RAR روی ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و حتی IOS وجود دارند که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

برنامه WinZip برای باز کردن فایل RAR

ٌWinZip یکی از بهترین ابزارهای باز کردن فایل‌های RAR محسوب می‌شود. روی سیستم‌های مختلف می‌شود از آن استفاده کرد و سرعت بالایی نیز دارد. تنها مورد اینجا است که باید برنامه را خریداری کنید. البته با استفاده از نسخه رایگان آزمایشی، امکان آشنایی بیشتر با آن را خواهید داشت.

برنامه WinZip برای باز کردن فایل RAR
  • سایت رسمی تهیه برنامه WinZip برای ویندوز (+)، مک (+)، اندروید (+) و IOS (+).

نرم‌افزار WinRAR

WinRAR برنامه نام‌آشنا و معروفی برای باز کردن فایل‌های RAR روی ویندوز است اما در روی اندروید، مک و لینوکس نیز می‌شود از آن استفاده کرد (در لینوکس و مک فقط از طریق Command Line). این برنامه نسخه‌های مختلف ویندوز از جمله ویندوز 11 را پشتیبانی می‌کند.

همچنین به غیر از فایل‌های RAR، برای باز کردن سایر قالب‌های فشرده سازی مانند ZIP ،TAR ،GZip ،ISO و 7-Zip رنیز قابل استفاده است. مانند WinZip، برنامه WinRAR نیز رایگان نیست اما یک دوره آزمایشی 40 روزه دارد.

  • وب‌سایت رسمی تهیه برنامه WinRAR (+)

نرم‌افزار PeaZip برای باز کردن فایل RAR

PeaZip نیز گزینه بسیار عالی دیگری است که به ویژه به درد کاربران لینوکس می‌خورد. این برنامه همچنین رایگان است و از بسیاری از قالب‌ها از جمله RAR ،ZIP و TAR پشتیبانی می‌کند. به علاوه PeaZip روی MacOS و ویندوز نیز موجود است و جایگزین رایگان مناسبی برای WinZip و WinRAR محسوب می‌شود.

فایل RAR چیست و نحوه باز کردن آن با PeaZip
  • سایت رسمی دانلود برنامه PeaZip برای ویندوز (+)، لینوکس (+) و مک (+)

سخن نهایی

در این مقاله فهمیدیم که فایل RAR چیست و چه کاربردی دارد. متوجه شدیم که برای ذخیره فایل‌های حجیم و انتقال آسان‌تر آن‌ها از این قالب‌بندی آرشویی استفاده می‌شود. همچنین چندین برنامه مختلف برای باز کردن این نوع فایل‌ها دیدیم. به این ترتیب حالا به خوبی می‌دانید که فایل RAR چیست و چطور باید از آن استفاده کرد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *