فناوری خودروی هوای فشرده — به زبان ساده

۶۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
فناوری خودروی هوای فشرده — به زبان ساده

«خودروی هوای فشرده» (Compressed air cars) خودرویی است که با موتورهایی که از هوای فشرده استفاده می‌کنند، کار می‌کند. این در حالی است که در اتومبیل‌های معمولی سوختی از جنس بنزین یا گاز عادی استفاده می‌شود. مردم قرن ۲۱ تا حد زیادی از ایده این خودروها استقبال می‌کنند. خصوصا زمانی که آلودگی ناشی از بنزین و گازوئیل عامل بسیار نگران‌کننده‌ای برای محیط زیست است.

ماشین هوای فشرده

موتور و فناوری

موتوری که در یک خودرو با این فناوری نصب شده است، از هوای فشرده‌ای که در مخزن اتومبیل با فشار 4500 psi یا حدود ۳۱۰ بار ذخیره می‌شود، استفاده می‌کند. فناوری استفاده شده در موتورهای هوایی کاملا متفاوت با فناوریی است که در خودروهایی با سوخت معمولی استفاده می‌شود.

آن‌ها از فشار ایجاد شده توسط گسترش هوای فشرده برای به راه انداختن پیستون استفاده می‌کنند. این فرایند سبب می‌شود آلودگی ایجاد نشود؛ چرا که هوا تنها ماده‌ای است که توسط موتور برای تولید انرژی استفاده می‌شود و ماده‌ی دورریختنی نیز خود هوا است.

compressed air car

مخزن ذخیره‌سازی هوا / سوخت‌گیری

مهندسان و طراحان، مخزن ذخیره‌سازی را از فیبر کربن طراحی کرده‌اند تا وزن ماشین را کاهش دهد و در صورت برخورد مستقیم از انفجار جلوگیری نماید. مخازن فیبر کربن قادرند فشار هوای تا حدود 4500 psi را تحمل کنند؛ فشاری که مخازن فولادی قادر به تحمل آن نیستند. برای پر کردن مخزن ماشین با هوا، کمپرسور مورد استفاده باید به ماشین متصل شود. این کمپرسور از هوای اطراف برای پر کردن مخزن هوای فشرده استفاده می‌کند.

compressed air car

البته رواج این فناوری ممکن است سال‌ها طول بکشد. پس از آن کمپرسورهای با کیفیت بالا در ایستگاه‌های گاز در دسترس خواهند بود که در زمان بسیار کوتاهی به خودروهای این‌چنینی سوخت خواهند رساند.

ماشین هوای فشرده

انتشار آلودگی

ماشین هوای فشرده به‌طور معمول هوا را از اگزوز خارج می‌کند؛ زیرا هوا تنها چیزی است که به عنوان سوخت در آن استفاده می‌گردد. اما این موضوع کاملا به خلوص هوایی که در مخزنش قرار دارد وابسته است. اگر هوای ناخالص در مخزن پر شود، همین میزان ناخالصی منتشر می‌گردد. سطح انتشار کاملا به مکان و زمان پر کردن هوا در مخزن بستگی دارد.

 

ماشین هوای فشرده

اگر به مطالبی در حوزه‌ی خودرو علاقه دارید، می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.

^^

بر اساس رای ۲۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
mechanicalengineeringblog
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *