الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ — توضیح ساده و جامع

۱۸۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
الگوریتم پاندا گوگل چیست؟ — توضیح ساده و جامع

الگوریتم پاندا گوگل ابتدا در ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ معرفی شد. هدف این الگوریتم دادن امتیاز بیشتر به محتوای با ارزش و جلوگیری از نمایش محتوای کم‌‌ارزش در نتایج طبیعی گوگل است. در این مطلب معیارهای الگوریتم پاندا، نحوه رفع جریمه آن و تفاوت آن با الگوریتم پنگوئن را مطرح می‌کنیم.

الگوریتم پاندا چیست ؟

الگوریتم پاندا در واقع فیلتری برای اسناد قابل جست‌وجو و «نمایه‌گذاری شده» (Indexed) گوگل است. این اسناد که تعدادشان به بیش از ۱۰۰ میلیارد می‌رسد توسط الگوریتم پاندا امتیازبندی می‌شوند. امتیازدهی بر اساس سیگنال‌هایی صورت می‌گیرد که با کیفیت محتوا مرتبط هستند. البته این سیگنال‌ها هرگز توسط گوگل به صورت عمومی فاش نشد. به بیان ساده پاندا در تلاش است تا رتبه وب‌سایت‌هایی با محتوای باکیفیت را ارتقا و رتبه وب‌سایت‌هایی با محتوای تکراری و بی‌کیفیت را کاهش دهد.

الگوریتم پاندا

معیارهایی که الگوریتم پاندا بررسی می‌کند؟

الگوریتم پاندا گوگل برای رفع بخشی از مشکلات احتمالی در صفحه نتایج گوگل به‌روزرسانی می‌شود. این مشکلات در زیر فهرست شده‌اند.

  • محتوای ضعیف: صفحه‌های ضعیف حاوی مطالب و منابع مرتبط اندکی هستند. برای مثال صفحه‌هایی را در نظر بگیرید که شامل تعداد زیادی توصیه سلامتی در حوزه‌های مختلف هستند و در هر صفحه تنها چند جمله قرار دارد.
  • محتوای تکراری: محتوای کپی شده از وب‌سایت دیگران است و معیار سنجش آن تعداد دفعات نمایش آن مطلب در اینترنت است. این اتفاق ممکن است در یک وب‌سایت نیز رخ دهد و آن زمانی است که یک محتوای ثابت یا با اندکی تغییر در چند صفحه از وب‌سایت تکرار شود. برای مثال اگر یک شرکت برای هر شعبه خود یک صفحه جداگانه ایجاد کند و در این صفحات محتوا را تکرار کند و تنها اسم شعبه را در هر صفحه تغییر دهد.
  • محتوا با کیفیت پایین: صفحاتی که با ارائه اطلاعات کم عمق، ارزش کمی برای خواننده ایجاد می‌کنند.
  • Content farming: به معنی تعداد زیادی صفحه بی‌کیفیت است که معمولا از وب‌سایت‌های دیگر کپی‌برداری شده‌اند. برای مثال یک وب‌سایت، افراد زیادی را با حقوق کم برای تولید محتوای کوتاه و سریع استخدام می‌کند. در این صورت محتوا با اعتبار و ارزش اندک برای خواننده تولید می‌شود زیرا هدف این است که تعداد زیادی کوئری (عبارت‌های جست‌وجو شده کاربر) را برای کسب رتبه در موتور جست‌وجو پوشش دهند.
  • «محتوای تولید شده توسط کاربر» (User Generated Content | UGC): به عنوان مثال برای این مورد وبلاگی را در نظر بگیرید که پست‌های کوتاه، پر از اشتباهات ویراستاری و دستور زبانی و فاقد اطلاعات معتبر کاربران را منتشر می‌کند.
  • نسبت زیاد تبلیغ به محتوا: زمانی‌که میزان تبلیغ از محتوای صفحه بیشتر باشد، الگوریتم پاندا وارد عمل می‌شود.
  • بلاک کردن وب‌سایت توسط کاربران: وب‌سایت‌هایی که توسط کاربران مسدود شده باشند از نظر گوگل محتوای بی‌کیفیتی دارند.
  • متناسب نبودن محتوا با کوئری‌ها: صفحاتی که پس از کلیک کاربر به نیاز او پاسخ نمی‌دهند. برای مثال عنوان یک صفحه «آموزش نرم‌افزار Optitex» است اما وقتی کاربر با هدف آموزش وارد آن می‌شود و با صفحه‌ای پر از تبلیغ و بدون محتوا مواجه می‌شود، صفحه را ترک می‌کند.
محتوای ضعیف در الگوریتم پاندا

چگونه متوجه شویم توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌ایم؟

در دو صورت امکان جریمه شدن وب‌سایت شما وجود دارد که این موارد در زیر فهرست شده‌اند.

جریمه دستی ساده‌تر از جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل قابل تشخیص است چراکه اگر جریمه دستی داشته باشید، گوگل از طریق سرچ کنسول به شما پیام خواهد داد. آنجایی که هیچ پیامی برای جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل دریافت نمی‌کنید، تشخیص جریمه شدن توسط آن‌ها بسیار دشوارتر است. دو راه برای تشخیص جریمه شدن توسط الگوریتم‌های گوگل وجود دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

  • کاهش رتبه و ترافیک. به اکانت گوگل آنالیتیکس خود بروید و ترافیک و رتبه وب‌سایت خود را بررسی کنید. کاهش 75 درصدی یا بیشتر در ترافیک می‌تواند نشان‌دهنده جریمه الگوریتم پاندا باشد. البته مسائل دیگر مانند جریمه دستی، پیشرفت رقبا و کاهش فروش فصلی نیز از احتمالات در این کاهش هستند.
  • کاهش شدید در تماس‌های تلفنی و لید (مشتری راغب). کاهش شدید در تماس‌های ورودی و لیدها در مدت کوتاهی می‌تواند از نتایج جریمه الگوریتم پاندا باشد. وب‌سایت‌ها بخش زیادی از ترافیک خود را از موتورهای جست‌وجو مانند گوگل می‌گیرند و این نوع جریمه‌ها تاثیر زیادی بر تعداد تماس‌ها و لیدها خواهد داشت.

اگر یکی یا هر دو مورد بالا در مورد شما صدق می‌کند، مراحل زیر را برای تائید یا رد جریمه الگوریتم پاندا طی کنید.

  • تشخیص: آمار وب‌سایت خود را بررسی کنید و تاریخ‌های کاهش شدید در ترافیک، لید و تماس را یادداشت کنید.
  • تطابق: ابزارهایی برای پیش‌بینی الگوریتم گوگل مانند MozCast و Algoroo وجود دارند که با استفاده از آن‌ها تغییرات عمده در صفحه نتایج گوگل را مشاهده می‌کنید. این اطلاعات را با آمار وب‌سایت خود مقایسه کنید و تطابق آن‌ها را بسنجید.

برای رفع جریمه الگوریتم پاندا چه باید کرد؟

رفع جریمه الگوریتم پاندا بسیار دشوار است. اگر بررسی‌های اولیه و لازم را به درستی انجام ندهید وقت و انرژی خود را برای رفع مواردی صرف می‌کنید که وب‌سایت شما اصلا درگیر آن نیست. الگوریتم پاندا در مراحل نمایه‌گذاری و رتبه‌بندی صفحات وب نقش دارد.

الگوریتم گوگل

اگر توسط الگوریتم پاندا جریمه شده‌اید احتمالا صفحه شما رتبه خوبی ندارد. بنابراین باید برای ایجاد یک رابط کاربری خوب و ارائه اطلاعات مفید و معتبر، وب‌سایت خود را دوباره طراحی کنید. به بیان دیگر باید علایق و سلیقه کاربران را اولویت قرار دهید. وب‌سایت‌هایی از مزیت‌های الگوریتم گوگل بهره می‌برند که محتوای مفید، منحصربه‌فرد و مرتبط ارائه می‌دهند.

در زیر اقدامات لازم برای رفع جریمه پاندا را فهرست کرده‌ایم.

  • صفحه‌هایی با محتوای بی‌کیفیت را حذف کنید. توانایی گوگل در شناسایی محتوای ضعیف هر روز بیشتر می‌شود. برای حذف این صفحات، تمام صفحات وب‌سایت خود را بررسی کنید. آیا محتوای این صفحات موضوع را با جزئیات پوشش می‌دهند و اطلاعات ارزشمند برای کاربر فراهم می‌کنند. اگر صفحه‌ای این ویژگی را ندارد، آن را حذف کنید.
  • محتوای تکراری را حذف کنید. تمام صفحات با محتوای تکراری را حذف کنید اما برای این کار باید بک‌لینک‌های داده شده به این صفحات را اصلاح یا حذف کنید.
  • در مورد درج محتوای تبلیغاتی و همکاری با شرکت‌ها دقت بیشتری داشته باشید. زمان آن رسیده تا محتوای تبلیغلاتی را در وب‌سایت خود کاهش دهید و به جای آن مطالبی قرار دهید که برای کاربر ارزش به همراه داشته باشد. برخی از تبلیغات مانند رپورتاژ آگهی با توجه به ماهیت خود گزینه مناسبی به شمار می‌آیند.
  • دقت موضوعات صفحه را بررسی کنید. صفحات وب‌سایت را بررسی کنید تا از مرتبط بودن محتوا با عنوان صفحه مطمئن شوید. سعی کنید اطلاعات هدفمند ارائه دهید و از عنوان‌های فرعی برای تقسیم متن به موضوعات جزئی‌تر استفاده کنید.
  • از روش‌های تولید خودکار محتوا پرهیز کنید. اگر قبلا وب‌سایت شما پست‌های مهمان یا پست‌های حمایت شده را می‌پذیرفت، اکنون باید برای این کار کنترل کیفی درنظر بگیرید. دستورالعملی برای انتشار محتوا تدوین کنید و یک ویراستار برای وب‌سایت خود استخدام کنید. با این کار به مرور زمان وب‌سایت شما از محتوای بی‌کیفیت خالی می‌شود.
  • از بهینه‌سازی بیش از حد خودداری کنید. از انباشته کردن محتوا با کلمه کلیدی پرهیز کنید. به جای پر کردن محتوا با کلمه کلیدی سعی کنید به سوالات مخاطبان پاسخ بگویید.
  • تجربه کاربری را بهبود دهید. در این مرحله هدف بهبود نرخ پرش با استفاده از مرتب کردن محتوای وب‌سایت است. با این کار صفحات وب‌سایت شما از نظر کاربران جذاب‌تر هستند و با یک نگاه اسکن می‌شوند. بدون شک تمرکز باید بر بخش بالای صفحه باشد زیرا کاربران ابتدا آن قسمت را مشاهده می‌کنند.

تفاوت الگوریتم پاندا و پنگوئن

تا اینجا با الگوریتم پاندا به خوبی آشنا شدیم، در ادامه توضیح مختصری در مورد الگوریتم پنگوئن ارائه می‌دهیم و تفاوت‌های آن را با الگوریتم پاندا بررسی می‌کنیم.

الگوریتم پنگوئن محتوای بیش از حد بهینه شده را مدنظر قرار دارد. این نوع محتوا انباشته از کلمه کلیدی و لینک‌سازی آن‌ها افراطی و ضعیف است. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط الگوریتم پنگوئن باید سئو کلاه سیاه را کنار بگذارید و از لینک‌سازی بیش از حد، قرار دادن محتوای نامرتبط و پر کردن مطلب از کلمه کلیدی بپرهیزید.

بنابراین، الگوریتم پاندا به محتوای ضعیف توجه می‌کند و الگوریتم پنگوئن استفاده بیش از حد از کلیدواژه و لینک‌سازی ضعیف را در نظر دارد. برای رفع جریمه الگوریتم پاندا باید محتوای صفحات وب‌سایت را بهبود داد و وب‌سایت را به‌روزرسانی کرد. برای رفع جریمه الگوریتم پنگوئن باید از افراط در لینک‌سازی و استفاده از کلمات کلیدی پرهیز کرد و از کلیدواژه‌ها به صورت مرتبط بهره برد. همچنین لینک‌های خارجی اضافی با هدف دستکاری رتبه گوگل، باید حذف شوند.

الگوریتم پاندا و پنگوئن

در الگوریتم پاندا باید محتوای کپی شده از سایت‌های دیگر را حذف کرد. توجه داشته باشید الگوریتم پاندا یک صفحه خاص در وب‌سایت شما را مدنظر قرار نمی‌دهد و در صورتی توسط پاندا جریمه می‌شوید که بیشتر محتوای وب‌سایت شما کپی باشد. از طرفی الگوریتم پنگوئن یک صفحه خاص را جریمه می‌کند هرچند درصورتی که سایر صفحات وب‌سایت نیز معیارهای الگوریتم پنگوئن را رعایت نکنند، کل وب‌سایت جریمه خواهد شد.

تفاوت دیگر این دو الگوریتم در میزان به‌روزرسانی است. در الگوریتم پاندا اگر محتوای نامناسب را حذف کنید، وب‌سایت شما در زمان کمی با به‌روزرسانی به حالت قبل بازمی‌گردد اما در الگوریتم پنگوئن این فرآیند زمان بیشتری طول می‌کشد چراکه به‌روزرسانی‌های الگوریتم پنگوئن مانند الگوریتم پاندا به صورت مرتب انجام نمی‌شود.

معرفی کاپریلا به عنوان اولین سیستم تبلیغات هدفمند کلیدواژه ای ایران

کاپریلا چیست

همان‌طور که گفتیم اگر میزان تبلیغات از محتوای صفحه بیشتر باشد احتمالا هدف الگوریتم پاندا قرار می‌گیریم. برای پرهیز از این موضوع تبلیغات باید هدفمند باشند. در این نوع تبلیغات، جامعه هدف انتخاب و تبلیغ فقط به آن‌ها نمایش داده می‌شود. فیسبوک و گوگل از جمله پلتفرم‌های بین‌المللی هستند که برای تبلیغات هدفمند اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استفاده از تبلیغات هدفمند در تبلیغات آنلاین روشی بسیار مؤثر برای جذب لید یا مخاطب راغب است. به کمک این نوع از تبلیغات می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بر اساس ویژگی‌های مشترک مخاطبان هدف سازماندهی کرد و کمپین‌های تبلیغاتی را کاملاُ مرتبط با ویژگی‌های شخصی، رفتار و علاقه‌مندی‌های مخاطب ایجاد کرد. این امر در نهایت سبب افزایش نرخ تبدیل و فروش خواهد شد.

می‌توان «کاپریلا» را به عنوان یکی از پلتفرم‌های برتر برای تبلیغات آنلاین هدفمند معرفی کرد. کاپریلا با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بهترین و مرتبط‌ترین تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای را با توجه به کمپین‌های فعال کسب و کار به کاربران نمایش می‌دهد. این پلتفرم با شبکه‌ای گسترده از ناشران برای انتشار تبلیغات کلیکی و اجاره‌ای همکاری می‌کند. با توجه به این‌که شبکه کاپریلا بیشتر متمرکز بر وب‌سایت‌های بزرگ دانشجویی، آموزشی و عمومی کشور بوده و قشر جوان و دانشجوی کشور، بهره‌گیری مناسبی از اینترنت دارند، با استفاده از تبلیغات هدفمند کلیدواژه‌ای می‌توان تمرکز را روی این قشر معطوف کرد و در صورت انتشار تبلیغات هدفمند در شبکه نسبتاً بزرگ ناشران همکار کاپریلا، امکان هدف‌گذاری شبکه متمرکزی از دانشجویان و کاربران جوان علاقه‌مند به اینترنت برای کسب و کارها فراهم می‌شود.

علاوه بر این، سیستم آماری کاپریلا با بهره‌گیری از سیستم آمارگیری مبتنی بر گوگل آنالیتیکس، در تشخیص کلیک‌های صحیح و غیرتکراری دقت بسیار زیادی دارد.

خدمات کاپریلا در دو بخش «ناشر» و «تبلیغ‌دهنده» به کاربران ارائه می‌شود. فرض کنید مطلبی در مورد «مدت زمان یادگیری فتوشاپ» بر اساس نیاز مخاطبان تولید کرده‌اید و آن را در وب‌سایت خود قرار داده‌اید. با استفاده از کاپریلا بنرهای تبلیغاتی زیر که با موضوع مطلب مرتبط هستند و حجم و اندازه کمی دارند در متن نمایش داده شده است.

بخش دیگر این پلتفرم تبلیغ‌دهنده است و از آن می‌توان برای معرفی کسب‌وکار خود بهره برد. از آنجایی که این تبلیغات تنها برای مشتریان هدف انجام می‌شود و مخاطبان هدف تمایل بیشتری به خرید کالا و خدمات شما دارند، نرخ تبدیل این روش بالاست.

معرفی نشریلا به عنوان پلتفرم مناسب برای رپورتاژ آگهی، بررسی محصول و معرفی خدمات

معرفی نشریلا

رپورتاژ آگهی روشی از تبلیغات در فضای آنلاین است. متن هر رپورتاژ‌ ‌آگهی باید بر اساس لحن هر رسانه تدوین شود. دقت داشته باشید رعایت تمامی نکات تدوین متن رپورتاژ آگهی، نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است. به همین دلیل باید از پلتفرمی بهره برد که تمامی این موارد را در زمانی مناسب و با هزینه‌ای معقول انجام دهد. برای این کار می‌توان از «نشریلا» به عنوان بزرگترین پلتفرم این حوزه نام برد. به علاوه، برای انتشار بررسی محصول و معرفی آن نیز می‌توان از نشریلا استفاده کرد.

معرفی فیلم آموزش کار با ابزار Google Tag Manager

معرفی فیلم آموزش کار با ابزار Google Tag Manager 

ابزار Google Tag Manager یکی از ابزارهای کاربردی ارائه شده توسط گوگل است که به شما در مدیریت تگ‌های سایت کمک می‌کند. با استفاده از این ابزار می‌توانید مدیریت ساده‌تر و کاربردی‌تری را بر وب‌سایت خود اعمال کنید. به همین منظور «فرادرس» دوره آموزش کار با ابزار Google Tag Manager را در ۱ ساعت و در هشت فصل تدوین کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

در درس اول با ابزار Google Tag Manager آشنا می‌شویم. در درس دوم و سوم ساخت حساب کاربری و کار با مخزن مطرح خواهد شد. در درس‌های چهارم و پنجم کار با تگ و متغیرها توضیح داده می‌شود. دروس ششم و هفتم به Triggerها و کنترل نسخه‌‌های تگ و کار با حالت Debug می‌پردازد و درس هشتم استفاده از تگ‌‌های HTML را بیان می‌کند.

سوالات متداول پیرامون الگوریتم پاندا

در ادامه سوالات متداول پیرامون الگوریتم پاندا را مطرح می‌کنیم.

الگوریتم پاندا چه معیارهایی را در وب‌سایت بررسی می‌کند؟

الگوریتم پاندا کیفیت محتوا، مرتبط بودن محتوا با کوئری، تکراری بودن محتوا، نسبت تبلیغ به محتوا و بلاک شدن توسط کاربران را بررسی می‌کند.

روش‌های رفع جریمه الگوریتم پاندا چیست؟

محتوای بی‌کیفیت و تکراری باید از وب‌سایت حذف شود. تجربه کاربری باید بهبود یابد و از بهینه‌سازی بیش از حد خودداری شود.

چگونه متوجه شویم توسط پاندا جریمه شده‌ایم؟

کاهش بیش از ۷۵ درصد در ترافیک می‌تواند نشان‌دهنده جریمه الگوریتم پاندا باشد. همچنین کاهش ناگهانی در تعداد تماس‌ها و مشتریان راغب نیز نشانه‌هایی از جریمه پانداست.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MOZSeo TheoryREDSEARCHSEOPOWERSOLUTIONS
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *