چند افزونه محبوب فایرفاکس که باید حذف کنید

۵۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
چند افزونه محبوب فایرفاکس که باید حذف کنید

چند افزونه محبوب فایرفاکس که باید حذف کنید

افزونه‌ها، ابزارهای کاربردی هستند که کار با مرورگرها را لذت‌بخش‌تر می‌کنند. اما یا می‌توان به امنیت همه‌ی آنها اطمینان کامل داشت. به کمک افزونه‌ها می‌توانید قابلیت‌های جدیدی را به مرورگر خود اضافه کنید که پیش از این وجود نداشته است. در حالی که افزونه‌های جذاب زیادی برای ساده‌تر کردن کارهای ما وجود دارد، اما نمی‌توان به همه‌ی آنها اطمینان کرد.

در بین همه‌ی افزونه‌هایی که کارایی شما را افزایش می‌دهد، موارد بی‌اهمیت یا مشکوکی وجود دارد که به دنبال ردیابی عادات شما، ارسال تبلیغات انبوه و اسپم یا حتی سرقت اطلاعات مرورگر هستند. اگر هر کدام از افزونه‌های زیر را روی مرورگر خود نصب کرده‌اید، با این وجود که ممکن است کاربردی باشند، باید سریع آنها را حذف کنید.

1. Web of Trust

Web of Trust یا WOT ایده‌ی جذابی دارد. این سرویس مشهور آنلاین است که کاربران در آن می‌توانند نسبت به امنیت یک سایت رای دهند. هر کاربری که از این افزونه استفاده می‌کند، حلقه‌ای رنگی مشاهده می‌کند که براساس آن میزان امن بودن یک سایت مشخص می‌شود. در حالی که این قابلیت می‌تواند در دنیای وب خیلی کاربردی باشد، ولی WOT با دو مشکل مهم روبه‌رو است.

اولین نکته این است که نوامبر 2016 یک کمپانی آلمانی پخش محتوا به نام NDR، فهمید که WOT به طور مخفی انبوهی از اطلاعات کاربران را جمع‌اوری کرده و این اطلاعات را به افراد یا شرکت‌های دیگر می‌فروشد. NDR بدیهی بودن این فعالیت به هر کدام از کاربران را شرح داده بود. بنابراین اطلاعات مهمی چون بیماری‌ها، مصرف دارو، برنامه‌های سفر و موارد مشابه فاش شده بود.

موزیلا بلافاصله بعد از اطلاع از این موضوع و به دلیل نقض قوانین افزونه‌های فایرفاکس، این افزونه را کنار گذاشت. حالا WOT یک بار دیگر به عنوان افزونه‌ای که فعالیت‌های قبلی خود را حذف کرده به مرورگرها برگشته است، ولی به نظر ما لزومی ندارد بخواهید دوباره به آن اطمینان کنید.

این موضوع به ویژه زمانی بیشتر قوت می‌گیرد که می‌دانید مدل WOT مشکلاتی دارد. هر کسی می‌تواند بدون تایید آدرس ایمیل، هر سایتی را رتبه‌بندی کند. وب‌سایت‌های مخرب و خطرناک می‌توانند به صورت مصنوعی و ساختگی رتبه‌ی خود را دستکاری کنند، در حالی که هر کسی نیز می‌تواند نظر منفی روی سایت‌هایی بگذارد که با آنها موافق نیست یا مشکل دارد. در برخی از بررسی‌های مربوط به افزونه‌ها اشاره شده است که WOT بررسی‌های منتقدانه‌ی آنها درباره‌ی یک سایت را حذف کرده است.

در نهایت، WOT خیلی قابل اطمینان نیست و نباید از ان استفاده کنید. اگر در بین افزونه‌های فایرفاکس دنبال راهکار جایگزین هستید، افزونه‌ی Netcraft گزینه‌ی خوبی است. در بین مرورگرهای کروم نیز می‌توانید سراغ Webutation بروید.

2. AdBlock Plus

مسدود کردن تبلیغات روی سایت‌ها، موافقان و مخالفان خودش را دارد. اما اگر جزو موافقان این موضوع هستید و دنبال یک افزونه‌ی مسدودکننده‌ی تبلیغات می‌گردید، احتمالا با AdBlock Plus آشنا باشید. در حالی که این افزونه یکی از محبوب‌ترین افزونه های مسدودکننده‌ تبلیغات است، ولی متاسفانه خیلی سنگین بوده و بیش از خود تبلیغات باعث کندی در وب‌گردی شما می‌شود. اگر فکر کردید مرورگر شما عملکرد کندی دارد، بهتر است Adblock Plus را حذف کنید تا راحت شوید.

3. افزونه‌های آنتی‌ویروس

داشتن یک آنتی‌ویروس خوب روی سیستم به شدت توصیه می‌شود. ولی بیشتر آنتی‌ویروس‌های رایگان برای کسب درآمد، علاوه بر اپلیکیشن تحت دسکتاپ، افزونه‌‌ای را روی مرورگر شما نصب می‌کنند. در حالی که ممکن است فکر کنید این افزونه‌ها به امنیت بیشتر شما کمک می‌کنند، اما واقعیت این است که این افزونه‌های بیشتر بلااستفاده هستند.

به عنوان مثال با بررسی عمیقی که روی Avira Browser Safety انجام می‌دهید به این نتیجه خواهید رسید و این شرایط در مورد دیگر افزونه‌های آنتی‌ویروس نیز صادق است. آنتی‌ویروس شما ترافیک وب و دانلود‌ها را نظارت می‌کند تا مانع باز شدن صفحات آلوده شود و در نتیجه افزونه‌ی آن کار جدیدی انجام نمی‌دهد. مرورگرهای امروزی نیز این امکان را دارند که نسبت به سایت‌های مخرب و ناامن به شما هشدار دهند و خودشان قابلیت‌ محافظتی دارند.

داشتن برنامه‌ی اصلی آنتی ویروس و بهره‌گیری از ویژگی وب‌گردی امن خیلی بهتر است تا بخواهید از افزونه‌ی غیرکاربردی آنها استفاده کنید. علاوه بر این کمپانی‌های آنتی‌ویروس می‌توانند با این روش شما را ردیابی کنند. افزونه‌های آنتی‌ویروس را همین حالا پاک کرده و هیچ وقت به پشت سرتان نگاه هم نکنید.

4. افزونه‌های تقلبی و خطرناک

به تازگی، شاهد ظهور انبوهی از افزونه‌های خطرناک روی فایرفاکس هستیم. این افزونه‌ها از طریق سایت‌های بی‌ارزشی منتشر می‌شوند که مدعی انتشار به‌روزرسانی‌های فایرفاکس هستند. اگر به یکی از این سایت‌ها سر بزنید، با پیام به‌روزرسانی دستی فایرفاکس روبه‌رو می‌‌شوید که با ادامه‌ی روند نصب، افزونه‌های مخرب روی مرورگر شما نصب خواهند شد.

چند افزونه محبوب فایرفاکس که باید حذف کنید

به محض اینکه کاربر فرایند نصب را انجام داد، تمام فضا را تبلیغات و لینک‌هایی فرامی‌گیرد که که با کلیک روی آنها به انبوهی از سایت‌های بی‌ارزش و اسپم منتقل می‌شوید. بدتر از این که امکان بازکردن بخش افزونه‌ها در فایرفاکس وجود نخواهد داشت. بنابراین حذف آنها بسیار دشوار خواهد بود.

اگر نسبت به یکی از این افزونه‌ها مشکوک شدید، سعی کنید فایرفاکس را در حالت Safe Mode باز کنید. برای این کار وقتی روی آیکن برنامه کلیک می‌کنید، کلید شیفت را نگه دارید. این کار باعث می‌شود فایرفاکس بدون هرگونه افزونه‌ای اجرا شود. شما می‌توانید از این طریق افزونه‌ها را حذف کرده و مانع فعالیت آنها شوید. نام این سایت‌ها و افزونه‌ها همیشه در حال تغییر است ولی مهمترین گزینه‌ها به صورت زیر است:

  • FF Protect AntiVir
  • FF Helper Checker
  • FF Search Informer

حواستان به افزونه‌های ناامن و مشکوک فایرفاکس باشد.

حواستان به افزونه‌هایی که روی مرورگر نصب می‌کنید باشد. بلافاصله افزونه‌های مشکوک، آلوده و بلااستفاده را حذف کنید تا نه تنها سرعت وب‌گردی شما بیشتر شود، بلکه حریم خصوصی خود را حفظ کنید.

پیش از انتشار نسخه‌ی فایرفاکس کوانتوم، افزونه‌های این مرورگر خطرناک‌تر بودند. اما حالا با انتشار نسخه‌ی جدید، این افزونه‌ها مانند گذشته به بخش‌های حساس مرورگر دسترسی ندارند. مدل جدید افزونه‌های فایرفاکس کوانتوم مشابه مرورگر کروم است. افزونه‌های عملکردی فراتر از آنچه تعریف شده ندارند و ایمن‌تر هستند.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

#

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *