کارآفرینان موفق چرا و چگونه باید هنر تغییر کردن را بیاموزند؟

۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
کارآفرینان موفق چرا و چگونه باید هنر تغییر کردن را بیاموزند؟

دلیل ورود بسیاری از افراد به عرصه کارآفرینی این است که آن‌ها می‌خواهند، رئیس و هم همه‌کاره خود باشند. شاید این هدف انگیزه خوبی برای شروع کار باشد اما قواعد و اصول اداره یک کسب و کار را به خوبی به تصویر نمی‌کشد. مهم‌ترین عامل موفقیت در هر تجارتی، برطرف کردن نیاز بازار است و کوچک یا بزرگ بودن شرکت شما، تفاوتی در این واقعیت ایجاد نمی‌کند. در نتیجه، با تغییر در نیاز بازار، شرکت شما نیز باید تغییر کند.

توانایی تغییر، یک مهارت ضروری است. به عنوان یک کارآفرین، تعیین مسیر بر عهده خودتان قرار دارد اما رئیس واقعی شما، بازاری است که قصد ورود به آن را دارید.  همیشه به خاطر داشته باشید؛ ایده‌های ناب شما تنها زمانی ارزشمند خواهند بود که نیازها و کمبودهای بازار را برطرف کنند. به علاوه، گزینه‌هایی که امروز قطعی و موفقیت‌آمیز به نظر می‌رسند، ممکن است فردا باعث شکست شما شوند. در مجموع، ارزشمندترین مهارت یک کارآفرین موفق، توانایی تغییر است. در ادامه، چهار اقدام مناسب در جهت کسب این توانایی ارزشمند را برای شما معرفی خواهیم کرد.

1. تغییرات بازار را دنبال کنید

شرکت شما باید همیشه در حال پیشرفت و توسعه باشد. اگر پیشرفت نکنید، شکست خواهید خورد. این تنها یک شعار نیست بلکه یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر در دنیای کسب و کار به حساب می‌آید.

در نظر داشته باشید که حتی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا نیز باید تغییرات بازار را با آغوش باز بپذیرند. در غیر این صورت، از دیگر رقبای خود عقب خواهند ماند. به عنوان مثال، بیش از 90 درصد جستجوهای اینترنتی از طریق گوگل صورت می‌گیرد اما این مسئله مانع از بهبود و اصلاح مداوم الگوریتم‌های این موتور جستجو نشده است.

سؤالی که پیش می‌آید این است که از کجا باید دانست چه بخش‌هایی در شرکت شما نیاز به تغییر دارند؟ برای درک این مسئله، باید آخرین اخبار مرتبط با تکنولوژی، پیشرفت‌های تجاری و تغییر قوانین را همیشه زیر نظر داشته باشید. مدیران موفق قدیمی، روز خود را با پیگیری اخبار روزنامه‌ها شروع می‌کردند. امروزه می‌توان این کار را در هر ساعتی از شبانه‌روز انجام داد. با تعیین شاخه‌های اصلی مرتبط با کسب و کار خود، هرگونه تغییری در آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. علاوه بر این، اخبار مرتبط با پیشرفت‌ها و موفقیت‌های بزرگ را نیز دنبال کنید. پیگیری اخبار، تنها به اوقات بیکاری اختصاص ندارد بلکه بخشی از فرآیند کاری شما محسوب می‌شود. اگر سریع‌تر از رقبای خود از گرایش‌های بازار مطلع شوید، اعمال تغییراتی هم‌راستا با این گرایش‌ها می‌تواند منجر به موفقیت شما شود.

2. رفتار مشتریان خود را زیر نظر داشته باشید

دنبال کردن اخبار و اطلاعات از منابع خارجی، تنها راه مطلع شدن از تغییرات بازار نیست.

در اغلب موارد، رفتار مشتریان می‌تواند بهترین نشانه برای ایجاد تغییر و رشد سریع شرکت شما باشد. شرکت صنایع غذایی «ریگلی» (Wrigley) را در نظر بگیرید. این شرکت، به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده آدامس در دنیا شناخته می‌شود. فعالیت تجاری ریگلی، بیش از یک قرن پیش با فروش اجناس مختلف آغاز شد. این شرکت در سال 1892، با ایجاد یک تغییر بزرگ در روند فعالیت‌های خود، از یک مجموعه شکست‌خورده به یک برند مشهور تبدیل شد.

پیش از دستیابی به این موفقیت، ریگلی محصول اصلی خود را از صابون به بیکینگ‌پودر تغییر داد. با شروع توزیع این محصول جدید، شرکت تصمیم گرفت که درون قوطی‌های بیکینگ‌پودر، چندین بسته آدامس قرار دهد. پس از مدتی، محبوبیت این آدامس‌ها افزایش یافت. «ویلیام ریگلی جونیور» (.William Wrigley, Jr)، رئیس شرکت ریگلی، با در نظر گرفتن افزایش محبوبیت آدامس‌ها و بهره‌گیری از فرصت ورود به این بازار دست‌نخورده، تصمیم گرفت محصول اصلی شرکت خود را از بیکینگ‌پودر به آدامس تغییر دهد. در واقع، فروش آدامس سود بیشتری را نصیب این شرکت کرد. باقی ماندن ریگلی در بازار مواد شوینده می‌توانست امنیت تجاری بالایی داشته باشد اما در این صورت، شاید امروزه به جای اینکه به عنوان یک شرکت بزرگ و باسابقه شناخته شود، هیچ کس از وجود آن باخبر نمی‌بود.

3. بر روی توانایی‌های خود حساب باز کنید

برای ایجاد تغییر، نیازی به کنار گذاشتن نقاط قوت خود ندارید بلکه باید آن‌ها را تقویت کنید و گسترش دهید. روش‌های خلاقانه زیادی برای ایجاد تغییرات موفقیت‌آمیز وجود دارد. برای این کار، تنها باید توانایی‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید و قدم بعدی را در مسیر تأمین نیازهای مشتریان بیشتر بردارید. شرکت «ایربی‌اندبی» (Airbnb) را در نظر بگیرید. این شرکت، ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در زمینه اجاره مکان‌های اقامتی شخصی به گردشگران است. در شروع کار ایربی‌اندبی، پایه‌گذاران آن بر روی دلایل کاهش رغبت افراد به شیوه گردشگری معمول تحقیق کردند و با ارائه خدمات نوین خود، سبک هتل داری قدیمی را تغییر دادند. علاقه مسافران به اقامت در مکان‌های اصیل، باعث رشد و پیشرفت این شرکت شد.

ایربی‌اندبی در حال حاضر با همکاری افراد متخصص بر روی پروژه امکان بازدید 360 درجه‌ای از مکان‌های مسافرتی کار می‌کند. هدف از این پروژه، افزایش اشتیاق مسافران به نزدیکی و آشنایی بیشتر با فرهنگ‌های محلی است. فعالیت‌های این‌چنینی، برای شرکت جوانی مانند ایربی‌اندبی که مسیر رشد را به سرعت پیموده است، بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. شاید به کارگیری ایده مشابه در بازار فعلی جوابگو نباشد اما مسئله مهم، پذیرش ریسک‌های موجود در این‌گونه ایده ها است. شما با قدم گذاشتن در این مسیر، نشان می‌دهید که برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ، هیچ ترسی از اعمال تغییرات ندارید.

4. اهمیت بالای زمان‌بندی را در نظر بگیرید

برخی از کارآفرینان، در عملی کردن ایده‌های ناب خود تعلل می‌کنند زیرا آن‌ها باید تحقق این ایده‌ها و تغییر مسیر فعلی خود یا فراموش کردن آن‌ها یکی را انتخاب کنند.

همین موضوع می‌تواند باعث از دست رفتن فرصت دستیابی به یک موفقیت بزرگ شود. این موضوع عادلانه به نظر نمی‌رسد اما بخشی جدایی‌ناپذیر از یک کسب و کار در حال توسعه است. گاهی اوقات، برخی از ایده‌های مطمئن و پول‌ساز، ارزش خود را پیش از اجرایی شدن در بازار از دست می‌دهند. در برخی از موارد نیز به دلیل عدم وجود کشش لازم در بازار، اجرایی کردن ایده‌ها تصمیمی عجولانه به حساب می‌آید. در مجموع، متغیرهای زیادی در موفقیت یک ایده دخیل هستند. به همین دلیل در اکثر مواقع، باید برای ایجاد تغییرات آماده بود. مخصوصا اگر نشانه‌های تغییر رفتار بازار قابل مشاهده باشند.

امیدواریم این مقاله برایتان مفید واقع شده باشد. اگر به مطالعه موضوعات مشابه علاقه‌مند هستید، مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Entrepreneur
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *