معرفی کتاب مبانی مهندسی برق — فهرست بهترین ها + منابع یادگیری

۵۰۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
معرفی کتاب مبانی مهندسی برق — فهرست بهترین ها + منابع یادگیری

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس، با سرفصل‌ها و منابع برخی از دروس رشته مهندسی برق، مانند مدارهای الکترویکی، سیگنال‌ها و سیستم‌ها، مدار منطقی و تکنیک پالس آشنا شدیم. در این آموزش، با مباحث مربوط به مبانی مهندسی برق آشنا می‌شویم و منابع مختلف آن، شامل کتاب مبانی مهندسی برق و فیلم‌های آموزشی مبانی مهندسی برق را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با درس مبانی مهندسی برق

تا چندین سال دروس رشته مهندسی برق بر اساس برنامه‌ای بود که در سال‌های گذشته تصویب شده بود. اخیراً برنامه مهندسی برق به پیشنهاد دانشگاه تهران مورد بازنگری قرار گرفته و این برنامه درسی از مهر ۱۴۰۰ قابل اجرا شده است. طبق این برنامه رشته مهندسی برق به زیرشاخه‌های مخابرات، قدرت، کنترل، الکترونیک، سیستم‌های دیجیتال و بیوالکتریک تقسیم شده است. دروس رشته مهندسی برق شامل ۲۲ واحد دروس عمومی، ۲۷ واحد دروس پایه، ۵۳ واحد دروس تخصصی ۳۵ واحد دروس اختیاری، ۳ واحد پروژه و ۳ واحد کارآموزی معادل ۳۲۰ ساعت بدون تأثیر در میانگین کل و بدون تأثیر در تعداد واحد است.

در سال‌های گذاشته درسی به‌عنوان «مبانی مهندسی برق» در بین دروس رشته مهندسی برق وجود نداشت. در برنامه مصوب جدید، مبانی مهندسی برق یک درس تخصصی ۳ واحدی نظری است. هدف از ارائه درس مبانی مهندسی برق آشنایی مقدماتی با مهندسی برق و کاربردهای آن در فناوری‌های روز جهان، معرفی ابعاد مختلف دوره کارشناسی مهندسی برق و آشنایی با قابلیت‌های مورد انتظار از دانش‌آموختگان دوره کارشناسی مهندسی برق است.

سرفصل‌های درس مبانی مهندسی برق به‌شرح زیر است:

  • معرفی درس و اهداف آن
  • مهندسی برق چیست و مهندس برق چه مسائلی را حل می‌کند؟
  • دروس دوره کارشناسی مهندسی برق و فلسفه وجودی آن‌ها
  • نقش ریاضی و فیزیک در مهندسی برق
  • قطعات و ادوات پایه در مهندسی برق
  • اصول مقدماتی طراحی سامانه‌های مهندسی برق
  • پروژه‌های ساخت

درس مبانی مهندسی برق مربوط به چه رشته‌هایی است؟

گفتیم که درس مبانی مهندسی برق اخیراً به دروس رشته مهندسی برق اضافه شده است. در گذشته و اکنون رشته‌های مهندسی دیگری بودند و هستند که درس مبانی برق را با نام‌های «مبانی مهندسی برق ۱» و «مبانی مهندسی برق 2» در برنامه درسی مصوب خود دارند. از این رشته‌های می‌توان به مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی معدن، مهندسی شیمی، مهندسی متالورژی، مهندسی نساجی و مهندسی کشاورزی اشاره کرد. سرفصل دروس مبانی مهندسی برق رشته‌هایی که ذکر شد، تفاوت زیادی با سرفصل درس مبانی مهندسی برق رشته مهندسی برق دارد که اخیراً تصویب شده است.

آشنایی با مبانی مهندسی برق 1 و ۲

هدف از ارائه این درس‌ها، که در برخی از رشته‌های مهندسی ارائه می‌شود، آشنایی دانشجویان با دانش برق و روابط بین آن‌ها و توانایی تجزیه‌وتحلیل مدارهای برق و الکترونیک سامانه‌های الکترومکانیکی است.

سرفصل‌های مبانی مهندسی برق 1، به‌شرح زیر است:‌

  1. قوانین فیزیک الکتریسیته انرژی، توان در مدارهای جریان ستقیم و اجزای آن
  2. خازن خودالقا متقابل
  3. بیان ریاضی و فیزیک ترکیب موازی و سری مقاومت‌ها
  4. خازن‌ها و سلف‌ها - مدارهای جریان متناوب سینوسی یک‌فاز، توان حقیقی
  5. توان مجازی، توان ظاهری
  6. ضریب توان
  7. جریان متناوب سه‌فاز
  8. اتصال‌های ستاره و مثلث
  9. اعداد مختلط و نمودار جریان ولتاژ و امپدانس در مدارهای یک‌فاز و سه‌فاز
  10. توان در جریان متتاوب سه‌فاز
  11. دستگاه‌های اندازه‌گیری
  12. طریق اندازه‌گیری جربان
  13. ولتاژ و توان در جریان دائم و متناوب یک‌فاز
  14. طریق اندازه‌گیری درجه حرارت
  15. خصوصیات نیمه‌هادی‌ها با اختصار شناسانی اجزای مدار الکترویکی مانند دیودها و ترانزیستورها و تریستورها
  16. لامپ‌های الکترونیکی
  17. لامپ‌های گازدار
  18. یکسوکننده‌های نیم‌موج و تمام‌موج تنظیم ولتاژ توسط تریستورها و ترایاک
  19. تقویت‌کننده ترانزیستوری

در برخی از رشته‌های مهندسی، علاوه بر مبانی مهندسی برق ۱، درس مهندسی برق 2 نیز ارائه می‌شود که بیشتر درباره ترانسفورماتورها و ماشین‌های الکتریکی است. سرفصل‌های این درس عبارتند از:

  1. مغناطیس و الکترومغناطیس
  2. محاسبات نیروی مغناطیسی
  3. مدارهای مغناطیسی
  4. اصول کار ماشین‌های جریان دائم
  5. انواع ماشین‌های جریان دائم با تحریک سری و موازی و مرکب و جداگانه
  6. ترانسفورماتور یک‌فاز و سه‌فاز
  7. اتوترانسفورماتور
  8. ترانسفورماتور لغزنده
  9. انواع اتصال ترانسفورماتورهای سه‌فاز
  10. ماشین‌های سنکرون به‌صورت موند و موتور اتصال موازی مولدهای سنکرون
  11. ماشین‌های سنکرون
  12. ماشین‌های آسنکرون با روتور سیم‌پیچی‌شده و روتور قفس سنجابی
  13. آشنایی با ماشین‌های یک‌فاز با قطب شکاف‌دار با خازن
  14. موتور اونیورسال
  15. موتور روسیون و موتور لاکتانس

برای آشنایی بیشتر با دروس مهندسی برق، پیشنهاد می‌کنیم به مجموعه آموزش های مهندسی برق مراجعه کنید که توسط فرادرس تهیه شده و لینک آن در ادامه آورده شده است.

کتاب‌های مبانی مهندسی برق

در این بخش به معرفی کتاب‌های مرجع درس مبانی مهندسی برق می‌پردازیم.

کتاب تحصیل در رشته مهندسی: نقشه راهی برای یک شغل ارزشمند

از زمانی که کتاب «تحصیل در رشته مهندسی: نقشه راهی برای یک شغل ارزشمند» (Studying Engineering: A Road Map to a Rewarding Career) نوشته «ریموند بی. لندیس» (Raymond B. Landis) در سال 1995 به بازار آمده، به پرفروش‌ترین کتاب درسی مبانی مهندسی تبدیل شده و توسط بیش از 300 مؤسسه ایالات متحده پذیرفته شده است. تعداد زیادی از رشته‌های مهندسی از این کتاب به‌عنوان منبع و ابزاری قدرتمند برای توسعه دانسته‌های دانشجویان و بهبود عملکرد تحصیلی آنان در دوره‌های مقدماتی مهندسی از این کتاب استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، این کتابِ پیشگام در ویراست چهارم به‌روز شده و توسعه یافته تا دانشجویان را در روند دستیابی به موفقیت در تحصیلات مهندسی کمک کند. از مطالب جدید قابل‌توجهی که به ویراست چهارم تحصیل در رشته مهندسی: نقشه راهی برای یک شغل ارزشمند اضافه شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقدمه‌ای برای ارائه دیدگاهی به دانشجویان درمورد آنچه این کتاب ارائه می‌دهد و نحوه درک مفاهیم آن
  • بخش‌های جدید با موضوعاتی از جمله ذهنیت ثابت در مقابل رشد، مهندسی معکوس، پایایی، یادگیری مادام‌العمر، تحصیل در خارج از کشور، کارآفرینی، کار تیمی و رهبری، اخلاق مهندسی، و نقل‌قول‌های الهام‌بخش و انگیزشی
  • ادغام پروژه هلی‌کوپتر با نیروی انسانی دانشگاه مریلند برای نشان دادن فرایند طراحی مهندسی در عمل
  • بررسی چالش‌های بزرگ آکادمی ملی مهندسی برای ارائه نشانه‌ای از جهت‌گیری‌های آینده مهندسی
  • بهبود گرافیکی قابل توجه برای مطالعه و یادگیری بهتر
کتاب تحصیل در رشته مهندسی

کتاب تحصیل در رشته مهندسی برای دانشجویان رشته مهندسی و کسانی که در آینده رشته مهندسی را به‌عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب می‌کنند، نوشته شده است. هدف این کتاب ابتکاری و هیجان‌انگیز افزایش موفقیت دانشجویان است. کتاب در هشت فصل، موارد زیر را به دانشجویان آموزش می‌دهد:

  1. کلیدهای موفقیت در تحصیل رشته مهندسی
  2. مزایا و فرصت‌های شغلی مهندسی
  3. درک رشته مهندسی در گذشته، حال و آینده
  4. بینش در فرایند یادگیری
  5. استراتژی‌های موفقیت تحصیلی برای برتری در دروس ریاضی، علوم و مهندسی
  6. فرایند توسعه شخصی لازم برای اطمینان از داشتن رفتارها و نگرش‌های ضروری برای مهندس شدن
  7. راه‌های ارتقای کیفیت آموزش از طریق مشارکت در تشکل‌های دانشجویی، کارآموزی، پروژه‌های مهندسی، تحصیل در خارج از کشور و خدمات‌رسانی به مؤسسات و یا جامعه
  8. نظام آموزش مهندسی و نحوه بهره‌برداری کامل از آن

دانشجویان می‌توانند این کتاب را به‌تنهایی بخوانند یا آن را به‌عنوان یک مرجع درسی در یک درس مقدماتی مهندسی به‌کار ببرند. مفاهیم در فصل‌ها تقسیم شده‌اند تا دانشجویان بتوانند یک بخش را بخوانند و سپس توقف کنند تا در مباحث مربوط آنچه که می‌خوانند شرکت کنند. حل تعداد زیادی از 203 مسئله پایان فصل فرصت مناسبی برای تجربه یادگیری مفهومی فراهم می‌کند. پروژه «طراحی فرایندتان برای تبدیل شدن به یک دانشجوی کلاس جهانی مهندسی سال اول» ابزاری برای دانشجویان فراهم می‌کند تا به‌عنوان دانشجوی ریاضی/علوم/مهندسی فعالانه در رشد و توسعه خود شرکت کنند.

کتاب بازاندیشی در آموزش مهندسی: رویکرد CDIO

کتاب «بازاندیشی در آموزش مهندسی: رویکرد CDIO» با نام اصلی "Rethinking Engineering Education: The CDIO Approach" نوشته نوشته «ادوارد اف. کراولی» (Edward F. Crawley)، «یوهان مالمکوویست» (Johan Malmqvist)، «سورن اوستلوند» (Sören Östlund)، «دوریس آر. برودوئر» (Doris R. Brodeur) و «کریستینا ادستروم» (Kristina Edström) که در یازده فصل تدوین شده، یکی از منابع مهم در مبانی مهندسی برق است.

در ده سال گذشته، رهبران صنایع مهندسی دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های خاصی را که برای نیروی کار خود لازم است، شناسایی کرده‌اند تا در بازار جهانی نوآور و رقابتی باشند. برنامه‌های آموزش مهندسی همگام با دانش، تحقیقات و فناوری‌های انضباطی نوظهور بوده است، اما در حصول اطمینان از کسب دانش، مهارت‌ها و نگرش‌های مورد نظر صنعت توسط فارغ‌التحصیلان، موفقیت کمتری داشته است.

این کتاب رویکردی به آموزش مهندسی را توصیف می‌کند که مجموعه‌ای جامع از مهارت‌های شخصی و بین فردی، و مهارت‌های فرایندی، محصول و سیستم‌سازی را با دانش منضبط ادغام می‌کند. آموزش مهندسان در چارچوب عمل مهندسی، یعنی تصور، طراحی، پیاده‌سازی و بهره‌برداری (CDIO) در طول کل چرخه عمر فرایندهای مهندسی و محصولات تنظیم می‌شود.

رویکرد CDIO و موضوعات کتاب در پنج تا ده سال آینده مورد توجه فزاینده‌ای قرار خواهند گرفت. در آغاز ابتکار CDIO، چهار دوره مهندسی پیشرو در ایالات متحده و سوئد، رویکرد CDIO را اتخاذ کردند و در توسعه و اجرای آن همکاری داشتند. در کمتر از شش سال، این همکاری افزایش یافته و شامل بیش از بیست برنامه در 9 کشور مختلف شده است. این کتاب هم شرحی از توسعه و اجرای رویکرد CDIO است و هم راهنمای برنامه‌های مهندسی در سراسر جهان که به دنبال بهبود کیفیت دوره‌های خود هستند.

کتاب بازاندیشی در آموزش مهندسی: رویکرد CDIO

در محیطی که به‌طور فزاینده‌ای بر پیچیدگی فناوری، محصولات، فرایندها و سامانه‌ها استوار است، هدف از آموزش مهندسی، آموزش برای تبدیل شدن دانشجویان این رشته‌ها به مهندسان موفق و متخصصان فنی است که دارای آگاهی اجتماعی و گرایش به ایجاد نوآوری باشند.رویکرد CDIO جهت شناسایی نیازهای یادگیری دانشجویان در یک برنامه و ایجاد ترتیبی از تجربیات یادگیری یکپارچه برای برآورده‌سازی این نیازها بنا شده است. هدف از به کارگیری این روش بهبود کیفیت و ماهیت آموزش مهندسی است.

ترجمه کتاب «بازاندیشی آموزش مهندسی: رویکرد CDIO» توسط دکتر یعقوب انتظاری، عضو هیأت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و دکتر حسن محجوب عشرت‌آبادی ترجمه و به همت انتشارت مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی منتشر شده است.

کتاب مبانی مهندسی برق مکنزی اسمیت

مطالب کتاب مبانی مهندسی برق (Basic Electrical Engineering Science) نوشته «یان مکنزی اسمیت» (Ian Mackenzie Smith) و «کی. تی. هوزی» (K. T. Hasie) می‌تواند به‌عنوان مرجع دروس مبانی مهندسی برق مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی معدن، مهندسی شیمی، مهندسی متالورژی، مهندسی نساجی و مهندسی کشاورزی استفاده شود. همچنین، دانشجویان رشته مهندسی برق می‌توانند از آن به‌عنوان یک کتاب مبانی مهندسی برق طبق سرفصل‌های جدید دروس بهره ببرند.

کتاب مبانی مهندسی برق مکنزی اسمیت با ارائه مثال‌های متعدد و جالب، فهم مطالب پیچیده را برای دانشجویان آسان کرده است. از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به استفاده آن از واحدهای سیستم بین‌المللی SI در حل مثال‌ها اشاره کرد. عناوین ۱۷ فصل این کتاب، عبارتند از: آشنایی با کمیت‌های الکتریکی، مدارهای DC، کمیت‌های متناوب، ارکان اصلی الکترومغناطیس، تئوری الکترومغناطیس کاربردی، الکتریسیته ساکن و ظرفیت، مدارهای جریان متناوب تک‌فاز، علائم قرارداری j، مدارات چندفاز AC، ترانسفورماتور، تئوری کلی ماشین، ماشین‌های گردان، فیزیک برق، یکسوسازی، مدارات ترانزیستوری، سیستم‌های الکترونیکی، اندازه‌گیرها و وسایل اندازه‌گیری.

کتاب مکنزی اسمیت 

کتاب مبانی مهندسی برق مکنزی اسمیت را دکتر مرتضی رزاز و دکتر سید قدرت‌الله سیف‌السادات ترجمه کرده‌اند و انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز این کتاب را چاپ کرده است.

کتاب مبانی مهندسی برق فیتزجرالد

کتاب «مبانی مهندسی برق» (Basic Electrical Engineering) نوشته «دیوید هیگین‌بوتام» (David E Higginbotham)، «آرتوریوجین فیتس‌جرالد» (Arthur Eugene Fitzgerald) و «آروین گرابل» (Arvin Grabel) یکی دیگر از کتاب‌های قدیمی و مرجع برای یادگیری مباحث پایه مهندسی برق است که در علی کافی آن را در سه جلد (جلد اول: مدار، جلد دوم: الکترونیک، جلد سوم: ماشین‌ها و کنترل) ترجمه کرده و مرکز نشر دانشگاهی آن را چاپ کرده است.

کتاب فیتزجرالد

این کتاب برای آشنایی دانشجویان دوره کارشناسی رشته‌های علوم و مهندسی با مبانی مهندسی برق نوشته شده است. ضمن بیان مفاهیم بنیادی فیزیکی و کاربردهای متنوع، در کتاب مبانی برق فیتزجرالد کوشش شده است تا اصول و فواید مهندسی برق به مخاطبان ارائه شود. کتاب به‌گونه‌‌ای است که علاقه‌مندان به‌ رشته برق نیز خواهند توانست برای یادگیری مباحث اولیه یا افزودن دانش خود در این زمینه از آن بهره گیرند. کتاب در سه بخش اصلی نظریه الکترونک،، تبدیل انرژی الکترومکانیکی و سیستم‌های کنترل دیجیتال و کلاسیک تدوین شده است.

در هر بخش، علاوه بر مشخص کردن کاربردها، اصول فیزیکی لازم توصیف شده است. مطالب مورد بحث جنبه مقدماتی ندارد و خواننده پس از مطالعه کتاب خواهد توانست بی‌ هیچ‌گونه اشکالی به‌ فراگیری متونی پیشرفته‌تر و تخصصی‌تر بپردازد. کتاب مشتمل بر ۷۶۵ مسئله و ۱۵۰ مثال تشریحی است که بخش عمده‌ای از آن‌ها جدید است و با تغییراتی آورده شده است. پاسخ برخی از مسائل کتاب نیز ارائه شده است.

کتاب مبانی مهندسی برق راشد محصل

کتاب مبانی مهندسی برق دکتر جلیل راشدمحصل‌ و دکتر اسحاق ثابت مرزوقی‌ از سوی انتشارات سالکان منتشر شده و برای دانشجویان رشته‌های مهندسی و علوم نوشته شده است. این کتاب سه هرف اصلی را دنبال می‌کند:

  • ارائه ساده و منظم مفاهیم بنیادی زمینه‌های مختلف مهندسی برق و کامپیوتر
  • تأکید بر کاربردها در رشته‌های مختلف مهندسی و روش‌های تحللی مختلف در حل مسائل عملی
  • افزایش توانایی تحلیل دانشجویان و مهندسان در کاربردهای متکی بر مهندسی برق و کامپیوتر
کتاب راشد محصل 

از ویژگی‌های این کتاب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارائه ساده و روشن مفاهیم مفاهیم درس با طرح مثال‌های متعدد
  • منظور کردن «مسائل حل‌شده نمونه» در هر فصل. این مسائل با نکات متعددی که همراه دارد قدرت تحلیل خواننده را افزایش می‌دهد و توانایی وی را در حل مسائل بیشتر می‌کند.
  • در فصول متعدد کاربردهایی از شاخه‌های مختلف مهندسی و علوم مطرح شده است که برای مهندسان و دست‌اندرکاران صنعت جالب توجه است.
  • نکات مهم در هر فصل در کادر قرار داده شده است تا خواننده بتواند با مطالعه آن‌ها و نیز چکیده‌ای که در پایان هر فصل آمده است، مطالب را بهتر دریابد.
  • ارائه بیش از ۷۰۰ مسئله که پاسخ پاره‌ای از آن‌ها در انتهای هر فصل آمده است، امکان تمرین و روشن‌تر شدن مطالب را برای دانشجویان فراهم می‌سازد.
  • حل برخی از مسائل به رایانه و استفاده از نرم‌افزارهای مرسوم نیاز دارد که می‌تواند در بالا بردن درک مطالب کمک کند.
  • در انتهای هر فصل و در موارد لزوم، پیوست‌هایی گنجانده شده است که به گویاتر شدن مطالب فصل کمک می‌کند. در انتهای کتاب پيوست‌ها و جداول ریاضی مورد نیاز آمده است و خواننده را از مراجعه به منابع دیگر بی‌نیاز می‌کند. واژگان فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی نیز به همین منظور آورده شده است.

ساختار کتاب به‌گونه‌ای است که دروس مبانی مهندسی برق ۱ و ۲ را مطابق مصوبات شورای عالی برنامه‌ریزی برای دانشجویان شاخه‌های مختلف مهندسی به‌طور کامل می‌پوشاند و بر آخرین یافته‌های علمی در زمینه‌های مختلف مهندسی برق و کامپیوتر متکی است.

مباحث کتاب ۲۰ فصل را تشکیل داده که عبارتند از: مبانی مدارهای الکتریکی، تحلیل مدارهای مقاومتی، عناصر ذخیره‌کننده انرژی، تحلیل مدارهای متناوب، توابع شبکه و پاسخ فرکانسی، تبدیل لاپلاس، نیم‌رساناها و دیودها، مبانی ترانزیستور، تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری و کلیدها، الکترونیک قدرت، تقویت‌کننده‌های عملیاتی، مدارهای منطقی، سیستم‌های دیجیتالی، دستگاه‌های اندازه‌گیری، مبانی الکترومغناطیس، ترانسفورماتور، ماشین‌های جریان دائم، ماشین‌های سنکرون، موتور آسنکرون، ماشین‌های مخصوص، پیوست‌ها.

کتاب مبانی مهندسی برق ناشلسکی

کتاب مبانی مهندسی برق ناشلسکی، با نام کامل «مبانی مهندسی برق: مدار، قدرت، الکترونیک، مخابرات، کنترل و...» (Electronics: A Survey of Electrical Engineering Principles) توسط «لوئیس ناشلسکی» (Louis Nashelsky) و «رابرت بویل‌اشتاد» (Robert Boylestad) نوشته شده و محمدخیام روحانی آن را ترجمه کرده و مرکز نشر دانشگاهی آن را چاپ کرده است.

کتاب مبانی مهندسی برق ناشلسکی

این کتاب برای کمک به خواننده به‌منظور درک بهتر فناوری و ایجاد چارچوبی برای درک رشد آینده در حوزه الکترونیک به رشته تحریر درآمده است. کتاب مبانی برق ناشلسکی طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهد. این کتاب از فصل‌های مقدماتی شروع می‌شود، به مطالب مربوط به حوزه‌های الکترونیک پایه می‌رسد و با کاربردهای مختلف به پایان می‌رسد.

عناوین فصل‌های این کتاب عبارتند از: مقدمه، شبکه‌های dc، شبکه‌های ac، الکترومغناطیس، مولدها و موتورها، مبانی قطعات الکترونیکی و مدارهای مجتمع، مدارهای الکترونیکی، تقویت‌کننده‌های عملیاتی (آپ‌امپ)، تقویت‌کننده‌های چندطبقه و سیگنال‌بزرگ، مخابرات، رایانه‌های دیجیتال، سیستم‌های کنترل، منابع تغذیه:‌ آی‌سی‌های خطی و تنظیم‌کننده‌ها.

مبانی مهندسی برق جمال مشتاق و محسن جنتی

یکی دیگر از کتاب‌هایی که در زمینه مبانی مهندسی برق نوشته شده، مبانی مهندسی برق جمال مشتاق و محسن جنتی است. در این کتاب که از سوی انتشارت دانشگاه کردستان چاپ شده است، مؤلفان با مطالعه بیش از ده‌ها مرجع در زمینه مبانی مهندسی برق و سایر موضوعات مرتبط، درک روشنی از مفاهیم مدارهای الکتریکی و مغناطیسی، رفتار ترانسفورماتورها و انواع متداول ماشین‌های الکتریکی دوار را ارائه کرده‌اند.

مبانی برق جمال مشتاق و محسن جنتی 

کتاب از مطالب بسیار ساده و بنیادی شروع شده و در ادامه به بسط آن‌ها پرداخته شده است. تا فراگیری آن برای دانشجویان ساده باشد. در این کتاب سعی شده، برخلاف بسیاری از کتاب‌ها، روش آموزش مبتنی بر حل مسئله باشد؛ بدین صورت که پس از پایان هر مبحث، بلافاصله یکی یا چند مثال با حل بیان شده است. علاوه بر این، در پایان هر فصل، بخشی تحت عنوان مسائل حل‌شده آورده شده تا دانسته‌های دانشجویان تثبیت شود. مسائل حل‌نشده‌ای نیز برا تمرین بیشتر دانشجویان در کتاب آورده شده است.

کتاب مبانی مهندسی برق غضنفری

کتاب مبانی مهندسی برق غضنفری را انتشارات دانشگاه پیام‌نور چاپ کرده است. این کتاب براساس سرفصل مصوب درس مبانی مهندسی برق دانشجویان مهندسی صنایع، مدیریت پروژه، مدیریت اجرایی و سایر رشته‌های مهندسی تألیف شده است.

کتاب مبانی‌ مهندسی برق غضنفری

این کتاب در 10 فصل تدوین شده است. در فصل اول مدارهای الکتریکی جریان مستقیم معرفی شده‌اند. فصل‌های دوم و سوم به مدارهای الکتریکی جریان متناوب تک‌فاز و سه‌فاز اختصاص یافته است. فصل چهارم درباره مدارهای مغناطیسی است و در فصل پنجم ترانسفوماتور معرفی شده است. فصل ششم درباره ماشین DC بحث می‌کند و ماشین القایی محتوای فصل هفتم را تشکیل می‌دهد. ماشین سنکرون نیز در درس هشتم مورد بررسی قرار گرفته است. فصل نهم به موضوع مهم تأسیسات برق در ساختمان اختصاص یافته است و در نهایت، در فصل دهم درباره دستگاه‌های اندازه‌گیری بحث شده است.

کتاب مبانی مهندسی برق زرآبادی

کتاب مبانی مهندسی برق زرآبادی که انتشارات دانشگام بین‌المللی امام خمینی آن را چاپ کرده است، یکی از کتاب‌های معروف مبانی مهندسی برق در ایران شناخته می‌شود.

کتاب زرآبادی

این کتاب بر اساس مصوبه شورای عالی برنامه‌ریزی برای دانشجویان رشته‌های مهندسی تدوین شده و حاصل تجربه مؤلف طی چندین سال تدریس است. در کتاب دکتر زرآبادی سعی شده تا مطالب با زبان ساده بیان شود و فهم آن برای خواننده آسان گردد. مثال‌های کتاب نیز درک موضوعات را آسان‌تر می‌کنند.

در پیوست کتاب برنامه PSpice برای تحلیل مدارهای الکتریکی و الکترونیکی اضافه شده است تا دانشجویان از صحت کار خود مطمئن شوند.

کتاب مبانی مهندسی برق عابدی

دکتر مهرداد عابدی دو کتاب در زمینه مبانی مهندسی برق دارند که از سوی انتشارات کارآفرینان بصیر چاپ شده است. جلد اول درباره مدارهای الکتریکی است و مرجعی برای مبانی مهندسی برق 1 است که ترجمه‌ای از کتاب دیوید کانینگهام‌ و جان استولر است.

کتاب دوم را دکتر عابدی تأکیف کرده‌اند و برای درس مبانی مهندسی برق 2 ارائه شده است و به مفاهیم ماشین‌های الکتریکی AC و DC‌ می‌پردازد.

کتاب برق عابدی

از ویژگی‌های کتاب‌های دکتر عابدی می‌توان به توضیحات روان و حل مثال‌ها و مسائل فراوان اشاره کرد.

مجموعه فیلم آموزش مبانی مهندسی برق

در این بخش، مهم‌ترین منابع ویدئویی فارسی درس مبانی مهندسی برق را معرفی می‌کنیم.

معرفی فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۱

فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۱

یکی از منابع ویدیوئی بسیار کامل برای آغاز یادگیری مبانی مهندسی برق، فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۱ است که در ۱۳ ساعت و ۵۳ دقیقه و در قالب ۷ درس توسط فرادس تهیه و تدوین شده است. در درس یکم این آموزش به مفاهیم و المان‌های پایه پرداخته شده است. موضوع درس دوم، قوانین پایه تحلیل مدارهای الکتریکی است. در درس سوم، مدارهای الکتریکی مرتبه اول و دوم شرح داده شده‌اند. در درس چهارم تحلیل حالت دائمی سینوسی مورد بحث قرار گرفته است. سلف‌های تزویج و ترانسفورماتورها موضوع مهم درس پنجم این فیلم آموزشی هستند. در درس ششم، مباحثی برای آشنایی با قطعات الکترونیکی ارائه شده است. در نهایت، در درس هفتم کاربردهای قطعات الکترونیکی معرفی شده است.

معرفی فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۱ (مرور و حل مساله)

فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۱ (مرور و حل مساله)

یکی از آموزش‌های ویدئویی فرادرس که می‌توانید از آن برای تثبیت آموخته‌هایتان در درس میانی مهندسی برق ۱ استفاده کنید، فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۱ (مرور و حل مساله) است که در ان، تمرین‌ها و مثال‌های زیادی حل شده‌ است. مدت زمان این فیلم آموزشی ۱۳ ساعت و ۴۳ دقیقه است و در قالب ۶ درس تدوین شده است. در درس یکم این آموزش، مفاهیم و المان‌های پایه ارائه شده‌اند. موضوع درس دوم قوانین تحلیل مدارهای الکتریکی است. در درس سوم به مدارهای الکتریکی مرتبه اول و دوم پرداخته شده است. درس چهارم به تحلیل AC مدارات الکتریکی اختصاص یافته است. درس پنجم درباره مدارهای تزویج و ترانسفورماتورها است و در نهایت، در درس ششم، مدارات الکترونیکی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

معرفی فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۲

فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۲

فیلم آموزش مبانی مهندسی برق ۲ فرادرس، به‌عنوان منبعی کامل برای این درس در ۱۶ ساعت و ۳۷ دقیقه و در قالب ۷ درس تهیه و تدیوین شده است. در درس یکم این آموزش ویدیویی به مبحث الکترومغناطیس پرداخته شده است. موضوع درس دوم مبانی ماشین‌های جریان مستقیم است. در درس‌های سوم و چهارم، به‌ترتیب، ژنراتورهای جریان مستقیم و موتورهای جریان مستقیم معرفی شده‌اند. در درس پنجم به ترانسفورماتورها پرداخته شده است. در نهایت، دو فصل پایانی، به‌ترتیب، به ماشین‌های القایی آسنکرون و ماشین‌های القایی سنکرون اختصاص یافته‌اند.

جمع‌بندی

در این مطلب، با درس مبانی مهندسی برق و سرفصل‌های آن برا رشته مهندس برق و سایر رشته‌های مهندسی آشنا شدیم. همچنین، مهم‌ترین کتاب‌های مرجع انگلیسی و فارسی را معرفی کردیم که در دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان منبع این درس به دانشجویان معرفی می‌شوند. در نهایت، فیلم‌های آموزشی درس مبانی مهندسی برق 1 و 2 را معرفی کردیم.

بر اساس رای ۱۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *