۲۶ کتاب تحلیل تکنیکال که باید بخوانید – از مقدماتی تا پیشرفته

۲۷۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
۲۶ کتاب تحلیل تکنیکال که باید بخوانید – از مقدماتی تا پیشرفته

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) نوعی تحلیل در بازارهای مالی است که بر روی رفتار و نوسانات قیمت تمرکز دارد. در تحلیل تکنیکال، روندها و حرکات گذشته قیمت را برای پیش‌بینی رفتار آینده قیمت بررسی می‌کنند. برای این‌که تریدرها بتوانند نمودار قیمت را با استفاده از تحلیل تکنیکال بررسی کنند، نیاز دارند تا درک درستی از ابزارهای تحلیل قیمت و اندیکاتورهای موجود در این تحلیل داشته باشند. برای این‌منظور کتاب‌های تحلیل تکنیکال می‌توانند بسیار کمک‌کننده باشند. برخی از مفاهیم پایه تحلیل تکنیکال همانند خطوط حمایت و مقاومت در کتاب‌های مقدماتی تحلیل تکنیکال پوشش داده می‌شوند و برخی از مفاهیم پیچیده‌تر نظیر امواج الیوت نیز در کتاب‌های پیشرفته تحلیل تکنیکال ذکر می‌شوند. در این مطلب از مجله فرادرس ۲۶ کتاب تحلیل تکنیکال را در دو فهرست مقدماتی و پیشرفته معرفی می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

تحلیل تکنیکال چیست؟

«تحلیل تکنیکال» (Technical Analysis) یکی از تحلیل‌های مهم و کاربردی در بازارهای مالی است که تمرکز آن بر روی رفتار قیمت است. در این تحلیل تمامی عوامل تأثیرگذار بر بازار در قالب رفتار قیمت بررسی و خلاصه می‌شوند. در این تحلیل تریدر با بررسی تاریخچه قیمتی نمودار نسبت به رفتار آینده آن تصمیم‌گیری می‌کند.

بنابراین اطلاعات مربوط به قیمت و حجم در معاملات برای پیش‌بینی آینده قیمت سهام یا دارایی استفاده می‌شوند. فراگیری تحلیل تکنیکال را می‌توان با مطالعه کتاب‌های آموزشی شروع کرد که در ادامه فهرستی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

نحوه مطالعه کتاب‌ تحلیل تکنیکال چگونه است؟

برای مطالعه کتاب‌ تحلیل تکنیکال در ابتدا می‌بایست کتابی را انتخاب کنید که با سطح دانش تحلیلی‌ شما متناسب باشد. سپس برای یادگیری بهتر مطالب می‌بایست پس از مطالعه هر فصل نکات و تمرینات موجود را در نمودار قیمت بررسی و اجرا کنید. پس از انجام این کار می‌توانید فصول بعدی کتاب را مطالعه کنید.

کتاب های مقدماتی برای شروع تحلیل تکنیکال

برخی از کتاب‌ها هستند که بهتر است یادگیری تحلیل تکنیکال را با استفاده از آن‌ها شروع کنیم. این کتاب‌ها به‌گونه‌ای نوشته شده‌اند که از همان ابتدا با بررسی و تشریح مفاهیم پایه و مقدماتی، خواننده را به تدریج با مفاهیمی پیچیده‌تر در تحلیل تکنیکال آماده می‌کنند. بنابراین در ابتدای این مطلب برخی از کتاب‌های مقدماتی معروف را برای شروع تحلیل تکنیکال معرفی می‌کنیم.

۱. کتاب Getting Started in Technical Analysis

این کتاب برای افرادی که از ابتدا می‌خواهند با مفاهیم تحلیل تکنیکال آشنا شوند و یادگیری خود را شروع کنند، می‌تواند سودمند باشد. این کتاب علاوه بر توضیحات مربوط به انواع الگوهای و اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال، اطلاعات مفیدی را درباره نحوه ورود و خروج به معامله و استفاده از سیستم معاملاتی مناسب و برنامه‌ریزی برای ترید موفق را در اختیار خوانندگان کتاب قرار می‌دهد.

داشتن استراتژی معاملاتی در تمامی بازارهای مالی از اصول اولیه برای کسب موفقیت در انجام معاملات محسوب می‌شود و این کتاب با جمع‌آوری اطلاعاتی جامع در این زمینه توانسته راه‌کارهای مفیدی را برای داشتن یک استراتژی موفق به خوانندگان ارائه کند.

شروع تحلیل

۲. کتاب Technical Analysis Explained by Martin Pring

این کتاب به‌عنوان یک کتاب مرجع در زمینه تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود که اطلاعات جامعی را در ارتباط با کلیه مفاهیم اصلی در تحلیل تکنیکال در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. این کتاب برخی از زمینه‌های مربوط به روانشناسی در بازارهای مالی را نیز برای خوانندگان توضیح می‌دهد.

بررسی و درک روانشناسی بازارهای مالی این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند به دلایل رفتارهای موجود در بازار پی ببرد. بنابراین این کتاب علاوه بر این‌که به تریدرها و افرادی که این کتاب را مطالعه می‌کنند یاد می‌دهد که چگونه تحلیل درستی از بازار داشته باشند، از دلایل ایجاد نوسانات قیمت در بازار نیز با توجه به روانشناسی بازار پرده برمی‌دارد.

با وجود این‌که کتاب موردنظر اطلاعات جامعی را از تحلیل تکنیکال در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد، افراد تازه‌کار نیز می‌توانند از این کتاب استفاده کنند و از مطالب متنوع آن برای موفقیت در بازارهای مالی بهره‌مند شوند.

مارتین

۳. کتاب Technical Analysis of the Financial Markets

این کتاب توسط «جان مورفی» (John Murphy) به رشته تحریر درآمده است. در این کتاب نویسنده سعی کرده تا مفاهیم تحلیل تکنیکال را به‌گونه‌ای بیان کند که برای افرادی که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند، معرفی قابل فهمی از موضوع را ارائه کند.

علاوه بر این کتاب حاوی آموزه‌هایی در این حوزه است که برای خوانندگان و تریدرهای بازارهای مالی الهام بخش است و الگوهایی عملیاتی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. نویسنده این کتاب با بیش از ۴۰ سال تجربه کاری در بازارهای مالی به‌عنوان تحلیل‌گر تکنیکال، توانایی خاصی در بیان مفاهیم پیچیده به‌گونه‌ای قابل فهم را به مخاطبان دارد. بنابراین این کتاب تحلیل تکنیکال برای افراد مبتدی که در ابتدای ورود به مفاهیم تحلیل تکنیکال هستند توصیه می‌شود.

کتاب تحلیل تکنیکال

خلاصه‌ای از آنچه این کتاب تحلیل تکنیکال در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد را در ادامه ذکر می‌کنیم.

  • پوشش طیف گسترده‌ای از مفاهیم تحلیل تکنیکال با زبانی ساده و قابل استفاده برای انواع مخاطبان
  • ارائه مطالب جامعی درباره انواع اندیکاتورها، الگوهای قیمتی و الگوهای مربوطه به کندل شناسی به همراه مثال‌های کاربردی برای درک بهتر آن‌ها
  • گردآوری مطالبی جامع و مرتبط با تحلیل تکنیکال که تریدرها می‌توانند به‌عنوان کتابی مرجع از آن استفاده کنند.

۴. کتاب تحلیل تکنیکال How to Make Money in Stocks

این کتاب تحلیل تکنیکال جزو کتاب‌های کلاسیک در این حوزه محسوب می‌شود. نویسنده این کتاب یکی از طرفداران تحلیل تکنیکال است و حاصل تحقیقات خود را در این کتاب برای خوانندگان ارائه کرده است. این نویسنده اطلاعات قیمتی مربوط به بیش از صد سال در بازار سهام را بررسی و مطالعه کرده است و نتایج درخشان خود را در این کتاب در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد.

نویسنده در این کتاب استراتژی‌های معاملاتی متنوعی را به خوانندگان آموزش می‌دهد و نکاتی را برای مدیریت بهتر سرمایه و کاهش ریسک ارائه می‌کند که از این میان می‌توان به بهینه‌سازی میزان ریسک معاملات با انتخاب مناسب نقاط ورود و خروج به معامله اشاره کرد.

بازار مالی

۵. کتاب تحلیل تکنیکال Japanese Candlestick Charting Techniques

این کتاب اطلاعات جامع و سودمندی را از نمودارهای شمعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به خوانندگان ارائه می‌کند. اهمیت این کتاب زمانی بیشتر روشن می‌شود که به این نکته توجه کنیم که تحلیل نمودار قیمت با استفاده از نمودارهای شمعی به‌صورت امروزی تا قبل از این کتاب در غرب تقریبا ناشناخته بود. نویسنده این کتاب با جمع‌آوری اطلاعات کاملی از نحوه تحلیل قیمت در نمودار با استفاده از نمودارهای شمعی و آموزش تریدرهای سازمانی، گام مهمی را در گسترش این ابزار تحلیل تکنیکال برداشته است. نویسنده در این کتاب سعی کرده است تا توضیحات کاملی از انواع الگوهای شمعی استفاده شده در نمودارهای قیمت در بازارهای مالی به مخاطبان ارائه کند.

نمودار شمعی

۶. کتاب Encyclopedia of Chart Patterns

همان‌طور که از نام این کتاب می‌توان متوجه شد، این کتاب یک دایره المعارف کاملی از الگوهای متنوع در نمودار قیمت ارائه می‌دهد. این کتاب مروری آماری به نحوه عملکرد این الگوها بر روی نمودار قیمت را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. نویسنده این کتاب که از تحلیل‌گرهای مطرح بازارهای مالی است در کتاب خود با نشان دادن نحوه تشخیص این الگوهای قیمتی در نمودار، خواننده را به‌گونه‌ای عملیاتی و کاربردی با نحوه استفاده از این الگوهای قیمتی در نمودار آشنا می‌کند. علاوه بر این در نسخه به‌روز شده این کتاب نویسنده نحوه ترید در زمان انتشار اخبار مهم را آموزش می‌دهد و خواننده را با الگوهایی که در زمان انتشار رویدادهای مهم تشکیل می‌شوند، به‌صورتی قابل فهم آشنا می‌کند.

الگوهای قیمتی

۷. کتاب Technical Analysis Using Multiple Timeframes

این کتاب تحلیل تکنیکال اهمیت و نقش استفاده و توجه به تایم‌فریم‌های مختلف در تحلیل تکنیکال را بیان می‌کند. با توجه به این‌که موضوع تایم فریم و نحوه توجه و استفاده از آن از اهمیت بالایی در میان تریدرهای تکنیکال برخوردار است، بنابراین این کتاب مورد توجه و استقبال عده زیادی از تحلیل‌گران تکنیکال قرار گرفته است.

انتخاب تایم فریم مناسب برای ترید و نحوه تحلیل تکنیکال در انواع تایم‌فریم‌های موجود موضوعی است که تمامی تریدرهای تحلیل تکنیکال با هر استراتژی معاملاتی نیاز دارند تا توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. بدهی است به‌کارگیری تحلیل تکنیکال در تایم‌فریم‌های متنوع می‌تواند احتمال موفقیت تریدر را در انجام معاملات بالا ببرد.

این کتاب تنها به ذکر نکاتی در ارتباط با کاربرد تایم فریم در انجام معاملات محدود نمی‌شود و با ارائه آموزش‌های سودمندی دربارده نحوه قرار دادن حد ضرر و انتخاب تارگت در انجام معاملات، سعی می‌کند تا اطلاعات جامعی از نحوه انجام معاملات پربازده را در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.

کتاب تحلیل تکنیکال

برخی از رئوس مطالبی که در این کتاب آورده شده است را در ادامه این مطلب از مجله فرادرس ذکر می‌کنیم.

  • نحوه ورود به یک روند که به تازگی شکل گرفته است، با بهینه کردن ریسک معاملاتی
  • نحوه پیدا کردن و استفاده از جریان‌های نقدی ورودی در سیکل‌های بازار‌های مالی
  • تخمین پتانسیل سود موجود در معاملات با استفاده از تحلیل تکنیکال
  • پیدا کردن قیمت مناسب برای حد ضرر برای بهینه کردن سود معاملاتی
  • نکاتی برای کنترل احساسات در هنگام ترید
  • دلایل اهمیت تحلیل بنیادی در بازار سهام
  • تحلیل مولتی تایم فریم بازار سهام برای انتخاب بهترین زمان برای ترید
  • استراتژی‌های کارآمد برای نحوه ورود، مدیریت و خروج از پوزیشن‌های لانگ و شورت
  • نحوه تحلیل درست اندیکاتورهای حجم و استفاده بهینه از میانگین متحرک‌ها در انجام معاملات

۸. کتاب Technical Analysis from A to Z

این کتاب برای تمامی افراد تازه‌کار در تحلیل تکنیکال توصیه می‌شود. در این کتاب نویسنده سعی می‌کند با بیانی ساده مفاهیم پایه‌ای و کلیدی را در بخش نخست این کتاب تحلیل تکنیکال توضیح دهد. در بخش بعدی این کتاب نویسنده بیش از صد اندیکاتور تحلیل تکنیکال را به‌همراه طیف وسیعی از الگوهای قیمتی را برای خوانندگان شرح می‌دهد. اما موضوعی که این کتاب را به یکی از بهترین کتاب‌های تحلیل تکنیکال مبدل می‌کند، آموزش گام به گام مطالب تحلیل تکنیکال به‌همراه ارائه مثال‌هایی مرتبط است که این امکان را به خواننده می‌دهد تا به‌تدریج و قدم به قدم موارد مورد نیاز برای تحلیل تکنیکال را فرا بگیرد.

صفر تا صد

۹. کتاب تحلیل تکنیکال Market Wizards

این کتاب مجموعه‌ای از مصاحبه‌های تریدرهای حرفه‌ای در بازارهای مالی را جمع‌آوری کرده است. این مصاحبه‌ها برای خوانندگان این کتاب پر از نکات انگیزشی است که می‌تواند مورد استفاده تریدرهای تازه‌کار و حرفه‌ای بازارهای مالی قرار گیرد. خوانندگان این کتاب با مطالعه تجربیات این تریدرها می‌توانند عواملی که باعث موفقیت تریدرهای با تجربه در بازارهای مالی می‌شود را در معاملات خود انجام دهند.

نویسنده در این کتاب سعی کرده است تا راهنمای مفیدی از تجربیات تریدرهای مجرب را در اختیار خوانندگان قرار دهد. این موضوع کتاب موردنظر را در گروه کتاب‌های غیررسمی درباره تحلیل تکنیکال قرار می‌دهد که مخاطبان فراوانی را به خود جذب کرده است.

تریدرهای موفق

۱۰. کتاب Forecasting Financial Markets

«تونی پلامر» (Tony Plummer) به‌عنوان نویسنده این کتاب اطلاعات مفیدی را از نحوه پیش‌بینی در بازارهای مالی در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. راهنمایی‌ها و آموزش‌هایی که در این کتاب وجود دارد می‌تواند هم برای موسسات مالی سودمند باشد و هم برای تریدرهایی که به‌صورت انفرادی و شخصی در بازارهای مالی فعالیت می‌کنند، اطلاعات ارزشمندی را ارائه کند.

در ابتدای این کتاب نویسنده درباره اهمیت پیش‌بینی بازارهای مالی مطالبی را شرح می‌دهد و درباره انواع روش‌های پیش‌بینی بازارهای مالی همانند روش تکنیکال، فاندامنتال و تحلیل احساسات در بازار توضیحاتی را بیان می‌کند. نویسنده هر کدام از این روش‌ها را با جزئیات کامل توضیح می‌دهد و مثال‌هایی برای هر روش ارائه می‌کند که باعث می‌شود خواننده بتواند از نحوه استفاده از این روش‌ها برای پیش‌بینی و پیدا کردن روندها در بازارهای مالی آگاهی یابد.

علاوه بر این کتاب موردنظر بخشی را به مدیریت ریسک اختصاص می‌دهد و در آن درباره مسائل مرتبط با مدیریت ریسک در معاملات همانند انتخاب اندازه پوزیشن معاملاتی و تحمل میزان ریسک در بازارهای مالی توضیحاتی را بیان می کند. این کتاب درباره روانشناسی معاملات در بازار نیز مطالبی را بیان می‌کند و نحوه اتخاذ تصمیمی بهتر را برای سرمایه‌گذاری و انتخاب موقعیت معاملاتی با توجه به روانشناسی بازار به خوانندگان آموزش می‌دهد.

در مجموع این کتاب اطلاعات جامعی را درباره نحوه پیش‌بینی در بازارهای مالی ارائه می‌کند که می‌تواند برای انواع تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازارهای مالی مفید باشد.

پیش‌بینی در تحلیل تکنیکال

۱۱. کتاب Technical Analysis

این کتاب تمامی عناوین مربوط به تحلیل تکنیکال را از مفاهیم اولیه تحلیل تکنیکال با مفاهیم و عناوین پیشرفته آن را شامل می‌شود. برای نشان دادن میزان کاربردی بودن تحلیل تکنیکال، نویسنده این کتاب از مثال‌هایی واقعی در دنیای ترید استفاده می‌کند و به خوانندگان نحوه استفاده از آموزه‌های کتاب را با این مثال‌ها بیان می‌کند. در این کتاب عناوینی نظیر جریان نقدینگی، مدیریت دارایی، احساسات در بازارهای مالی و بررسی‌های آماری نیز در کنار عناوین مربوط به تحلیل تکنیکال پوشش داده می‌شود.

کتاب تحلیل تکنیکال

۱۲. کتاب Breakthroughs in Technical Analysis

این کتاب راهنمایی است برای افرادی که می‌خواهند با تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی ‌آشنا شوند و از این تحلیل در بازارهای مالی استفاده کنند. این کتاب با توضیحاتی از مفاهیم و عناوین پایه‌ در تحلیل تکنیکال شروع می‌شود. عناوینی از قبیل نمودارهای قیمت، خطوط روند و اندیکاتورهای مومنتوم. پس از توضیحاتی درباره عناوین پایه‌ای در تحلیل تکنیکال، نویسنده سعی می‌کند تا وارد موضوعاتی پیشرفته‌تر همانند الگوهای قیمتی، تحلیل امواج الیوت و تحلیل فیبوناچی شود. خوانندگان در این کتاب می‌توانند مثال‌های گوناگونی را مشاهده کنند که نویسنده با استفاده از آن‌ها نحوه استفاده و کاربرد مفاهیم تکنیکال را در تشخیص روند و مسیر حرکت قیمت در بازار توضیح می‌دهد.

دیوید کلر

کتاب‌های تحلیل تکنیکال پیشرفته

در ادامه این مطلب از مجله فرادرس برخی از کتاب‌های پیشرفته‌تر برای تحلیل تکنیکال را معرفی می‌کنیم که افرادی که می‌خواهند بررسی عمیق‌تری در این حوزه داشته باشند، می‌توانند از این کتاب‌ها استفاده کنند.

۱۳. کتاب Elliott Wave Principle

این کتاب که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در زمینه تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی است مجموعه‌ای کامل و مفید را درباره امواج الیوت و نحوه استفاده از آن در تحلیل تکنیکال را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. با وجود این‌که این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۷۸ منتشر شد، هنوز به‌عنوان یکی از کتاب‌های تأثیرگذار و کاربردی برای آشنایی با امواج الیوت محسوب می‌شود.

با مطالعه این کتاب خوانندگان با مفاهیم امواج الیوت آشنا می‌شوند و نحوه به‌کارگیری آن را در بازارهای مالی فرا می‌گیرند. این کتاب تاکنون به هفت زبان ترجمه شده است و همواره فروش بالایی داشته است. تریدرهای فراوانی در آسیا، اروپا و آمریکا از امواج الیوت در تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی بازارهای مالی استفاده می‌کنند.

در این کتاب پس از آشنایی با مفاهیم اولیه امواج الیوت با نحوه تشخیص این امواج در نمودار قیمت برای پیش‌بینی روند حرکت آن آشنا می‌شوید. سپس قوانینی برای تشخیص درست این امواج در نمودار قیمت به‌صورت گام به گام توضیح داده می‌شود.

با توجه به این‌که دانستن دلیل استفاده از این امواج در معاملات می‌تواند نقش مهمی در به‌کارگیری آن توسط تریدرها داشته باشد، نویسنده در این کتاب سعی می‌کند تا پیشینه علمی این امواج و پیدایش و وجود این امواج را در طبیعت برای مخاطب توضیح دهد.

با استفاده از امواج الیوت در بازارهای مالی تریدرها می‌توانند پیش‌بینی دقیق‌تری از نوسانات قیمت در بازارهای سهام، بورس کالا و هر بازار دیگری داشته باشند. به گفته برخی از تریدرها پیش‌بینی درست روندهای قیمت در بازارهای مالی توسط این امواج، شادی و هیجان خاصی را برای تریدر به‌وجود می‌آورد که هر معاله‌گری می‌خواهد آن را تجربه کند.

امواج الیوت

۱۴. کتاب The Art and Science of Technical Analysis

این کتاب یکی از کتاب‌های تأثیرگذار در حوزه تحلیل تکنیکال است که نویسنده در آن پلی میان آموزه‌های تئوری در بررسی بازار، تحلیل تکنیکال و معاملات سودآور در بازارهای مالی ایجاد می‌کند. نویسنده در این کتاب سعی می‌کند به این نکته بپردازد که چرا حرکت قیمت در بازار در بیشتر مواقع به‌طور تصادفی است و با توجه به این‌که حرکت قیمت در تمامی موارد تصادفی نیست، درباره استفاده از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن الگوهای معتبر در بازارهای مالی توضیحاتی را بیان می‌کند.

به عقیده نویسنده این کتاب فشارهای خرید و فروش عامل اصلی حرکت قیمت در بازارهای مالی هستند و الگوهای قیمتی تشکیل شده تنها زمانی موثر هستند که قیمت در بازارهای مالی نوعی عدم تعادل در خرید و فروش را تجربه کند. نویسنده در این کتاب با استفاده از بررسی‌های آماری بر ضرورت عدم اتکای کامل به برخی از ابزارهای تحلیلی همانند ابزار فیبوناچی در پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی تأکید می‌کند و تریدرهای بازارهای مالی را در پیدا کردن استراتژی‌های معاملاتی پربازده کمک می‌کند.

آدام گریمز

۱۵. کتاب تحلیل تکنیکال Beyond Candlesticks

همان‌طور که از عنوان این کتاب یعنی آن‌سوی نمودار شمعی می‌توان متوجه شد، نویسنده این کتاب قصد دارد نکات و تکنیک‌هایی را عنوان کند که ممکن است از دید تریدرهای تحلیل تکنیکال پوشیده باشد. «استیو نیسون» (Steve Nison) نویسنده این کتاب است. او را به‌عنوان پدر نمودار شمعی می‌شناسند.

این نویسنده قبل از نوشتن این کتاب با پدید آوردن کتاب تحلیل تکنیکال Japanese Candlestick Charting Techniques که پیش‌تر در همین مطلب آن را ذکر کردیم، دنیای غرب را با نمودارهای شمعی آشنا کرد. این نویسنده بار دیگر در کتاب آن‌سوی نمودارهای شمعی، توانست مخاطبان بیشتری را جذب کند.

تکنیک‌ها و آموزش‌های ژاپنی که این نویسنده آن‌ها را در این کتاب گنجانده است، تا قبل از انتشار این کتاب در غرب ناشناخته بودند. آموزه‌های این کتاب علاوه بر این‌که به‌تنهایی تأثیر فراوانی در بهینه کردن تحلیل تریدرها دارد، در صورتی که با اصول قدیمی‌تر ترید، سرمایه‌گذاری و استراتژی‌های معاملاتی آمیخته شود، می‌تواند تأثیر خود را چند برابر کند. این موضوعی است که نویسنده آن را برای خوانندگان توضیح داده و نحوه ترکیب آموزه‌های جدید را با اصول قبلی شرح می‌دهد.

این کتاب به‌طور گام به گام خواننده را با جزئیات نمودارهای شمعی و تحلیل‌ آن‌ها آشنا می‌کند و تریدرها را از آخرین یافته‌های ابزارهای تحلیلی در حوزه مربوطه آگاه می‌کند. بسیاری از تحلیل‌گرهای حوزه تکنیکال بر این باورند که این کتاب می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را به‌ تریدرها بدهد و بدون درنظر گرفتن نوع بازاری که فعالیت می‌کنند و استراتژی معاملاتی مربوطه در بالا بردن راندمان آن‌ها تأثیرگذار باشد.

فراسوی نمودار شمعی

۱۶. کتاب تحلیل تکنیکال Beyond Technical Analysis

در این کتاب آموزه‌های تحلیل تکنیکال کلاسیک به‌روزرسانی شده است. با توجه به اهمیت استراتژی معاملاتی سو‌دآور در انجام معاملات، بسیاری از تریدرها بر این باورند که بهینه‌سازی آموزه‌های تحلیل تکنیکال با توجه به استراتژی‌های معاملاتی که هر تریدر برای خود انتخاب می‌کند، در نهایت باعث موفقیت تریدر می‌شود.

در این حالت تریدرها با استفاده از انواع تکنیک‌های موجود برای بررسی بازارهای مالی می‌توانند نتیجه این معاملات را بررسی کنند و با بهبود آن‌ها استراتژی معاملاتی مخصوص به‌خود را در معاملات استفاده کنند. نویسنده در این کتاب سعی کرده است تا با ارائه آموزه‌های به‌روزآوری شده از تحلیل تکنیکال، راهکارهای مفیدی را برای استفاده از این تحلیل‌ها به خوانندگان عرضه کند.

با استفاده از روش‌هایی که این کتاب در اختیار تریدرها قرار می‌دهد، آن‌ها می‌توانند استراتژی معاملاتی منحصر به‌فردی را برای خود طراحی کنند که آن‌ها را در انجام معاملات موفق کند. بنابراین این کتاب شکاف بین آموزه‌های تحلیل تکنیکال و اجرای آن‌ها را از بین می‌برد و این امکان را برای تریدرها ایجاد می‌کند تا با یادگیری این روش‌ها بتوانند معاملات پربازده‌ای را تجربه کنند.

آن‌سوی تحلیل تکنیکال

۱۷. کتاب A Complete Guide To Volume Price Analysis

تحلیل‌گرها و تریدرهای حرفه‌ای این قابلیت را دارند که از نمودار قیمت و حجم معاملات بازار را پیش‌بینی کنند. تمامی آموزه‌هایی که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود درنهایت این امکان را برای تریدر فراهم می‌کند تا بتواند تحلیل بهتری از روند آینده قیمت داشته باشد. در این میان توجه به قیمت و حجم معاملات از اهمیت بالایی در پیش‌بینی بهتر روند قیمت برخوردار هستند. این کتاب با ترکیب تحلیل قیمت و حجم معاملات، روشی را برای خواندن نمودارهای قیمت ارائه می‌کند که می‌تواند تریدرها را در تحلیل بهتر بازار کمک کند. نویسنده این کتاب معتقد است با ترکیب تحلیل قیمت و حجم معاملات می‌توان نتایج بهتری را از تحلیل تکنیکال برای پیش‌بینی بازار به‌دست آورد.

ترکیب حجم و قیمت

۱۸. کتاب تحلیل تکنیکال Chart Patterns

الگوهای قیمتی که تریدرها در نمودارهای معاملاتی مشاهده می‌کنند، در صورتی که به‌درستی تشخیص داده شوند می‌توانند کمک زیادی به تریدر بکنند. کتاب Chart Patterns کتابی است که درباره این موضوع توسط «بولکوسکی» (Bulkowski) نوشته شده است. این فرد با بررسی هزاران نمونه از نمودارهای قیمت در بازارهای گوناگون اطلاعات آماری فراوانی را از نحوه عملکرد الگوهای قیمتی در نمودار استخراج کرده است.

در این کتاب نویسنده سعی می‌کند تا دید وسیع‌تری برای تشخیص الگوهای نموداری در اختیار خواننده قرار دهد. با توجه به این‌که برخی از این الگوها به اشتباه شناسایی می‌شوند و برخی دیگر ممکن است کامل نشوند، بنابراین نحوه تشخیص الگوهای کامل قیمتی برای بالاتر بردن احتمال موفقیت در پیش‌بینی روند قیمت، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این کتاب علاوه بر نحوه تشخیص درست این الگوها و دنبال کردن آن‌ها در زمان تشکیل، نویسنده اطلاعات مفیدی نیز درباره نحوه ورود به معاملات با استفاده از این الگوها و محدوده‌های تیک پروفیت را در این الگوها به خواننده آموزش می‌دهد.

نمودار قیمتی

۱۹. کتاب تحلیل تکنیکال Cloud Charts

این کتاب نحوه استفاده بهینه را از تحلیل ایچیموکو به خوانندگان ارائه می‌کند. تکنیک ایچیموکو نوعی تحلیل تکنیکال است که با استفاده از چهار اندیکاتور به تریدرها موقعیت‌های خرید و فروش سهام یا دارایی را نشان می‌دهد. از این تکنیک می‌توان در بازارهای متنوعی همانند سهام، بورس کالا، بازار فیوچرز و فارکس استفاده کرد.

در این کتاب نویسنده نحوه بررسی دقیق نمودارهای ابری موجود در تحلیل ایچیموکو را برای اتخاذ تصمیمی مناسب در ترید به خوانندگان آموزش می‌دهد. علاوه بر این در این کتاب نمونه‌هایی از استفاده این نوع تحلیل در بازارهای مالی متنوع آورده شده است. بنابراین این کتاب مجموعه‌ای از اطلاعات مفیدی که باعث موفقیت در ترید می‌شود را با استفاده از تحلیل ایچیموکو در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

ایچیموکو

۲۰. کتاب Effective Trading in Financial Markets

در این کتاب نویسنده سعی کرده است تا نحوه انجام ترید موثر را با استفاده از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال به خوانندگان آموزش دهد. این آموزش شامل مواردی از قبیل شرح کاملی از ابزارهای تحلیل تکنیکال به‌همراه انواع استراتژی‌های معاملاتی و الگوهای تحلیل تکنیکال می‌شود. علاوه بر این موضوعاتی نظیر تحلیل نمودار با استفاده از امواج الیوت، چرخه‌های زمانی، مومنتوم، حجم و اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را نیز پوشش می‌دهد. این آموزش‌ها به خواننده کمک می‌کند تا بتواند از ابزارها و تکنیک‌های ارائه شده در این کتاب در بازارهای مالی و مخصوصا بازار هند به نحو مطلوبی استفاده کند.

نویسنده با مهارتی خاص تکنیک‌های کاربردی را با جدیدترین تحقیقاتی که در مورد تحلیل تکنیکال انجام شده است را برای به‌دست آوردن الگویی مطلوب برای ترید و سرمایه‌گذاری و تحلیل بازارهای مالی در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. این کتاب شامل مثال‌های متعدد، نمونه‌هایی واقعی از انجام معاملات در بازارهای مالی، تصاویر و نمودارهایی از دارایی‌های گوناگون است که با زبانی ساده بیان شده است. این کتاب به‌گونه‌ای نگاشته شده است که علاوه بر تریدرها، افرادی که به انجام مطالعات اقتصادی و مدیرت سرمایه در بازارهای مالی علاقه‌مند هستند نیز می‌توانند از اطلاعات آن استفاده کنند.

ترید موثر

۲۱. کتاب Evidence-Based Technical Analysis

در این کتاب استفاده از آزمون‌های آماری پیشرفته و روش‌های علمی برای بررسی نحوه کارآمدی سیگنال‌های ابزارهای تحلیل تکنیکال بررسی می‌شود. در این کتاب نویسنده نحوه استفاده از روش‌های علمی آماری را در ابزارهای تحلیل تکنیکال بیان می‌کند. بنابراین خوانندگان درک بهتری از ابزارهای تحلیل تکنیکال پیدا می‌کنند و ارزیابی بهینه‌ای را از سیگنال‌های دریافتی از این ابزارهای خواهند داشت. روش‌هایی که در این کتاب توضیح داده شده است بر مبنای مفاهیم پیشرفته ریاضیات است و افرادی که به این مفاهیم علاقه دارند می‌توانند از مطالعه این کتاب لذت بیشتری ببرند.

مفاهیم ریاضی در تحلیل تکنیکال

۲۲. کتاب Mastering Hurst Cycle Analysis

نظریه چرخه هرست در زیربنای بسیاری از تحلیل‌های تکنیکال استفاده می‌شود. بنابر این نظریه بازار در میان روندها و چرخه‌ها به‌دنبال رسیدن به تعادل است و با تحلیل این چرخه‌ها می‌توان حرکت‌های آتی قیمت در بازار را پیش‌بینی کرد. این نظریه بیان می‌کند که چرخه‌ها از بین نمی‌روند بلکه به دلیل این‌که با یکدیگر ترکیب می‌شوند، تمایز آن‌ها از هم دشوار می‌شود. در این کتاب نویسنده سعی می‌کند نگاهی نوین و به‌روز شده به این نظریه کلاسیک بیاندازد. خواننده با مطالعه این کتاب وارد روندی جامع بر مبنای این نظریه می‌شود که باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌های مربوط به انجام معاملات و مدیریت ریسک و سرمایه بهتری داشته باشد.

در این کتاب به‌طور گام به گام با ابزارهای اصلی و تکنیک‌های استفاده شده در نظریه هرست آشنا می‌شوید. این کتاب شامل بیش از ۱۲۰ نمودار رنگی به‌همراه جداول مربوطه است تا به خواننده برای درک بهتر مطالب مربوطه کمک کند.

کتاب تحلیل تکنیکال نظریه هرست

۲۳. کتاب Reading Price Charts Bar by Bar

«ال‌بروکس» (Al Brooks) به‌عنوان نویسنده این کتاب با سال‌ها تجربه ترید در بازارهای مالی، متوجه شد که تمرکز بر روی قیمت در نمودار، تجربه‌ای راحت‌، مطمئن‌تر و سودآورتر در تحلیل تکنیکال برای او دارد. بروکس به این نتیجه رسید که بررسی نمودار قیمت بدون استفاده از اندیکاتورها می‌تواند برای او نتایج بهتری در معاملات داشته باشد.

با وجود این‌که استفاده از استراتژی‌های معاملاتی پیشرفته و سیستم‌های ترید سود‌زا برای برخی از معامله‌گرها مفید است، اما این موارد از اهمیت تحلیل پرایس اکشن کم نمی‌کند. با استفاده از تحلیل پرایس اکشن تریدرها می‌توانند در انواع بازارهای مالی از قبیل سهام، فیوچرز و غیره پیش‌بینی مطلوبی از آینده قیمت ارائه دهند.

دقت بر نمودار قیمت در تحلیل پرایس اکشن این امکان را به تریدرها می‌‌دهد تا بدون درگیر شدن با تکنیک‌های پیچیده تحلیل تکنیکال بتوانند روند قیمت را دنبال کنند. با وجود این‌که ممکن است این روش بسیار ابتدایی به‌نظر برسد ولی تریدرها با استفاده از آن می‌توانند میزان سود در معاملات خود را افزایش و میزان ریسک در معاملات خود را کاهش دهند.

«ال‌بروکس» در این کتاب برای توضیح اصول پایه، بیشتر از نمودار در تایم‌فریم ۵ دقیقه‌ای استفاده می‌کند. اما در طول این کتاب از تایم‌فریم‌های روزانه و هفتگی نیز برای توضیح مطالب کتاب بهره می‌برد. نویسنده در این کتاب به خواننده نشان می‌دهد که راه ساده و میان‌بری برای انجام معاملات موفق در بازار وجود ندارد.

اما تریدرها اگر بتوانند با تمرین، تجربیات مفیدی از بازار به‌دست آورند و تایم‌فریمی مناسب با استراتژی معاملاتی و روحیات خود پیدا کنند، می‌توانند از بازارهای مالی کسب سود کنند. مطالعه این کتاب به خواننده نشان می‌دهد تا چگونه با استفاده از تحلیل پرایس اکشن مبتنی بر کندل‌های شمعی و بدون نیاز به نرم‌افزارها و اندیکاتورهای ترید می‌توان نتیجه مطلوبی از تحلیل بازارهای مالی به‌دست آورد.

کتاب تحلیل تکنیکال ال‌بروکس

۲۴. کتاب The Complete Trading Course

هنگامی که تریدر در بازارهای مالی فعالیت می‌کند نیاز دارد تا از راهنمایی کاربردی برای بهینه کردن معاملات خود استفاده کند. این کتاب خواننده را با جزئیاتی از نحوه بررسی بازار و پیدا کردن راهکارهایی برای کسب سود از بازارهای مالی راهنمایی می‌کند. توجه به این موضوع اهمیت دارد که یک استراتژی معاملاتی ممکن است تنها برای برخی از تریدرها مفید باشد.

بنابراین معامله‌گر باید این توانایی را داشته باشد تا بتواند استراتژی معاملاتی سودزای مخصوص خود را پیدا کند. در این کتاب نویسنده سعی دارد تا خواننده را با نحوه شناسایی بهینه موقعیت‌های معاملاتی و انجام درست آن‌ها آماده کند. خواننده هنگامی که این کتاب را مطالعه می‌کند با روش‌های متنوع ترید در بازارهای مالی آشنا می‌شود و آن‌ها را به‌طوری عملیاتی برای کسب سود از این بازارها آموزش می‌بیند.

ابزارهای متنوعی برای تحلیل قیمت بازار در تحلیل تکنیکال وجود دارد. برای مثال می‌توان به نمودار شمعی ژاپنی، امواج الیوت، اندیکاتورها و بسیاری دیگر از این ابزارها اشاره کرد. این کتاب با روشی کاربردی مهم‌ترین این ابزارها را به خواننده آموزش می‌دهد و خواننده را برای انجام معاملات موفق آماده می‌کند.

کتاب تحلیل تکنیکال دوره جامع ترید

۲۵. کتاب تحلیل تکنیکال Trades About to Happen

این کتاب تئوری کلاسیک «وایکوف» (Wyckoff) را برای بازارهای مالی امروزی بهینه‌سازی می‌کند. بررسی قیمت و حجم از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مواردی هستند که در تحلیل بازارهای مالی استفاده می‌شوند. در این کتاب نویسنده سعی می‌کند تا اصول تئوری وایکوف را به‌صورت کاربردی در بازارهای امروز پیاده‌سازی کند و با این اصول معاملات موفقی را انجام دهد. در این کتاب نویسنده توضیح می‌دهد که خواننده چگونه می‌توانند همان‌طور که در تئوری وایکوف بیان می‌شود، از خطوط حمایت و مقاومت استفاده کند تا بتواند نقاط بهینه‌ای برای انجام معاملات خود به‌دست آورد.

کتاب تحلیل تکنیکال

۲۶. کتاب هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازارهای سرمایه

یکی از ابزارهایی که در تحلیل تکنیکال از آن استفاده می‌شود تحلیل هارمونیک است. در کتاب هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازارهای سرمایه نویسنده کتاب سعی کرده است تا مفاهیم مربوط به الگوهای هارمونیک و فیبوناچی را برای پیش‌بینی و تحلیل قیمت در بازارهای مالی بررسی کند.

یکی از مواردی که تریدرها در معاملات و تحلیل نمودارهای بازار به‌ آن توجه دارند، پیدا کردن نواحی از نمودار قیمت است که احتمال برگشت قیمت از آن‌ها وجود دارد. شناسایی این نواحی فرصت معاملاتی مطلوبی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. با استفاده از الگوهای هارمونیک و نسبت‌های فیبوناچی تریدرها می‌توانند این نواحی مهم در نمودار قیمت را شناسایی کنند. دکتر علی محمدی در این کتاب با بررسی ارتباط هارمونیک با امواج الیوت، نکات مهمی را درباره هارمونیک تریدینگ به خوانندگان آموزش می‌دهد که می‌تواند تریدرها را در بررسی و تحلیل نمودار قیمت با استفاده از این روش کمک کند.

جمع‌بندی

تحلیل تکنیکال این امکان را به تریدر می‌دهد تا بتواند درک بهتری از رفتار سهام یا دارایی به‌دست آورد و بتواند با احتمال بیشتری روند آینده قیمت را پیش‌بینی کند. کتاب‌های مفید و ارزشمندی در زمینه آموزش تحلیل تکنیکال وجود دارند که علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب مهارت در این زمینه از آن‌ها استفاده کنند. برخی از آن‌ها همانند Getting Started in Technical Analysis به‌گونه‌ای نوشته شده است که افراد تازه‌کار می‌توانند با کمک آن با مفاهیم پایه‌ای این تحلیل آشناشوند.

برخی دیگر از این کتاب‌ها نیز همانند Japanese Candlestick Charting Techniques نقشی مهم در آشنا کردن تریدرها با نمودارهای شمعی داشته‌اند. که در این مطلب سعی شد تا معرفی خلاصه و مفیدی از این کتاب‌ها ارائه شود. برخی از کتاب‌های تحلیل تکنیکال سعی دارند با جمع‌آوری الگوهای قیمتی، تریدرها را در انجام معاملات یاری کنند. از این قبیل می‌توان به کتاب Encyclopedia of Chart Patterns اشاره کرد که در ادامه این مطلب آن را معرفی کردیم.

برخی از تریدرها نیز با مفاهیم پایه تحلیل تکنیکال آشنا هستند و نحوه کار با برخی از ابزارهای آن را فرا گرفته‌اند، اما قصد دارند تا مهارت و دانش خود را در این زمینه گسترش دهند. برای این افراد نیز کتاب‌های پیشرفته‌تری در حوزه تحلیل تکنیکال وجود دارد که در این مطلب به معرفی برخی از آن‌ها همانند کتاب Elliott Wave Principle پرداختیم. برخی از کتاب‌های پیشرفته‌تر نیز وجود دارند که به توضیح کامل استفاده از ابزارهایی همانند ایچیموکو می‌پردازند. از این دست نیز به توضیح و بررسی کتاب Cloud Charts پرداختیم. در پایان نیز کتاب هارمونیک تریدینگ پیشرفته در بازارهای سرمایه را به‌عنوان نمونه‌ای از کتاب‌های تحلیل تکنیکال پیشرفته معرفی کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش بورس رایگان به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
United FintechLiberated Stock TraderStormgain
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *