آموزش اجرای بهتر بازی ها در ویندوز ۱۱ — راهنمای کاربردی

۸۳۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
آموزش اجرای بهتر بازی ها در ویندوز ۱۱ — راهنمای کاربردی

سیستم عامل ویندوز 11 همراه با تنظیماتی پیشرفته از راه رسیده که «برنامه‌ریزی پردازشگر گرافیکی شتاب‌گرفته از سخت‌افزار» یا Hardware-Accelerated GPU Scheduling نام دارد و می‌تواند با بهره‌گیری از پردازشگر گرافیکی کامپیوتر شخصی شما، عملکرد کلی به هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی و همینطور پخش ویدیو را بهبود ببخشد. در این مقاله به شما نشان خواهیم داد که چطور می‌توانید به فعال‌سازی این قابلیت و اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11 بپردازید.

برنامه‌ریزی پردازشگر گرافیکی شتاب‌گرفته از سخت‌افزار چیست؟

به صورت معمول، پردازنده مرکزی کامپیوتر شما فرایند رندر کردن برخی از داده‌های بصری و گرافیکی را به پردازشگر گرافیکی یا همان کارت گرافیک می‌سپرد. به این ترتیب، بازی‌ها، محتوای چند رسانه‌ای و اپلیکیشن‌های گوناگون به شکلی روان‌تر به اجرا درمی‌آیند. پردازنده مرکزی داده مربوط به فریم‌ها را جمع‌آوری می‌کند، به صدور فرمان‌ها می‌پردازد و به وظایف اولویت می‌بخشد تا پردازشگر گرافیکی بتواند فریم را رندر کند.

با قابلیت برنامه‌ریزی پردازشگر گرافیکی شتاب‌گرفته از سخت‌افزار، پردازنده و حافظه (یا VRAM) کارت گرافیک همین مسئولیت‌ها را برعهده می‌گیرند و به صورت گروهی به آن‌ها رسیدگی می‌کنند تا فریم‌ها رندر شوند. به این شکل، پردازشگر گرافیکی شما باعث برخی از وظایف از را از روی دوش پردازنده مرکزی برداشته و با کاهش تاخیر (یا لتنسی)، منجر به عملکرد بهتر کامپیوتر شما می‌شود.

برای استفاده از این قابلیت به چه نیاز دارید؟

اگرچه قابلیت Hardware-Accelerated GPU Scheduling در ماه مه سال ۲۰۲۰ سر از ویندوز 10 درآورد، اما همچنان به صورت پیش‌فرض در ویندوز 11 غیر فعال است. علاوه بر این، کامپیوتر شما باید به کارت گرافیک GTX 1000 (یا جدیدتر) و AMD 5600 Series (یا جدیدتر) مجهز باشد و از آخرین درایورهای گرافیکی بهره ببرد.

متاسفانه هنوز تولیدکنندگان قطعات سخت‌افزاری، از بهترین ترکیب پردازنده مرکزی و پردازشگر گرافیکی برای استفاده حداکثری از این قابلیت رونمایی نکرده‌اند. بنابراین بسته به اینکه از چه ترکیب قطعاتی در کامپیوتر خود بهره می‌گیرید، نتیجه کار می‌تواند متغیر باشد و همه‌چیز به پردازنده مرکزی، کارت گرافیک و درایورهای گرافیکی موجود در پی‌سی شما بستگی دارد.

در ادامه از این خواهیم گفت که چطور می‌توانید قابلیت مورد اشاره را روی کامپیوتر مبتنی بر سیستم عامل ویندوز 11 خود فعال کنید.

فعال‌سازی Hardware-Accelerated GPU Scheduling روی ویندوز 11

پیش از اینکه فرایند فعال‌سازی قابلیت مورد اشاره را آغاز کنیم، ایده خوبی است که به به‌روزرسانی درایورهای گرافیکی روی کامپیوتر شخصی خود بپردازید.

۱. برای شروع، دکمه‌های Windows و I را روی کیبورد خود و به صورت همزمان بفشارید تا اپلیکیشن تنظیمات یا Settings ویندوز باز شود. از بخشی که System نام دارد، گزینه Display را در نوار سمت راستی انتخاب کنید.

اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11

۲. حالا در بخش Related Settings به سراغ گزینه Graphics بروید.

اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11

۳. سپس روی گزینه Change Default Graphics Settings کلیک کنید.

اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11

۴. حالا لازم است گزینه زیر عبارت «Hardware Accelerated GPU Scheduling» را فعال کنید.

در ادامه، روی اعلان User Access Control که به شکلی آنی باز می‌شود، روی Yes کلیک کنید.

اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11

۵. بعد از این می‌توانید اپلیکیشن تنظیمات را ببندید و کامپیوتر خود را ری‌استارت کنید تا تغییرات اعمال شوند.

شرکت مایکروسافت در توضیحات خود راجع به این قابلیت می‌گوید که احتمالا به شکلی فوری شاهد ایجاد تغییرات اساسی در عملکرد کامپیوتر خود نباشید. با این همه اگر قابلیت مورد اشاره به جای بهبود عملکرد، به پرفورمنس کامپیوتر شخصی شما آسیب زد می‌توانید همین مسیر بالا را طی کرده و به غیر فعال‌سازی آن بپردازید.

اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11

به همین سادگی کار به پایان می‌رسد. حالا می‌توانید بررسی کنید که آیا شاهد اجرای بهتر بازی ها در ویندوز 11 هستید یا خیر.

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
How To Geek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *