آموزش Sandbox ویندوز ۱۰ — راهنمای جامع + فیلم آموزشی رایگان

۵۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش Sandbox ویندوز ۱۰ — راهنمای جامع + فیلم آموزشی رایگان

اخیرا مایکروسافت یک نسخه‌ی آزمایشی جدید از ویندوز 10 را در حالت «Insider Preview» خود منتشر کرده است که شامل ویژگی جدیدی با عنوان «Windows Sandbox» می‌شود.

فیلم آموزشی Sandbox در ویندوز 10

دانلود ویدیو

Sandbox چیست؟

به طور خلاصه، «Sandbox» یا «جعبه شنی» ترکیبی از یک اپلیکیشن و یک ماشین مجازی است. این ویژگی به شما امکان راه‌اندازی سریع یک سیستم‌عامل مجازی و دست نخورده بر اساس وضعیت فعلی سیستم شما را می‌دهد تا بتوانید نرم‌افزارها و فایل‌ها را در محیطی ایمن و مجزا از سیستم اصلی خود آزمایش کنید. هر زمانی هم که این Sandbox را ببندید، وضعیت آن از بین خواهد رفت. هیچ چیزی نمی‌تواند از این sandbox به ویندوز اصلی شما نفوذ کند و هیچ چیز نیز پس از بسته شدن آن باقی نخواهد ماند.

نحوه دسترسی Sandbox

در حال حاضر تنها راهی که می‌توان از Sandbox استفاده کرد، عضویت در برنامه «Windows Insider» و بروزرسانی رایانه به نسخه آزمایشی ویندوز است. البته نباید این کار را بر روی رایانه اصلی خود انجام دهید چراکه این نسخه‌ها معمولا قابل اعتماد نیستند و امکان از دست دادن اطلاعات، کرش کردن سیستم و اتفاقات غیر منتظره دیگر در آن‌ها وجود دارد. با توجه به این نکات بهتر است که در صورت علاقه به استفاده از این ویژگی، از رایانه‌های فرعی خود استفاده نمایید.

پس از اینکه نسخه «Insider Build 18305» یا بالاتر را نصب کنید، نصب و راه‌اندازی Sandbox به سادگی قابل انجام خواهد بود.

گام اول: از فعال بودن ویژگی «Virtualization» اطمینان حاصل کنید

ابتدا باید مطمئن شوید که ویژگی «Virtualization» در تنظیمات «BIOS» سیستم شما فعال است. معمولا به طور پیشفرض این ویژگی فعال است، ولی برای اطمینان می‌توانید از راهی ساده برای بررسی این مساله استفاده کنید. «Task Manager» را باز کرده و وارد زبانه «Performance» بشوید. در اینجا «CPU» را انتخاب کرده و سپس در سمت راست اطمینان حاصل نمایید که عبارت «Virtualization: Enabled» نوشته شده باشد.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

اگر این ویژگی غیر فعال باشد، باید از طریق تنظیمات «BIOS» سیستم خود آن را فعال کنید.

گام دوم: اگر ویندوز شما در یک ماشین مجازی قرار دارد، ویژگی «Nested Virtualization» را فعال کنید (اختیاری)

اگر نسخه «Insider Build» ویندوز را در یک ماشین مجازی آزمایش می‌کنید و می‌خواهید در ماشین مجازی خود «Sandbox» را نیز اجرا نمایید، باید گام‌هایی اضافی برای فعال‌سازی سیستم «Virtualization» به صورت تودرتو بردارید.

برای این کار «PowerShell» را در ویندوز نصب شده در ماشین مجازی اجرا کرده و دستور زیر را در آن وارد نمایید:

1Set-VMProcessor -VMName <VMName> -ExposeVirtualizationExtensions $true

با اجرای این دستور، ویندوز نصب شده در ماشین مجازی می‌تواند به افزونه‌های «Virtualization» دسترسی پیدا کرده و با استفاده از آن‌ها Sandbox را اجرا کند.

گام سوم: فعال‌سازی ویژگی Windows Sandbox

پس از اینکه «Virtualization» را فعال کردید، به سادگی می‌توانید ویژگی «Windows Sandbox» را نیز فعال نمایید.

برای این کار از طریق «Control Panel» به بخش «Programs» رفته و گزینه «Turn Windows Features on or Off» را بزنید. در پنجره «Windows Features» تیک موجود در کنار گزینه «Windows Sandbox» را فعال کنید.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

بر روی «OK» کلیک کرده و ویندوز را ری‌استارت کنید.

گام چهارم: راه‌اندازی Sandbox

پس از این که ویندوز ری‌استارت شد، می‌توانید گزینه «Windows Sandbox» را در منوی استارت بیابید. هم می‌توانید نام آن را در استارت جست‌وجو کرده و هم می‌توانید آن را از لیست موجود نرم‌افزارها پیدا نمایید. زمانی که از شما اجازه‌ای خواسته شد، آن را صادر کنید.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

پس از آن باید یک نمونه مشابه ویندوز خود را مشاهده کنید.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

البته تفاوت‌هایی وجود دارد. از آنجایی که این نسخه یک نسخه‌ی تازه از ویندوز است، تصویر پس‌زمینه پیشفرض را خواهید داشت و هیچ کدام از اپلیکیشن‌های پیشفرض ویندوز بر روی آن نصب نخواهند بود.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

این سیستم‌عامل مجازی به طور پویا بر اساس ویندوز اصلی شما ساخته می‌شود، در نتیجه همیشه همان نسخه‌ای را اجرا خواهد کرد که بر روی سیستم شما نصب است و همیشه آپدیت خواهد بود. این مساله کمک می‌کند تا نیازی برای نصب آپدیت مجزا بر روی سیستم‌عامل مجازی خود نداشته باشید.

نحوه استفاده از Sandbox

اگر قبلا از ماشین مجازی استفاده کرده باشید، استفاده از «Sandbox» نیز برایتان ساده خواهد بود. همانند هر ماشین مجازی دیگری می‌توانید فایل‌ها را مستقیما در Sandbox کپی و پیست کنید، البته کشیدن و رها کردن فایل‌ها کار نمی‌کند. پس از اینکه فایل را وارد Sandbox کردید، می‌توانید همانند معمول آن را اجرا نمایید. اگر یک فایل اجرایی داشته باشید می‌توانید آن را بر روی Sandbox خود نصب کنید تا از سیستم اصلی شما دور باشد.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که اگر فایلی را در Sandbox حذف کنید، به سطل زباله ویندوز نخواهد رفت، بلکه برای همیشه حذف خواهد شد. البته پیامی مبتنی بر این موضوع در هنگام حذف فایل دریافت خواهید کرد.

پس از این که کار آزمایش فایل‌ها در Sandbox به اتمام رسید، می‌توانید همانند هر اپلیکیشن دیگری آن را ببندید. با این کار آن نسخه از ویندوز به طور کامل حذف خواهد شد و تغییرات اعمال شده بر روی آن نیز از بین خواهند رفت. مایکروسافت به هنگام بستن Sandbox نیز هشداری برای این موضوع به شما نمایش خواهد داد.

ویژگی Sandbox در ویندوز 10

دفعه بعدی که Sandbox را اجرا نمایید، کاملا حالت اولیه خود را خواهد داشت و می‌توانید دوباره آزمایش‌های خود را بر روی آن انجام دهید.

Sandbox به طرز شگفت‌آوری بر روی کمترین سخت‌افزارها اجرا خواهد شد. این ویژگی بر روی «Surface Pro 3» که یک دستگاه قدیمی که فاقد کارت گرافیک جانبی است (از گرافیک آنبورد استفاده می‌کند) آزمایش شده است. در ابتدا Sandbox به شدت آهسته بود، ولی با گذر چند دقیقه با وجود تمام محدودیت‌ها به طرز باورنکردنی به خوبی عمل کرد.

همچنین در هنگام باز و بسته کردن اپلیکیشن نیز این عملکرد خوب در آن حفظ شد. در گذشته، اجرای یک ماشین مجازی نیاز به قدرت زیادی داشت، ولی از آنجایی که در Sandbox استفاده محدودتر شده است (دیگر چند سیستم‌عامل نخواهید داشت، چندین اجرای همزمان وجود ندارد و مواردی مشابه) نیاز سخت‌افزاری کمتری دارد. همین ویژگی‌ها هستند که باعث شده‌اند Sandbox به خوبی کار کند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *