۵ نکته خصوصی که وب‌سایت‌ها بدون اطلاع‌تان از شما می‌دانند

۴۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
۵ نکته خصوصی که وب‌سایت‌ها بدون اطلاع‌تان از شما می‌دانند

شاید فکر کنید وبگردی کار بی‌دردسری به نظر می‌رسد. ابتدا در گوگل جستجو می‌کنید، سپس وارد چند وب‌سایت شده و اطلاعات مورد نظر خود را مطالعه کنید. اما شاید شگفت‌زده شوید، اگر بدانید که وب‌سایت‌ها اطلاعات زیادی از شما گردآوری می‌کنند.

در ادامه ۵ مسئله خصوصی را ارائه کرده‌ایم که شاید باور نکنید سایت‌ها هنگامی که به آن‌ها مراجعه می‌کنید از شما گردآوری می‌کنند. احتمالاً دانستن این مسائل باعث شوکه شدن شما می‌شود. در هر حال باید بدانید که مرورگرتان چه اطلاعاتی را از شما با وب‌سایت‌ها به اشتراک می‌گذارد و چگونه می‌توانید از این کار جلوگیری نمایید.

1. محل زندگی شما

یکی از آسان‌ترین اطلاعاتی که یک وب‌سایت می‌تواند از شما به دست آورد، محل زندگی شماست. دلیل این امر آن است که هویت هر رایانه‌ای که به اینترنت وصل می‌شود به وسیله آدرس آی‌پی آن ثبت می‌گردد. مالکان وب‌سایت‌ها اسکریپت‌های ردیابی را نصب می‌کنند که این اطلاعات را با هر بار مراجعه شما به سایت گردآوری می‌کنند.

این اسکریپت‌ها به عنوان یک بدافزار محسوب نمی‌شوند. افرادی که صاحب وب‌سایت هستند صرفاً می‌خواهند تا جایی که ممکن است از محل زندگی کسانی که از وب‌سایتشان بازدید می‌کنند، اطلاعات داشته باشند تا به این ترتیب بتوانند محتوایی را تولید کنند که به اکثریت کاربران آن‌ها بیشترین ارتباط را دارد. یکی از مهم‌ترین اطلاعات در این زمینه محل زندگی شماست.

مالکان وب‌سایت‌ها با دانستن آدرس آی‌پی مراجعان می‌توانند بفهمند که مراجعه‌کنندگان به آن‌ها از کدام نقاط دنیا بیشتر هستند. برای اینکه فرایند این کار را بهتر متوجه شوید کافی است به گوگل مراجعه کرده و عبارت «?What is my IP address» را جستجو کنید. نتیجه کار چیزی شبیه تصویر زیر خواهد بود.

برای اینکه با این فرآیند بیشتر آشنا شوید، می‌توانید با مراجعه به سایت iplocation آی‌پی خود را به مکان جغرافیایی تبدیل کنید.

در این سایت اطلاعاتی از قبیل شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی، شهر محل زندگی و مختصات GPS محل زندگی خود را می‌توانید بیابید.

این اطلاعات همچنین توسط بسیاری از برنامه‌های ارسال نظرات کاربران در اغلب وب‌سایت‌ها نیز گردآوری میشود. برای نمونه یکی از رایج‌ترین خدمات نظردهی به نام Disqus آی‌پی کسانی که در وبلاگها نظر می‌دهند را به مالکان وب‌سایت مربوطه ارائه می‌کند.

این اطلاعات برای مدیریت نظرات بسیار مفید هستند. همان‌طور که در تصویر فوق می‌بینید دیسکاس از آدرس آی‌پی فردی که نظر را ارسال کرده است برای شناسایی آن‌ها استفاده می‌کند. این امکان به‌خصوص برای شناسایی افرادی که از پلتفرم برای ارسال اسپم یا سوءاستفاده‌های دیگر بهره‌برداری می‌کنند، بسیار مفید خواهد بود. مالکان وب‌سایت در این صورت می‌توانند آدرس آی‌پی این افراد را در لیست سیاه قرار دهند تا آن‌ها نتوانند دیگر در سایت نظری ارسال کنند.

چگونه آدرس آی‌پی خود را مخفی کنیم؟

این اطلاعات را می‌توان به روش بسیار ساده‌ای از وب‌سایت مخفی کرد. با استفاده از خدمات VPN می‌توانید مکان خود را از دید مالکان وب‌سایت‌ها مخفی کنید. اما باید متوجه باشید که هنگام استفاده از سرویس‌های وی‌پی‌ان، در واقع اطلاعات خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهید. در این حالت آن‌ها از آدرس آی‌پی و دیگر اطلاعات شما آگاه هستند. بنابراین باید در مورد استفاده از ارائه‌دهندگان غیر قابل اطمینان هوشیار باشید.

2. اطلاعات سیستم و جمعیت‌شناسی

بسیاری از وب‌سایت‌ها در هریک از صفحات خود از اسکریپت‌های تبلیغاتی یا تحلیلی برای گردآوری حداکثر اطلاعات در مورد شما استفاده می‌کنند. اغلب افرادی که در حال مرور صفحات اینترنتی هستند، نمی‌دانند که مرورگری که استفاده می‌کنند تا چه حد اطلاعات آن‌ها را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد. مالکان وب‌سایت‌ها می‌توانند نوع مرورگر، سیستم‌عامل، رزولوشن صفحه‌نمایش و حتی نسخه نرم‌افزار فلش که استفاده می‌کنید را گردآوری کنند.

اگر یک گام جلوتر برویم در صورتی که در هنگام وبگردی وارد حساب گوگل خود شده باشید، گوگل حتی تلاش می‌کند تا بر اساس الگوهای جستجوی شما، سن و جنسیتتان را نیز حدس بزند. این اطلاعات همچنین از طریق بخش گوگل آنالیتیکس به مالکان وب‌سایت ارائه می‌شود و آن‌ها برای نمایش بهتر تبلیغات از آن استفاده می‌کنند.

یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که این اسکریپت‌ها هرگز اطلاعات حساس را گردآوری نمی‌کنند. دلیل این امر آن است که آن‌ها در واقع به هیچ اطلاعات حساسی در مورد شما دسترسی ندارند.

همه آنچه آن‌ها می‌توانند گردآوری کنند، مربوط به چیزی است که می‌توانند مشاهده کنند. این موارد اساساً اطلاعاتی عمومی در مورد نرم‌افزار و سخت‌افزاری هستند که برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنید. بقیه اطلاعات مانند سن و جنسیت بر اساس حدس و گمان است و در اغلب موارد دقت زیادی ندارد.

چگونه می‌توانیم اطلاعات جمعیت‌شناسی خود را مخفی کنیم؟

بسیاری از افراد تلاش کردند تا این اطلاعات خود را مخفی کنند و به همین دلیل از یک مسدودکننده تبلیغاتی استفاده می‌کنند که اساساً از اجرای صحیح آن اسکریپت‌ها جلوگیری می‌کند. اما استفاده از این نرم‌افزارهای مسدودسازی تبلیغات چند مشکل بزرگ دارد:

  • اغلب مسدودکننده‌های تبلیغات برنامه‌های مفید مبتنی بر وب را نیز از کار می‌اندازند
  • مسدودکننده‌های تبلیغات منجر به از دست رفتن محتواهای جالب رایگان می‌شوند که مالکان وب‌سایت به دلیل کاهش درآمد خود دیگر نمی‌توانند آن‌ها را ارائه دهند
  • دسترسی رایگان به اخبار کاهش می‌یابد، زیرا تهیه‌کنندگان خبر سعی می‌کنند به جای تبلیغات از روش‌های درآمدزایی مستقیم استفاده کنند
  • تبلیغات بین بدافزارها و اسکریپت‌های تبلیغاتی ایمن تفاوتی قائل نمی‌شوند.

اگر نگران حریم خصوصی خود هستید، می‌توانید از دو گزینه دیگر که بهتر از استفاده از نرم‌افزارهای مسدودسازی تبلیغات هستند استفاده کنید. یکی از گزینه‌ها استفاده از وی‌پی‌ان است که در بخش بالا اشاره شد. گزینه دیگر این است که در هنگام وبگردی وارد حساب گوگل خود نشوید. بسیاری از افراد استفاده از خدمات گوگل را به عنوان یک ریسک عمده برای حریم خصوصی خود تصور می‌کنند. همچنین می‌توانید از یک موتور جستجو با محوریت حفظ حریم خصوصی مانند DuckDuckGo استفاده کنید.

اگر در مورد تبلیغات خرابکارانه (Malvertisements) یعنی تبلیغاتی که باعث آلودگی رایانه شما می‌شوند نگران هستید، استفاده از نرم‌افزارهای مسدودسازی تبلیغات گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. این نرم‌افزارها به منظور جلوگیری از نمایش تبلیغات طراحی شده‌اند و به هیچ وجه شما را در برابر تهدیدهایی که در وب وجود دارند حفاظت نمی‌کنند. برای حفظ امنیت در محیط وب چند گام ساده وجود دارد:

  • نرم‌افزارهای فلش و Silverlight را غیر فعال کنید، چون آن‌ها دارای نقاط ضعف امنیتی زیادی هستند که تبلیغات خرابکارانه از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.
  • از نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس مؤثر استفاده کنید.
  • یک افزونه آنتی‌ویروس قوی بر روی مرورگر خود نصب کنید.

3. دوستان و خانواده

یکی از منابع عمده‌ای که وب‌سایت‌ها از آن برای گردآوری اطلاعات در مورد شما استفاده می‌کنند، امکان یکپارچه‌سازی حساب‌های کاربری با شبکه‌های اجتماعی است. افراد زیادی هستند که در هنگام ارائه دسترسی به داده‌های حساب شبکه اجتماعی خود حساسیت چندانی به خرج نمی‌دهند. اما باید بدانید که ایجاد دسترسی به حساب‌های اجتماعی یکی از اقداماتی است که حساس‌ترین اطلاعات شخصی شما را فاش می‌کند.

کسب‌وکارها حتی با دسترسی محدود به خواندن، می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد اینکه چه کسانی جزو دوستان و خانواده شما هستند، شما چه چیزهایی را می‌پسندید یا نمی‌پسندید و حتی اینکه به کجا سفر می‌کنید و در چه سرگرمی‌هایی مشارکت دارید به دست آورند. این اطلاعات برای تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان در حکم معدن طلا هستند.

برای اینکه بدانید در طی سالیان متمادی به چه سایت‌ها و سرویس‌هایی امکان دسترسی به داده‌های خود را داده‌اید، کافی است وارد حساب فیس‌بوک خود شوید و بر روی settings و سپس در سمت چپ بر روی Apps and Websites کلیک کنید. در آنجا می‌توانید سایت‌هایی که به آن‌ها اجازه دسترسی به داده‌های اجتماعی خود را داده‌اید ببینید.

اگر قبلاً به این بخش از تنظیمات فیس‌بوک سر نزده‌اید و غالباً بدون هیچ‌گونه تفکری این دسترسی را ایجاد کرده‌اید، شاید از دیدن این فهرست شگفت‌زده شوید.

اگر مواردی وجود دارند که نمی‌توانید آن‌ها را شناسایی کنید بر روی آیکون آن کلیک کرده و سپس با زدن روی لینک Remove در انتهای صفحه این دسترسی را قطع کنید. سپس بر روی لینک Business Integrations در نوار سمت چپ کلیک کرده و کسب‌وکارهایی را که به آن‌ها دسترسی خواندن داده‌اید را نیز مشاهده کنید.

اگر در این بخش نیز مواردی وجود دارند که از دیدنشان شگفت‌زده شده‌اید، می‌توانید همه آن‌ها را حذف نمایید.

در توییتر نیز می‌توانید همین کار را انجام دهید، کافی است بر روی آیکون پروفایل کلیک کرده و سپس به بخش Settings and Privacy و در نوار سمت چپ به گزینه Apps مراجعه کنید.

در این بخش اگر هرگونه یکپارچگی با شبکه‌های اجتماعی بود که آن را شناسایی نکردید، می‌توانید بر روی Revoke access کلیک کنید. گام مهم دیگری که می‌توانید بردارید این است که حساب‌های اجتماعی خود را قفل کنید تا دیگر اطلاعات حساس شما را به صورت عمومی منتشر نکنند.

4. آدرس شماره تلفن و ایمیل شما

علیرغم اینکه به نظر می‌رسد افراد برای اینکه اطلاعات تماس خود را با کسب‌وکارهای مختلف به اشتراک بگذارند، نمیبایست آدرس ایمیل یا نشانی پستی خود را در فرم‌های آنلاین وارد کنند؛ اما اغلب افراد دقیقاً همین کار را بدون هیچ‌گونه توجهی انجام می‌دهند.

به نظر بیاورید که تاکنون در چند وب‌سایت یا کسب‌وکار ثبت نام کرده‌اید و در این فرآیند آدرس ایمیل و آدرس پستی خود را با سرعت زیاد در فرم مربوطه وارد نموده‌اید. با اینکه بسیاری از افراد درک می‌کنند که این اطلاعات خصوصی هستند و در صورتی که در دست افراد بداندیش بیفتند می‌توانند به روش‌های مختلفی سوءاستفاده کنند؛ اما تمایل به استفاده از برخی خدمات آنلاین یا برنامه‌های مختلف، بر میل به حفظ حریم خصوصی غلبه می‌یابد.

افرادی که امکان اتصال به سرویس‌های خود را از طریق اکانت‌های اجتماعی یا گوگل فراهم می‌سازند نیز دقیقاً همین اطلاعات را در اختیار آن کسب‌وکارها قرار می‌دهند.

در واقع همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم استفاده از حساب‌های شبکه اجتماعی اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به آدرس ایمیل و پستی شما در اختیار وب‌سایت‌ها قرار می‌دهد.

البته این بدان معنی نیست که شما نباید هرگز فرم‌های آنلاین را پر کنید؛ اما باید همیشه در این موارد هوشیار باشید. در این‌گونه موارد باید مطمئن شوید که با برندهای دارای کسب‌وکارهای عمده طرف هستید که قبلاً نیز با آن‌ها سروکار داشته‌اید و می‌‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید.

5. آنچه می‌پسندید

آیا می‌دانید که وب‌سایت‌ها وقتی به صفحات آن‌ها مراجعه می‌کنید، می‌توانند کشف کنند که شما چه سرگرمیها و علائقی دارید؟ مالکان وب‌سایت‌ها با بررسی سابقه مرور آنلاین شما که مرورگرها به راحتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، می‌توانند محتوای خود را بر اساس علایق شما تنظیم کنند.

اما آیا این کار درستی است؟ آیا شما می‌خواهید افراد مختلف در مورد علایق شما اطلاعات داشته باشند؟ و مرورگر شما همه این‌ها را از کجا می‌داند؟ پاسخ کوتاه سؤالات فوق چیزی به نام کوکی است.

البته سوءتفاهم‌های بسیار زیادی در مورد کوکی‌ها وجود دارد. کوکی‌ها صرفاً رشته‌های متنی هستند که در فایل‌های کوچکی توسط مرورگر در رایانه شما ذخیره می‌شوند. در این فایل‌ها اطلاعاتی از قبیل موارد زیر ذخیره می‌شوند: وب‌سایت‌هایی که بازدید کرده‌اید، اطلاعات مربوط به شناسایی شما در زمان بازدید که باعث میشود در مراجعه بعدی به وب‌سایت، آن‌ها بتوانند شما را بازشناسی کنند، ترجیح‌هایی که در وب‌سایت داشتید و اطلاعاتی از این دست.

این اطلاعات باعث می‌شوند که بازدید شما از وب‌سایت سفارشی شود و نیاز نباشد که شما هر بار وارد حساب خود شوید تا همه چیز برای بار بعدی که از وب‌سایت بازدید می‌کنید، مطابق ترجیح‌های شما باشد.

این نوع کوکی‌ها به نام کوکی‌های شخص اول شناخته می‌شوند و عموماً بسیار امن هستند. نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی از کوکی‌های شخص ثالث ناشی می‌شود.

کوکی‌های شخص ثالث چه هستند؟

کوکی‌های شخص ثالث معمولاً کوکی‌هایی هستند که از سوی مرورگر برای شرکت‌هایی که کار مدیریت تبلیغات و بازاریابی را برای یک وب‌سایت انجام می‌دهند، ذخیره می‌گردند. این‌ها خدماتی هستند که از سوی وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید نصب شده و فعال گردیده‌اند و این شرکت‌های شخص ثالث همان‌هایی هستند که اطلاعات شما را در وب‌سایت‌های بسیار زیاد دیگری نیز ردگیری می‌کنند.

البته هیچ تفاوتی بین نحوه عملکرد و اطلاعاتی که کوکی‌های شخص اول و شخص ثالث ذخیره می‌کنند وجود ندارد. تنها تفاوت این است که شرکت شخص ثالث که کوکی‌های شخص ثالث را مدیریت می‌کند، اطلاعات بیشتری نسبت به عادت‌های وب‌گردی شما در میان همه وب‌سایت‌هایی که در کنترل خود دارد کسب کرده است.

بدین ترتیب شرکتی مانند گوگل می‌تواند چیزهایی که شما دوست دارید را درک کند، زیرا آن‌ها به کوکی‌های شخص ثالث بر روی همه سایت‌هایی که از سرویس Google Adsense استفاده می‌کنند دسترسی دارند.

کوکی‌های شخص ثالث خطرناکم نیستند و تنها به اطلاعاتی که شما به درخواست خود به وب‌سایت‌ها ارائه کرده‌اید، دسترسی دارند. این کوکی‌ها سابقه جستجوی شما را ذخیره نمی‌کنند. آن‌ها همچنین اطلاعات شماره ملی یا کارت بانکی شما را ندارند. همچنین برخلاف تصور برخی افراد این کوکی‌ها نمی‌توانند از طریق وب کم از شما جاسوسی کنند.

به هر صورت اگر کوکی‌های شخص ثالث باعث نگرانی شما می‌شوند، می‌توانید در همه مرورگرهای موجود آن‌ها را مسدود کنید. برای مثال در کروم می‌توانید به آدرس Settings> Advanced مراجعه کرده و در بخش Content Settings در زیر عنوان Privacy and Security, بر روی Cookies کلیک کرده و سپس گزینه Block third-party cookies را فعال کنید.

به این ترتیب می‌توانید همچنان از فعالیت کوکی‌های شخص اول که مورد اعتماد هستند استفاده کنید و تجربه وبگردی راحت و بی‌دردسری را داشته باشید. این گزینه تنها تبلیغ‌کننده‌ها و بازاریاب‌های شخص ثالث و سرویس‌های دیگر را از ردگیری فعالیت‌های شما در وب‌سایت‌های مختلف باز می‌دارد.

توجه داشته باشید که در مورد گوگل این کار تنها آن‌ها را از ردگیری بازدیدهای شما بر روی سایت‌هایی که از شبکه تبلیغاتی‌شان استفاده می‌کنند، باز می‌دارد. در واقع گوگل همچنان می‌تواند رفتار وبگردی شما را زمانی که از مرورگر کروم استفاده کرده و وارد حساب گوگل خود شده‌اید، ردگیری نماید.

کنترل حریم خصوصی آنلاین خود را به دست بگیرید

وقتی صحبت از اشتراک اطلاعات در محیط آنلاین با وب‌سایت‌ها پیش می‌آید هر کس سطح امنیتی خاصی برای خود دارد که در آن سطح احساس راحتی می‌کند. ممکن است برای برخی افراد مهم نباشد که دیگران بدانند از چه سیستم‌عامل یا مرورگر وب استفاده می‌کند. اما همین افراد اگر بدانند که یک وب‌سایت به اطلاعات موقعیت جغرافیایی یا آدرس ایمیل آن‌ها دسترسی داشته است، ممکن است نگران شوند.

شما می‌توانید با دانستن سطح احساس راحتی خود در زمینه حریم خصوصی، اقدامات مناسبی برای ایجاد کنترل بر روی آن اتخاذ کنید و این کاری است که همه افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند، باید انجام دهند.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، احتمالاً مطالب و آموزش‌های زیر نیز مورد توجه شما واقع می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «۵ نکته خصوصی که وب‌سایت‌ها بدون اطلاع‌تان از شما می‌دانند»

آموزش عالی وقتی صحبت از Google می شود ، شما نمی توانید چیزی را پنهان کنید ، Google همیشه فعالیت های شما را ردیابی می کند ، و در زمان ایجاد یک حساب کاربری ، شما فقط می توانید بدون خواندن بخش شرایط و قوانین را مطالعه کنید. که در واقع ما در حال مجاز کردن برنامه ها هستیم تا از داده های خود استفاده کنیم. IP یک نمونه است ، شما می توانید چیزهای بیشتری کسب کنید و شخص را نیز مانند نقشه های اینجا پیدا کنید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *