انیمیشن CGI چیست؟ — به زبان ساده

۱۶۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
انیمیشن CGI چیست؟ — به زبان ساده

آیا تاکنون در هنگام تماشای یکی از انیمیشن‌های مشهور کنجکاو شده‌اید که بدانید این انیمیشن CGI که باعث تولید چنین فیلم‌های انیمیشن باشکوهی می‌شود چیست؟ در واقع در اغلب موارد CGI قابل رؤیت نیست. اگر CGI کار خود را به خوبی انجام دهد شما متوجه حضور آن نخواهید نشد.

اگر سنتان کفاف بدهد احتمالاً برخی کارتون‌های قدیمی دوبُعدی مانند «زنان کوچک» یا «بابا لنگ‌دراز» را مشاهده کرده‌اید؛ اما آن کارتون‌های قدیمی هیچ ارتباطی به انیمیشن‌های امروزی ندارند. از سال‌های 2000 به بعد کارتون‌ها کم‌کم به انیمیشن‌هایی که امروزه می‌بینیم شبیه شدند.

اما انیمیشن CGI واقعاً به چه معنی است؟ چه خصوصیتی در این نوع انیمیشن‌ها وجود دارد که باعث واقع‌گرایی بیشتر شخصیت‌ها و کل عناصر آن شده است؟ و این فناوری چگونه تکامل یافته است؟ در این مقاله سعی خواهیم کرد به همه این سؤال‌ها پاسخ دهیم.

تاریخچه کوتاهی از انیمیشن

دهه‌ها قبل‌تر اینیماتورها هنرمندانی بودند که نقاشی‌هایی را با دست می‌کشیدند. انیمیشن‌های سنتی حاصل کار تیمی از انیماتورهایی بودند که تصاویر رنگی را روی ورقه‌های سلولوئیدی شفاف و بر روی تصویر پس‌زمینه می‌کشیدند تا یک فریم چند لایه خلق کنند.

در نتیجه قطعات مختلف یک تصویر در هر فریم بدون نیاز به ترسیم مجدد کل صحنه، تغییر می‌یافتند. انیماتورها با دستکاری این نقاشی‌ها در هر لایه بین فریم‌ها، کارتون‌های سنتی را که همه بزرگسالان امروزه به خاطر می‌آورند خلق می‌کردند.

سه‌گانه اصلی فیلم‌های جنگ ستاره‌ای یکی از مشهورترین مواردی است که بعدها از انیمیشن دیجیتال برای بهبود برخی صحنه‌های آن بهره گرفته شد. بسیاری از تغییراتی که در نسخه‌های دیجیتال جنگ ستاره‌ای ایجاد شد، با استفاده از همین رویکرد اما به کمک رایانه بوده است.

پیشاهنگان دیجیتال CGI

توان محاسباتی رایانه‌ها باعث شد که پیچیدگی نرم‌افزارهای گرافیکی نیز افزایش یابد و انیمیشن‌ها پیچیده‌تر از آن چیزی شوند که هنرمندان سنتی می‌توانستند خلق نمایند. یکی از نخستین نمایش‌های محبوب CGI در اواخر دهه 1990 با معرفی قالب تصویری GIF صورت گرفت.

بسته‌های GIF یک سری از تصاویر ثابت پشت سرهم بودند که در یک بازه زمانی فریم به فریم تصاویری را پشت سر هم نمایش می‌دادند.

به این معنی GIF شبیه یک اسلایدشو به خصوص بود. اندازه GIF معمولاً کوتاه بود و غالباً تصاویر با کیفیت پایینی در آن نمایش می‌یافت. به این ترتیب این قالب در زمان‌هایی که سرعت اینترنت محدود بود محبوبیت بسیاری یافت.

اینک همه این‌ها در قیاس با پیشرفت‌های عظیمی که در زمینه فناوری انیمیشن CGI سه‌بُعدی صورت گرفته است، شبیه کارهای پیش پا افتاده به نظر می‌رسد. ما چگونه از انیمیشن‌های رایانه دهه 1990 به این نوع از فیلم‌های انیمیشنی 3 بعدی IMAX رسیده‌ایم؟ پاسخ کوتاه این است که این پیشرفت مدیون افزایش توان محاسباتی رایانه‌ها است.

فناوری‌های CGI در عصر مدرن

بر اساس قانون مور هزینه توان محاسباتی به مرور کاهش یافته و از طرف دیگر توان محاسباتی موجود افزایش می‌یابد. این امر به انیماتورها امکان می‌دهد که به طور فزاینده‌ای رایانه‌های قدرتمندتری برای خلق مدل‌هایشان در اختیار داشته باشند.

اینک انیماتورها می‌توانند مدل‌های 3 بُعدی خود را در فضای سه بُعدی قرار دهند و آن‌ها را به تعامل با اشیای محیط وادارند. دیگر زمان استفاده از لایه‌های 2 بعدی سر آمده است و به جای آن‌ها قطعات ظریف‌تری از اشیا وارد شده اند. این سطح از جزییات باعث شده است که خروجی واقع‌گرایانه‌ای به صورت انیمیشن‌های CGI مدرن شاهد باشیم.

یکی از کاربردهای قابل توجه CGI در دهه 1990 در فیلم «ترمیناتور 2: روز رستاخیز» جیمز کامرون بود. روبات‌های T-1000 این فیلم جنسی از فلز مایع داشتند که باعث می‌شد بتوانند به شکل هر چیزی که لمس می‌کنند درآیند.

در همین زمان یک استودیو تولید فیلم کوچک با کوشش خود روش تفکر افراد در مورد فیلم‌های انیمیشن را به کلی دگرگون ساخت. شرکت پیکسار به مدیریت انیماتور سابق دیزنی جان لستر (John Lasseter) یکی از نخستین انیمیشن‌های CGI واقع‌گرایانه را به نام داستان اسباب‌بازی در سال 1995 خلق کرد.

موفقیت این فیلم و انیمیشن جادویی پیکسار مسیر یکی از سرمایه‌گذاران این شرکت به نام استیو جابز را برای بازگشت به اپل و در نهایت خلق آی‌پاد هموار ساخت.

CGI مقرون به صرفه و تبدیل به فرایندی همه‌گیر شده است

کاهش هزینه‌های تراشه‌های محاسباتی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های انقلاب فناوری محسوب می‌شود. این کاهش هزینه‌ها به معنی این است که اینک هرکسی می‌تواند با یک رایانه و صرف مقداری زمان، موسیقی، مطالب و انیمیشن‌های دیجیتال خود را خلق کند.

یکی از نخستین نرم‌افزارهای CGI که تبدیل به استانداردی در این حوزه شد برنامه اتوکد شرکت اتودسک در سال 1982 بود. در آن زمان هر کسی می‌توانست اتوکد را در منزل خود بر روی رایانه شخصی‌اش اجرا کند.

با این حال شرکت اتودسک اینک با نرم‌افزار CGI خود به نام مایا تجربه 35 ساله‌اش را در اختیار شما قرار داده است تا انیمیشن‌های دیجیتال را خلق نمایید. البته مایا به هیچ وجه تنها نرم‌افزار این حوزه نیست؛ نرم‌افزار متن-باز بلندر (Blender) یکی از گزینه‌های دیگر محسوب می‌شود.

پلتفرم‌های ویدئویی مانند یوتیوب و ویمئو به خالقان انیمیشن‌ها فرصت می‌دهند که به راحتی کارهایشان را آپلود کرده و با همگان به اشتراک بگذرند. شما می‌توانید فیلم‌های کوتاه مبتنی بر CGI در سطح حرفه‌ای را مشاهده کنید که به طور کامل توسط یک نرم‌افزار رایگان ساخته شده‌اند. با بهره‌گیری از ترکیبی از ابزارهایی مانند بلندر، GIMP، Inkscape، Source Film Maker و موارد مشابه امکان خلق کارهای حرفه‌ای هنری و ویدئویی پدید آمده است که 30 سال پیش حتی قابل تصور نبود.

CGI: انقلابی که نوستالژی را رنگ‌آمیزی می‌کند

انیمیشن‌های CGI 3 بعدی از انیمیشن‌های ساده کارتونی به دنیاهای کاملاً واقع‌گرایانه شبیه‌سازی‌شده تکامل یافته‌اند. اینک CGI با ترکیب فیزیک و هنر، دنیا را به کوچک‌ترین قطعه‌های ممکن تجزیه کرده و مدل‌هایی را از آن قطعات بسیار کوچک ساخته است که در یک دنیای انیمیت شده با واقع‌گرایی خیره‌کننده‌ای به حرکت در می‌آیند.

برخی منتقدان از اضمحلال انیمیشن‌های سنتی صحبت می‌کنند و برخی دیگر حتی فکر می‌کنند که CGI بیش از آن که به فیلم‌ها کمک کرده باشد به آن‌ها ضربه زده است؛ اما ابزار شک و تردید در موفقیت CGI کار دشواری محسوب می‌شود. انیمیشن‌های CGI اولیه مانند داستان اسباب‌بازی با چنان موفقیتی همراه بودند که هیچ کس جرئت وارد کردن اشکالی در این زمینه ندارد.

انیمیشن سنتی همواره جایگاه خود را داشته است و کارتون‌های سنتی همیشه به دیده احترام نگریسته شده‌اند. نتفلیکس بخش خاصی را به کارتون‌های با سبک سنتی اختصاص داده است که به طور عمده برای مشاهده بزرگسالان تدارک دیده شده و نظر کسانی که به دنبال جنبه‌های هنری هستند را تأمین می‌کند.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته است، احتمالاً به موارد زیر علاقه‌مند خواهید بود:

==

بر اساس رای ۱۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «انیمیشن CGI چیست؟ — به زبان ساده»

مفید بود.
سپاس فراوان❤️

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *