۵ مزیت تأیید دامنه روی موتورهای جستجوی گوگل و بینگ

۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۵ مزیت تأیید دامنه روی موتورهای جستجوی گوگل و بینگ

پس از این که یک وب‌سایت جدید ایجاد کردیم، یکی از نخستین کارهایی که باید انجام دهیم تأیید دامنه روی موتورهای جستجوی گوگل و بینگ از طریق پورتال‌های وب مستر هر کدام است. در این مقاله به برخی از مزیت‌های این کار پرداخته‌ایم.

کنسول جستجوی گوگل و ابزارهای وب‌مستر بینگ

شرکت‌های گوگل و مایکروسافت به ترتیب ابزارهای Google Search Console و Bing Webmaster Tools را برای صاحبان وب‌سایت‌ها عرضه کرده‌اند. از حساب‌های موجود گوگل و مایکروسافت می‌توان برای بهره‌مندی از این خدمات استفاده کرد.

پیش از آن که از مزیت‌های این خدمات بهره‌مند شوید، باید تأیید کنید که شما مالک دامنه مورد نظر هستید.

هر دو سرویس‌ها چندین روش برای تأیید دامنه ارائه کره‌اند. در کنسول جستجوی گوگل می‌توان از فایل HTML، اطلاعات احراز هویت حساب میزبانی، گوگل آنالایتیکز و Tag Manager گوگل به همراه یک تگ متا برای تأیید دامنه استفاده کرد.

سرویس ابزارهای وب مستر بینگ نیز از روش‌های تأیید تگ و همچنین فایل‌های XML و رکوردهای CNAME برای تأیید دامنه پشتیبانی می‌کند.

اگر در مورد انتخاب روش مورد نظر مطمئن نیستید، می‌توانید از خدمات Yoast یا Jetpack کمک بگیرید. هر دو آن‌ها روش‌های سریع و بی‌دردسری برای افزودن تگ‌های متا به سایت ارائه می‌کنند. جت‌پک را می‌توان به راحتی روی وب‌سایت‌های وردپرسی نصب و راه‌اندازی کرد.

5 مزیت تأیید دامنه

تأیید کردن دامنه در موتورهای جستجو پنج مزیت عمده دارد:

1. افزودن نقشه سایت

گام نخست برای هر دامنه این است که مطمئن شوید که گوگل و بینگ هر دو می‌توانند سایت را ببینند و محتوای آن در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

یکی از بهترین روش‌ها برای اطمینان یافتن، این است که این دو موتور جستجو بدانند کجا باید محتوای مورد نظر را روی سایت شما بیابند و این کار از طریق ارائه «نقشه سایت» (sitemap) صورت می‌پذیرد. اگر می‌خواهید محتوای وب‌سایت شما روی بخش خبری گوگل (Google News) نمایش یابد، می‌توانید یک نقشه سایت مجزای news نیز در کنسول گوگل ارائه کنید.

ابزارهای رایگان زیادی وجود دارند که به ایجاد نقشه سایت کمک می‌کنند. اگر از سرویس‌هایی مانند وردپرس برای راه‌اندازی بلاگ خود استفاده کرده‌اید، چندین افزونه وجود دارند که این کار را انجام می‌دهند.

2. بررسی خطاهای خزش (Crawling)

زمانی که سایت برای مدتی آنلاین باشد، تعدادی از صفحه‌ها و مطالب، مورد بازدید زیادی قرار می‌گیرند.

برخی اوقات خزنده‌ی موتور جستجو با مشکلی مواجه می‌شود و دیگر نمی‌تواند صفحه‌ای را که قبلاً اندیس‌گذاری کرده بازدید کند یا این که با خطای سرور مواجه می‌شود.

برخی خطاهای خزش ممکن است چندان نگران‌کننده نباشند؛ اما اگر چیز نامعمولی وجود داشته باشد، این ابزارهای وب مستری به شما کمک می‌کنند تا مشکل را پیش از آن که به ترافیک شما لطمه بزند، شناسایی کرده و رفع کنید.

در بینگ می‌توان به خزنده اطلاع داد که چه زمانی از روز، سایت فعال‌تر است و از این رو باید توالی خزش در آن زمان بیشتر باشد.

3. سفارشی‌سازی شیوه نمایش سایت در نتایج جستجو

نیمی از فرایند مبارزه برای جذب افراد برای بازدید از وب‌سایت در این نکته خلاصه می‌شود که مطمئن شوید افراد مناسبی وب‌سایت شما را در نتایج جستجو می‌بینند و این که نتایج جستجو تا حد امکان حرفه‌ای به نظر می‌رسند.

گوگل و بینگ هر دو ابزارهایی برای رسیدن به این منظور دارند. برای نمونه می‌توانید هدفی برای بازدیدکنندگان خود در یک محدوده جغرافیایی خاص تعیین کنید، مشکلات استفاده از وب‌سایت روی موبایل را بررسی کنید (فقط در گوگل) و از داده‌های ساخت‌یافته (structured data)، rich cards و برجسته‌سازی داده‌ها (data highlighter) استفاده کنید.

4. گزارش‌های تفصیلی از سایت

اگر دامنه خود را روی موتورهای جستجو تأیید نکرده باشید، نمی‌توانید به داده‌های تفصیلی عملکرد سایت خود دسترسی داشته باشید. شما با تأیید دامنه به حجم بالایی از اطلاعات مانند موارد زیر دسترسی می‌یابید:

  • کوئری‌های جستجو که افراد برای یافتن سایت شما استفاده کرده‌اند.
  • لیستی از صفحه‌ها و مطالب برتر وب‌سایت بر اساس معیارهای مختلف.
  • کشورهایی که بیشترین بازدیدکننده از وب‌سایت شما را دارند.
  • این که بازدیدکنندگان وب‌سایت شما از کدام دستگاه‌ها بیشتر استفاده می‌کنند.
  • لیستی از لینک‌های داخلی و بیرونی به سایت شما.

در کنسول جستجوی گوگل می‌توان اطلاعات بیشتری از طریق لینک دادن به گوگل آنالایتیکز به دست آورد.

داشتن دسترسی به گزارش‌های سایت باعث می‌شود بتوانید وب‌سایت خود را برای مخاطبانش بهینه‌سازی کنید. برای نمونه اگر اغلب بازدیدکنندگان شما از کشور هند هستند، می‌توانید در محتوای مطالب خود لینک‌های بیشتری به اطلاعاتی مرتبط با این کشور قرار دهید. یا اگر اغلب بازدیدها از روی دستگاه‌های تلفن همراه است می‌توانید بررسی کنید که تبلیغات وب‌سایت برای گوشی‌های تلفن همراه بهینه‌سازی شده باشند. این فهرست بسیار طولانی است.

5. امنیت

همه ما به خوبی با خطرات بدافزارها و حمله‌های فیشینگ برای رایانه‌های شخصی آشنا هستیم. با این وجود، بسیار از مالکان تازه‌کار وب‌سایت‌ها نمی‌دانند که وب‌سایت‌ها آن‌ها نیز در معرض چنین ریسک‌هایی قرار دارد. به خاطر داشته باشید که امنیت وب‌سایت برای موفقیت یک کسب و کار، امری ضروری محسوب می‌شود.

اگر دامنه خود را تأیید کنید، ابزارهای وب مستری گوگل و بینگ هر دو به طور مداوم مشکلات امنیتی وب‌سایت شما را بررسی می‌کنند و اگر بدافزار، نرم‌افزار ناخواسته یا حمله‌های فیشینگ روی آن یافتند، بی‌درنگ به شما اطلاع می‌دهند.

از نقطه نظر بدافزار این ابزارها می‌توانند اعلام کنند که شما در سطح سرور، SQL، کد یا قالب دچار آلودگی شده‌اید. همچنین می‌توانند کد، محتوا و URL-های آلوده را شناسایی کنند.

نرم‌افزارهای ضدویروس تخصصی برای وب‌سایت‌ها نیز می‌توانند بدافزارها را حذف کرده و مشکلات را رفع کنند.

تأیید دامنه روی گوگل و بینگ

بسیاری از افراد دامنه خود را تنها روی کنسول جستجوی گوگل تأیید می‌کنند و با این تصور که کسی از بینگ استفاده نمی‌کند، ابزارهای وبمستر بینگ را نادیده می‌گیرند.

این تصور اشتباه است، چون تنها در ایالات‌متحده در هر ثانیه 2000 عبارت جستجو در بینگ وارد می‌شود. به خاطر داشته باشید که بینگ زیرساخت کورتانا، مایکروسافت Edge، و ویندوز 10 را تشکیل می‌دهد و تقریباً دومین تأمین‌کننده ترافیک وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود. تأیید دامنه روی بینگ، امکان سفارشی‌سازی سایت در نتایج جستجوی بینگ و همچنین ایجاد رشد بیشتر در ترافیک وب‌سایت بر اساس این موتور جستجو را فراهم می‌سازد.

همچنین بینگ شامل دو ابزار کوچک عالی است که گوگل فاقد آن است: Keyword Research و SEO Analyzer.

ابزار کلیدواژه امکان محاسبه حجم کوئری مرتبط با اصطلاحات موجود در وب‌سایت را فراهم می‌سازد. ابزار سئو نیز پیشنهادهایی در مورد کمک به افزایش رتبه در نتایج جستجو ارائه می‌کند.

به خاطر داشته باشید که گوگل و بینگ تنها ابزارهای وبمستری موجود در این حوزه نیستند. اگر یک وب‌سایت جهانی دارید باید سایت خود را روی موتور جستجوی یاندکس (Yandex) روسی و بایدو (Baidu) چینی و یا هر موتور جستجوی کوچک محلی دیگر که می‌تواند ترافیکی برای وب‌سایت شما تأمین کند نیز وارد نمایید.

سخن پایانی

تأیید دامنه روی گوگل و بینگ تنها بخش کوچکی از مراحل نگهداری یک وب‌سایت است. کارهای بسیار زیاد دیگری هستند که باید به منظور رشد وب‌سایت انجام دهید. اگر خودتان مسئولیت نگهداری وب‌سایت را بر عهده دارید، باید آن را از نظر معیارهای مختلف سئو مورد بررسی و بهینه‌سازی قرار دهید.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *