آشنایی با استانداردهای مختلف Wi-Fi — به زبان ساده

۱۲۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آشنایی با استانداردهای مختلف Wi-Fi — به زبان ساده

Wi-Fi یک اصطلاح چندمنظوره است. از یک نظر این اصطلاح کاملاً دقیق است که به توصیف روش استفاده از اینترنت می‌پردازد. انواع بسیار مختلفی از استانداردهای Wi-Fi وجود دارند. روتر، لپ‌تاپ، تبلت، گوشی هوشمند و دستگاه‌های مختلف خانه هوشمند همگی از استانداردهای بی‌سیم متفاوت برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کنند. استانداردهای بی‌سیم نیز هر چند سال یک بار عوض می‌شوند. به‌روزرسانی این استاندارد باعث افزایش سرعت اینترنت، اتصال بهتر، افزایش تعداد اتصال‌های همزمان و بهبودهایی از این دست می‌شود. با این وجود مشکل اغلب افراد این است که همه این استانداردها و مشخصات بی‌سیم سردرگم‌کننده هستند. در این مقاله به توضیح کامل استانداردها و انواع Wi-Fi می‌پردازیم.

استانداردهای Wi-Fi کدام هستند؟

قبل از هر چیز باید به این سؤال پاسخ دهیم. استانداردهای Wi-Fi مجموعه‌ای از سرویس‌ها و پروتکل‌ها هستند که اقدامات شبکه Wi-Fi و دیگر شبکه‌های انتقال داده را تشکیل می‌دهند.

رایج‌ترین مجموعه استانداردها که در این مورد مشاهده می‌کنیم استاندارد زیر است:

  • IEEE 802.11 Wireless LAN (WLAN) & Mesh

IEEE استاندارد Wi-Fi را هر چند سال یک بار به‌روزرسانی می‌کند. استاندارد Wi-Fi فعلی 820.11ac است در حالی که نسل بعدی استاندارد Wi-Fi برابر با 802.11ax خواهد بود که به زودی انتشار می‌یابد.

تاریخچه مختصر استانداردهای Wi-Fi

البته همه استانداردهای Wi-Fi منسوخ نشده‌اند. دست‌کم هنوز این اتفاق نیفتاده است. در ادامه به توضیح همه استانداردهای Wi-Fi پرداخته و دلیل این که همچنان فعال هستند را توضیح می‌دهیم.

استاندارد IEEE 802.11

این استاندارد اولیه Wi-Fi است که در سال 1997 ایجاد شده است. این استاندارد که اینک کارکرد خود را از دست داده، در زمان خود از اتصال‌های بسیار سریع مگابیت بر ثانیه (Mbps) پشتیبانی می‌کرد. دستگاه‌های مختلفی، دست‌کم به مدت یک دهه، با استفاده از این استاندارد ساخته شده‌اند. این استاندارد با تجهیزات کنونی کار نمی‌کند.

استاندارد IEEE 802.11a

این استاندارد در سال 1999 ایجاد شد. این نسخه از Wi-Fi روی باند 5 گیگاهرتز کار می‌کرد. این کار به امید مواجهه کمتر با تداخل دستگاه‌های دیگر صورت گرفت. زیرا اغلب دستگاه‌ها به خصوص تلفن‌های بی‌سیم نیز از باند 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کنند. با این وجود فرکانس 5 گیگاهرتز در مواجهه با اشیای مجاور با دشواری بیشتری روبرو می‌شود و از این رو برد آن در اغلب موارد محدود است.

استاندارد IEEE 802.11b

این استاندارد نیز در سال 1999 ایجاد شد و از باند 2.4 گیگاهرتز مشهورتر استفاده کرد. این استاندارد به سرعت 11 مگابیت بر ثانیه دست یافت. استاندارد 802.11b همان استانداردی بود که موجب آغاز محبوبیت Wi-Fi شد.

استاندارد IEEE 802.11g

این استاندارد در سال 2003 طراحی شد و نرخ انتقال داده بیشینه را به 54 مگابیت بر ثانیه ارتقا داد و همچنان از باند مطمئن‌تر 2.4 گیگاهرتز استفاده می‌کرد. این امر موجب استفاده گسترده از این استاندارد شد.

استاندارد IEEE 802.11n

این استاندارد در سال 2009 معرفی شد و در ابتدا سرعت استفاده از آن کند بود. 802.11n هم در باند 2.4 و هم 5 گیگاهرتز فعالیت می‌کرد و از امکان استفاده چندکاناله نیز پشتیبانی می‌کرد. هر کانال نرخ داده بیشینه 150 مگابیت بر ثانیه را ارائه می‌کرد و این به معنی است که نرخ داده بیشینه در این استاندارد 6000 مگابیت بر ثانیه است.

استاندارد IEEE 802.11ac

این استاندارد آن چیزی است که در اغلب دستگاه‌های بی‌سیم که اینک می‌بینید استفاده می‌شود. این استاندارد در سال 2014 معرفی شد و نرخ انتقال داده بی‌سیم دستگاه‌ها را به میزان 1300 مگابیت بر ثانیه ارتقا داد. به علاوه استاندارد ac پشتیبانی MU-MIMO را نیز اضافه کرد که امکان انتشار در کانال‌های بیشتر برای باند 5 گیگاهرتز را فراهم می‌کند و از چند آنتن برای یک روتر منفرد نیز پشتیبانی می‌کند.

استاندارد IEEE 802.11ax

این استاندارد هنوز انتشار نیافته است و در واقع نسل بعدی Wi-Fi دستگاه‌های بی‌سیم محسوب می‌شود. زمانی که ax انتشار یابد، نرخ انتقال شبکه به صورت تئوریک به میزان 10 گیگابیت بر ثانیه در اختیار ما خواهد بود که در حدود 30 تا 40 درصد بهبود نسبت به استاندارد ac دارد. به علاوه استاندارد ax ظرفیت شبکه را با افزودن کانال‌های فرعی انتشار، ارتقای MU-MIMO و ایجاد امکان جریان‌های داده همزمان ارتقا داده است.

آیا همه استانداردهای Wi-Fi می‌توانند با هم تعامل پیدا کنند؟

دو دستگاه که از استاندارد Wi-Fi یکسانی استفاده می‌کنند، می‌توانند بدون هیچ محدودیتی با هم ارتباط داشته باشند. با این وجود زمانی که تلاش کنیم دو دستگاه که از استانداردهای متفاوت و احتمالاً ناسازگار استفاده می‌کنند را به هم وصل کنیم با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

  • در سال‌های اخیر روتر و دستگاه‌هایی که از استاندارد 802.11ac استفاده می‌کنند، می‌توانند به سادگی با هم ارتباط بگیرند.
  • دستگاه‌هایی که از استاندارد 802.11b و 802.11g و 802.11n استفاده می‌کنند، می‌توانند با یک روتر ac ارتباط بگیرند.
  • 11b نمی‌تواند با یک دستگاه a یا برعکس ارتباط بگیرند.
  • 11g نمی‌تواند با b و برعکس ارتباط بگیرند.

استاندارد اولیه 1997 اینک منسوخ شده است؛ در حالی که استانداردهای a و b نیز تقریباً به انتهای عمر خود رسیده‌اند.

مشکلات Firmware استانداردهای قدیمی Wi-Fi

اگر یک دستگاه جدید بخرید، باید خرید خود را با این اطلاع به انجام برسانید که وقتی دستگاه را به خانه می‌برید به روتر شما وصل خواهد شد. اگر یک روتر قدیمی دارید که از یک استفاده قدیمی Wi-Fi استفاده می‌کند چنین تضمینی وجود ندارد. این واقعیت در مورد دستگاه‌های قدیمی نیز مصداق دارد.

برای نمونه اگر یک روتر 802.11ac جدید را خریده و به خانه ببرید تا همه نواحی دوردست خانه تحت پوشش امواج بی‌سیم قرار بگیرند، ممکن است دستگاه‌های قدیمی شما از استاندارد ac پشتیبانی نکنند. در این حالت شما صرفاً برخی از مزیت‌های روتر ماند افزایش بُرد را مورد استفاده قرار می‌دهید؛ اما اتصال شما تنها به اندازه استاندارد Wi-Fi دستگاه سریع خواهد بود.

اگر دستگاه شما از استاندارد 802.11n استفاده می‌کند، تنها به یک روتر با استاندارد n وصل شده و به تبادل داده می‌پردازد.

Wi-Fi 6 چیست؟

Wi-Fi 6 در واقع سیستم نامگذاری استاندارد وای‌فای از سوی اتحادیه Wi-Fi است. اتحادیه Wi-Fi استدلال می‌کند که اصطلاح 802.11 برای مصرف‌کنندگان سردرگم‌کننده است. آن‌ها حق دارند چون به‌روزرسانی یک یا دو حرف، اطلاعات زیادی در مورد تغییرات صورت گرفته در هر استاندارد Wi-Fi به کاربران نمی‌دهد.

سیستم نامگذاری اتحادیه Wi-Fi همزمان با روش مرسوم 802.11 مربوط به IEEE کار می‌کند. ارتباط بین این دو سیستم نامگذاری به صورت زیر است:

  • Wi-Fi 6: 802.11ax (در سال 1398 عرضه خواهد شد)
  • (Wi-Fi 5: 802.11ac (2014
  • (Wi-Fi 4: 802.11n (2009
  • (Wi-Fi 3: 802.11g (2003
  • (Wi-Fi 2: 802.11a (1999
  • (Wi-Fi 1: 802.11b (1999
  • (Legacy: 802.11 (1997

روتر Wi-Fi خود را امن کنید

ارتقای دستگاه‌ها به جدیدترین استانداردهای Wi-Fi مزیت‌های زیادی دارد که صرفاً به ارتقای سرعت محدود نمی‌شود. ارتقای روتر موضوعی است که اینک با کسب اطلاعات در مورد استانداردهای مختلف Wi-Fi برای شما آسان خواهد بود. نکته مهم در مورد استانداردهای جدید Wi-Fi آن است که امنیت شبکه در آن‌ها به میزان زیادی بهبود یافته است.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *