بدون کدنویسی اپلیکیشن موبایل خلق کنید

۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ شهریور ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
بدون کدنویسی اپلیکیشن موبایل خلق کنید

 

بسیاری از افراد مایل هستند تا «اپ» (App) دلخواه خود را برای تلفن هوشمند طراحی کنند. اما آيا لازم است  ضرورتا کدنویسی را یاد بگیرند؟ پاسخ منفی است. در فضای طراحی و ساخت اپ‌ها این امکان وجود دارد تا بدون کدنویسی اپلیکشین مورد نظر را طراحی کرد. ابزارهای متعددی معروف به «drag-and-drop» وجود دارد که می‌توانند به شما در این رابطه کمک نمایند.

چطور باید از این ابزارها استفاده کرد؟ محدودیت‌های این روش چیست؟ تا کجا می‌توان پیش رفت و از چه زمانی باید شروع به یادگیری زبان‌هایی مانند «سوئیفت» (Swift) نمود؟

بازار توسعه‌ی اپ‌های بدون کد

هنگامی که با کلیدواژه‌ی «اپ‌های بدون کد» (The Code-less Apps) در اینترنت چرخی بزنید، تعداد زیاد شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی این برنامه‌ها شما را شگفت‌زده خواهد کرد. برخی از این محصولات عبارتند از: «AppGyver’s Composer» ،« EachScape» ،«Shoutem» و «Ionic Creator» که به صورت غیر رسمی «Codiqa» خوانده می‌شود. تمام این محصولات یک نقطه‌ی مشترک دارند؛ همه‌ی آن‌‌ها برای کاربران حوزه‌ی کسب و کار طراحی شده اند.

چنین  ویژگی‌ مشترکی نتیجه‌ی یک تغییر منطقی است. تمام کسب و کارهای کوچک نیز دریافته‌اند برای ادامه‌ی حیات نیاز به طراحی اپ مخصوص خود هستند. در حالی که هزینه‌ی تولید یک «اپ بومی» (native app) با کدنویسی می‌تواند بسیار بالا باشد، افراد عادی با دانش سطحی از کار با رایانه می‌توانند از ابزار بدون کد استفاده کنند.

در این نوشته به ابزار برنامه‌سازی Shoutem می‌پردازیم. مهمترین ویژگی این محصول خاص این است که بیشترین تعداد «نسخه‌ی رایگان» (free trial) از نمونه‌های مختلف را در خود جا داده است. تعداد بی‌شماری الگو به بینننده ارائه شده است که با جست‌وجو در آن می‌تواند اپ‌های مورد نظر خود را بسازد. البته بعد از ساخت اپ مورد علاقه اگر می‌خواهید آن را وارد دنیای واقعی کنید باید کمی پول بپردازید.

Code-less app

یکی از جذاب‌ترین نکات در مورد Shoutem، سادگی بسیار زیاد ابزارهای کار است. کار کردن در این محیط به اندازه‌‌ی کار با پاورپوینت یا اکسل ساده می‌نماید. در کنار این سادگی تمام «ویژگی‌های» (features) فضای تجاری در کنار یکدیگر گرد آمده است. کاربران می‌توانند در این محیط با وارد کردن تبلیغات و ارتباط با فضای مجازی پول در بیاورند. امکان ایجاد درآمد حتی با یک‌پارچه‌سازی با «Shopify» به عنوان یک نرم‌افزار تجاری وجود دارد. این نرم‌افزار بستری برای فروش آنلاین در فضای مجازی به شما ارائه می‌دهد.

متاسفانه مانند دیگر ابزارهای معرفی شده، بایستی برای تولید یک اپ اندروید یا آیفون، هر ماه مقداری پول بپردازید. البته این هزینه برای واحد‌های تجاری مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال کاربرانی که تنها می‌خواهند تجربه‌ی توسعه‌ی اپ در یک محیط ساده و دلپذیر را داشته باشند، شاید توان پرداخت را نداشته باشند.

خبر امیدوارکننده این‌ که مایکروسافت محصول مشابه رایگانی با نام «TouchDevelop» به کاربران ارائه می‌کند. این محصول در ابتدا برای ویندوزفون طراحی شد که به کاربران امکان ساخت بازی‌ها و اپ‌های ساده را می‌داد.

برنامه‌های TouchDevelop به سادگی و با کشیدن و قراردادن بلاک‌ها به همراه پرکردن موارد خالی ساخته می‌شوند. تمام زیرساخت‌های منطقی مورد استفاده مانند شروط و تکرارها به شکل مخفی در این پلتفرم وجود دارند. البته به راحتی می‌توان این موارد را مشاهده کرد.

Code-less app

این اپ دائما رشد و توسعه پیدا کرده، به شکلی که هم‌اکنون به محصولی کاملا کارا و پخته تبدیل شده است. TouchDevelop حالا به شکل وب‌سایتی با قابلیت‌های فراوان در اختیار کاربران قرار دارد.

انتقال هر نوع برنامه‌ی‌ ساخته شده به «Apache Cordova» ممکن است. در نتیجه می‌توانید اپ خود را در «Google Play» ،«Apple App Store» و «Microsoft Store» منتشر کنید. Cordova کاملا رایگان است اما برای انتشار محصول در یکی از بازارهای مذکور باید مبلغی را بپردازید.

Code-less app

نقاط ضعف این ابزار کدام است؟

باید اعتراف کرد معایب بسیاری در استفاده از ابزارهای بدون کد وجود دارد. به همین دلیل است که سازمان‌هایی با تمکن مالی سعی می‌کنند از این راه‌حل استفاده نکنند. نقاط ضعف چنین ابزارهایی در ادامه آمده است.

  • هنگامی که پلتفرم توسعه‌ی اپ‌های بدون کد را انتخاب می‌کنید،‌ دست به قمار بزرگی زده‌اید. باید بدانید اگر شرکت پشتیبان این بستر نتواند به کار خود ادامه‌ دهد در دردسر بزرگی افتاده‌اید. در این حالت امکان دارد قادر به استفاده یا توسعه‌ی بیشتر اپلیکیشن خود نباشید.
  • از هر ابزاری استفاده کنید، چینن اپ‌هایی به سرعت اپ‌های بومی دیگر نیستند. البته اگر محصول مد نظر شما مانند کاتالوگ مغازه ساده باشد، جای نگرانی وجود ندارد. اما لحظه‌ای که شروع به اضافه کردن گرینه‌های پیچیده نمایید - مخصوصا روی گوشی‌های ضعیف‌تر - با کندی اپ مواجه خواهید شد.
  • به دلیل این‌ که در این بسترها بسیاری از تصمیمات از حیطه‌ی شما خارج است، چنین ابزارهایی محدودیت‌های بسیاری دارند. باید متناسب با سیستم مورد استفاده انتظارات خود را تنظیم نمایید.
  • همچنین اگر باگ خاصی در بستر پشتیبان وجود داشته باشد، ممکن است خود را در اپلیکیشن شما نشان دهد. در چنین حالتی قادر به رفع مشکل نخواهید بود.
  • در نهایت اگر می‌خواهید به صورت حرفه‌ای وارد دنیای توسعه‌ی نرم‌افزارهای موبایل شوید، بهتر است ابزارهای بدون کد را کنار بگذارید. کارفرما از شما انتظار دارد تا در کدنویسی در محیط‌های سوئیفت، جاوا و سی‌شارپ خبره باشید. باید بتوانید در هر کدام از این زبان‌های برنامه‌نویسی اپ مورد نظر را طراحی و پشتیبانی نمایید.

البته بسیاری معتقدند چنین نواقصی برای ابزاری که اجازه‌ می‌دهد بدون هیچ‌گونه تجربه‌ی کدنویسی اپلیکشن طراحی کنید، منطقی است.

ساده اما نه محدود: HTML ،CSS و جاوا اسکریپت

اگر از کدنویسی متنفرید و ابزارهای بدون کد مشکل شما را حل نمی‌کند، باید چه کنید؟ خبر خوش این که راه میانه‌ای وجود دارد. این ابزارها (بستر HTML5) شامل «HTML» ،«CSS» و جاوا اسکریپت هستند. این محصولات هسته‌ی اصلی اینترنت را تشکیل می‌دهند. تعداد محصولات و خدماتی که به کاربر اجازه می‌دهد تا اپلیکیشن موبایل دلخواه خود را طراحی کند سر به فلک کشیده است. احتمالا ساده‌ترین و معروف‌ترین ابزار برای یادگیری «Adobe’s PhoneGap» باشد که «Adobe Cordoba» در این بستر ساخته شده است.

اضافه بر رایگان بودن، تعداد زیادی منابع آموزشی رایگان برای این ابزار وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید اپلیکیشن مورد نظر خود را طراحی نمایید. مطالبی از این دست را می‌توانید در لینک‌های زیر دنبال کنید:

#

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *