سالیدورکز و نمونه‌های کاربردی شفت (Shaft)

۱۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
سالیدورکز و نمونه‌های کاربردی شفت (Shaft)

در قسمت اول در مورد مزایای نرم‌افزار «سالیدورکز» (Solidworks) خواندیم و تعدادی تمرین کاربردی جهت آشنایی ارائه شد. در ادامه نمونه‌های دیگری برای تمرین و آشنایی بیشتر خواهید خواند. در این قسمت علاوه بر نمونه‌های تمرینی، در مورد شفت و انواع آن مطالب مفیدی ارائه شده است. تمرین و ممارست در یادگیری کلید اصلی آموزش سالیدورکز است.

تمرین شماره ۱

Solidworks Training

تمرین شماره ۲

Solidworks Training

تمرین شماره ۳

Solidworks Training

تمرین شماره ۴

Solidworks Training
تمرین شماره ۵

Solidworks Training

تحمل بار شفت / میل‌لنگ (Rod / Shaft Support)

شفت‌ها یکی از عناصر اصلی و مهم در ماشین‌ها هستند. هر شفت برای یک هدف معین در ماشین، مورد استفاده و طراحی قرار می‌گیرد. در کل، «عضو گردان» (rotating member) ماشین که برای انتقال توان مورد استفاده قرار می‌گیرد، شفت نامیده‌ می‌شود. شفت برای انتقال توان و «گشتاور» (torque) از یک «جعبه‌دنده خودکار» (automotive gearbox) در سمت چپ به شفت ورودی «دیفرانسیل» (differential) در سمت راست استفاده می‌شود.

برای نمونه، دنده‌ها باید روی نوعی از شفت سوار شوند. یک «شیر دروازه‌ای» (gate valve) یا «شیر کروی» (globe valve) با یک دسته باز و بسته می‌شود که باعث چرخش نوع دیگری از شفت (spindle) می‌گردد.

انواع شفت

 شفت کوتاه (Stub shaft)

این شفت به موتور متصل می‌گردد. شکل و اندازه این نوع شفت امکان اتصال ساده به دیگر شفت‌ها را فراهم می‌سازد. این شفت امکان جفت شدن قطعه‌ی انتقال توان مانند پولی را (belt pulley) فراهم می‌نماید.

شفت خطی (Line shaft) یا شفت انتقال توان

این شفت به محرک اصلی متصل می‌گردد و توان را به ماشین‌ها منتقل می‌نماید. در حال حاضر عموما در ماشین‌های تک‌موتوره استفاده می‌گردد. شفت خطی بالادستی بدون توقف می‌چرخد. ماشین‌های تکی تنها با حرکت دادن «flat drive belts» از پولی محرک روی پولی چرخان متوقف می‌شوند. شفت با ساختار خاص خود در برابر بارهای زیاد انعطاف‌پذیر است.

شفت جک (Jack shaft)

شفت جک، نوع کوتاهی از شفت است که برای اتصال ماشین به محرک اصلی یا شفت دیگر استفاده می‌شود. از این شفت بین محرک و ماشین تحریک‌شونده (driven machine) استفاده می‌گردد.

شفت منعطف (Flexible shaft)

این نوع شفت انتقال توان بین دو شفت را ممکن می‌سازد (شفت موتو یا ماشین). در این اتصال امکان تغییر اندک زاویه بین دو شفت انعطاف‌پذیر است. در چمن‌زن مدل کوله‌پشتی ژاپنی (Japanese style backpack mower) از این نوع شفت بهره گرفته می‌شود. در حالت کلی از شفت منعطف برای انتقال سرعت یا توان خیلی زیاد استفاده نمی‌شود.

اکثر شفت‌ها از استیل (میزان کم یا متوسط) ساخته می‌شوند. با این‌ حال، از آلیاژهای با کیفیت برای کاربردهای خاص استفاده می‌گردد. برای نمونه، شفت‌های سبک در کاربردهای خانگی را می‌توان از مواد پلاستیکی یا نایلونی به شکل ماژول ساخت. از آلیاژهای آلومینیوم می‌توان در کاربردهایی با احتمال خوردگی بالا استفاده کرد.

استفاده از سطوح مسی در مکان‌هایی با احتمال خوردگی مشکل ایجاد می‌کند. اگر میزان خوردگی محلی در اثر کف‌زایی اسیدی یا رطوبت بالا باشد، از استیل با سطوح مسی نمی‌توان استفاده کرد. البته خوردگی مواد گالوانیک کم‌تر است. قطعات باربر فلنجی به منظور حفظ شفت در زاویه مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فلنج‌ها از چدن گرافیت اسفروییدی ساخته شده‌اند.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *