راه‌های دنیای آنلاین برای ایجاد انگیزه کسب موفقیت در دختران

۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
راه‌های دنیای آنلاین برای ایجاد انگیزه کسب موفقیت در دختران

راه‌های دنیای آنلاین برای ایجاد انگیزه کسب موفقیت در دختران

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های والدین در عصر حاضر تربیت فرزندانی متفکر، مستقل و صاحب‌نظر است. اما یک فرد دارای تفکر مستقل و آزاد چگونه فردی است؟ جان اشتاین بک تعریف زیر را برای تفکر آزاد و مستقل ارائه داده است:

«من اعتقاد دارم که باارزش‌ترین چیز در این دنیا داشتن تفکر آزاد و جستجوگر است. من برای این عقیده مبارزه می‌کنم تا همه افکاری آزاد داشته باشند و بدون دخالت دیگران افکارشان را به هر سو که می‌خواهند پرواز دهند.»

تربیت فرزندانی با افکار مستقل و آزاد

پنج ویژگی اصلی یک فرد با افکار آزاد و مستقل عبارتند از:

  • این افراد می‌توانند بدون تأثیرگذاری دیگران افکار و باورهای خود را شکل دهند.
  • در برابر تأثیرات فرهنگ‌های جدید در عصر حاضر مقاوم هستند.
  • در برابر گروه‌زدگی در تصمیم‌گیری مقاوم و ایمن هستند.
  • در رابطه با علم کنجکاو هستند و به دنبال کشف واقعیت‌ها در جهان هستند.
  • می‌دانند که برای کشف حقیقت و واقعیت چه سؤالاتی را باید مطرح کنند.

فرزند شما چه پسر باشد و چه دختر، عناصری در جامعه وجود دارند که سعی دارند به افکار و هویت آن‌ها شکل بدهند. جامعه می‌کوشد تا تفکر آزاد و مستقل را محدود کند و افراد را مجبور به پیروی از سنت‌ها و قواعد خود کند.

هم دخترها و هم پسرها با رسوم  و آداب و سنت‌هایی مواجه هستند که ریشه در فرهنگ سنتی جوامع دارد و آن‌ها را با چالش‌هایی مواجه می‌کند. بعضی از این چالش‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا پیشرفت کنند اما بسیاری از آن‌ها نیز باعث کرختی و سستی فرزندان می‌شوند و راه‌شان را برای به دست آوردن موفقیت می‌بندند.

برای مثال پسرها از همان ابتدای کودکی با توجه به داستان‌ها و کارتون‌های قهرمانان به فداکاری برای کمک به دیگران تشویق و ترغیب می‌شوند و به همین دلیل بیشتر جذب شغل‌های خطرناک و فداکارانه‌ای مثل شغل‌های نظامی و آتش‌نشانی می‌شوند.

فهرست زیر برای پسرها نیز کاربرد دارد، اما معمولاً دخترها با چالش‌های بیشتری مواجه هستند و از این‌ رو عمده تأکید ما در این مطلب روی دخترهاست.

به دخترها به دروغ گفته می‌شود که موفقیت در ذات انسان‌هاست

دخترها در طول دوران بزرگ شدن خود با پیام‌هایی در ستایش زیبایی و رفتارهای مدگرایانه واقع می‌شوند. یک مطالعه جالب روانشناسی توسط خانم هیدی گرنت هالورسون انجام شد که رفتار دخترها و پسرهای کلاس پنجم را در مواجهه با امتحانات سخت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. نتیجه بسیار عجیب بود؛ در این شرایط دخترها بسیار زودتر از پسرها تلاش خود را متوقف می‌کنند و تسلیم می‌شوند، حتی دخترهای باهوش نیز رفتار چندان متفاوتی نداشتند. با توجه به اینکه استعداد ذاتی پسرها و دخترها برابر است، دلیل این امر چه می‌تواند باشد؟راه‌های دنیای آنلاین برای ایجاد انگیزه کسب موفقیت در دختران

دلیلی که پژوهشگران به عنوان علت ریشه‌ای و اصلی این موضوع یافتن این بود که دخترها برای داشتن تفکر آزاد و مستقل تربیت نمی‌شوند. هالورسون می‌گوید: والدین و معلم‌ها وقتی دختری کاری را درست انجام می‌دهد و از قوانین و قواعد پیروی می‌کند او را خوب، باهوش و عاقل خطاب می‌کند. اما ازآنجاکه پسرها کمتر از قواعد پیروی می‌کنند بیشتر با این جمله مواجه می‌شوند: «اگر کمی بیشتر تلاش کنی موفق خواهی شد.»

نتیجه این واکنش‌های والدین و معلم‌ها این است که پسرها وقتی موفق نمی‌شوند، عدم موفقیت خود را به‌علت تلاش کم می‌دانند و بیشتر تلاش می‌کنند ولی دختر در صورت عدم موفقیت به این باور می‌رسند که به اندازه کافی باهوش نیستند و دست از تلاش می‌کشند.

اما والدین چگونه می‌توانند با این مسئله مقابله و آن را برطرف کنند؟ راه‌های زیادی برای حل این مشکل وجود دارد که در ادامه به چند مورد اشاره خواهیم کرد.

دخترها را به کنجکاوی در علوم تشویق کنید

بهترین راه برای برطرف کردن عدم اعتماد به نفس، علاقه به کسب دانش است. دو راهکار پیشنهادی برای برطرف کردن شک به توانایی به خود و عدم اعتماد به نفس در دخترها عبارتند از:

  • به فرزند خود بیاموزید که توانایی آموزش مهارت‌های آکادمیک ثابت نیستند و می‌توان با تمرین و تلاش آن‌ها را افزایش و بهبود داد.
  • فرزند خود را با خانم‌های موفق در عرصه علم و فناوری به عنوان الگوی رفتاری و حرفه‌ای آشنا کنید.

در ادامه این راهکارها را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

به دخترهای جوان بیاموزید که تمرین منجر به بهبود عملکرد خواهد شد

در سال‌های اخیر بسیار گفته شده که به‌طورکلی پدیده بازی‌های کامپیوتری برای کودکان مضر است، اما این عقیده و عمومیت بخشیدن به آن چندان جنبه علمی ندارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که بازی‌های کامپیوتری مناسب به توسعه قابلیت‌های یادگیری و ذهنی کودکان کمک می‌کنند. مهم‌ترین اثری که بازی‌های کامپیوتری بر کودکان دارند این سات که به آن‌ها می‌آموزند که با تلاش، تمرین و ممارست می‌توانند به نتایج بهتری دست بیایند.

به‌طورکلی بازی‌های کامپیوتری بیشتر مورد اقبال پسرها قرار دارند و دخترهای کمی به بازی‌های کامپیوتری می‌پردازند. البته دخترها بیشتر گرایش به فعالیت و بازی با شبیه‌سازهای فیزیکی متصل به کنسول‌های بازی دارند و می‌توانید از این ابزارها برای علاقه‌مندسازی آن‌ها به بازی‌های کامپیوتری استفاده کنید.

دخترها را با خانم‌های موفق آشنا کنید

می‌توانید با اخم به دختر خود بگویید که زن‌های موفق بسیاری داریم که تصمیم گرفته‌اند که به موفقیت برسند، خودباوری داشته‌اند و با تلاش به آنچه می‌خواستند رسیده‌اند. اما تجربه نشان داده این روش چندان جواب نمی‌دهد. بهتر است فرزند خود را با این الگوها آشنا کنید.

زنان موفق ناسا

یکی از جالب‌ترین زمینه‌ها برای هر کودکی می‌تواند مباحث مربوط به فضا و اکتشافات فضایی باشد و چه چیزی انگیزه‌بخش‌تر از اینکه خیلی از رهبران موفق در ناسا از زنان هستند. وب‌سایت women.nasa.gov یک بخش بلاگ دارد که توسط زنان دانشمند فعال در ناسا نگاشته می‌شود و می‌تواند برای دخترهای جوان بسیار الهام‌بخش باشد، این مؤسسه همچنین برنامه‌هایی برای مشاوره و راهنمایی کودکان توسط این دانشمندان نیز در نظر گرفته است.

راه‌های دنیای آنلاین برای ایجاد انگیزه کسب موفقیت در دختران

زنان دانشمند

زنان دانشمند فقط در ناسا فعال نیستند و در حوزه‌های دیگر علم و فناوری نیز زنان موفق بسیاری حضور دارند. در ادامه به چند وب‌سایت که به معرفی حوزه‌های مختلف علم و فناوری به دخترها می‌پردازند اشاره می‌کنیم.

وب‌سایت www.engineergirl.org یکی از جالب‌ترین وب‌سایت‌های این حوزه است که در مطالبی تحت عنوان «من یک مهندس هستم» به معرفی مهندسین موفق و کارآفرین می‌پردازد و به‌طور منظم محتواهای جذاب و جالب برای علاقه‌مندسازی دخترهای جوان به حوزه‌های جذاب مهندسی بارگذاری می‌شود.

وب‌سایت دیگر www.fabfems.org است به سادگی می‌توانید با استفاده از گزینه «یک الگو بیاب» یک نمونه موفق برای معرفی به دختر خود بیابید. همچنین می‌توانید کشور و حوزه فعالیت الگوی مدنظر خود را نیز مشخص کنید تا الگویی که به دختر خود معرفی می‌کنید بیشتر به علایق فرزندتان نزدیک باشد.

راه‌های دنیای آنلاین برای ایجاد انگیزه کسب موفقیت در دختران

فرزند خود را به پرسیدن درباره همه چیز تشویق کنید

اگر نمی‌خواهید فرزندتان دختری زودباور و ساده با بیاید باید به او بیاموزید که درباره همه چیز سؤال کند. یکی راه‌های تقویت این حس بازی‌های فکری و ماجراجویی کامپیوتری است. نتایج یک پژوهش که در سنگاپور انجام شد، نشان داد که بازی‌های کامپیوتری معمایی باعث بهبود و ارتقاء کارکردهای اجرایی مغز می‌شوند. بعضی از وظایف این کارکردها عبارتند از:

  • برنامه‌ریزی
  • کنترل و نظارت بر رفتار خود
  • بازداری پاسخ نامناسب
  • استدلال و تصمیم‌گیری
  • انجام موفقیت‌آمیز کارهای روزمره

علاوه‌براین، بازی‌های معمایی و فکری کامپیوتری باعث می‌شوند که قوه تحلیل و حل مسئله فرزند شما ارتقاء یابد. طبق پژوهش‌هایی که در مودر افراد موفق در مشاغل مختلف از طراحی هنری گرفته تا مهندسی انجام شده است، بیشترین درآمد مربوط به آن دسته افرادی است که قوه درک و تحلیل مسئله بالاتری دارند. همچنین اگر فرزندتان قدرت تحلیل مسائل و روحیه پرسشگری داشته باشد دیگر شایعات بی‌اساسی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی به وفور یافت می‌شوند را به‌راحتی باور نخواهد کرد.

فرزند خود را در برابر فرهنگ مدرن مقاوم کنید

فرهنگ عمومی زمینه‌های مربوط به فناوری‌های نوین و علوم جدید را حوزه‌هایی مردانه می‌داند و دخترها کمتر جذب این حوزه‌ها می‌شوند. دخترها باید بیاموزند که باید تلاش کنند و توانایی‌های مختلفی کسب کنند نه این‌که صرفاً با جنسیتشان قضاوت شوند و خود را جنس ضعیف‌تر و نیازمند کمک و حمایت بدانند و با استفاده از تمام ابزارهایی که به آن‌ها اشاره شد به آن‌ها بیاموزید که همه انسان‌ها باید تلاش کنند و موفقیت ذاتی نیست بلکه اکتسابی است و راه کسب آن هم چیزی جز تلاش و اعتماد به قابلیت‌های خود نیست.

اگر به این مقاله علاقه داشته‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *