محاسبه محیط و مساحت لوزی — تمامی فرمول ها

محاسبه محیط و مساحت لوزی — تمامی فرمول ها

لوزی، یکی از شکل‌های هندسی چهار ضلعی است که تمام ضلع‌های آن با هم برابرند. این شکل هندسی از اجزای مختلفی نظیر ضلع، راس و زاویه داخلی تشکیل می‌شود. به پاره خطی که دو راس غیر مجاور (گوشه‌های مقابل) لوزی را به هم متصل می‌‌کند، قطر لوزی می‌گویند. لوزی، دو قطر دارد. اندازه‌های این دو قطر، معمولا به منظور محاسبه محیط و مساحت لوزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محیط و مساحت لوزی، دو اندازه مهم این شکل هندسی به شمار می‌روند. محیط، اندازه دور لوزی بوده و مساحت، اندازه سطح آن است. روش‌های مختلفی برای محاسبه محیط و مساحت لوزی وجود دارند. در این روش‌ها معمولا از اندازه‌های ضلع یا قطر استفاده می‌شود. به عنوان مثال، فرمول محیط لوزی برابر «اندازه یک ضلع ضربدر چهار» است. مساحت لوزی نیز از فرمول «ضرب قطرها تقسیم دو» به دست می‌آید. البته امکان به کارگیری اندازه ضلع و زاویه لوزی برای تعیین مساحت لوزی وجود دارد.

لوزی‌ها به عنوان یکی از انواع خاص متوازی الاضلاع در نظر گرفته می‌شوند. با این تفاوت که لوزی، قطرها همیشه بر هم عمود بوده و نیمساز راس‌ها هستند. به علاوه، قطرهای لوزی همدیگر را به دو قسمت مساوی تقسیم می‌کنند. آشنایی با این ویژگی‌ها می‌تواند محاسبه محیط و مساحت لوزی را ساده‌تر کند. به عنوان مثال، فرمول محاسبه محیط لوزی بر اساس اندازه قطرها، با استفاده از قضیه فیثاغورس و با در نظر گرفتن ویژگی قطرها (عمود منصف بودن آن‌ها) بع دست می‌آید.

مربع، یکی از انواع خاص لوزی است. در این لوزی، تمام زاویه‌های داخلی برابر 90 درجه هستند. بسیاری از اجسام و سطوح اطراف ما به شکل مربع یا لوزی هستند. آشنایی با تعاریف و فرمول‌های محاسبه محیط و مساحت لوزی می‌تواند در اندازه‌گیری مسافت دور آن‌ها یا سطح آن‌ها به ما کمک کند. از این‌رو، مجله فرادرس، فهرستی از پست‌های مرتبط با تعریف و محاسبه اجزا، محیط و مساحت لوزی را تهیه کرده است. در ادامه می‌توانید عنوان‌های موجود در این فهرست را مرور کرده و در صورت تمایل آن‌ها را مطالعه کنید.