همایش روز آزادی نرم‌افزار

۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
همایش روز آزادی نرم‌افزار

روز آزادی نرم افزار یا Software Freedom Day (به اختصار SFD) روزی است که طرفداران نرم افزارهای آزاد، آن را جشن می گیرند. هدف اصلی این جشن ها، معرفی این مفهوم به دیگران و تشویق آن ها به استفاده از آن است. اولین بار این روز در ۲۸ اوت سال ۲۰۰۴ جشن گرفته شد. سال اول ۷۰ گروه در نقاط مختلف جهان جشن ها را برگزار کردند. این عدد در سال بعد به ۳۰۰ تیم در ۶۰ کشور رسید و تا جایی که پیش رفت که در سال ۲۰۰۸، این جشن در ۹۰ کشور جهان برگزار شد. از سال ۲۰۰۶ به بعد، تصمیم گرفته شد تا روز آزادی نرم افزار در سومین شنبه سپتامبر جشن گرفته شود. یکی از جشنواره‌های امسال ایران نیز، روز 29 مهر 1395 و در دانشگاه اصفهان و با حمایت فرادرس برگزار خواهد شد.

isfd-poster
روز آزادی نرم‌افزار

نرم افزار آزاد چیست؟

نرم افزار آزاد (به انگلیسی: Free software) نرم افزاری است که به همراه کد منبع توزیع شده و با قوانینی منتشر می شود که آزادی استفاده، مطالعه، ویرایش و انتشار مجددِ کاربران را تضمین می کند. نرم افزارهای آزاد معمولاً با همکاری برنامه نویس های داوطلب به عنوان یک پروژه به وجود می آیند. ایدهٔ اصلی نرم افزار آزاد این است که کاربران باید مالک دستگاه های دیجیتالی خود باشند، نه سازندگان دستگاه ها. نرم افزارهای آزاد با نرم افزارهای مالکیتی (مانند مایکروسافت ویندوز) که آزادی کاربر در استفاده، مطالعه، ویرایش یا انتشار مجدد را در درجه های مختلف محدود می کنند، متفاوت است. این محدودیت ها با در نظر گرفتن مجازات هایی قانونی برای کاربرانی که قوانین آن ها را نقض می کنند، به وجود می آیند. نرم افزارهای مالکیتی عموماً به صورت بسته های اجراپذیر باینری و بدون دسترسی به کد منبع فروخته می شوند که جلوی ویرایش و وصله کردن نرم افزار توسط کاربر را می گیرد و او را برای به روزرسانی و پشتیبانی به شرکت نرم افزاری تولید کننده وابسته می کنند.

زمان بندی همایش

همایش ISFD دارای برنامه‌های متنوعی است، که بخش مهمی از آن، شامل 9 کارگاه آموزشی و 8 ارائه تخصصی توسط متخصصین برجسته کشور در زمینه نرم‌افزاری‌های آزاد خواهد بود. برنامه کامل زمان‌بندی این همایش، از طریق این لینک [+] در دسترس شما قرار دارد.

لازم به ذکر است که همه کارگاه های آموزشی این جشنواره، به مدت حداقل 90 دقیقه برگزار می شوند و با هماهنگی انجام شده با تیم اجرایی جشنواره، این امکان فراهم شده است که همه کارگاه ها در قالب ویدئویی ضبط و از طریق فرادرس به صورت رایگان در اختیار مخاطبان و علاقه مندان قرار بگیرد.

فهرست کارگاه های آموزشی
ردیفموضوع ارائهارائه دهنده
1اینترنت اشیا و امبدد گنو/لینوکسمجید سلامت
2داده کاوی و زبان برنامه نویسی Rالهام حصارکی
3وب دولوپمنت در Goفرود غفوری
4Docker برای توسعه دهندگاناحمد طحانی
5شروع کار با Arduinoامیرحسین گودرزی
6تاریخچه Git و مقدمات آنالنوش باغومیان
7Real World Presentation Testingامید گودرزی
8نصب گنو/لینوکس (اوبونتو 16.4)علیرضا کفطوسیان
9بش اسکریپتمحمد ریخته گران
دانلود زمان‌ بندی دقیق برنامه‌ ها

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این جشنواره، می توانید به وب سایت رسمی آن، مراجعه نمایید:

وب سایت رسمی همایش روز آزادی نرم افزار - سال 1395، اصفهان

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *