چگونه برنامه نویسی وب را شروع کنم؟

۸۳۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۲ دقیقه
چگونه برنامه نویسی وب را شروع کنم؟

برای بسیاری از افراد این پرسش وجود دارد که چگونه می‌توانند برنامه‌نویس وب شوند و باید برنامه نویسی وب را از کجا شروع کنند؟ در این مطلب از مجله فرادرس، تلاش کرده‌ایم تا پاسخ‌هایی مناسب به سئوالاتی از این دست بدهیم. همچنین، در مطلب «برنامه نویسی وب چیست و چگونه آن را یاد بگیریم؟ — راهنمای کامل و رایگان» نیز به طور کامل به چیستی برنامه نویسی وب یا همان توسعه وب و مباحث پیرامون آن پرداخته شده است.

فهرست مطالب این نوشته

می‌خواهم برنامه‌نویس وب شوم، از کجا باید شروع کنم؟

سؤال بالا، سوالی است که اکثر افراد هنگام شروع به یادگیری مباحث برنامه نویسی وب، با آن مواجه می‌شوند. اما به راستی، اگر بخواهیم برنامه نویسی وب را آغاز کنیم، باید از چه زبانی شروع کنیم؟ چه نکاتی باید رعایت شوند؟ ابتدا نیاز است تا چند مفهوم کاربردی را در زمینه برنامه نویسی وب، بررسی کنیم. در کل 2 نوع وب‌سایت داریم، وب‌سایت‌های استاتیک یا ایستا و وب‌سایت‌های داینامیک یا پویا.

وب‌سایت‌های استاتیک یا ایستا

وب‌سایت‌های ایستا یا استاتیک، به وب‌سایت‌هایی گفته می‌شود که محتوا ثابت است و به منظور اضافه کردن محتوای جدید، می‌بایست مجدداً کدنویسی کرد. مثلاً شما یک وب‌سایت با 5 صفحه دارید و به منظور اضافه کردن صفحه جدید، باید مجدداً کدنویسی کنید و سایر صفحات را نیز به منظور دسترسی به این صفحه ویرایش کرده و پیوند به این صفحه جدید را ایجاد کنید. به چنین وب‌سایت‌هایی، وب‌سایت ایستا گفته می‌شود.

وب‌سایت‌های داینامیک یا پویا

وب‌سایت‌های پویا، در مقابل وب‌سایت‌های ایستا قرار دارند و کار با این نوع وب‌سایت‌ها، به مراتب آسان‌تر و همین‌طور بهتر است. در وب‌سایت‌های پویا، شما یک بار کدنویسی هسته را انجام می‌دهید و سپس به آسانی می‌توانید مطالب را منتشر کنید. به طور مثال، اگر با سرویس‌های بلاگ‌دهی کار کرده و آشنایی داشته باشید، می‌توانید سایتی طراحی کنید که با استفاده از پنل مدیریت، داده‌ها را دریافت کرده و به صورت پویا در سایت نمایش دهد و در صورت انتشار مطلب و محتوای جدید، احتیاجی به کدنویسی نباشد.

HTML — اولین زبان برنامه نویسی وب

HTML که سرواژه عبارت Hypertext Markup Language است، یک زبان نشانه‌گذاری محسوب می‌شود که به منظور ایجاد ساختار و  قالب صفحه وب مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کمک HTML می‌توانید مشخص کنید که در صفحه وب خود چند بخش دارید و محتوای هر بخش را مشخص کنید. زبان HTML، جزء لاینفک برنامه نویسی وب است و شما هر سایتی که بخواهید طراحی کنید، به هر زبانی که باشد، باید با استفاده از HTML ساختار اولیه سایت خود را آماده کرده و سپس با استفاده از سایر زبان‌ها، کدنویسی دیگر بخش‌ها را انجام دهید.

به طور مثال، می‌خواهید مشخص کنید که سایت شما 4 قسمت با عناوین سربرگ، ستون کناری، کادر محتوا و پاصفحه داشته باشد. باید در ابتدای کار با استفاده از HTML این قسمت را ایجاد و تعریف کنید و سپس با استفاده از سایر زبان‌ها، کد‌نویسی‌های سایر بخش‌ها را انجام دهید.

زبان برنامه نویسی HTML

چطور HTML یاد بگیریم؟

فیلم‌های آموزشی مختلفی برای یادگیری HTML در سایت فرادرس موجود است که در این بخش به معرفی تعدادی از آن‌ها در قالب یک مسیر یادگیری HTML پرداخته می‌شود.

فیلم آموزش طراحی وب با HTML – مقدماتی

تصویر معرفی فیلم آموزش HTML مقدماتی فرادرس برای ارائه مسیر یادگیری HTML

بهتر است مسیر یادگیری HTML را با دوره مقدماتی آموزش HTML فرادرس آغاز کرد. طول مدت دوره آموزش طراحی وب با HTML (مقدماتی) ۲ ساعت و پنجاه و شش دقیقه و مدرس آن مهندس محمد عبدللهی است. این دوره برای علاقه‌مندانی که قصد دارند به تازگی طراحی وب و ساخت وب‌سایت را آغاز کنند مناسب است و به عنوان پیش‌نیازی اساسی برای شروع برنامه نویسی وب به حساب می‌آید. از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به معرفی HTML،‌ شروع کار با HTML، مفهوم تگ یا نشانه، تگ head، تگ body، عکس‌ها در صفحه وب، مروری بر CSS، لیست‌ها و سایر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش طراحی وب با HTML – تکمیلی

تصویر مربوط به معرفی فیلم آموزش زبان برنامه نویسی HTML تکمیلی

پس از گذراندن دوره آموزش HTML در سطح مقدماتی، می‌توان یادگیری HTML را با دوره تکمیلی آموزش HTML ادامه داد. در این دوره به طور اختصاصی به آموزش HTML5 و ویژگی‌های جدید آن پرداخته شده است. با گذراندن دوره تکمیلی HTML فرادرس می‌توان با آخرین تغییرات و امکانات این زبان نشانه‌گذاری به طور جامع آشنا شد. طول مدت این دوره آموزشی ۳ ساعت و ۲۳ دقیقه و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است. از جمله سرفصل‌ها و موضوعات این دوره آموزشی می‌توان به آشنایی با HTML5 و تگ‌های جدید، کار با رویدادهای جدید، کار با کنترل‌های جدید، ویژگی‌های جدید فرم‌ها، کار با لایه‌های چندرسانه‌ای و سایر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش HTML و CSS پروژه محور

تصویر مربوط به معرفی آموزش HTML و CSS پروژه محور فرادرس در مطلب آموزش Canvas

پس از اتمام دوره مقدماتی و تکمیلی HTML،‌ بهتر است آموزش HTML را با یک دوره پروژه محور ادامه داد. دوره‌های پروژه محور برنامه‌نویسان را برای ورود به بازار کار و انجام پروژه‌های واقعی آماده می‌کنند. نشانه‌گذاری HTML همواره به همراه استایل‌دهی با CSS انجام می‌شود و این دو فناوری همیشه در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، CSS تکمیل کننده HTML است و به همین دلیل برای پیاده‌سازی یک پروژه واقعی، باید از CSS نیز استفاده کرد. این کار در دوره آموزش پروژه محور HTML و CSS فرادرس انجام شده است. طول مدت این دوره ۴ ساعت و ۹ دقیقه و مدرس آن مهندس مهران بهدوست است. از جمله موضوعات و سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به طراحی Sketch در فتوشاپ، تبدیل فایل PSD‌ به HTML، واکنش‌گرا کردن طرح و سایر موارد در خصوص HTML و CSS اشاره کرد.

CSS — زبان مخصوص استایل‌دهی

هنگامی که زبان HTML ارائه شده، صرفاً به منظور نمایش متن و عکس ارائه شده بود و انتظار نمی‌رفت تا سایت‌های کنونی را بتوان با آن طراحی کرد. همان‌طور که گفتیم، زبان HTML صرفاً ساختار سایت را طراحی می‌کند. یعنی شما فقط می‌توانید مشخص کنید که سایت‌تان چه اسکلتی دارد؛ اما نمی‌توانید مشخص کنید که این اسکلت‌بندی، به چه شکلی باشد.

به منظور بهبود سایت‌های طراحی شده و همین‌طور شکل‌دهی به وب‌سایت‌ها و رفع نواقص زبان HMTL، زبان CSS ارائه شد. CSS که مخفف Cascade Style Sheets است، یکی دیگر از زبان‌های نشانه‌گذاری تحت وب است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا مشخص کند که در صفحه وب طراحی شده، هر کدام از اجزای سایت، چه شکل و ابعادی داشته باشند. در واقع، زبان CSS به منظور تکمیل طراحی رابط کاربری وب‌سایت ارائه شده است.

کدنویسی CSS

چطور CSS یاد بگیریم؟

در این بخش نیز یک مسیر یادگیری CSS‌ با دوره‌های آموزشی فرادرس ارائه شده است تا به وسیله آن بتوان فناوری استایل‌دهی CSS را به طور جامع آموخت.

فیلم آموزش طراحی وب با CSS – مقدماتی

فیلم آموزش CSS برای طراحی و توسعه وب | اولین گام در مسیر یادگیری CSS

مسیر یادگیری CSS با دوره آموزش مقدماتی CSS فرادرس آغاز می‌شود. واضح است که پیش از شروع مسیر یادگیری CSS، باید یادگیری HTML حاصل و مسیر یادگیری آن تکمیل شده باشد. طول مدت دوره مقدماتی CSS فرادرس، ۴ ساعت و ۳۴ دقیقه و مدرس آن مهندس محمد عبداللهی است. دوره آموزشی طراحی وب با CSS فرادرس در سطح مقدماتی ارائه شده و برای دانشجویان و سایر افراد علاقه‌مندی مناسب است که قصد شروع برنامه نویسی وب را دارند. از جمله سرفصل‌های این دوره آموزشی می‌توان به استایل‌دهی به عناصر، باکس در CSS، شبه کلاس‌ها، شفاف کردن تصویر، تبدیل سه‌بعدی و سایر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش طراحی وب با CSS3) CSS) – تکمیلی

فیلم آموزش طراحی وب با CSS3) CSS) - تکمیلی | دومین گام در مسیر یادگیری CSS

پس از آغاز مسیر یادگیری CSS با دوره آموزش CSS مقدماتی فرادرس، به علاقه‌مندان پیشنهاد می‌شود تا از دوره CSS تکمیلی استفاده کنند. بدین طریق، استایل‌دهی به نشانه‌گذاری‌های HTML‌ با فناوری CSS به طور جامع فرا گرفته خواهد شد. طول مدت دوره CSS تکمیلی فرادرس، ۳ ساعت و ۱۶ دقیقه و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است. در این فرادرس، مباحث تکمیلی نسخه سوم CSS و آموزش بهبودها و به‌روزرسانی‌های آن ارائه شده است. برخی از سرفصل‌های دوره «آموزش طراحی وب با CSS3) CSS) – تکمیلی» شامل انحنای گوشه‌ها در CSS3، هم‌تراز کردن متون، کار با فونت‌ها در CSS3، کار با انیمیشن‌ها و بسیاری از موارد دیگر است.

فیلم آموزش کدنویسی سریع HTML و CSS با Emmet

دوره آموزش کدنویسی سریع HTML و CSS با Emmet

پس از طی مسیر یادگیری HTML و گذراندن دوره‌های مقدماتی و تکمیلی CSS ، می‌توان از دوره آموزش Emmet فرادرس به عنوان آخرین گام در مسیر یادگیری CSS استفاده کرد. Emmet یک افزونه است که می‌توان با استفاده از آن کدهای HTML و CSS را در ویرایشگرهای کد با سرعت بیش‌تری تولید کرد. با استفاده از پلاگین Emmet، مدت زمان ایجاد صفحات وب با HTML و CSS به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. طول مدت دوره کدنویسی سریع HTML و CSS با Emmet یک ساعت و ۵۰ دقیقه و مدرس آن مهندس مهدی جنگجو است. از سرفصل‌های این دوره می‌توان به مقدمات Emmet، نوشتن کدهای HTML با استفاده از Emmet و نوشتن کدهای CSS با استفاده از Emmet و موارد تکمیلی اشاره داشت.

مجموعه دوره‌های آموزش برنامه نویسی وب با HTML و CSS فرادرس

تصویر مربوط به معرفی مجموعه دوره های آموزش برنامه‌نویسی وب با HTML و CSS فرادرس

پس از اتمام دو مسیر یادگیری HTML و CSS، می‌توان مسیر یادگیری برنامه نویسی وب را با استفاده از مجموعه دوره‌های آموزش طراحی وب با HTML و CSS ادامه داد. در این مجموعه، نزدیک به ۲۰ دوره آموزشی پیرامون HTML و CSS موجود است. علاوه بر دوره‌هایی که تا اینجا معرفی شده‌اند، دوره‌های مختلف دیگری برای آموزش برنامه نویسی وب با دو فناوری HTML و CSS در این مجموعه در دسترس هستند. فریم‌ورک‌ها و کتابخانه‌های مختلفی مثل بوت استرپ برای برنامه نویسی وب با HTML و CSS وجود دارد. دوره‌های آموزشی پیرامون بسیاری از این فریم‌ورک‌ها و سایر فناوری‌هایی که کار طراحی وب با HTML و CSS را آسان‌تر می‌کنند در این مجموعه ارائه شده است.

  • برای دسترسی به مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه نویسی وب با HTML و CSS فرادرس  + اینجا کلیک کنید.

جاوا اسکریپت — نخستین زبان اسکریپت‌نویسی تحت وب

بعد از ارائه زبان‌های HTML و CSS، نیاز شدیدی به یک زبان احساس می‌شد تا به کاربر این امکان را دهد که بتواند در سمت کاربر بازدیدکننده، برنامه‌نویسی خاصی انجام دهد. زبان HTML صرفاً به منظور طراحی ساختار سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما به منظور انجام برخی امور، مانند اعتبارسنجی فرم‌ها، برقراری ارتباط با سرور و انجام برخی امور سمت کاربر و مواردی از این دست، زبان HTML قدرت کافی را ندارد.

به منظور برطرف کردن این مشکل، در سال 1995، زبان برنامه‌نویسی livescript که بعدها به جاوا اسکریپت تغییر نام داد، ارائه شد. متأسفانه اشتباهی که بیشتر کاربران می‌کنند، این است که این زبان برنامه‌نویسی را با جاوا اشتباه می‌گیرند و  این برداشت را دارند که این زبان، از مشتقات زبان جاوا است، در صورتی که این‌طور نیست.

زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت

به کمک زبان جاوا اسکریپت شما می‌توانید در وب‌سایت خود روی قسمت‌های دیگر وب‌سایت کنترل داشته و عملکرد بخش‌های مختلف وب‌سایت را کنترل کرده و یا حالات و شرایط خاصی را پیاده‌سازی کنید. در کنار اهمیتی که جاوا اسکریپت دارد، کتابخانه‌های آن نیز بسیار مهم هستند. تکنولوژی Ajax نیز بر پایه جاوا اسکریپت پیاده‌سازی شده است. همچنین، جاوا اسکریپت دارای کتابخانه‌هایی است که هر کدام می‌توانند در قسمت‌های مختلفی، کاربرد داشته باشند به طور مثال jQuery یا AngularJS هر کدام پلتفرم‌های کاملی برای طراحی صفحه‌های وب محسوب می‌شوند.

چطور جاوا اسکریپت یاد بگیریم؟

در این بخش نیز همانند بخش‌های مربوط به HTML و CSS، یک مسیر یادگیری جاوا اسکریپت با دوره‌های آموزش جاوا اسکریپت فرادرس ارائه شده است.

فیلم آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) — از مقدماتی تا انجام پروژه عملی 

معرفی فیلم آموزش جاوا اسکریپت

مسیر یادگیری جاوا اسکریپت با دوره آموزش جاوا اسکریپت فرادرس آغاز می‌شود. در این دوره، آموزش جاوا اسکریپت از سطح مقدماتی آغاز شده و تا انجام پروژه عملی با جاوا اسکریپت ادامه پیدا می‌کند. طول مدت این دوره آموزشی تقریباً ۹ ساعت و مدرس آن مهندس محمد عبداللهی است. مقدمات جاوا اسکریپت، توابع، حلقه‌ها، رویدادها، مدیریت خطا، درخت مدل شی‌گرای سند و سایر موارد از جمله مباحث و سرفصل‌های این دوره محسوب می‌شوند.

  • برای مشاهده فیلم آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) — از مقدماتی تا انجام پروژه عملی + اینجا کلیک کنید.

فیلم آموزش JavaScript ES6 (جاوا اسکریپت)

تصویر مربوط به دوره آموزش JavaScript ES6 (جاوا اسکریپت) فرادرس برای دومین گام مسیر یادگیری جاوا اسکریپت

در استاندارد جدید ES6، تغییراتی در فناوری جاوا اسکریپت ایجاد شده است که با گذراندن دوره آموزش JavaScript ES6 فرادرس می‌توان تسلط کافی را نسبت به این تغییرات به دست آورد. برای استفاده از فناوری جاوا اسکریپت در مسیر برنامه نویسی وب ، معمولاً از فریم‌ورک‌ها یا همان چارچوب‌های رایج جاوا اسکریپت استفاده می‌شود. استاندارد ES6 در اکثر این چارچوب‌ها اعمال شده است و پیش از شروع یادگیری هر یک از فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت، ابتدا بهتر است دوره آموزش JavaScript ES6 را به اتمام رساند. طول مدت این دوره ۲ ساعت و ۹ دقیقه و مدرس آن مهندس سید رضا هاشمیان است. برخی سرفصل‌های این دوره شامل کار با رشته‌ها و Template Literal‌ها، کار با کلاس های Helper، کار با بلاک ‌های کد و Scope، کار با تابع Arrow و سایر موارد است.

فیلم آموزش مقدماتی کتابخانه ReactJS در جاوا اسکریپت

دوره آموزش مقدماتی کتابخانه ReactJS در جاوا اسکریپت برای مسیر یادگیری برنامه‌نویسی وب و جاوا اسکریپت

پس از یادگیری جاوا اسکریپت، باید آموزش یکی از فریم‌ورک‌ها یا کتابخانه‌های رایج مبتنی بر جاوا اسکریپت را برای برنامه نویسی وب آغاز کرد. ReactJS یک کتابخانه محبوب جاوا اسکریپت برای ایجاد رابط کاربری وب و اپلیکیشن‌های موبایل به حساب می‌آید. یادگیری React یک نقطه مثبت در مسیر یادگیری برنامه نویسی وب به شمار می‌رود. طول مدت دوره آموزش مقدماتی کتابخانه ReactJS فرادرس، ۵ ساعت و ۳۴ دقیقه و مدرس آن مهندس نیلوفر کلاهچی است. از جمله سرفصل‌های این دوره می‌توان به آشنایی با کتابخانه ReactJS، نصب و راه‌اندازی ابزارهای لازم در ویندوز، ساخت اولین پروژه ReactJS، معرفی Componentها در React و سایر موارد اشاره کرد.

مجموعه فیلم‌های آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript) فرادرس

معرفی فیلم آموزش جاوا اسکریپت در مطلب وب هوک (Webhook) چیست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مسیر یادگیری جاوا اسکریپت تنها با گذراندن دوره‌های معرفی شده در این بخش پایان نمی‌یابد. می‌توان آموزش جاوا اسکریپت و مسیر یادگیری آن را با استفاده از سایر آموزش‌های ارائه شده در مجموعه دوره‌های آموزش جاوا اسکریپت فرادرس ادامه داد. کتابخانه‌ها و چارچوب‌های توسعه بسیاری بر مبنای فناوری جاوا اسکریپت وجود دارد که کار برنامه نویسی وب با جاوا اسکریپت را بسیار ساده‌تر می‌کنند. علاوه بر React، می‌توان به چارچوب‌های انگولار و Vue نیز اشاره کرد. دوره‌های آموزشی مختلفی برای کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های رایج جاوا اسکریپت در مجموعه آموزش جاوا اسکریپت فرادرس موجود است و استفاده از آن‌ها پس از گذراندن دوره‌های فوق به علاقه‌مندن توصیه می‌شود.

jQuery — یکی از مهم‌ترین کتابخانه‌های جاوا اسکریپت

jQuery یکی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت است که به منظور تسهیل کدنویسی به زبان جاوا اسکریپت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در جاوا اسکریپت به منظور انجام برخی امور، نیاز بود تا حجم بالایی از کدها نوشته و پیاده‌سازی شود. این کار علاوه بر اینکه حجم صفحات را بالا می‌برد، باعث افزایش زمان کدنویسی نیز می‌شد و مشکلات فراوانی را در بر داشت.

در jQuery یک سری از این مباحث کدنویسی شده و آماده هستند و به منظور دسترسی به این قطعه کدها و انجام آن امور، به جای نوشتن حجم بالای کدهای جاوا اسکریپت، کافی است تا با استفاده از قوانین و قواعد تعیین شده برای jQuery، همان کار را با چند خط کد انجام دهید. این کار مزایای زیادی دارد که از مهمترین آن‌ها، صرفه‌جویی در زمان است. در کنار تمام این مزایا، jQuery شامل لیست کاملی از توابع مربوط به کارهای گرافیکی است و به شما این امکان را می‌دهد تا جلوه‌های زیبایی را در وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید.

نکته: اگر شما با استفاده از زبان‌های معرفی شده در بالا، سایتی را طراحی کنید، سایت شما سایتی ایستا خواهد بود که محتوا و تمامی صفحات آن ثابت هستند و اگر بخواهید صفحه‌ای جدید و یا بخش جدید به صفحات اضافه کنید، باید کدنویسی تمام صفحات را تغییر دهید. در ادامه زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب برای طراحی سایت‌های پویا را معرفی می‌کنیم. اما قبل از بررسی توضیحات سایت‌ها پویا، اجازه دهید تا کمی در مورد لایه‌های برنامه‌نویسی صحبت کنیم.

چطور jQuery یاد بگیریم؟

با توجه به اهمیت کتابخانه jQuery برای جاوا اسکریپت، یک مجموعه دوره‌های آموزش jQuery نیز در سایت فرادرس تهیه شده است. مهم‌ترین دوره‌های موجود در این مجموعه به عنوان یک مسیر یادگیری jQuery در ادامه این بخش معرفی می‌شود.

فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی وب با جی کوئری

معرفی فیلم آموزش کاربردی برنامه نویسی وب با جی کوئری در مقاله آموزش Ajax در MVC | راهنمای رایگان به کارگیری Ajax در ASP .NET MVC

استفاده از دوره آموزش برنامه نویسی وب با جی‌کوئری فرادرس می‌تواند به عنوان اولین گام در مسیر یادگیری jQuery محسوب شود. در این فرادرس، توضیحات جامعی پیرامون کتابخانه jQuery ارائه و سرفصل‌های لازم برای یادگیری کتابخانه jQuery پوشش داده شده است. طول مدت دوره آموزش کاربردی برنامه نویسی وب با جی کوئری نزدیک به هفت ساعت و مدرس آن مهندس محمد عبداللهی است. این دوره آموزشی در هفت بخش ارائه شده و برخی از سرفصل‌های آن شامل معرفی جی کوئری (jQuery)، شروع کار با جی کوئری،‌ قالب‌بندی کلمات در جی‌کوئری، انتخاب‌گرهای جی‌کوئری و سایر موارد است.

فیلم آموزش کاربردی HTML5 - CSS3 - jQuery در طراحی وب - بخش اول

تصویر مربوط به معرفی دوره آموزش کاربردی HTML5 - CSS3 - jQuery در طراحی وب - بخش اول

پس از آشنایی با jQuery در گام اول مسیر یادگیری آن، بهتر است jQuery را به صورت کاربردی همراه با HTML5 و CSS3 آموخت. دوره آموزش کاربردی jQuery فرادرس شامل دو بخش است. در این دوره طرحان وب یاد می‌گیرند که چگونه اجزای مختلف یک وب‌سایت را ایجاد کنند. آموزش jQuery در این فرادرس به صورت عملی ارائه می‌شود. طول مدت این دوره ۵ ساعت و ۳۳ دقیقه و مدرس آن مهندس مجتبی حیات الغیب است. این فرادرس شامل دو درس است که موضوعاتی از جمله مقدمات آموزش توابع مورد استفاده در jQuery و حل مثال‌های کاربردی را شامل می‌شود.

فیلم آموزش کاربردی HTML5, CSS3, jQuery در طراحی وب - بخش دوم

تصویر مربوط به معرفی دوره آموزش کاربردی HTML5 - CSS3 - jQuery در طراحی وب - بخش اول

بخش دوم دوره آموزش کاربردی HTML5 ،CSS3 ،jQuery فرادرس در ادامه بخش اول آن، گستره وسیع‌تری از مثال‌های کاربردی در برنامه نویسی وب را با استفاده از HTML ،jQuery و CSS شامل می‌شود. این دوره به صورت کاملاً پروژه محور و عملی ارائه و ایجاد اجزای مختلف یک وب‌سایت در آن آموزش داده می‌شود. طول مدت این فرادرس نزدیک به ۵ ساعت و مدرس آن همانند بخش اول، مهندس مجتبی حیات الغیب است. این دوره شامل ۳۰ درس است که از جمله عناوین این دروس می‌توان ساخت یک File Uploader با استایل سفارشی، نحوه پیاده سازی Preloader، ساخت Accordion، منوی ناوبری گوشه صفحه، ساخت کارت سه بعدی و سایر موارد را نام برد.

مجموعه فیلم‌های آموزش‌ jQuery (جی کوئری) فرادرس

تصویر مربوط به مجموعه دوره‌های آموزش‌ jQuery (جی کوئری) فرادرس برای مسیر یادگیری برنامه‌نویسی وب

همان‌طور که در ابتدای این بخش بیان شد، یک مجموعه دوره‌های آموزش jQuery نیز در سایت فرادرس گردآوری شده است. این مجموعه در زمان تدوین این نوشتار، ۶ دوره آموزشی مختلف دارد که در مجموع شامل ۳۴ ساعت محتوای آموزش ویدیویی می‌شود. در این مجموعه، علاوه بر دوره‌های معرفی شده، دوره‌های مختلف دیگری نیز در ارتباط با jQuery موجود است. پیشنهاد می‌شود پس از طی مسیر یادگیری jQuery که پیش‌تر ارائه شد، بسته به کاربرد و مورد استفاده، این مسیر با سایر دوره‌های مجموعه آموزش jQuery ادامه داده شود.

لایه‌های برنامه نویسی وب

می‌توان گفت که برنامه‌نویسی در دو لایه کلی انجام می‌شود. لایه فِرانت‌اِند (Front-End) که برنامه‌نویسی انجام شده در این بخش، مربوط به رابط کاربری است و لایه بک‌اند (Back-End) که برنامه‌نویسی انجام شده در این بخش، مربوط به پشت صحنه است و کاربر به صورت مستقیم آن را حس نمی‌کند؛ اما نتیجه اجرای کدهای نوشته شده در بک‌اند، به کاربر نمایش داده می‌شود. به بیان دقیق‌تر، فرانت‌اند جایی است که کاربر در آنجا کاری را باید انجام دهد. به طور مثال، فرمی را پر می‌کند، این اطلاعات از طریق فرانت‌اند به بک‌اند ارسال شده و در بک‌اند پردازش می‌شوند و نتیجه پردازش به فرانت‌اند بازگشت داده شده و در قالب مشخص شده، به کاربر نمایش داده می‌شود.

زبان‌هایی که در بالا معرفی شدند، مربوط به کدنویسی قسمت Front-End بودند؛ اما به منظور کدنویسی در Back-End، چند زبان وجود دارند که از مهمترین آن‌ها، PHP و ASP.Net هستند. همچنین به منظور طراحی سایت‌های پویا، باید از زبان‌های برنامه‌نویسی PHP و Asp.NET و جاوا و پایتون استفاده کرد.

PHP — پراستفاده‌ترین زبان برنامه نویسی وب در بک‌اند

زبان برنامه‌نویسی PHP را می‌توان پراستفاده‌ترین زبان برنامه‌نویسی تحت وب دانست. تاکنون بیش از 70 درصد وب‌سایت‌ها با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی پیاده‌سازی شده‌اند. زبان PHP یک زبان برنامه‌نویسی سمت سرور است؛ یعنی کدهای نوشته شده روی سرور اجرا شده و نتیجه خروجی برای کاربر ارسال می‌شود.

زبان برنامه‌نویسی PHP یک زبان متن‌باز است که در سال 1995 توسط راسموس لردورف ایجاد شده است. این زبان برنامه‌نویسی به دلیل متن‌باز و همین‌طور رایگان بودن، مورد اقبال افراد زیادی قرار گرفت و توسعه‌های فراوانی نیز روی این زبان برنامه‌نویسی ارائه شده است.

زبان برنامه‌نویسی PHP

از این زبان برنامه‌نویسی به منظور توسعه برنامه‌های تحت وب زیادی استفاده شده است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. وردپرس: سیستم مدیریت محتوا
  2. جوملا: سیستم مدیریت محتوا
  3. دروپال: سیستم مدیریت محتوا
  4. اپن‌کارت: فروشگاه‌ساز آنلاین
  5. مجنتو: فروشگاهساز آنلاین

همچنین بسیاری از وب‌سایت‌های مطرح دنیا مانند شبکه اجتماعی فیسبوک و دایر‌ه‌المعارف ویکی‌پدیا، دست‌کم در نسخه ابتدایی خود با استفاده از این زبان برنامه‌نویسی راه‌اندازی شده‌اند.

مزایای استفاده از PHP در زمینه طراحی وب‌سایت:

  1. یادگیری آسان
  2. شباهت بالای دستورات به زبان C
  3. متن‌باز و رایگان بودن
  4. اختصاصی بودن برای طراحی صفحات وب
  5. سرعت اجرای بالا نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب
  6. امکان اجرا و استفاده روی چند سیستم عامل و پلتفرم مختلف
  7. امکان استفاده از پایگاه داده MySQL که این کار باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود.

چطور PHP یاد بگیریم؟

فیلم‌های آموزشی بسیاری برای یادگیری PHP در سایت فرادرس موجود است. در این بخش نیز همانند بخش‌های قبلی، برخی از دوره‌های شاخص آموزش PHP فرادرس در قالب یک مسیر یادگیری PHP معرفی می‌شود تا آن دسته از افرادی که قصد یادگیری برنامه نویسی وب در سمت بک‌اند را دارند، امکان یادگیری این زبان را به طور جامع داشته باشند.

فیلم آموزش برنامه‌نویسی PHP

معرفی فیلم آموزش آموزش برنامه نویسی PHP به عنوان پیش نیاز برای آموزش کامل MVC در PHP — از صفر تا صد و به زبان ساده

بدون شک، اولین گام در مسیر یادگیری PHP ، استفاده از دوره جامع آموزش PHP‌ فرادرس به حساب می‌آيد. این دوره به لحاظ نظم منحصر‌به‌فردی که در فرآیند آموزش و ترتیب ارائه مطالب دارد، بسیار ویژه است. در این دوره آموزشی، در کنار مطالب و مباحث مربوط به PHP 5.6، ویژگی های جدید مربوط به PHP 7 نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته‌اند. طول مدت این دوره ۲۸ ساعت و ۳۱ دقیقه و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس است. برخی از سرفصل‌هایی که در این دوره آموزش داده شده‌اند، شامل آشنایی با زبان برنامه‌نویسی PHP، متغیرها، انواع داده‌ها و ثوابت، ساختارهای کنترل برنامه، عبارات شرطی و تصمیم‌گیری، ‌رشته‌ها،‌ توابع، مقدمه‌ای بر برنامه‌نویسی ماژولار (پیمانه‌ای) و سایر موارد است.

فیلم آموزش پروژه محور طراحی وب سایت با PHP و MySQL

تصویر مربوط به معرفی دوره آموزش پروژه محور طراحی وب سایت با PHP و MySQL

پس از آشنایی جامع با زبان برنامه‌نویسی PHP ، دومین گام در مسیر یادگیری PHP استفاده از دوره پروژه محور PHP و MySQL است. در این دوره کاربرد PHP در توسعه وب به صورت عملی و پروژه محور فرار گرفته می‌شود. در این دوره یک وب‌سایت واقعی بانک اطلاعاتی اشعار فارسی توسعه داده می‌شود و به وسیله آن افراد استفاده از PHP و MySQL را در سمت بک‌اند سایت فرا می‌گیرند. طول مدت این دوره ۶ ساعت و ۴۰ دقیقه و مدرس آن مهندس محمود خاوریان است. از سرفصل‌های این دوره می‌توان ایجاد بانک اطلاعاتی، شروع کار با PHP، انتشار داده‌های MySQL روی وب و سایر موارد را نام برد.

فیلم آموزش فریمورک PHP کدایگنایتر (CodeIgniter)

معرفی آموزش فریمورک PHP کدایگنایتر (CodeIgniter) به عنوان نقطه شروع پس از مطالعه آموزش کامل MVC در PHP — از صفر تا صد و به زبان ساده

همانند هر زبان‌برنامه نویسی دیگری، پس از یادگیری PHP نیز باید آموزش فریم‌ورک‌ها و ابزارهای رایج آن را دنبال کرد. استفاده از فریم‌ورک‌های محبوب یک زبان، فرآیند توسعه نرم‌افزار را به میزان زیادی ساده‌تر می‌کند. یکی از فریم‌ورک‌های محبوب PHP، فریم‌ورک CodeIgniter به حساب می‌آید که مبتنی بر الگوی MVC هم هست. استفاده از دوره آموزش CodeIgniter فرادرس به عنوان گام پایانی مسیر یادگیری PHP توصیه می‌شود. طول مدت این دوره آموزشی، ۷ ساعت و مدرس آن مهندس مهدی عاشوری است. برخی از سرفصل‌ها و مباحث مطرح شده در این دوره شامل آشنایی با فریم‌ورک CodeIgniter و مقدمات آن، آشنایی با مدل MVC، آموزش کار با دیتابیس، آشنایی با Query Builder، ‌آموزش ایجاد CAPTCHA در فرم، آموزش کار با Session و Cookie و سایر موارد است.

مجموعه فیلم‌های آموزش PHP‌ فرادرس

مجموعه آموزش‌ PHP | آموزش برنامه نویسی پی اچ پی | مقدماتی تا پیشرفته | مسیر برنامه‌نویسی وب

با توجه به اهمیت زبان PHP در سمت بک‌اند برنامه نویسی وب ، همانند سایر زبان‌های مهم، مجموعه‌ای از دوره‌های آموزش برنامه‌نویسی PHP نیز در سایت فرادرس ارائه شده است. این مجموعه در زمان ویرایش این نوشتار، بیش از ۱۰ دوره آموزشی مختلف را در بر دارد. پس از گذراندن دوره‌های فوق، می‌توان مسیر یادگیری PHP‌ را با ثبت‌نام در هر یک دیگر دوره‌های این مجموعه ادامه داد. این دوره‌ها شامل فریم‌ورک‌ها، کتابخانه‌ها و آموزش‌های پروژه محور PHP است.

ASP.Net — زبان برنامه‌نویسی تحت وب مایکروسافت

زبان ASP.net از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی مطرح است که در زمینه برنامه نویسی وب کاربرد دارد. این زبان برنامه‌نویسی که نسخه توسعه‌یافته زبان ASP است توسط شرکت مایکروسافت و همین‌طور در چارچوب نرم‌افزاری Net. ارائه شده تا کاربرانی که از زبان‌های برنامه‌نویسی Net. استفاده می‌کنند، بتوانند با استفاده از همین دستورات و زبان‌ها، وب‌سایت و برنامه‌های تحت وب ایجاد کنند. طراحی وب‌سایت نیز به زبان برنامه‌نویسی ASP.Net بسیار ساده است. کافی است با یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی VB.Net و یا C#.Net و همین‌طور به دستورات خود زبان Asp.Net نیز آشنایی داشته باشید.

مزیت برنامه‌نویسی به زبان ASP.Net این است که وب‌سایت‌های طراحی شده با این زبان، در محیط ویژوال استودیو پیاده‌سازی می‌شوند و تمامی ابزارهای مورد نیاز برای طراحی رابط کاربری و همین‌طور کدنویسی در دسترس است. شما می‌توانید یک صفحه را به عنوان صفحه والد ایجاد کنید و همه طراحی‌های مشترک را در این صفحه انجام داده و بقیه صفحات را به عنوان صفحه فرزند تعریف کنید تا این خصوصیات را به ارث برند.

مزایای طراحی وب‌سایت با استفاده از ASP.Net در زمینه طراحی وب:

  • پاسخگویی بهتر به درخواست‌های کاربر
  • امکان عیب‌یابی و رفع خطا
  • کامپایل شدن صفحات
  • استفاده از چند زبان برای برنامه‌نویسی و عدم محدودیت کاربر به استفاده از یک زبان خاص
  • توسعه تحت فریمورک Net.
  • همچنین به دلیل کامپایل شدن صفحات، سرعت اجرای بیشتری دارد.

چطور ASP.NET یاد بگیریم؟

برای فریم‌ورک توسعه کاربردهای وب ASP.NET نیز چندین دوره آموزشی در سایت فرادرس قابل استفاده است. در این بخش نیز دوره‌های آموزش ASP.NET فرادرس به ترتیب معرفی شده‌اند تا به نوعی یک مسیر یادگیری ASP.NET ایجاد شود.

فیلم آموزش چارچوب توسعه تحت وب ASP.NET MVC

تصویر مربوط به بخش معرفی دوره آموزش چارچوب توسعه تحت وب ASP.NET MVC برای یادگیری برنامه‌نویسی وب

اولین دوره‌ای که برای شروع یادگیری فریم‌ورک ASP.NET پیشنهاد می‌شود، دوره آموزش چارچوب ASP.NET MVC فرادرس است. در این دوره، برنامه نویسی وب با الگوی طراحی MVC در ASP.NET آموزش داده می‌شود. MVC یک الگو یا معماری توسعه نرم‌افزار است که یک قالب سه لایه را برای سازمان‌دهی به کدهای برنامه فراهم می‌کند. امروزه در اکثر برنامه‌های کاربردی (تحت وب) از الگوی MVC استفاده می‌شود.

طول مدت این دوره آموزشی ۲۰ ساعت و ۵۲ دقیقه و مدرس آن مهندس نیما مسقدی است. این آموزش به گونه‌ای تهیه شده است که برای افراد در سطوح مختلف مناسب باشد. برخی از عناوین و سرفصل‌های این آموزش عبارتند از: مفاهیم مقدماتی، مفاهیم اولیه برنامه‌نویسی در C#‎، شروع برنامه‌نویسی با 5 ASP.NET MVC، کار با داده در ASP.NET MVC، ایجاد یک پروژه کامل با سطوح دسترسی مختلف کاربران و سایر موارد.

فیلم آموزش پروژه محور ASP.NET MVC – طراحی سایت فروشگاهی

آموزش MVC و یادگیری MVC‌ در فیلم آموزش MVC پروژه محور طراحی سایت با ASP.NET در مطلب MVC چیست ؟ — آنچه باید درباره معماری MVC بدانید

پس از آموزش برنامه نویسی وب با ASP.NET ، بهتر است در گام دوم مسیر یادگیری ASP.NET به سراغ آموزش این فریم‌ورک به صورت پروژه محور رفت. در دوره پروژه محور ASP.NET فرادرس، توسعه یک وب‌سایت فروشگاهی آموزش داده می‌شود. در این دوره نیز از معماری MVC استفاده شده است. طول مدت این دوره، ۱۰ ساعت و ۳۶ دقیقه و مدرس آن مهندس عباس حافظی حقانی است. از جمله مباحث و سرفصل‌های مطرح شده در این دوره آموزشی می‌توان به مقدمه‌ای بر شی‌گرایی و معماری MVC، نحوه عملکرد MVC و نحوه استفاده از آن، شخصی‌سازی و اعمال تغییرات ضروری، طراحی و ایجاد سبد خرید، جستجو در محصولات و سایر موارد اشاره کرد.

فیلم آموزش آشنایی با معماری سه لایه درASP.NET با MVC و Core

معرفی فیلم آموزش آشنایی با معماری سه لایه درASP.NET با MVC و Core در مقاله آموزش AJAX در MVC | راهنمای رایگان به کارگیری AJAX در ASP .NET MVC

ASP.NET Core یک چارچوب وب متن‌باز است که جایگزین چارچوب ASP.NET شده است. ASP.NET Core یک بازنویسی کامل به حساب می‌آید که ASP.NET MVC و ASP.NET Web API را به هم پیوند داده و آن‌ها را در قالب یک مدل برنامه‌نویسی ادغام کرده است. بنابراین، فراگیری آموزش ASP.NET Core به عنوان جایگزین ASP.NET در مسیر یادگیری ASP ضرورت دارد. در «دوره آموزش آشنایی با معماری سه لایه درASP.NET با MVC و Core»، نحوه استفاده از چارچوب ASP.NET Core در توسعه وب بر پایه معماری سه لایه MVC به طور جامع شرح داده شده است. طول مدت این دوره ۵ ساعت و ۳۹ دقیقه و مدرس آن مهندس علیرضا بهارلوئی است. این فرادرس از هفت درس تشکیل شده است که از جمله مباحث آن می‌توان به ایجاد Domain و لایه کاربری،‌ ساخت Data Access Layer در EF، ایجاد الگوی Repository در EF و سایر موارد اشاره کرد.

مجموعه فیلم‌های آموزش ASP.NET فرادرس

تصویر مربوط به مجموعه فیلم های آموزش ASP.NET فرادرس برای یادگیری برنامه‌نویسی وب

همانند سایر زبان‌ها و فناوری‌های برنامه نویسی وب که تا به اینجا معرفی شدند، برای ASP.NET نیز یک مجموعه دوره‌های آموزشی در سایت فرادرس ایجاد شده است. پس از اتمام سه دوره ASP که پیش از این معرفی شدند، می‌توان مسیر یادگیری ASP.NET را بر حسب نیاز با استفاده از دوره‌های ارائه شده در این مجموعه ادامه داد. این مجموعه نیز در زمان تدوین این نوشته نزدیک به ۱۰ دوره آموزشی مختلف دارد. دوره‌های پروژه محور متعددی در مجموعه آموزش ASP‌ فرادرس موجود است.

Django (جنگو) — چارچوب برنامه‌نویسی تحت وب با استفاده از پایتون

زبان برنامه‌نویسی پایتون، از جمله زبان‌های برنامه‌نویسی نوظهور است که این امکان را به کاربر می‌دهد تا برای پلتفرم‌های مختلف ویندوز و وب، برنامه‌های مختلفی را آماده کند.

زبان پایتون به صورت پیش‌فرض امکان برنامه‌نویسی تحت وب را ندارد، اما با استفاده از فریم‌ورک یا چارچوب جنگو، می‌توانید برنامه‌های تحت وب را در زبان پایتون پیاده‌سازی کنید.

مزایای استفاده از Django برای طراحی وب:

  • جانگو بر پایه پایتون است و نیاز به یادگیری زبان جدید نیست.
  • ساختار یکپارچه و مناسب دارد.
  • برنامه‌های آماده‌ای برای آن در دسترس است.
  • ماژول‌های آماده در دسترس است.
  • یادگیری دستورات آسان است.
  • ابزار مناسب برای رفع خطا دارد.

چطور جنگو یاد بگیریم؟

در سایت فرادرس یک دوره آموزشی جامع برای یادگیری فریم‌ورک جنگو موجود است که می‌توان برای آموزش جنگو از آن استفاده کرد. این دوره آموزشی در ادامه این بخش معرفی شده است.

فیلم آموزش جنگو (Django) فرادرس

تصویر مربوط به فیلم آموزش جنگو (django) - دوره آموزشی فرادرس در مطلب آموزش django

مدت زمان این دوره آموزشی هشت ساعت و پانزده دقیقه و مدرس آن، مهندس پدرام شاه صفی است. دوره آموزش جنگو برای علاقه‌مندان به توسعه سریع و آسان وب با جنگو و پایتون یک دوره جامع و مطلوب به حساب می‌آید. دوره آموزش جنگو به صورت پروژه محور است. پس از ارائه آموزش‌های تئوری، برای درک و یادگیری بهتر، آموزش‌های ارائه شده به صورت عملی و در قالب پروژه‌های نمونه، پیاده‌سازی شده‌اند. از جمله سرفصل‌ها و عناوین دوره آموزش جنگو ارائه می‌شوند، می‌توان به نصب و آماده‌سازی جنگو، پایگاه‌داده و مدل‌ها، URL‌ها، صفحه ادمین، قالب‌ها و سایر مباحث اصلی و مهم در جنگو اشاره کرد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آموزش جنگو (Django) – فریمورک تحت وب با پایتون (Python) + اینجا کلیک کنید.

JSP — نسخه مخصوص جاوا برای برنامه نویسی وب

JSP سرواژه کلمات Java Server Page است که توسط شرکت SUN ارائه شده است. با استفاده از این فناوری شما می‌توانید به کمک کلیدواژه های ارائه شده، از قطعه کدهای جاوا در صفحات وب خود استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا وب‌سایت‌های پویا راه‌اندازی کنید.

کلید‌واژه‌های JSP، در زمینه‌های مختلفی در دسترس هستند و شما می‌توانید به کمک این کلیدواژه‌ها قسمت‌های مختلف وب‌سایت خود را مانند مدیریت ارتباط با پایگاه‌ داده و تبادل اطلاعات، بررسی رویدادهای مختلف و پیاده‌سازی انواع روال‌ها در دسترس داشته باشید و بتوانید بر تمامی قسمت‌های وب‌سایت‌های خود مدیریت کنید.

مزایای استفاده از JSP در زمینه طراحی صفحات وب

  • قابلیت استفاده از کدهای جاوا در پلتفرم‌های مختلف همان سیاست یک‌ بار بنویس و چند جا اجرا کن
  • آسان بودن ویرایش فایل‌ها و عدم وابستگی به ویرایشگر خاص؛ به طور مثال، طراحی صفحات ASP.Net وابسته به استفاده از ویرایشگر Visual Studio است.
  • استفاده از کلیدواژه‌ها و برچسب‌های کتابخانه مشترک با XML
  • قابلیت تفکیک کدها به دو دسته کدهای گرافیکی و کدهای پویا به منظور افزایش سرعت اجرا
  • قابلیت استفاده مجدد اجزا توسط Javabeans and EJB

فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا (Java)

معرفی فیلم آموزش برنامه نویسی جاوا (Java) برای یادگیری برنامه‌نویسی وب

دوره آموزش برنامه نویسی جاوا یکی از جامع‌ترین دوره‌های برنامه نویسی در سایت فرادرس به شمار می‌رود. پیش از یادگیری JSP، باید به دنبال آموزش زبان برنامه نویسی جاوا بود. طول مدت این دوره ۱۹ ساعت و ۱۹ دقیقه و مدرس آن دکتر مصطفی کلامی هریس است. این دوره جامع شامل ۲۳ درس است که برخی سرفصل‌های این دروس شامل آشنایی با جاوا و مباحث مقدماتی، ساختارهای کنترل برنامه و انواع عملگرها در جاوا، ساختارهای کنترل و تکرار در جاوا، مبانی برنامه نویسی شی گرا و سایر موارد است. باید متذکر شد که برخی از دروس این دوره به صورت رایگان ارائه شده‌اند. بنابراین، می‌توان از این دروس رایگان استفاده و در صورت رضایت از سطح کیفی آن‌ها نسبت به ثبت‌نام در کل دوره اقدام کرد.

جمع‌بندی کلی

بعد از بررسی زبان‌های مطرح شده، متوجه می‌شویم که در حال حاضر نیاز به وب‌سایت‌های ایستا زیاد نیست و 99 درصد وب‌سایت‌ها در قالب وب‌سایت‌های پویا راه‌اندازی شده‌اند. اما این بدین معنی نیست که شما نیازی به یادگیری زبان‌های HTML ،CSS، جاوا اسکریپت و jQuery ندارید، بلکه نیاز شما به یادگیری این زبان‌ها همچنان پابرجاست.

در روال طراحی یک سایت، ابتدا ساختار اصلی سایت با استفاده از HTML پیاده‌سازی می‌شود، سپس با استفاده از CSS، برای این ساختار، مشخص می‌شود که هر کدام از اجزای صفحه با چه شکلی به کاربر نمایش داده شود. به منظور انجام برخی امور مانند اعتبارسنجی تکمیل صحیح فرم‌ها، نیاز است تا کدنویسی جاوا اسکریپت انجام شود و در صورتی که مایل باشید جلوه تصویری و یا تنظیمات انیمیشنی خاصی برای سایت خود پیاده‌سازی کنید، نیاز است تا با استفاده از jQuery این کار را انجام دهید.

حال رابط کاربری سایت شما آماده است و به منظور تبدیل سایت خود به یک وب‌سایت پویا، نیاز است تا با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی مانند PHP ،ASP.Net ،JSP و یا فریم‌ورک جنگو، کدنویسی مورد نظر را انجام دهید.

لوگوی سامانه تایپو
این مطلب با حمایت «تایپو» نوشته شده است.

تایپو کاملترین سامانه هوشمند آموزش تایپ ده انگشتی در ایران است که دوست دارد شما را تبدیل به یک تایپیست حرفه‌ای کند.

این سامانه با استفاده از بهترین و موثرترین روش‌های آموزشی و گیمیفیکیشن در کمترین زمان ممکن و با لذت خاصی تایپ ده انگشتی را به شما آموزش داده و شما را عاشق تایپ کردن می‌کند.

همچنین در بخش تست سرعت تایپ، می‌توانید سرعت تایپ خود را تست کرده و آمار جالبی را مشاهده کنید. علاوه بر این، در تایپو شما می‌توانید با سایر افراد نیز رقابت کنید.

برای شروع رایگان یادگیری تایپ ده انگشتی و کسب اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

==

بر اساس رای ۶۰۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فراردس
۵۴ دیدگاه برای «چگونه برنامه نویسی وب را شروع کنم؟»

سلام خسته نباشید . ببخشید من 18 سالمه و به برنامه نویسی وب علاقه مند شدم ولی هیچ آموزشی تا حالاندیدم.میخواستم بدونم دقیقا الان باید از چه بخشی شروع کنم؟
ممنون میشیم راهنماییم کنید.

سلام من ماهان هستم وبسیار برنامه نویسی رادوست دارم ۱۳ سالم هستش و من در این سن خیلی راحت زبانhtmlرا یاد گرفتم بنظرم برای شروع این زبان خوبه چون اگر این پزبان نبود بقیه زبان ها هم نبودن.

html زبان برنامه نویسی نیست . markup language هست.

سلام من در سایت هایی مثل جاب اینجا بیشتر در مورد فرانت اند استخدامی دیدم سوالم اینه که من که الان 28 سالمه خیلی دیره که این زمینه رو شروع کنم و اینکه چه بخش هایی رو شامل میشه فرانت اند؟

با سلام؛

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزاریم. فرصت‌های شغلی موجود هم برای توسعه‌دهندگان فرانت‌اند و هم بک‌اند بسیار زیاد است و نمی‌توان مشخصا گفت کدام از دیگری بیشتر است. ضمن آنکه امروزه اغلب توسعه‌دهندگان وب در گذر زمان به سمت فول استک دولوپر شدن می‌روند و انتخاب فرانت‌اند و بک‌اند صرفا مسیری برای شروع یادگیری است؛ مگر آنکه فرد تاکید داشته باشد که در یکی از این حوزه‌ها به فعالیت بپردازد. به طور کلی توصیه می‌شود با توجه به بالا بودن فرصت‌های شغلی برای هر دو این زمینه‌ها، با توجه به علاقه انتخاب را انجام دهید.

خیر؛ این سن برای شروع برنامه‌نویسی دیر نیست و اگر شما همین لحظه یادگیری را شروع کنید و به طور مستمر به تکرار، تمرین و تجربه بپردازید، می‌توانید خیلی سریع وارد بازار کار شوید و جایگاه خود را به عنوان توسعه‌دهنده وب کسب کنید. برای مطالعه بیشتر پیرامون توسعه فرانت‌اند، بک‌اند و فول‌استک، مطالعه مطلب زیر پیشنهاد می‌شود.

برنامه نویس فرانت اند ، بک اند و فول استک دولوپر — وظایف، مهارت ها و درآمد

پیروز، شاد و تندرست باشید.

با سلام
خب مطالب فرادرس خیلی مفیداند مخصوصا در زمینه محتوا الکترونیک و خب آشنایی با نرم افزار ها وغیره.
سوالی برای من پیش میاد که خود زبان ها چطوری به وجود می آیند؟آیا زبان برنامه است یا چیز دیگری؟

سلام، وقت شما بخیر؛

پاسخ این سئوال نیاز به قدری مطالعه و دانستن اصول پایه برنامه‌نویسی دارد؛ برای اینکه بتوانید به بهترین شکل پاسخ پرسش خود را دریافت کنید از شما دعوت می‌کنیم تا فیلم آموزشی «مبانی برنامه نویسی و انواع زبان های برنامه نویسی» که به رایگان در سایت فرادرس ارائه شده است را مشاهده کنید.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

سلام؛
من ۱۳ سالمه و بسیار زیاد علاقه برنامه نویسی وب دارم.
خواستم بدونم که من الان که زبان های مورد نیاز رو یاد گرفتم باید به فکر چه کاری باشم؟ چون نه تحصیلات دانشگاهی شو دارم و نه رزومه ی خاصی و به نظر خودم فقط آموزش دیدن یه آدم رو برنامه نویس نمی کنه.
ممنون؛

خیلی ممنون واقا خیلی خوب بود

از اینکه این مطلب برای شما مفید واقع شده است بسیار خرسندیم، تشکر بابت همراهی شما با مجله فرادرس.

کامل، دقیق و شفاف بود.
بابت زحمتتان در این باره سپاسگزارم (:

سلام، وقت شما بخیر؛

از بازخورد شما بسیار سپاسگزاریم، همراهی شما با مجله فرادرس باعث دلگرمی ماست.

من یک دانش آموز هستم و برای طرح خارزمی باید یک سایت برنامه نویسی کنم و واقعا نمیدونم از کجا و چجوری باید شروع کنم اگه میشه یک سایت که فیلم آموزشی مناسب با شرایط من رو داشته باشه معرفی کنید ممنون میشم. این که میگم فیلم چون متن هارو به خوبی متوجه نمیشم و یک مرحله رو گیر میکنم

با سلام؛

از همراهی شما با مجله فرادرس سپاس‌گزارم و برای شما در مسیر انجام پروژه‌ای که در پیش دارید نیز آرزوی موفقیت دارم. در بحث ساخت یک وب‌سایت، سه فاز مهم توسعه بک‌اند (برنامه‌نویسی سمت سرور)، طراحی فرانت‌اند (برنامه‌نویسی سمت کاربر) و طراحی تجربه کاربری وجود دارد. در بحث بک‌اند، معمولا نیاز به فراگیری زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون، روبی، PHP یا جاوا است. همچنین، نیاز به آشنایی با مفاهیم پایگاه داده نیز بسیار مهم و اساسی است.

برای طراحی فرانت‌اند نیز نیاز به آشنایی با زبان‌هایی نشانه‌گذاری و وب مانند HTML، جاوا اسکریپت و CSS است. همچنین، آشنایی با دیگر مفاهیم این حوزه مانند طراحی وب واکنش‌گرا، رابط کاربری و استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر مانند فوتوشاپ (Photoshop) یا گیمپ (Gimp) نیز الزامی است.

بحث تجربه کاربری یا User Experience نیز به تعامل انسان با ماشین می‌پردازد. در طراحی یک تجربه کاربری خوب، تمرکز باید بر ارائه محصول نرم‌افزاری (در اینجا وب‌سایت) به گونه‌ای باشد که کاربر به سادگی، سرعت و پسند بالا، با محصول کار کند.

معمولا برای پروژه طراحی یک وب‌سایت، تیمی متشکل از برنامه‌نویس بک‌اند، فرانت‌اند و طراح تجربه کاربری حضور دارند. زیرا هر یک از این‌ها یک زمینه کاملا تخصصی محسوب می‌شود. ولیکن، در حال حاضر و درباره شما، در صورتی که امکان تشکیل تیم ندارید، باید به کلیه مباحث در حد ساخت سایت مورد نظرتان بپردازید. هرچند که بسته به سایت مورد نظر شما، دانش مورد نیاز برای ساخت آن کاملا متفاوت است و در صورتی که با جزئیات بیشتر به عملکردی که سایت باید داشته باشد اشاره می‌کردید، امکان راهنمایی دقیق‌تر وجود داشت.

برای فراگیری هر یک از مباحث بالا، می‌تونید از آموزش‌های موجود برای این حوزه‌ها استفاده کنید که در لینک‌های زیر ارائه شده‌اند.

مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی

مجموعه آموزش‌های طراحی سایت

ولیکن، در صورتی که وب‌سایت مورد نظر شما یک سرویس یا کاربرد خاص را قرار نیست ارائه کند و صرفا قصد انتشار محتوا به صورت چندرسانه‌ای را دارید، توصیه ما به شما، استفاده از سامانه مدیریت محتوای وردپرس (WordPress) است. دلیل این پیشنهاد آن است که زمان یادگیری برای شما کوتاه‌تر می‌شود و سریع‌تر می‌توانید نیاز خود را پاسخگو باشید. همچنین، برای نصب، راه‌اندازی و استفاده از وردپرس، نیاز به دانش تخصصی بک‌اند، فرانت‌اند و تجربه کاربری، در این فاز ندارید. هرچند که داشتن اطلاعات و دانش در هر یک از این زمینه‌ها برای توسعه‌دهندگان حرفه‌ای وب‌سایت با وردپرس نیز لازم است. برای فراگیری وردپرس می‌توانید از آموزش‌های زیر استفاده کنید.

مجموعه آموزش‌های WordPress

پیروز، شاد و تندرست باشید.

بسيار عالي و جامع …
جواب همه‌ي سوالامو گرفتم خيلي ممنونم از شما

HTML، اولین زبان برنامه‌نویسی وب
تیتر جالبیه!

سلام، وقت شما بخیر؛

حق با شماست این تیتر دچار اشکال است؛ ولی چون کاربران بسیاری HTML را به صورت عبارت «زبان برنامه‌نویسی HTML» جستجو می‌کنند در این مطلب عمداً تیتر به این صورت درج شده است.

از اینکه با دقت و ریزبینی مطالب مجله فرادرس را دنبال می‌کنید از شما بسیار سپاسگزاریم.

بسیار عالی و جامع و طبق بندی شده بود. خیلی خیلی ممنوم از شما

نظر لطف شماست، از بابت همراهی شما با مجله فرادرس سپاسگزاریم.

عالی بود متشکرم

خیلی مطالب کاملی در مورد برنامه نویسی بیان کردید و امید وارم با همین قدرت ادامه بدید ونیاز های دانشجویان را کامل کنید

تشکر، بزرگوارید و به مجله فرادرس لطف دارید.

افرادی که مایل به یادگیری برنامه‌نویسی هستند می‌توانند از فیلم‌های آموزشی فرادرس که لینک آن‌ها در ادامه آورده شده است نیز بهره بگیرند:

مجموعه فیلم‌های آموزشی طراحی سایت با CSS و HTML
مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه‌نویسی

فوق العاده بود

تشکر از بابت همراهی شما با مجله فرادرس و بازخورد مثبت‌تان؛ خوشحالیم که این مطلب برای شما مفید بوده است.

مطلب ارائه شده برای من خیلی مفید بود. سپاسگزارم.

با سلام،
ابتدا لازم است به خاطر بیان این مطلب از شما تشکر کنم. پیشنهاد میکنم مطالب عرضه شده در قالب یک نمودار ارائه شده و گزینه های پیشنهادی در آن نمایش یابد. برای مثال در قسمت برنامه نویسی با چند شاخه نمایش دهید که کاربر می تواند چه انتخاب هایی داشته باشد.

با سپاس فراوان

سلام، وقت شما بخیر؛

از باخورد شما بسیار ممنونیم. حتماً در باز‌نویسی‌های آتی این مطلب سعی می‌کنیم اگر امکان‌پذیر بود این موضوع را مورد توجه قرار دهیم.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

php خیلی قوی و اسونه… ولی وقت میگیره… مثلا میخوای وقتی که با Select اسم یک استان رو انتخاب کردی لیست شهرهای اون استان بیاد… باید از ajax “جی‌کوئری” استفاده کنی..
در حالی که “دات‌نت” در رویداد “change” می‌تونی کد نویسی کنی که لیست شهرها رو بیاره.. و اینکه “ای‌جکس” در “دات‌نت” وجود داره..

با تشکر از شما – خیلی خلاصه و مفید بود

salam , mamnoon babate etelaate khoobi ke dadin , vali inja be sheddat jaye ” Ruby On Rails ” dide mishe

سلام، وقت شما بخیر؛

در رابطه با این موضوع می‌توانید این مطلب از مجله فرادرس را مطالعه کنید: «آموزش روبی (Ruby) | راهنمای کامل و رایگان برای شروع به کار — به زبان ساده»

داداش شکا اگه کاربر ویندوز هستی shift+alt رو بگیری زبان تایپ عوض میشه اگه کاربر ios هستی میتونی از زبان عربی استفاده کنی برای تایپ (زبان فارسی هم داره) هیچگس با فینگیلیش تایپ کردن خفن نشده . زبان پارسی را پاس بداریم

با سلام و تشکر از زحمات کشیده شده
جای خالی آموزش طراحی سایت بصورت پروژه محور توی آموزش هاتون احساس می شه.

سلام، وقت شما بخیر؛

از ارائه بازخورد شما بسیار سپاسگزاریم؛ لازم است اشاره کنیم بسیاری از آموزش‌هایی که در دو لینک زیر قرار دارند در همین رابطه و به صورت پروژه محور هستند اما حتماً سعی می‌کنیم در آینده این موضوع را نیز بیش از گذشته مورد توجه قرار دهیم و نهایت تلاش را داشته باشیم تا فیلم‌های آموزشی پروژه محور بیشتری به تولید برسند.

فیلم‌های آموزش طراحی سایت فرادرس
فیلم‌های آموزش طراحی سایت با HTML و CSS فرادرس

سلام، تشکر از ارائه دیدگاهتان؛

لطفاً برای مشاهده فهرست آموزش‌های پروژه محور طراحی سایت فرادرس به این لینک رجوع فرمائید.

سلام وعلیکم . خیلی موفید بود در حالی تعقیب استم.

با سلام خیلی برای من مفید بود بسیار سپاسگذارم

سلام، وقت شما بخیر؛

از اینکه این مطلب برای شما مفید واقع شده است بسیار خوشنودیم، همراهی شما با مجله فرادرس باعث افتخار و نظرات شما موجب دلگرمی ماست.

استفاده کردم.مفید بود و در عین حال به زبان کاملا ساده.

مفید و مختصر بود . بسیار ممنون

با سلام بي نهايت ممنون از توضيحات گويا و روانتون

سلام! بینهایت ممنون وسپاس بابت توضیحات کاملی که در مورد زبانهای مختلف برنامه نویسی وب ارائه دادید!فرادرسیهای بزرگوار ،دست مریزاد!

سلام، وقت شما بخیر؛

لطف دارید، از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

سلام. بسیار روان و عالی توضیح دادین. ممنون.

سلام . ممنون از اطلاعات مفیدتون . من مهندس الکترونیک هستم و حدود 15 سال هستش که برنامه نویسی میکروکنترلر انجام میدم و تا حالا به جز یه وب سرور که رو میکرو ساختم تجربه دیگه ای برای وب نویسی ندارم. در حال حاضر یه ایده ای دارم و میخام شروع کنم به ساختنش سوالم اینه که برای ساختن چیزی مث فیس بوک چقدر تجربه و تخصص لازمه و چند نفر باید روش کار کنن البته با توجه به اینکه تو استپ اول زاکربرگ تنها شروع کرد ولی برا من که سواد زیادی ندارم چجوری پلن بزارم که بتونم انجام بدم

سلام. تشکر به خاطر این مقاله مفید.

درود بر شما

سلام. اطلاعات خیلی خوبی بود. ممنون

سلام استادمون یه سایتی از ما خواسته با محیط ویژوال استادیو میخواستم یه راهنمایی کنید چون ما قبلا با محیط drim weaver کارکردیم

سلام و ممنون. بسیار مرتب و منسجم بود.

سلام مفید بود

سلام.با استفاده از ای آموزش ها میتونم به جز ساخت سایت،ربات تلگرام یا اینا درست کنم؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *