چگونه انتخاب‌های بهتری داشته باشیم؟

۱۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
چگونه انتخاب‌های بهتری داشته باشیم؟

چگونه انتخاب‌های بهتری داشته باشیم؟

هر یک از ما در زندگی روزانه‌ی خود، دائماً در حال انتخاب هستیم. لباسی که می‌پوشیم، غذایی که می‏خوریم، ساعت خواب، تماشای کانال‌های تلویزیونی و ... همه و همه یک انتخاب از بین گزینه‌های متعدد هستند. انتخاب‌هایی که چندان به آن‌ها توجه نمی‌کنیم. اما گاهی با مسائل پیچیده‌تری مواجه می‌شویم. مثلاً اگر قصد خرید یک لپ‏‌تاپ را داشته باشیم، مدل‌های مختلف را بررسی و مقایسه می‌کنیم و زمان بیشتری را صرف تصمیم‌گیری خواهیم کرد. هرچه گزینه‌های بیش‌تری داشته باشیم انتخاب دشوارتر می‌شود و هرچه مسئولیت  بزرگ‌تری داشته باشیم، انتخاب‌های ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. انتخاب بهتر، نتیجه‌ی قدرت تصمیم‌گیری بهتر است. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کنند انتخاب‌های منطقی‌تری داشته باشید:

بررسی همزمان گزینههای موجود

این راه ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. بیشتر افراد فکر می‌کنند اگر گزینه‌هایی را که در اختیار دارند به صورت جداگانه و تک تک بررسی کنند، انتخاب بهتری خواهند داشت. اکثر سایت‌های فروش محصول نیز، گزینه‌ها را تک تک در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده است. نتیجه‌ی پژوهش‌ها نشان می‌دهد که وقتی افراد تمام گزینه‌ها را در یک صفحه ببینند، انتخاب صحیح‌تری خواهند داشت. احتمالاً افراد وقتی تمام اطلاعات را پیش روی خود داشته باشند، راحت‌تر می‌توانند گزینه‌ها را با هم مقایسه کنند ولی هنگامی که اطلاعات به صورت جدا از هم دریافت می‌شود، یک قضاوت کلی در ذهن پدید می‌آید و سپس گزینه‌ها مجدداً بررسی می‌شوند.  توصیه می‌کنیم دفعه‌ی بعد که در معرض یک انتخاب مهم قرار گرفتید، تمامی اطلاعات مورد نیاز را پیش روی خود قرار دهید و سپس به بررسی و مقایسه‌ی گزینه‌ها به صورت هم‌زمان بپردازید. در این حالت، احتمال این که انتخاب درست‌تری داشته باشید افزایش خواهد یافت.

خودآگاهی

با شناخت صحیح خود، نحوه و علت انتخاب‌های خود را بهتر می‌شناسید و در زمان انتخاب هشیارتر خواهید بود. مدیریت هیجانات از خودآگاهی سرچشمه می‌گیرد. وقتی احساسات خود را بشناسید، آن‌ها را بهتر کنترل می‌کنید و در زمان بروز هیجان‌ها، انتخاب‌های سریع و بدون فکر نخواهید داشت.

روش پنج «چرا»

این روش یکی از ترفندهای مدیریتی ابداعی  بنیان‌گذار تویوتا، ساکیشی تویودا است. او معتقد بود باید هرگاه کاری بد پیش رفت، پنج بار علت آن را از خود بپرسید و با پاسخ دادن به هر یک از این چراها به ریشه‌ی اشتباهات خود پی ببرید. این روش را می‌توان در هنگام انتخاب نیز استفاده کرد. پنج بار از خود بپرسید چرا و ببینید که آیا دلایل محکمی برای انتخاب خود دارید یا خیر.

تهیه فهرست مزایا و معایب

این یک روش قدیمی ولی مؤثر است. هنگامی که در معرض تصمیم‌گیری قرار می‌گیرید، برای هر یک از گزینه‌ها یک جدول دو ستونه‌ی مزایا و معایب طراحی کنید. با انجام این کار، مقایسه و انتخاب آسان‌تر می‌شود. البته در صورتی که گزینه‌های متعددی داشته باشید، این روش کمی وقت‌گیر خواهد بود.

مشورت کردن

مشورت با افراد آگاه و مورد اعتماد، باعث می‌شود قضایا را از زوایای دیگری ببینید و نکات و جزئیاتی را که از منظرتان دور مانده‌اند، کشف کنید. در این حالت، کیفیت انتخاب شما بهتر خواهد شد.

--

منبع

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در این موضوع داشته باشید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما مفید باشند:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *