۶ روش برای افزایش قدرت سیگنال وای‌ فای — راهنمای کاربردی

۳۷۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۶ روش برای افزایش قدرت سیگنال وای‌ فای — راهنمای کاربردی

سیگنال وای‌فای بسیار مهم است. اگر کمی از روتر خود فاصله بگذاریم سیگنال وای‌فای به سرعت افت می‌کند. اگر این فاصله کمی بیشتر شود وارد ناحیه کور می‌شویم که دیگر هیچ سیگنال وای‌فای به آن نمی‌رسد. در این وضعیت کنجکاو خواهید بود که چگونه می‌توانید سیگنال وای‌فای خود را ارتقا دهید. آیا می‌توانید آن را در سراسر خانه دریافت کنید؟ آیا به حیاط می‌رسد؟ آیا امکان دارد در خانه‌های همسایه نیز سیگنال وای‌فای شما وجود داشته باشد؟ پاسخ مثبت است، چنین امکانی وجود دارد. در ادامه روش افزایش قدرت سیگنال وای‌فای را توضیح داده‌ایم تا دیگر هرگز با قطعی وای‌فای مواجه نشوید.

چگونه سیگنال وای‌فای را افزایش دهیم؟

ارتقا سیگنال وای‌فای یک رویکرد چندجانبه است. در فهرست زیر شش روش برای ارتقای سیگنال وای‌فای جهت رسیدن به سرعت‌های بالاتر را مشاهده می‌کنید:

  1. ارتقا روتر به 802.11ac یا 802.11ax
  2. جابه‌جایی روتر برای افزایش سیگنال وای‌فای
  3. استفاده از شبکه بی‌سیم برای پوشش بالاتر سیگنال وای‌فای
  4. ارتقای گیرنده‌ها و آنتن‌های وای‌فای
  5. استفاده از یک اکستندر وای‌فای (تکرارکننده)
  6. ساختن یک بوستر آنتن وای‌فای

در ادامه هر یک از گزینه‌های فوق را به تفصیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سیگنال وای‌فای

ارتقا روتر به 802.11ac یا 802.11ax

یکی از ساده‌ترین روش‌های افزایش قدرت سیگنال وای‌فای، ارتقای روتر است. اگر همچنان از روترهای قدیمی 802.11g یا 802.11n استفاده می‌کنید، عملکرد وای‌فای شما با نقصان مواجه خواهد بود. استانداردهای قدیمی‌تر وای‌فای که روی روترهای قدیمی اجرا می‌شوند، همان توان یا پوشش سیگنال روترهای مدرن را که از استاندارد متأخر 802.11ac استفاده می‌کنند، ندارند.

شاید مهم‌ترین تفاوت بین استانداردهای قدیمی و استاندارد جدید‌تر 802.11ac بحث انتقال داده در مسافت‌های یکسان باشد. برای نمونه به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • 802.11n در سال 2009 منتشرشده است و می‌تواند سیگنال را با سرعت 600 مگابیت بر ثانیه (در حدود 75 مگابایت بر ثانیه) روی بیشینه برد 100 متر در فضای خارجی و تقریباً 50 متر در فضای داخلی منتشر کند.
  • استاندارد 802.11ac در سال 2014 انتشار یافته است و می‌تواند با سرعت 1.13 گیگابیت بر ثانیه (حدود 166.25 مگابایت بر ثانیه) را روی برد مشابهی منتشر کند.

همان طور که می‌بینید تفاوت این دو استاندارد از زمین تا آسمان است.

استاندارد 802.11ax چیست؟

IEEE مجموعه 802.11 از استانداردهای بی‌سیم را هر چند سال یک بار ارتقا می‌دهد. استاندارد کنونی 802.11ac است که روترهای 2014 با آن عرضه می‌شوند. اینک در سال 2019، IEEE با سازندگان روترها و دیگر توسعه‌دهندگان سخت‌افزار همکاری می‌کند تا استاندارد 802.11ax را یکپارچه‌سازی کند.

استاندارد 802.11ax نیز مانند دیگر ارتقاهای استاندارد وای‌فای موجب افزایش سرعت و همچنین برد وای‌فای و تعداد دستگاه‌هایی می‌شود که یک روتر منفرد می‌تواند به طور همزمان با آن‌ها ارتباط بگیرد. ارتقای مهمی دیگر استاندارد 802.11ax تعداد کانال‌های موجود وای‌فای برای شبکه است که 256 کانال فرعی برای سهولت مدیریت شبکه عرضه کرده است.

اگر بودجه مورد نیاز را دارید، بهتر است یک روتر 802.11ax تهیه کنید. بدین ترتیب خانه شما برای ورود نسل بعدی دستگاه‌های وایرلس که ناگزیر وارد خانه همه ما می‌شوند آماده‌تر خواهد بود. با این وجود روتر 802.11ac نیز می‌تواند خانه شما را برای یک دهه آینده آنلاین حفظ کند، بنابراین جای نگرانی در این مورد وجود ندارد.

جابجایی روتر برای ارتقای قدرت سیگنال وای‌فای

سیگنال وای‌فای در مواردی که در طبقه پایین خانه باشید کاهش می‌یابد. همچنین زمانی که برای مثال پشت یک جام فلزی یا هر چیزی که پوشش آلومینیومی داشته باشد قرار بگیرید متوجه می‌شوید که سیگنال وای‌فای افت می‌کند. قرار دادن روتر وای‌فای در نقطه مناسب اهمیت زیادی در بُرد آن دارد. قرار دادن روتر در پشت یک شیء صلب به طور قطع موجب کوتاه شدن برد نفوذ سیگنال آن می‌شود.

بهترین مکان برای قرارگیری روتر وای‌فای یک سالن است که در مرکز خانه شما قرار داشته باشد به طوری که سیگنال وای‌فای بتواند به صورت یکنواختی در سراسر خانه منتشر شود. البته این کار همیشه ممکن نیست.

بنابراین بهتر است روتر خود را به مکانی منتقل کنید که دور از شلوغی، اشیای بزرگ و دیگر مواردی که می‌تواند سیگنال وای‌فای را مسدود کند باشد. با استفاده از کابل‌های طولانی می‌توانید در صورت نیاز روتر را از مکان فعلی خود دورتر ببرید.

استفاده از شبکه توری (mesh) وایرلس برای ایجاد پوشش وای‌فای

یک شبکه توری وایرلس روشی عالی برای تضمین پوشش مناسب سیگنال وای‌فای در خانه است. در شبکه توری وای‌فای معمولاً از بیش از یک دستگاه شبکه برای پوشش کل خانه (یا اداره و موارد دیگر) با یک سیگنال یکنواخت وای‌فای استفاده می‌شود. این وضعیت منجر به این نتیجه می‌شود که سیگنال یکسانی در سالن پذیرایی و اتاق‌ها و حتی طبقات مختلف خانه داشته باشید.

برخلاف اکستندرِ برد سیگنال وای‌فای که یک شبکه بسط یافته دیگر ایجاد می‌کند، شبکه توری از یک شبکه وایرلس منفرد استفاده می‌کند. شبکه‌های توری مدت‌ها است که در فروشگاه‌های بزرگ، رویدادهای ورزشی، فستیوال‌ها و مواردی از این دست مشاهده می‌شوند؛ اما در طی سال‌های اخیر فناوری وای‌فای توری وارد خانه‌ها نیز شده است.

شبکه‌های توری وایرلس امکان بسط سیگنال وای‌فای را تسهیل کرده‌اند. بدین ترتیب به جای این که زمان خود را صرف پیکربندی اکستندر یا بوستر وای‌فای بکنیم، می‌توانیم با استفاده از دستگاه‌های شبکه توری بی‌سیم تقریباً به طور آنی به شبکه بی‌سیم وصل شویم. بدین صورت شبکه‌های توری بی‌سیم می‌توانند گزینه‌ای عالی برای گسترده وسیعی از راه‌حل‌های افزایش برد وای‌فای باشند.

با استفاده از یک شبکه توری بی‌سیم می‌توانید دسترسی به شبکه خانگی خود را تا حدودی زیادی ارتقا بدهید.

ارتقای آنتن‌ها و گیرنده‌های وای‌فای

سیگنال وای‌فای

هر روتر یک آنتن دارد که از آن برای انتشار سیگنال وای‌فای در سراسر خانه بهره می‌گیرد. در ارتباط با بخش قبلی که توصیه کرده بودیم روتر خود را به استاندارد 802.11ac ارتقا دهید، باید ارتقای آنتن‌ها را نیز در نظر داشته باشید. چند نکته مثبت بدیهی در مورد نصب آنتن‌های بهتر وجود دارند:

افزایش برد انتشار: افزایش برد انتشار سیگنال وای‌فای یکی از بدیهی‌ترین مزیت‌های یک روتر با gain بالا است. دسترسی به همه اتاق‌های یک خانه با استفاده از یک روتر منفرد ایده‌ای عالی محسوب می‌شود.

کنترل انتشار: وقتی یک آنتن همه جهته با gain بالا با یک آنتن جهت‌دار تعویض شود موجب می‌شود که کنترل دقیق‌تری روی جهت انتشار سیگنال وای‌فای خود داشته باشید.

سرعت بالاتر وای‌فای: علاوه بر افزایش برد، با ارتقای آنتن می‌توانید از کارایی بهتری نیز در سرعت اتصال خود به شبکه بی‌سیم تجربه کید. به منظور ارتقای آنتن روتر باید به بررسی مشخصات روتر خود بپردازید و آنتن مناسب برای این دستگاه شبکه را پیدا کنید.

ارتقای گیرنده‌های وای‌فای: اگر یک دستگاه دارید که از گیرنده قابل اتصال (plug-in) استفاده می‌کند، می‌توانید آن را نیز ارتقا دهید. برای نمونه اگر یک سیستم دسکتاپ دارید که در آن از یک دانگل وای‌فای جهت اتصال به اینترنت بهره گرفته‌اید، باید مطمئن شوید که این دانگل از استاندارد 802.11ac استفاده می‌کند. اگر گیرنده روی دستگاه شما قدیمی باشد، سرعت‌های اتصال پایین‌تری خواهید داشت.

راه‌حل این وضعیت آن است که استاندارد بی‌سیم گیرنده وای‌فای خود را مورد بررسی قرار دهید و اگر تا استاندارد 802.11ac است زمان آن رسیده است که آن را ارتقا دهید.

استفاده از اکستندر وای‌فای (تکرار کننده)

اگر یک روتر مدرن 802.11ac دارید؛ اما سیگنال وای‌فای همچنان مشکل دارد؛ می‌توانید از یک اکستندر بی‌سیم استفاده کنید. اکستندرهای بی‌سیم امکان بسط محدوده وای‌فای به سراسر خانه را بدون نگرانی از نیاز به کابل اضافی یا شبکه‌بندی پیچیده می‌دهند. در اغلب موارد اکستندرهای وای‌فای به صورت plug-and-play هستند؛ البته این مسئله به نوع آن‌ها بستگی دارد.

احتمالاً سرراست‌ترین گزینه برای استفاده از اکستندر، انواع پریزی آن‌ها هستند. آداپترهای پریزی (Powerline) مستقیماً به خروجی برق موجود وصل می‌شوند. شما می‌توانید از یک پریز نزدیک به روتر نیز استفاده کنید و این دو را با استفاده از کابل اترنت به هم وصل کنید. سپس آداپتر دیگری را که برای افزایش سیگنال وای‌فای نیاز دارید نصب کنید و بدین ترتیب بی‌درنگ سیگنال مطلوبی را در همه طبقه‌ها و اتاق‌ها به دست آورید.

با این وجود، کیفیت آداپترهای پریزی به وضعت سیم‌کشی ساختمان شما وابسته است. اگر یک خانه قدیمی دارید یک اکستندر پریزی وای‌فای ممکن است آن ارتقای وای‌فای را که انتظار دارید ایجاد نکند.

به طور کلی برای استفاده از یک اکستندر ابتدا برسی کنید که سیم‌کشی ساختمان شما چه قدر قدیمی است. اگر زیاد قدیمی، باشد اکستندر وای‌فای دو بانده برای ارتقای سیگنال وای‌فای بهترین گزینه است. در غیر این صورت آداپترهای پریزی را که دارای امکان وای‌فای دو بانده هستند بررسی کنید. دقت کنید که آداپترهای پریزی دارای پورت‌های اترنت گیگابیتی نیز هستند.

تقویت کننده آنتن وای‌فای را خودتان بسازید

راه‌حل ساده اما کارآمد دیگر برای ارتقای سیگنال وای‌فای ساخت یک بوستر دست‌ساز است. شما می‌توانید یک بوستر سیگنال وای‌فای را با استفاده از سخت‌افزاری که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود بسازید.

 

بدین منظور می‌توانید عبارت «make your own Wi-Fi signal boosting antenna» را جستجو کنید و از آموزش‌های مختلفی که به این منظور وجود دارند بهره بگیرید.

سیگنال وای‌فای

دقت کنید که نوع آنتنی که می‌سازید به مسافتی که می‌خواهید سیگنالتان بپیماید بستگی دارد. راهنماهای آنلاین بسیار زیادی برای توضیح انواع مختلفی از بوسترهای سیگنال وای‌فای، شیوه ساخت آن‌ها و روش دست‌کاری برای افزایش عملکردشان وجود دارند.

سیگنال وای‌فای خود را تقویت کنید

یکی از راه‌حل‌هایی که در این مقاله مطرح کردیم را جهت افزایش سیگنال وای‌فای خود در خانه مورد استفاده قرار دهید. برخی از این گزینه‌ها امکان گسترش سیگنال وای‌فای به نقاط مختلف منزل را می‌دهند. توجه داشته باشید که امواج بی‌سیم وای‌فای نقشی غیرقابل انکار در وجوه مختلف زندگی مدرن ما یافته‌اند و بنابراین تقویت آن‌ها امری ضروری محسوب می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *