راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش دوم

۱۱۳۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش دوم

راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش دوم

در قسمت اول این مقاله، درباره چگونگی عملکرد نرم‌افزارهای شجره‌نامه برای‌تان گفتیم، در این قسمت از مقاله انواع این نرم‌افزارها را بررسی خواهیم کرد.

انواع مختلف نرم‌افزار‌های رسم شجره‌نامه

انواع بسیاری از نرم‌افزار‌ها برای انجام تحقیق و مدیریت اطلاعات در خصوص شجره‌نامه وجود دارد،  از برنامه‌های پایگاه داده گرفته که تحقیقات شما را در یک فرمت تصویری جذاب ارائه می‌دهند تا سرویس هایی برای تبادل داده‌ها بین برنامه‌ها و وب سایت‌ها و حتی برنامه‌های تلفن همراه.

نرم‌افزار‌های رایگان و پولی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را از وب‌سایت تولیدکننده خریداری کنید و یا نسخه ترایال رایگان آن‌ها را دریافت کنید. با استفاده از این نرم‌افزار‌ها می‌توانید عکس و یادداشت به اطلاعات خود اضافه کنید.

فرمت استاندارد اطلاعات شجره‌نامه‌ای GEDCOM است که تبادل اطلاعات بین نرم‌افزار‌ها و انتقال از طریق ایمیل و آپلود در وب‌سایت‌ها را ممکن می‌سازد.

نرم‌افزار‌های Premium

بدون شک معروف‌ترین نرم‌افزار در بین برنامه‌های شجره نامه Family tree maker است. نرم‌افزار‌های دیگر عبارتند از Legacy family tree و Mac family Tree.

Family tree maker

این نرم افزار در سال 1989 به بازار عرضه شد و از آن سال تا کنون صاحب امتیازان متفاوتی داشته است اما در حال حاضر توسط ancestry.com ارائه می‌شود که اصلی‌ترین پایگاه داده سرشماری و شجره نامه محسوب می‌شود.

بسته به پکیجی که انتخاب می‌کنید قیمت این نرم‌افزار از 30 تا 80 دلار متغیر است. پکیج گرانتر دارای راهنمای جامع و عضویت رایگان سایت ancestry.com است.

راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش دوم

Legacy Family Tree

این نرم‌افزار در سال 1997 شروع به کار کرده و همچنان با قوت به کار خود ادامه می‌دهد. این نرم‌افزار هم نسخه رایگان دارد هم برای داشتن قابلیت‌های بیشتر می‌توان پول پرداخت کرد که از 29.9 دلار شروع می‌شود. امکانات اولیه که این نرم‌افزار به شما می‌دهد عبارتند از:

  • اضافه کردن اطلاعات
  • گزارش‌گیری
  • رهگیری یاداشت‌ها و تحقیقات
  • اضافه کردن عکس، صدا و تصویر
  • پیدا کردن اطلاعات تکراری
  • ساخت وب‌سایت از اطلاعات شجره‌نامه

راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش دوم

همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید محیط این برنامه بسیار متفاوت تر از Family tree maker است و بیشتر بر اطلاعات شخصی تاکید دارد تا استخراج اطلاعات از وب سایت‌ها.

Mac Family Tree

نرم‌افزار مخصوص Mac بسیار شبیه به Legacy family tree عمل می‌کند. با ارائه گزارش‌های قوی و نمای سه بعدی از ذرخت خانوادگی این نرم‌افزار از سال 1998 مشغول به کار است.

دمو رایگان این نرم‌افزار موجود است و نسخه کامل آن با قیمت 49.9 دلار در دسترس است.

نرم‌افزار‌های رایگان

بسیاری نرم‌افزار رایگان و open source وجود دارند مانند Gramps و GenealogyJ که در ادامه به معرفی این دو می‌پردازیم.

Gramps

این نرم‌افزار یک برنامه چند پلتفرمی است که علاوه بر ویندوز و Mac بر روی لینوکس و BSD نیز قابل اجراست. با وجود open source بودن این می‌تواند ویدجت تجزیه و تحلیل داده ها به نام "Gramplets"، رویدادهای مفصلی برای موضوعات تحقیقاتی شما، مخازن، یادداشت ها و همه‌ی چیز‌های مهم شامل عکس و فیلم ها را ارائه دهد.

Genealogyj

این نرم افزار نیز Open source و چند پلتفرمی است که پیش‌نیاز نصب آن، نصب برنامه جاوا است. این برنامه نسبت به دیگر نرم‌افزار‌ها محیط کاربری ابتدایی تری دارد اما برای ورود سریع اطلاعات و ویرایش کاربرد دارد و از GEDCOM پشتیبانی می‌کند.

نرم‌افزارهای موبایلی

اگر ابزار کار شما موبایل یا تبلت است و یا در اوغات فراغت می‌خواهید با موبایل خود تحقیق یا ویرایش انجام دهید نرم‌افزار‌های مناسب وجود دارند که هم بر روی اندروید و هم ios نصب می‌شوند.

تحقیقات شجره نامه خود را آنلاین انجام دهید

تا اینجا دریافته‌اید که نرم‌افزار‌های زیادی برای انجام تحقیق وجود دارند اما منبع مهم دریافت اطلاعات به غیر از پرس وجو از فامیل و آشنایان قدیمی، تکه‌های روزنامه، خاطرات و عکس‌ها، اینترنت است.

Ancestry

وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که راهگشای شما در یافتن اسرار گذشتگان هستند اما می‌توان گفت بهترین‌ آن‌ها ancestry.com است که سرویس رایگان است و بی شک اولین توقف برای هر کسی است که علاقمند به تحقیق در مورد شجره‌نامه خود است.

Cyndi’s list

این وب‌سایت در سال 1996 به صورت آنلاین ارائه شد و شامل 290000 لینک با 180 موضوع مختلف است.

راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش دوم

rootsweb

عضویت در Ancestry سالانه 120 دلار هزینه دارد و لینک‌های Cindy نیز متمرکز نیستند بنابراین می‌توانید از مزایای rootsweb استفاده کنید که یک اجتماع آنلاین رایگان است و شما را به افرادی که در حال تحقیق در مورد یک شجره خاص هستند وصل می‌کند.

world vital record

دارای یک آرشیو گسترده از اطلاعات سرشماری است که به سال 1790 باز‌می‌گردد و اطلاعات مرگ، روزنامه‌های قدیمی و منابع از 39 کشور اروپایی را در اختیار کاربر می‌گذارد.

Facebook

یک نرم‌افزار آنلاین که در سال‌های اخیر بیش از هر زمانی افراد خانواده را به یکدیگر وصل کرده‌است.

در بالا چندین منبع مهم آنلاین را با هم بررسی کردیم. نمی‌توان توصیه کرد کدام منبع برای چه کسی مناسب است و یا این که تنها یک منبع کافی‌است بنابراین فرد باید در خلال تحقیق به منابع متفاوت و مرتبط دسترسی یابد.

اگر این مقاله برای شما جذاب و مفید بوده است، شاید به مقاله‌های زیر نیز علاقه‌مند باشید:

--

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
www.makeuseof.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *