راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش اول

۱۸۰۳۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ آذر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش اول

شما با استفاده از کامپیوتر خود بازی می‌کنید، ایمیل و وب چک می‌کنید، مسائل مالی خود را انجام می‌دهید، ارائه و تحقیق آماده می‌کنید اما آیا می‌دانستید که می‌توانید بفهمید کی هستید، از کجا آمده‌اید و اجدادتان چه کسانی بوده‌اند؟

چگونه با کامپیوتر خود نسل‌های قبلی خود را شناسایی کنیم؟

یک جریان رو به رشد در استفاده از کامپیوتر، تحقیق در خصوص شجره‌نامه با استفاده از منابع آنلاین و آفلاین و یک دیتابیس سفارشی‌سازی شده است که به شما کمک می‌کند در زمان سفر کرده و به گذشته بازگردید.

نرم‌افزارهای متنوعی برای کشیدن درخت خانوادگی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند ارتباط بین اعضا خانواده را دریابید و همچنین وب سایت‌هایی وجود دارند که در سرشماری و پیدا کردن مقبره‌ها به شما کمک می‌کنند.

راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش اول

درخت خانوادگی چیست؟

یک درخت خانواده از دو چیز تشکیل شده است. در واقع یک ترکیب منطقی از اعضای یک خانواده است که از زمان حال (شما) شروع شده و پله پله به عقب برمی‌گردد. از آنجا هر یک از ما یک پدر ومادر داریم که هر کدام از آن‌ها نیز یک پدر ومادر دارند در واقع ما یک دیاگرام خواهیم داشت. همچنین این درخت خانوادگی باعث ایجاد یک احساس ارتباط ناملموس با افرادی که تاریخ تولد، سبک زندگی و خصوصیات فردی آن‌ها را پیدا کرده‌اید می‌شود. عکس،گزارش، داستان‌هایی که از دوستان و آشنایان شنیده‌اید و حتی کتاب‌ها و اخبار روزنامه را می‌توانید به دیتابیس نرم افزار‌های مدرن امروزی اضافه کنید.

این جزئیات در واقع به شما کمک می‌کنند اجداد خود را به افراد واقعی تبدیل کنید و ایده بهتری از اینکه آن‌ها چگونه می‌زیسته‌اند به شما می‌دهد.

چرا باید در این باره تحقیق کنیم؟

چرا شما باید درخت خانوادگی خود را جستجو کنید، به دنبال چه کسی و چه چیزی می‌گردید. آیا سعی خواهید کرد خانواده خود و ارزش‌های خود و خواهر وبرادرانتان را دریابید؟ آیا در نظر دارید یک روند تاریخی برای اداره کسب و کار در یک صنعت خاص ایجاد کنید؟

زمانی که بدانید چرا تحقیق می‌کنید می‌دانید که تلاش خود را در جهت جمع آوری چه نوع اطلاعاتی به کار ببرید.

شجره‌نامه

این کلمه از ریشه یک کلمه یونانی به معنای خلق و دانش گرفته شده است. این علم به جمع آوری اطلاعات در خصوص خانواده‌ها می‌پردازد و به محققین این امکان را می‌دهد تا اطلاعاتی در خصوص اصل و نسب و تاریخ گذشتگان (ازدواج، کار و پیشه و موفقیت‌های حاصل شده) جمع آوری کنند.

یک درخت و یک خانواده زیر آن (تصویر تزئینی مطلب شجره نامه)

در ابتدای تحقیق شما ممکن است به جای بررسی مکان‌های زندگی اجداد خود و گزارش‌های تاریخی به سراغ اقوام سالخورده‌تر رفته و از آن‌ها پرس‌و‌جو کنید اما اینترنت و نرم‌افزار‌های تخصصی به شما مزایای قابل‌توجهی می‌دهند از جمله دست‌یابی به حقایق جدید و تاریخ‌ها و منابع دیگر.

نقش کامپیوتر چیست؟

بسیاری از اپلیکیشن‌ها و وب سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند تا تحقیق کنید، اطلاعات جمع آوری کنید و درخت خانوادگی خود را رسم کنید تا یک تصویر کلی از این که اجداد شما چه کسانی بوده‌اند، چه می‌کرده‌اند و ... را داشته باشید.

با دسترسی به اطلاعات سرشماری که در دسترس‌ترین اطلاعات آنلاین است، اینترنت به یکی از جنبه‌های مهم تحقیقات شجره نامه تبدیل شده‌است. گزارش‌های سربازی، گزارش‌های مهاجرت، مقالات روزنامه و مدارک تحصیلی نیز جز منابع اساسی به شمار می‌روند و بسیاری از این اطلاعات در وب آرشیو شده و آماده استفاده در تحقیقات هستند.

هنگامی که اطلاعات جمع‌آوری کردید به جایی برای ذخیره آن‌ها احتیاج دارید. نرم افزار‌های مختلفی وجود دارند که برای این منظور طراحی شده‌اند مانند دیتابیس‌هایی با تمرکز بر تصویر‌سازی و گزارش‌دهی که می‌توانید اطلاعات را در آن‌ها ذخیره کنید. یک نرم‌افزار به نام (Family Tree Maker) حتی با وب سایت (Ancestry.com ) یکپارچه شده‌است به این معنی که دیگر نیازی به ورود دستی اطلاعات نیست.

با این حال شما هر زمان قصد تحقیق داشته باشید، در بعضی مراحل نیاز به کامپیوتر و بعضی از نرم‌افزار‌های آفیس برای خاطره‌نویسی و یا روزنامه‌نگاری و ثبت ارتباطات خواهید داشت.

بررسی اجمالی: اطلاعات کجاست؟

به جز وب منابع دیگری نیز برای جمع‌آوری اطلاعات وجود دارند مانند کتابخانه‌ها، دفاتر روزنامه، گورستان، دفاتر گزارش‌های عمومی، مدارس، کلیسا‌ها، ارتش و موزه‌های محلی که همگی جزز منابع اصلی برای تحقیق به شمار می‌روند.

همراه با ابزارهای آنلاین که در بالا شرح داده شد، این مکان‌ها می‌توانند به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تولد، مرگ، ازدواج، بدهی، قضاوت و شاید حتی عکس‌ها، پرونده‌های تحصیلی، مدارک تحصیلی، جزئیات اشتغال و اطلاعات بیشتر کمک کنند.

در نتیجه، با این‌که پرونده‌های مهاجرت و سرشماری آنلاین در دسترس مهم هستند، این منابع آفلاین نیز به همان اندازه مرتبط هستند.

شما چه کسی هستید؟

راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش اول

شما نمی‌توانید درخت خانوادگی داشته باشید بدون این که بدانید چه کسی هستید. این می‌تواند شامل ارزیابی خصوصیات خانوادگی، دانستن نام خانوادگی خود، والدین و به ویژه پدر‌بزرگ و مادر‌بزرگ باشد. پس از آن شما می توانید شروع کرده و نسل به نسل عقب بروید و نتایج سرشماری و پرونده‌های تولد رابرای ردیابی خانواده خود به‌کار‌ببرید. هر چه جلوتر بروید و اطلاعات بیشتری به دست آورید بدون تردید برخی داستان های آشنا با زندگی خود خواهید شنید و حتی عکس‌هایی که پیدا خواهید‌ کرد که ممکن است شباهت فیزیکی با خودتان را برجسته کند.

چیزی که باید همواره مد نظر داشته باشید این است که هر‌کسی نمی‌تواند در مورد شجره‌نامه خود تحقیق کند. حتی با منابع گسترده‌ای که به صورت آنلاین در دسترس است، این فرایند زمان‌گیر و عاطفی است که می تواند در بسیاری از موارد زخم‌های احساسی فراموش شده را یادآوری کند. بنابراین شما باید به طور کامل برای آشکار شدن همه چیز آماده باشید. مهمتر از آن، آماده باشید تا زمان زیادی را صرف تحقیق در مورد تاریخچه خانوادگی خود کنید، زیرا این یک موضوع جالب است که شما به سرعت می توانید در آن غرق شوید. در حقیقت، حتی ممکن است زندگی شما را نیز از بین ببرد.

در قسمت بعدی این مقاله درباره انواع مختلف نرم‌افزارهای شجره‌نامه برای‌تان خواهیم گفت.

بر اساس رای ۳۸۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
www.makeuseof.com
۹ دیدگاه برای «راهنمای جست‌و‌جوی آنلاین شجره‌نامه — بخش اول»

برای اینکه شجره نامه را بگیریم باید کجا بریم؟

پدر بزرگ پدری من گفته بود که ما از نوادگان نادرشاه افشار هستیم.از کجا میتونم متوجه واقعیت بشم؟

اقا دنبالش نرین .علت داره
اگه تو این برسی به امثال ابن سینا و…برسین که بسیار عالی
امااگه به چنگیز خان وهیتلر ودراکولاهای تاریخ برسیم چه خاکی به سرمون کنیم.

دادا واقعا مهم نیست نسل هر کس به چه قبیله ای برسه. مهم خودشه که خوب باشه. اگه خودش خوب باشه می تونه نسل های بعدیش رو هم موندگار کنه.

مطالب بسیار مفید و ارزنده ای بود،و از گردآورندگان و محققان و بطورکل،کلیه عوامل در تهیه و جمع آوری اطلاعات کمال تشکر را دارم،امیداست،پیوسته سالم و فعال و پویا باشید،
باتشکر،میلادنعمت الهی

بسیار عالی بالاخره باید فهمید عقبه خانوادگی ما و ریشه خانوادگی به کجا وچه قوم ونژادی برمی گردد.

به درد ایرانیا نمیخوره

ما ازنسل سادات حسنی هستسم اما سجل نویس کاری کرده که از بین۱۴عموی پدرم دوتا هم فامیل ننوشته با اینکه همگی فرزندان علی هستن ومادر شهربانو اما هر برادر با یک فامیل سجل نویس نوشته برای گرفتن شجره نامه به کجا باید رفت ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *