افزوده شدن بند «فرصت برابر برای معلولین» به قراردادهای آموزشی فرادرس

۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ آذر ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
افزوده شدن بند «فرصت برابر برای معلولین» به قراردادهای آموزشی فرادرس

تنوع و اتحاد در کنار هم، جامعه را می سازند.

از امروز یک بند جدید به عنوان ماده 13 با عنوان «فرصت برابر برای معلولین» به تمام قراردادهای تدریس در فرادرس افزوده شده است.

فرادرس به عنوان بزرگترین پروژه آموزش آنلاین دانشگاهی کشور، به دلیل دایره اثر بالا و به عنوان مرجع آموزشی ده ها هزار نفر از دانشجویان داخل و خارج کشور؛ خود را در رابطه با حقوق معلولان، مسئول تر از همه حس می کند.

در این راستا است که عبارتی که می توانست در حد پیشنهاد و توصیه باشد؛ به عنوان بندی از قرارداد میان مدرسین و فرادرس افزوده شد؛ تا رعایت حقوق معلولین و ملاحظه آنها در شکل محتوایی و نیز فنی تدریس، از صرفاً ملاحظه فردی مدرسین برگزیده و خوش فکر فرادرس فراتر رفته و به عنوان بندی از وظایف آموزشی مدرسین و فرادرس؛ بخشی مهم و اعتبار دهنده به تعهدات دو سویه باشد.

این بند جدید به صورت زیر می باشد.

ماده 13 (فرصت برابر برای معلولین): آموزش های فرادرس بر پایه اعتقاد به حقوق برابر برای همه افراد جامعه ارائه می شوند. مدرسین باید تمام تلاش را جهت دوری و عدم استفاده از هر نوع کلیشه نادرست اجتماعی نسبت به معلولین داشته باشند و نگاه مرتبط با فرصت برابر برای معلولین را تا حد امکان در آموزش خود منعکس نمایند. همچنین ما از آنها می خواهیم که تا حد ممکن آموزش را برای استفاده این قشر تسهیل نمایند.

«تبیین بند»: ما از مدرسین می خواهیم که در انتخاب مثالها (به ویژه زمانی که مخاطب آموزش کودکان و نوجوانان هستند)، از المان هایی استفاده کنند که با حفظ شأن، حضور و فرصت برابر برای معلولین در جامعه را به تصویر کشیده و تقویت می کند. همچنین با توجه به حضور مخاطبین کم به نیا در میان دانشجویان فرادرس، بعد تصویری آموزش خود را جهت استفاده این دسته از مخاطبین فراهم تر نمایند (استفاده از تصاویر با سایز مناسب و کنتراست بالا).

امیدواریم که حتی اگر نتوانیم کل فضای جامعه را به فرصتی برابر برای معلولین تبدیل کنیم؛ حداقل در فرادرس فضایی آموزشی خلق کرده باشیم که در آن معلولین نیز فرصت برابر در آموختن داشته باشند. کار سختی است؛ اما برداشتن گام های ولو کوچک، بهتر از برنداشتن آنها است.

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *