هدایای آموزشی فرادرس، فرصتی برای بیشتر آموختن

۹۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ آذر ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
هدایای آموزشی فرادرس، فرصتی برای بیشتر آموختن

فرادرس 

از مدتی قبل، طرحی به صورت آزمایشی (و فعلا موقت) در فرادرس شروع به کار کرده است که پس از تهیه یک آموزش در فرادرس به دانشجوی تهیه کننده درس،‌ در برخی موارد، مبلغی را (به صورت تصادف ضابطه مند) به دانشجویان به عنوان هدیه آموزشی تقدیم می کند. این هدایای آموزشی معمولا به صورت ایمیل مجزایی به افراد ارسال می شوند و تا زمان معینی (معمولا ۶ روز پس از انتشار) قابل استفاده هستند.

امیدواریم که این هدایا، فرصت مناسبی برای آموختن بیشتر (حتی در حد یک ساعت) را ایجاد کنند.

 

چرا هدایای آموزشی مدت استفاده معینی دارند؟

برخی از همراهان دانشجویی فرادرس، این سوال را مطرح کرده بودند که آیا بهتر نمی بود که این هدایا، زمان محدودی برای استفاده آموزشی نداشته باشند. پاسخ این است که می شد. اما این هدایا برای هدف بالاتری طراحی شده اند.

هدایای آموزشی با هدف «بیشتر آموختن» طراحی شده اند و در قالب هدیه به دانشجویان تقدیم می شود. هدف این هدایا این است که از آنها استفاده شود برای تهیه آموزش هایی که در برنامه اصلی آموختن نبوده است (به خاطر هزینه) و این هدایا کمک کنند که شعاع دایره مطالبه برای آموختن بزرگتر شود، نه اینکه همان دایره محدود قبلی فقط چند هزار تومان کاهش هزینه یابد بدون داشتن افزایش در شعاع.

هدف از این هدایا این است که اگر در حالت میانگین و با هزینه های عادی برنامه دانشجویان آموختن ۴۰ ساعت درس در سال باشد،‌ این هدایا کمک کنند تا ۱۰ ساعت دیگر نیز به دایره آموختن افراد وارد شود و بشود ۵۰ ساعت. ۱۰ ساعتی که در شرایط عادی جزو مطالبات اولیه دانشجویان نبود و اگر این هدایا نبودند، نیاز به آموختنشان نیز ایجاد نمی شد.

مثال: درس ارائه علمی (این لینک)، درسی است که دانشجویان در حالت عادی احساس نیاز به تهیه آن را ندارند (نگاه در حد مستحبات آموختن نه واجبات مستقیم فنی و علمی). در هنگام ارائه هدیه آموزشی، دانشجویان چنین آموزشی را تهیه می کنند. نتیجه موضوع این است که چند پله کلاس ارائه علمی شان در کنفرانس ها و ... بالاتر رفته و نتیجه سالها تحقیقشان بهتر ارائه می شود و در حاشیه یک ارائه ضعیف هدر نمی رود. چیزی که حتی از نگاهی، مهم تر از یک موضوع مستقیم علمی می تواند باشد.

البته همانند هر ضابطه ای در جامعه که به صورت مختصر و معیاری تلاش می کند، تنوع های گوناگون مطالباتی را مدل کند، برازش این ضابطه در تمام نقاط و نمونه ها بالا نخواهد بود و ممکن است که در مواردی مفید نباشد. اما آنچه مهم است، این است که مطابق آمار،‌ با استفاده از این هدایای آموزشی در هر ماه نزدیک به دو هزار ساعت مطالعه بیشتر (و تا حدی خارج از برنامه و نیاز اولیه) در کشور ایجاد شده است. این همان هدفی است که این هدایا دنبال می کنند. چون اثر این ۲۴ هزار ساعت (سالانه) بیشتر دانستن، و بازگشت آن به کشور در قالب تخصص افزوده، بسیار بیشتر از تخفیف محدود، در حد چند هزار تومان در یکی دو آموزش خواهد بود.

امیدواریم این هدایای محدود آموزشی به افزوده شدن به سبد مطالعاتی دانشجویان کشور کمک کنند.

 

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *