ساخت لیست کشویی در Google Sheets — راهنمای گام به گام

۴۳۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
ساخت لیست کشویی در Google Sheets — راهنمای گام به گام

زمانی که از صفحه گسترده‌های «گوگل شیتز» (Google Sheets) به صورت اشتراکی استفاده می‌کنید، ممکن است دیگر افراد اطلاعاتی غیر منتظره را در یک سلول وارد کنند یا حتی باعث ایجاد مشکل در فرمول‌های شما شوند. یکی از راه‌های اطمینان از وارد کردن اطلاعات درست، استفاده از «لیست‌های تصدیق کشویی» یا «drop-down validation list» است.

نحوه ساخت لیست کشویی

لیست‌های کشویی یک راه عالی برای اطمینان از صحت اطلاعات وارد شده در یک فرم، اپلیکیشن یا صفحه گسترده هستند و باعث می‌شوند درست همان چیزی را دریافت کنید که انتظارش را داشتید. همچنین باعث می‌شوند تا کاربران بتوانند با سرعت بیشتری فرم را پر کنند، چراکه دیگر تنها کافی است از بین گزینه‌های از پیش وارد شده یکی را برگزینند و نیازی به تایپ کردن آن‌ها ندارند.

اولین کاری که برای ایجاد یک لیست کشویی باید انجام دهید، باز کردن فایل گوگل شیت و انتخاب سلولی است که می‌خواهید لیست کشویی در آن قرار بگیرد.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

سپس از طریق منوی «Data» گزینه‌ی «Data Validation» را انتخاب نمایید.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

از لیست کشویی موجود، یکی از دو گزینه‌ی «List From a Range» یا «List of Items» را انتخاب کنید. هر کدام از این گزینه‌ها کاربرد خود را دارند که به شرح زیر است:

  • List From a Range: با انتخاب این گزینه، یک لیست از مقادیر وارد شده در سلول‌های یک شیت ایجاد می‌شود. برای مثال اگر می‌خواهید مقادیر موجود در سلول B1 تا B9 که در کاربرگ «Sheet 2» قرار دارند را در لیست خود نمایش دهید، باید عبارت «Sheet2!B1:B9» را وارد کنید تا داده‌های آن‌ها در لیست کشویی شما وارد شود. همچنین می‌توانید سلول‌ها را به صورت دستی نیز انتخاب کنید.
  • List of Items: این گزینه، یک لیست از داده‌های از پیش تعریف شده را می‌سازد. این لیست می‌تواند عددی یا متنی باشد و وارد کردن هر کدام از مقادیر و جدا کردن آن‌ها با ویرگول (,) بر عهده‌ی خودتان خواهد بود. این گزینه امکان وارد کردن مستقیم داده‌ها از سلول‌ها را به شما نمی‌دهد.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

در اینجا از گزینه‌ی «List of Items» استفاده می‌کنیم و تعدادی عدد را در لیست خود قرار می‌دهیم.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

پس از اینکه داده‌های مورد نظر خود را وارد کردید، حتما گزینه‌ی «Show Drop-Down List in Cell» را فعال نمایید، در غیر این صورت مقادیر وارد شده در سلول نمایش داده نخواهند شد.

همچنین می‌توانید مشخص کنید که در صورت وارد کردن مقداری دیگر در این سلول توسط کاربر، چه اتفاقی بیفتد. گزینه‌ی «Show Warning» امکان وارد کردن داده‌های غیر معتبر را به کاربر می‌دهد، ولی آن سلول را در کاربرگ به عنوان هشدار علامت خواهد زد. گزینه‌ی «Reject Input» نیز جلوی وارد کردن هر مقدار دیگری به غیر از مقادیر تعریف شده را خواهد گرفت.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

در انتها نیز می‌توانید گزینه‌ی «Show validation help text» را فعال کنید تا بتوانید پیامی برای راهنمایی کاربر در هنگام وارد کردن سلول به او نمایش دهید. پس از انتخاب این گزینه، هر توضیحاتی که می‌خواهید را در کادر مربوط بنویسید.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

در نهایت بر روی گزینه‌ی «Save» کلیک کنید.

نحوه استفاده از لیست کشویی

پس از ایجاد لیست کشویی، هر کسی می‌تواند بر روی فلش موجود کلیک کرده و مقدار مناسب را از لیست مقادیر از پیش تعریف شده انتخاب کند.

Google sheets

اگر گزینه‌ی «Show validation help text» را انتخاب کرده باشید، متن وارد شده در هنگام انتخاب هر کدام از سلول‌های مشخص شده نمایش داده خواهد شد.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

اگر شخصی مقداری وارد کند که در لیست شما وجود ندارد و شما گزینه‌ی «Show Warning» را انتخاب کرده باشید، مقدار غیر معتبر به صورت علامت خورده در خواهد آمد:

ساخت لیست کشویی در Google sheet

و زمانی که ماوس خود را بر روی آن قرار دهید، دلیل این مساله نمایش داده خواهد شد.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

اگر گزینه‌ی «Reject Input» را علامت زده باشید، زمانی که هر کاربر مقداری غیر معتبر وارد کند، هشداری همانند هشدار زیر دریافت خواهد کرد:

ساخت لیست کشویی در Google sheet

اگر زمانی نیاز به تغییر یا حذف لیست کشویی خود داشتید، پس از انتخاب سلول مورد نظر، مجددا از طریق منوی «Data» وارد بخش «Data Validation» شوید. در اینجا می‌توانید تمامی مقادیر را ویرایش کنید یا در صورت نیاز با کلیک بر روی گزینه‌ی «Remove Validation» به طور کلی این لیست کشویی را حذف نمایید.

ساخت لیست کشویی در Google sheet

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
۲ دیدگاه برای «ساخت لیست کشویی در Google Sheets — راهنمای گام به گام»

امکانساخت لیست کشویی رنگی وجود ندارد؟

سلام وقت شما بخیر
ممنون از مطلب کاربردیتون
آیا امکان ساخته لیست کشویی وابسته چندسطحی در اسپرید شیت وجود دارد ؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *