مستندهایی که کارآفرین‌ها و استارت‌آپی‌ها باید ببینند

۹۴۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
مستندهایی که کارآفرین‌ها و استارت‌آپی‌ها باید ببینند

کارآفرینان بدون شک به طور مداوم در جستجوی راه‌های جدید برای رشد کسب‌وکار خود هستند. امروزه مستندها، سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌هایی که در مورد کسب‌وکار و فناوری هستند به راحتی در دسترس هستند. برخی اوقات این مستندها به رفتار پیشگامانی چون استیو جابز و هنری فورد نیز نگاه ویژه دارند.

در ادامه به ۱۰ مستند که هر کارآفرینی باید آن‌ها را تماشا کند اشاره خواهیم کرد:

۱. مستند Startup.com
۲. مستندی درباره استیو جابز و شرکت اپل: One Last Thing یا مورد آخر
۳. مستند Jiro Dreams of Sushi (جیرو در رویای سوشی)
۴. مستند Freakonomics The Movie
۵. مستند Downloaded
۶. مستند Beer Wars
۷. مستند The Startup Kids
۸. مستند Something Ventured
۹. مستند E-Dreams
۱۰. مستند The Director

این مستندها به چهره‌های شاخصی در حوزه وب و کامپیوتر می‌پردازد که با ایجاد یک شرکت بزرگ، تحولی عظیم در بستر اینترنت یا تکنولوژی به وجود آورده‌اند.

1. مستند Startup.com

این مستند به مرجعی برای کارهایی تبدیل شده است که کارآفرینان باید از آن‌ها پرهیز کنند. برای مثال ۵۰ میلیون دلار بودجه لزوماً به معنای موفقیت نیست و اگر محصول شما ضعیف باشد در عرض یک سال ممکن است از دست بدهید. از اشتباهات مهم کارآفرینان باید درس‌های مهمی گرفت. در این مستند به اشتباهات بزرگ در زمینه استراتژی‌ها، منابع انسانی، منابع مالی، بازاریابی و فناوری اطلاعات اشاره شده است.
این مستند به داستان دو همکلاسی در دانشگاه هاروارد می‌پردازد که فراز و نشیب‌های استارت‌آپ آنلاین آن‌ها به تصویر کشیده می‌شود.

2. مستندی درباره استیو جابز و شرکت اپل: One Last Thing

این مستند به‌وسیله PBS تولید شد و مدت کوتاهی پس از مرگ استیو جابز در سال ۲۰۱۱ به اکران گذاشته شد. در این مستند به زندگی بنیان‌گذاران اپل یعنی رأس پرتو دین هووی (که اولین موس اپل را طراحی کرده است) اشاره می‌کند و با استیو جابز نیز قبل از مرگ او مصاحبه‌ای داشته است. در این مستند شما با نوابغ بازاریابی آشنا می‌شوید و با تأثیر شرکت اپل بر ارتباطات انسان‌ها نیز آشنا می‌شوید.

3. مستند Jiro Dreams of Sushi

این مستند که در سال ۲۰۱۱ تولید شد به زندگی یک آشپز ژاپنی معروف به نام جیرو می‌پردازد که صاحب رستورانی است که فقط در آن سوشی سرو می‌شود. او مهارت بالایی دارد و برخی از منوهای او ۳۰۰ دلار نیز فروخته می‌شود. او اکنون بیش از ۹۰ سال سن دارد و با تامین‌کنندگان زیادی نیز کار می‌کند تا برای پخت سوشی از بهترین مواد استفاده کند و به پسرش نیز آموزش داده است تا در بازنشستگی کمک حال او باشد. در این فیلم شما با تعهد، فداکاری، وسواس و ده‌ها کار سختی که او برای دستیابی به موفقیت انجام داده است آشنا می‌شوید.

4. مستند Freakonomics The Movie

 

فیلم‌سازان، داستان‌های کوتاه و متنوعی را با هدف پاسخ دادن به این پرسش مطرح می‌کنند: وقتی مردم کاری را انجام می‌دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا پاداش مالی، دانش‌آموزان را برای بهبود نمره تشویق می‌کند؟ آیا کشتی گیران در صورت انگیزه برای برنده شدن، تقلب خواهند کرد؟ پاسخ به این سؤالات همیشه سرگرم‌کننده و اغلب تعجب‌آور است و در نهایت به یک فکر خلاقانه منجر می‌شود و درک بیشتری از مشتریان خود پیدا می‌کنید. در این مستند با این موارد آشنا می‌شوید و با صرفه‌جویی اقتصادی نیز آشنا می‌شوید.

5. مستند Downloaded

مستند Downloaded که در سال ۲۰۱۳ ساخته شد، درباره شرکت Napster و سازندگان آن است. در این مستند می‌بینید که چگونه شرکت ایجاد می‌شود و توسعه می‌یابد و تاثیری که این شرکت بر صنعت موزیک ایجاد کرد. در این مستند ما روایت این تأثیر را از زبان سازندگان Napster و هنرمندان موسیقی و کارشناسان حقوقی خواهیم شنید.

6. مستند Beer Wars

در این مستند می‌بینید که گروهی کوچک از کارخانه‌های کوچک صنایع دستی به دنبال یافتن سهم خود در محصول دیگری هستند و با شرکت‌های بزرگی به رقابت می‌پردازند. در این مستند می‌بینید که هیچ چیز مهم‌تر از کیفیت محصول شما نیست و باید به دنیا اثبات کنید که واقعاً برتر از رقبای خود هستید.

7. مستند The Startup Kids

مستند The Startup Kids در سال ۲۰۱۲ به‌وسیله دو کارآفرین ایسلندی ساخته شد. این مستند به بنیان‌گذاران برخی از وب‌سایت‌های بزرگ مانند DropBox، FoodSpotting، SoundCloud، Kiip و Vimeo می‌پردازد. در این مستند یاد خواهید گرفت که چگونه کاری را انجام دهید و چه چیزی باعث آن خواهد شد. برخی اوقات بسیاری از افراد قبل از ایجاد یک کار به شما نه می‌گویند ولی شما نباید به این حرف‌ها توجه کنید.

8. مستند Something Ventured

این مستند در مورد برخی سرمایه‌گذاران موفق صحبت می‌کند که شرکت‌های بزرگی چون گوگل، اپل، آتاری و اینتل را ایجاد کردند و به موفقیت رسیدند. این مستند که در سال ۲۰۱۱ تولید شد نشان می‌دهد که چگونه کارآفرینان با سرمایه‌گذاران برای ایجاد برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آمریکایی همکاری می‌کنند.

9. مستند E-Dreams

در سال ۱۹۹۸ دو سرمایه‌گذار جوان سرویس تحویل خدمات یک ساعته Kozomo.com را ایجاد کردند که خدمات شامل غذا، مجلات، بازی ویدئویی وسایل دیگر می‌شد. این مستند حباب اینترنت در آن روزها را به تصویر می‌کشد و فراز و نشیب‌های اینترنت را بررسی می‌کند.

10. مستند The Director

در این مستند که بیشتر به طراحان مد ایتالیایی می‌پردازد، می‌توانید ایجاد یک نام تجاری (برند) را یاد بگیرید.

آموزش‌های تخصصی و کاربردی حوزه کارآفرینی و استارتاپ را از طریق لینک‌های زیر مشاهده کنید:

 

منبع

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *