معرفی فرمت‌های فایل‌های ایمیج

۲۳۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
معرفی فرمت‌های فایل‌های ایمیج

منبع اکثر فایل‌های سیستم‌عامل‌ها (OS)، بازی‌ها، ویدئو سی‌دی‌ها (VCD) و غیره، فایل‌های ایمیج (Image Files) هستند. فایل‌های ایمیج فرمت‌های متفاوتی دارند. در هنگام استفاده از فایل‌های ایمیج، امکان سردرگمی در مورد فرمت‌ این فایل‌ها وجود دارد. در ادامه به توضیح برخی از فرمت‌های رایج و کاربردی فایل‌های ایمیج می‌پردازیم.

تعریف فایل ایمیج

فایل ایمیج، در واقع یک فایل مجزا و با دیگر فایل‌ها متفاوت است. فایل ایمیج، از چندین فایل تشکلیل شده است. این فایل‌ها، به وسیله ابزارهای رایت، به یک فایل واحد تبدیل می‌شوند.

 

۱. فرمت ISO - استاندارد بین‌المللی

ISO، رایج‌ترین فرمت فایل ایمیج است. فایل‌های ایجادشده با این فرمت، به صورت «iso.*» نام گذاری می شوند. ذخیره‌سازی این نوع فایل ایمیج، با عنوان «ISO-9660» صورت می‌گیرد. سیستم کیفی سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO)، فرمت ISO-9660 را به عنوان استانداردی برای فرمت فایل ایمیج در نظر گرفته است. نام فرمت ISO نیز از نام همین استاندارد گرفته شده است. به دلیل استاندارد بودن این فرمت، اکثر برنامه‌های رایت، قادر به ساخت مستقیم فرمت ISO هستند.

برنامه مدیریت فایل‌های فشرده «WinRAR» می‌تواند فرمت ISO را باز کند اما قادر به ویرایش آن نیست. اگر از WinRAR برای استخراج فایل‌ها استفاده کنید، فایل‌ها شکسته می‌شوند و دیگر قابل رایت نخواهند بود.

۲. فرمت BIN - دیسک ایمیج

فایل BIN، یکی از فرمت‌های دیسک ایمیج (disk image) است. دیسک ایمیج، یک فایل یکپارچه یا یک ابزار ذخیره‌سازی است. این فایل، حاوی ساختار معرف و محتوای کامل یک رسانه یا ابزار ذخیره‌سازی داده، مانند یک هارد درایو (Hard Drive)، نوارهای ذخیره‌سازی (Tape Drives)، دیسک‌های نوری (CD/DVD/Blu-ray) و رمزگذاری بر روی درایو (Key Drive) می‌شود. به ایمیج‌گیری از یک دیسک نوری، «دیسک ایمیج نوری» گفته می‌شود اما یک دیسک ایمیج، معمولاً با کپی کردن بخش‌به‌بخش (sector-by-sector) و کامل از رسانه منبع ایجاد می‌شود؛ از‌این‌رو محتوا و ساختار یک ابزار ذخیره‌سازی، به طور کامل تکثیر می‌شود.

برخی از ابزارهای ایمیج‌گیری از دیسک، فضای استفاده‌نشده رسانه منبع را نادیده می‌گیرند یا به منظور کاهش الزامات ذخیره‌سازی، دیسک را فشرده می‌کنند. اگرچه درواقع این فایل‌ها، دیسک ایمیج نیستند و به آنها «فایل‌های آرشیو» گفته می‌شود.

۳. فرمت CUE - فراداده

فایل ایمیج با فرمت CUE، یک فهرست علائم یا اصطلاحاً کیوشیت (Cue Sheet) است. فایل CUE، یک فایل فراداده است که نحوه قرارگیری شیارهای ذخیره‌سازی یا همان ترک‌ها (Tracks) را در سی‌دی (CD) یا دی‌وی‌دی (DVD) تشریح می‌کند. کیوشیت‌ها به صورت فایل‌های متنی ساده هستند و معمولاً با پسوند «cue.» ذخیره می‌شوند.

کیوشیت، برای اولین بار توسط نرم‌افزار «CDRWIN» معرفی شد. درحال‌حاضر بسیاری از نرم‌افزارهای نوشتن دیسک نوری و پخش‌کننده‌های فایل‌های چندرسانه‌ای از این فایل‌ها پشتیبانی می‌کنند.

کیوشیت یک سی‌دی صوتی، عنوان‌ها، اجراکننده‌ها و ترک‌های مربوطه در درون دیسک و همچنین نام یک یا چند فایل صوتی مورداستفاده را مشخص می‌کند. این فایل‌ها، اغلب با فرمت‌های MP3 ،WAV و BIN استفاده می‌شوند، اگرچه برخی از برنامه‌ها، فرمت‌های دیگر را نیز پشتیبانی می‌کنند. استفاده از کیوشیت‌ها، در هنگام رایت کردن و یا گوش دادن به اجراهای زنده که همه ترک‌ها در یک فایل واحد ضبط شده‌اند، بسیار مفید است.

۴. فرمت NRG - فرمت اختصاصی NERO

فایل «ngr.» یک فرمت اختصاصی فایل ایمیج سی‌دی است. این فرمت توسط بسته نرم‌افزاری «Nero Burning ROM»، محصول شرکت «Nero AG»، استفاده می‌شود.

نرم‌افزار Nero Burning ROM برای ایجاد و رایت فایل‌های ایمیج سی‌دی با استاندارد ISO-9660 توسعه یافته است اما این نرم‌افزار قابلیت کمی در رمزگذاری فایل‌های ایمیج دارد.

۵. فرمت MDS - فایل توصیف‌گر رسانه‌ای

فرمت MDS، یک فایل توصیف‌گر رسانه‌ای اختیاری است. در هنگام ایجاد دیسک ایمیج از یک سی‌دی یا دی‌وی‌دی، می‌توان این فایل را نیز ایجاد کرد. فرمت MDS، یک فایل دودویی (binary) است که کلمات «MEDIA DESCRIPTORS» همیشه در ابتدای فایل مربوط به آن قرار می‌گیرد. فایل MDS، حاوی فراداده‌ای درباره رسانه اصلی، به‌خصوص محل قرارگیری لایه‌های رخنه‌ فایل است. این فراداده، ویژگی حفاظت از کپی کردن دی‌وی‌دی است. فایل MDS به همراه دیسک ایمیج مربوط به خود، برای ایجاد دوباره دی‌وی‌دی به کار می‌رود. دلیل نام‌گذاری فایل MDS، پسوند mds. در هنگام ایجاد این فایل است. فایل MDS می‌تواند به صورت یک فایل آرشیو فرمت MDS نیز تعریف شود.

بر اساس رای ۵۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «معرفی فرمت‌های فایل‌های ایمیج»

سلام وقت بخیر
من یک بازی از نت دانلود کردم با فرمت ایزو و کنارش هم فایل MDS قرار داره حالا میخواهم فایل ایزو رو رایت کنم رو DVD اینم باید کنارش بریزم رو DVD

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *