نگاهی به تفاوت‌ نسخه‌های Community و Professional در ویژوال استودیو ۲۰۱۷

۲۲۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
نگاهی به تفاوت‌ نسخه‌های Community و Professional در ویژوال استودیو ۲۰۱۷

ویژوال استودیو 2017 جدیدترین نسخه از محیط کدنویسی مایکروسافت است که در سه نسخه‌ی «Community» ،«Professional» و «Enterprise» عرضه شده‌ است. در انجمن‌ها و سایت‌های مختلف سوالات زیادی راجع به تفاوت‌ها، امکانات و قابلیت‌های نسخه‌های Community و Professional شده است. در این مقاله به تفاوت‌های این دو نسخه می‌پردازیم.

ویژوال استودیو در سال‌های مختلف

اگر نگاهی به گذشته‌ی ویژوال استودیو بیندازیم، متوجه نکات زیر می‌شویم:

  • در ویژوال استودیو 2002 و 2003، تمامی نسخه‌ها پولی بودند.
  • در ویژوال استودیو 2005، شرکت مایکروسافت نسخه‌های «Standard» و «Professional» را عرضه، و در کنار آن‌ها نسخه‌ی «Express» را نیز معرفی کرد که یک نسخه‌ی موقت رایگان برای تمامی کارآموزان، تازه‌کاران و به طور کلی، این دسته کاربران بود. ویژوال استودیو 2005 اکسپرس در بسته‌های مختلفی قرار داشت، از جمله نسخه‌ی اکسپرس ویژوال بیسیک 2005 (Visual Basic 2005 Express Edition)، نسخه‌ی اکسپرس ویژوال سی پلاس پلاس 2005 (Visual C++ 2005 Express Edition)، نسخه‌ی اکسپرس ویژوال سی شارپ 2005 (Visual C# 2005 Express Edition)، نسخه‌ی اکسپرس ویژوال جی شارپ 2005 (Visual J# 2005 Express Edition) و در نهایت نسخه‌ی اکسپرس ویژوال وب دِو (Visual Web Dev Express Edition).
  • در ویژوال استودیو 2008، 2010 و 2012 نیز نسخه‌ی اکسپرس همانند قبل تکرار شد که به طور قانونی امکان استفاده در شرکت‌ها را داشت، ولی از نظر کاربرد حرفه‌ای بسیار محدود بود. برای مثال امکان اضافه کردن هیچ‌گونه افزونه‌ای (Extensions) به کاربر نمیداد.
  • ویژوال استودیو 2013 هم دارای یک نسخه‌ی اکسپرس بود، ولی در کنار آن یک نسخه‌ی «Community» هم معرفی کرد که برای کاربران حرفه‌ای عرضه شده بود و خیلی از محدودیت‌های نسخه‌ی اکسپرس را نداشت. برای مثال، امکان استفاده از افزونه در این نسخه فراهم شده بود.
  • در ویژوال استودیو 2015 هم شاهد نسخه‌ی Community بودیم، ولی همچنان نسخه‌ی اکسپرس نیز در قالب‌های «Express 2015 for Windows Desktop» برای طراحی نرم‌افزارهای سنتی تحت ویندوز، «Express 2015 for Web» برای طراحی نرم‌افزارهای تحت وب، و «Express 2015 for Windows 10» مختص طراحی اپلیکیشن برای ویندوز 10، عرضه شده بود.
  • در ویژوال استودیو 2017 تا این زمان نسخه‌ی اکسپرس معرفی نشده است و تنها نسخه‌ی Community در دسترس قرار دارد.

پس اگر به دنبال استفاده از ویژوال استودیو 2017 هستید، تنها گزینه‌هایی که دارید نسخه‌های «Enterprise» ،«Professional» و «Community» هستند. رایج‌ترین سوالی که در این مورد پرسیده می‌شود، راجع به تفاوت‌های نسخه‌های Professional و Community است. در جاهای مختلف گفته شده است که نسخه‌ی Community تقریبا با نسخه‌ی Professional یکسان است، پس چرا باید برای نسخه‌ی Professional پولی بپردازیم؟

این موضوع را باید از دو جهت بررسی کنید: یکی از جهت قانونی، و دیگری از جهت فنی.

از جهت قانونی

از لحاظ قانونی، نسخه‌ی Community ویژوال استودیو 2017 رایگان است (که البته به ثبت نام با حساب مایکروسافت نیاز دارد)، ولی استفاده از این نسخه در همه شرایط جایز نیست.

برای مثال، در بخشی از قوانین استفاده از این نسخه اینگونه آمده است:

  • اگر شما یک فرد مستقل هستید (برای سازمان خاصی کار نمی‌کنید)، می‌توانید از نسخه‌ی Community برای طراحی و توسعه اپلیکیشن استفاده کنید. استفاده برای اپلیکیشن‌های فروشی نیز بلامانع است.
  • اگر شما برای یک سازمان کار می‌کنید، دو حالت وجود دارد. یا سازمان شما یک سازمان «بیزینس محور» است، یا یک سازمان «غیر انتفاعی».

یک سازمان «بیزینس محور» هر سازمان یا فرد وابسته به سازمانی است که یکی از شرایط زیر را داشته باشد:

  1. بیش از 250 رایانه یا کاربر داشته باشد.
  2. به طور سالانه حداقل یک میلیون دلار آمریکا (یا برابر با همین مبلغ در هر واحد پولی دیگر) درآمد داشته باشد.

«فرد یا سازمان وابسته» هر کسی است که یک سازمان را کنترل می‌کند (به واسطه‌ی مالکیت)، یا توسط سازمان یا شخصی کنترل می‌شود.

  • اگر سازمان شما به عنوان یک سازمان «غیر انتفاعی» به حساب می‌آید، تا پنج نفر حق استفاده از نسخه‌ی Community را دارند. اگر نفر ششمی در کار باشد، باید یک نسخه‌ی Professional تهیه کند.
  • اگر سازمان شما یک سازمان «بیزینس محور» محسوب می‌شود، در این صورت:
    • هر تعداد کاربر می‌توانند از نسخه‌ی Community برای توسعه و تست نرم‌افزار استفاده کنند به شرطی که هدفشان تدریس یا تمرین کلاسی، تحقیق دانشگاهی، توسعه افزونه برای ویژوال استودیو یا پروژه‌های متن باز (Open Source) باشد.
    • هیچ کاربری حق ندارد خارج از این مباحث از نسخه‌ی Community استفاده کند. این یک تغییر خیلی مهم نسبت به نسخه‌ی اکسپرس است که در آن، برای مثال، یک مدیر سیستم در یک سازمان بزرگ می‌توانست به صورت قانونی از نسخه‌ی اکسپرس برای برنامه‌ریزی استفاده کند. ولی اینکار در نسخه‌ی Community مجاز نیست، حتی اگر فقط یک نفر در یک سازمان بیزینس محور قصد استفاده از ویژوال استودیو را داشته باشد.

از جهت فنی

از لحاظ فنی، جدول زیر تنها چیزی است که برای مقایسه‌ی این نسخه‌ها نیاز دارید.

جدول مقایسه‌ی نسخه‌های ویژوال استودیو 2017

اگر این جداول را به طور کامل با هم بررسی کنید، متوجه می‌شوید که تنها دو تفاوت در نسخه‌های Community و Professional ویژوال استودیو وجود دارد:

  • نسخه‌ی Professional در شرکت‌های بزرگ قابل استفاده است، ولی نسخه‌ی Community نیست.
  • نسخه‌ی Professional از «CodeLens» پشتیبانی می‌کند، ولی نسخه‌ی Community این قابلیت را ندارد. اگر این قابلیت برای شما مهم است می‌توانید از نسخه‌ی Professional استفاده کنید. همچنین در برخی گزارشات نوشته شده است که با نصب SQL Server Data Tools، کدلنز در نسخه‌ی Community نیز فعال می‌شود. البته این امکان در ویژوال استودیو 2015 دیده شده است.

 

 

منبع

بر اساس رای ۴۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «نگاهی به تفاوت‌ نسخه‌های Community و Professional در ویژوال استودیو ۲۰۱۷»

ممنون از مقاله. خب اگه کسی نسخه غیر رایگان مثل Professional رو کرک شده استفاده کنه و برنامه ایی رو بسازه و منتشر جهانی کنه، اونا از کجا می فهمن؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *