بازاریابی تبدیل (Conversion Marketing) — بازاریابی دیجیتال به زبان ساده

۹۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
بازاریابی تبدیل (Conversion Marketing) — بازاریابی دیجیتال به زبان ساده

منظور از بازاریابی تبدیل در تجارت الکترونیک، بازاریابی به منظور افزایش نرخ تبدیل است، یعنی بازدیدکنندگان سایت تبدیل به مشتری می‌شوند. فرایند بهبود این نرخ تبدیل به نام «بهینه‌سازی نرخ تبدیل» نامیده می‌شود. با این حال سایت‌های مختلف ممکن است «تبدیل» را چیزی به جز این نیز بدانند. فرض کنید یک مشتری می‌خواهد سبد خرید آنلاین خود را رها کند، در این صورت شرکت می‌تواند یک پیشنهاد ویژه برای وی مانند ارسال رایگان داشته باشد تا این بازدیدکننده، به یک مشتری پرداخت‌کننده، تبدیل شود. یک شرکت دیگر می‌تواند از طریق یک روش تعامل آنلاین مانند چت، مشتری را با کمک در طی مسیر خرید آنلاین به مشتری پرداخت‌کننده تبدیل کند.

فهرست مطالب این نوشته

معیارها

اثربخشی بازاریابی تبدیل به وسیله نرخ تبدیل، اندازه‌گیری می‌شود، یعنی نسبت تعداد مشتریانی که یک تراکنش موفق داشته‌اند به کل کسانی که از یک وب‌سایت بازدید کرده‌اند. نرخ‌های تبدیل برای فروشگاه‌های الکترونیک معمولاً پایین است. بازاریابی تبدیل می‌تواند این عدد و همچنین درآمد آنلاین و ترافیک وب‌سایت را افزایش دهد.

به طور معمول در روش بازاریابی تبدیل تلاش می‌شود تا از طریق بهبود خدماتی که به مشتری ارائه می‌شود میزان نرخ پایین تبدیل بهبود یابد. البته این امر نیازمند مجموعه‌ای از اقدامات شامل مدیریت ایجاد تجربه سفارشی‌ شده برای هر مشتری، تحلیل ترافیک وب‌سایت و استفاده از بازخورد‌های کاربران است. گفتنی است که از بازخوردهای مشتریان به منظور بهبود طراحی وب‌سایت درجهت تسهیل فرایند خرید توسط کاربر بهره گرفته می‌شود.

بازاریابی تبدیل با تمرکز روی بهبود فرایند خرید در وب‌سایت، روش‌های آنلاین ارائه خدمات به مشتری و بهینه سازی تجربه آنلاین کاربر، عموماً به صورت یک سرمایه‌گذاری بلندمدت و نه یک اصلاح سریع در نظر گرفته می‌شود. افزایش ترافیک یک وب‌سایت که در طی 10 سال رخ می‌دهد، تأثیر اندکی روی نرخ‌های کلی تبدیل خواهد داشت و به همین جهت بازاریابی تبدیل بر روی جذب ترافیک بیشتر تمرکز نمی‌کند؛ بلکه تلاش می‌شود تا برای ترافیک موجود نرخ تبدیل را بالاتر ببرد. این فرایند نیازمند ارتباط فراگیر با مشتری از طریق تحلیل همزمان اقدامات وی است. همچنین می‌بایست مشخص شود که آیا بازدیدکننده سردرگم است و نشانه‌هایی برای ترک سایت نشان می‌دهد یا نه.

در مرحله بعد ابزارها و معیارهایی برای آگاه‌سازی مشتری در خصوص محصولات موجود و در نهایت تشویق آن‌ها به خرید آنلاین تهیه می‌شود. حالت ایده‌آل این است که مشتری همچنان پس از فروش نیز از طریق بخش پشتیبانی یا کمپین‌های خرید مجدد با شرکت ارتباط داشته باشد. بازاریابی تبدیل بر روی همه مراحل چرخه عمر مشتری تأثیر می‌گذارد. چند راه‌حل برای بازاریابی تبدیل وجود دارند که برای کمک به تسهیل گذار از یک مرحله به مرحله دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در صورتیکه علاقه‌مند به یادگیری بازاریابی دیجیتال هستید، مطالعه مطالب زیر پیشنهاد می‌شود:

نرخ تبدیل

نرخ تبدیل نسبت بازدیدکنندگان یک وب‌سایت به افرادی است که اقدامی فراتر از مشاهده معمولی محتوا یا بازدید وب‌سایت انجام می‌دهند. این اقدام در نتیجه درخواست مستقیم یا ضمنی از سوی بازاریاب‌ها، تبلیغ‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا انجام می‌گیرد.

تبدیل موفق از نظر هر یک از بازیگران مختلف این حوزه مانند بازاریاب‌ها، تبلیغ‌کنندگان و تولیدکنندگان محتوا، تعریف‌های متفاوتی دارد. برای نمونه از نظر فروشگاه‌‌های آنلاین، تبدیل موفق می‌تواند به صورت فروش یک کالا به آن مشتری باشد که علاقه اولیه وی از طریق کلیک روی یک بنر تبلیغاتی مشخص شده است. برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل موفق می‌تواند به صورت ثبت‌نام در وب‌سایت، ثبت‌نام در خبرنامه، دانلود نرم‌افزار و یا فعالیت‌های دیگر باشد.

برای وب‌سایت‌هایی که به دنبال تولید واکنش‌های آفلاین مانند تماس‌های تلفنی یا مراجعه حضوری به فروشگاه هستند، اندازه‌گیری نرخ‌های تبدیل می‌تواند دشوار باشد، زیرا یک تماس تلفنی یا بازدید حضوری به طور خودکار قابل ردگیری تا منبع نیست و نمی‌توان دانست که این مراجعه آفلاین برای مثال از طریق کدام یک از روش‌های کتابچه‌ تبلیغاتی، وب‌سایت‌ و یا ارجاع‌دهنده‌های مختلف صورت گرفته است. یک راه‌حل متداول برای شناسایی منبع در این موارد آن است که از هر یک از تماس‌گیرندگان یا خریداران در مورد این که چگونه با کسب‌وکار مزبور آشنا شده‌اند، سؤالاتی پرسیده شود و یا یک شماره رایگان در وب‌سایت معرفی شود که به خط تلفن کنونی منتقل می‌شود. بدین ترتیب می توان کاربرانی که از طریق شماره تلفن معرفی شده در وب‌سایت تماس می گیرند را شناسایی کرد.

در مورد وب‌سایت‌هایی که همه مارحل ارتباط در خود وب‌سایت انجام می‌پذیرد، می‌توان از کانال تبدیل در نرم‌افزار تحلیلی استفاده کرده و رفتار کاربر را ردگیری نمود.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز مطالعه نمایید:

kaprila
این مطلب با حمایت شرکت کاپریلا تهیه شده است.

شبکه نمایش تبلیغات دیجیتال و هدفمند کاپریلا با بهره‌گیری منحصر به فرد از فناوری هوش مصنوعی و تحلیل محتوا، قادر است محصولات و خدمات شما را به صورت کاملا مرتبط و موثر، در معرض دید 32 میلیون کاربر اینترنت داخل کشور قرار دهد. به این طریق، بدون شک بیشترین میزان رضایتمندی هم برای مخاطبان و هم برای آگهی‌دهندگان رقم خواهد خورد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و شروع به همکاری با کاپریلا روی «این لینک» کلیک کنید.

کالا، خدمات و برند خود را در کادر «حامی مطالب» مجله فرادرس معرفی کنید.
کلیک کنید

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wikipedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *