معرفی جامع ویژوال استودیو کد

۴۵۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
معرفی جامع ویژوال استودیو کد

اگر شما یکی از توسعه‌دهندگان سیستم عامل مک باشید احتمالا اولین پیشنهاد شما به مبتدیان برای این منظور، (Xcode) خواهد بود. اما مایکروسافت به تازگی محصول جدیدی را منتشر کرده است که برای افراد کنجکاو و ماجراجو در برنامه‌نویسی بهترین انتخاب است. این محصول جدید مایکروسافت، ویژوال استودیو کد نام دارد که ویرایشگری عالی و جذاب برای نوشتن متن و اسکریپت‌نویسی در سیستم عامل مک است. در ادامه به معرفی آن می‌پردازیم و به اختصار از آن به عنوان Code نام می‌بریم.

از حدود چند سال اخیر شاهد این هستیم که مایکروسافت پشتیبانی خود از مک و ios را بسیار بالا برده است. بنابراین این ذهنیت که مایکروسافت تنها بر روی ویندوز و نرم‌افزارهای مربوط به آن فعالیت دارد، بیشتر و بیشتر در ذهن عموم مردم کمرنگ می‌شود. در واقع به جرات می‌توان گفت که ویژوال استودیو کد محصول امیدوار کننده‌ی دیگری از رقیب اپل است.

Code از زبان‌های بیشماری پشتیبانی می‌کند. واقعیت این است که نیازی به مقایسه Code با محصولی مانند Xcode نیست. زیرا این دو محصول، پاسخگوی نیازهای کاملا متفاوتی هستند.

Code برای چه کسانی طراحی شده است؟

اگر به دنبال یک ویرایشگر متن پیشرفته هستید، ویژوال استودیو کد در این زمینه یک رقیب واقعی برای محصولاتی مانند Sublime و Atom است. مانند دیگر تلاش‌هایی که مایکروسافت در حیطۀ macOS انجام داده است، دیدن این چنین نرم افزاری در صفحه خانگی پلتفرم اپل کمی شاید عجیب و غریب به نظر برسد.

Code برای سیستم عامل مک از یک تم تیره‌تر نسبت به نسخه ویندوزی آن استفاده می‌کند و در کل تفاوت‌های عمده‌ای با آن دارد. این محصول برای اسکریپت‌های خودکار ساده، بسیار مناسب است. اما ویژگی بارزی که Code دارد و باعث درخشش هرچه بیشتر او شده است، پشتیبانی از افزونه‌ها است.

در حقیقت با وجود افزونه‌های قوی توسعه داده شده توسط جامعه برنامه‌نویسان ویژوال استودیو، Code به یک ویرایشگر بی‌نظیر تبدیل شده است. به عنوان مثال یکی از این افزونه‌ها این امکان را به شما می‌دهد که اسکریپت‌های پوسته (shell) را در ویرایشگر و همچنین چندین زبان دیگر بنویسید و اجرا کنید. یا به عنوان مثالی دیگر، افزونه‌ای وجود دارد که اسکریپت‌های اپل را در آن نوشته و اجرا کنید.

حتی اگر شما مجبور هستید با سیستم عامل ویندوز کار کنید و به عنوان مدیر سیستم عمل می‌کنید، با استفاده از Code در محیط مک، می‌توانید پاورشل‌های ویندوز را بنویسید. تقریبا می‌توان گفت که برنامه‌نویسان می‌توانند برای هر زبان برنامه‌نویسی افزونه مورد نیازشان را پیدا کنند.

چگونه Code را نصب کنیم؟

هنگامی که مایکروسافت مجموعه ویژوال استودیو را برای مک بازنویسی کرد، در ابتدا کمی آشفته به نظر می‌رسید. طراحی انجام شده، بیشتر بر ایده توسعه به صورت سیار و قابل انتقال به پلتفرم‌های مختلف تمرکز داشت. این شامل برخی پکیج‌های Xarmin برای فعال کردن برنامه‌های چند پلتفرمی با استفاده از زبان C# می‌شد.

Code لذت استفاده از یک نرم‌افزار مستقل و با کمترین پیچیدگی را به شما می‌دهد. اگر به وب‌سایت Visual Studio Code سری بزنید خواهید دید که به طور اتوماتیک تشخیص می‌دهد که با مک کار می‌کنید یا نه.

پکیج ویژوال استودیو کد را دانلود کرده و آن را از حالت فشرده خارج کنید. به سادگی با کپی کردن Code در پوشه Application برنامه شما آماده است. وقتی برنامه برای اولین بار باز می‌شود صفحه وبی را مشاهده می‌کنید که خلاصه‌ای از مبانی مهم کار با برنامه در آن نوشته شده است. این صفحه همچنین شامل برخی از افزونه‌هایی است که پر استفاده و محبوب هستند. بنابراین احتمالا بخواهید آن‌ها را در همان ابتدا نصب کنید.

در ادامه این صفحه، لیستی از میانبرهای صفحه کلید را خواهید دید که برای دسترسی سریع و آسان به مولفه‌ها تعبیه شده‌اند. با فشردن کلیدهای ترکیبی Shift+Command+P لیست کاملی از دستورات در دسترس را خواهید دید. اگر با میانبرهای Vim و Emacs راحت‌تر هستید می‌توانید افزونه‌های مربوط به آن را نصب کنید.

دنیایی از افزونه‌ها

وب سایت ویژوال استودیو یک بازار رایگان و بزرگ از افزونه‌هاست. اما شما می‌توانید در خود ویژوال استودیو کد نیز به راحتی افزونه مورد نظرتان را جستجو و نصب کنید. این کار را برای شما خیلی راحت‌تر خواهد کرد. برای این منظور در قسمت سمت چپ نوار ابزار، بر روی آیکون موردنظر کلیک کنید. به صورت پیش‌فرض لیستی از افزونه‌های محبوب و پر استفاده باز می‌شود:

در اینجا می‌خواهیم به عنوان نمونه افزونه AppleScript را نصب کنیم که برای پشتیبانی از نوشتن و اجرای اسکریپت‌های اپل بسیار مناسب است. این افزونه می‌تواند به شما تجربه کار کردن با زبانی که در واقع بومی خود مک است را بدهد.

برای نصب، در قسمت plugin عبارت AppleScript را وارد کنید. اولین نتیجه معمولا این افزونه است. آن را انتخاب کنید و گزینه نصب را بزنید. سپس منتظر بمانید تا دکمه Reload ظاهر شود. روی آن کلیک کنید تا نرم‌افزار دوباره بارگذاری شود. با این کار افزونه برای استفاده آماده است.

تست افزونه‌ها با اجرای Code

اجازه دهید یک اسکریپت ساده را بنویسیم و از ویرایشگر بخواهیم آن را اجرا کند. ابتدا iTunes را باز کرده سپس به ویرایشگر Code بازگردید و اسکریپت زیر را در آن بنویسید:

1tell application "iTunes"
2Quit
3end tell

اسکریپت را با نام quit-iTunes.applescript ذخیره کنید. با این کار کد نوشته شده به حالت هایلایت در می‌آید. برای اجرای کد، کلیدهای ترکیبی Shift+Options+R را فشار دهید. باید پیغام iTunes quit را مشاهده کنید. به این ترتیب مطمئن می‌شوید که می‌توانید از ویژوال استودیو کد برای نوشتن و اجرای اسکریپت‌های اپل استفاده کنید.

اگرچه در خود سیستم عامل iOS یک ویرایشگر برای این کار گنجانده شده است اما می‌توانید از فواید Code نیز برای نوشتن اسکریپت‌های پوسته استفاده کنید.

ویژگی‌های پیشرفتۀ Code

در Code برای برنامه نویسان امکانات Git و اشکال‌زدایی به صورت پیش فرض در نظر گرفته شده است. شما تقریبا از طریق نوارابزار سمت چپ می‌توانید به همه چیز دسترسی داشته باشید. اگر با ترمینال کار می‌کنید می توانید از قسمت app به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. وقتی بر روی آیکون debug کلیک کنید می‌توانید بر روی ترمینال و command line کار کنید.

اگرچه پشتیبانی Git در تمام پوشه‌هایی که بازکرده‌اید عمل می‌کند اما تغییر آن و سپردن همه این عملیات به یک پوشه واحد کار را آسان‌تر می‌کند. اگر بخواهید یک دایرکتوری یا پوشه را به منوی کناری پین کنید تقریبا به نظر می‌رسد راهی برای انجام این کار وجود ندارد. علاوه بر این چنین کاری ممکن است از سویچ کردن برخی افراد جلوگیری کند.

قابلیت‌های دیگر Code

استفاده از Code تنها محدود به ویرایش و اجرای اسکریپت‌ها نمی‌شود بلکه می‌توان کارهای دیگری نیز با آن انجام داد. می‌توانید به راحتی دستورات را در Code و یا افزونه‌های نصب شده کپی کنید مانند نمونه‌ای که در زیر می‌بینید.

افزونه‌هایی برای ویرایشگرهای نشانه‌گذاری (Markdown)

اگر به دنبال یک ویرایشگر متن جامع برای نوشتن Markdown هستید می‌توانید از افزونه‌های زیر استفاده کنید.

Markdown All In One: این افزونه میانبرهای صفحه کلید و قابلیت پشتیبانی از جدول محتویات و لیست‌ها را در به صورت نشانه‌گذاری شده می‌دهد. همچنین می‌توانید پنجره دیگری را باز کنید که در هنگام نوشتن، متن خود را مشاهده کنید. می‌توانید آن را با این دستور نصب کنید:

 ext install markdown-all-in-one

Markdown Converter: اگر در حال نوشتن Markdown برای تبدیل به فرمت دیگری هستید، این افزونه توانایی انتخاب انواع فرمت‌ها را به شما می‌دهد. این افزونه از فرمت‌های HTML، PDF و حتی فایل‌های تصویری پشتیبانی می‌کند. برای نصب آن دستور زیر را وارد کنید:

ext install markdown-converter

افزونه‌های توسعه وب

اگر از Code به عنوان محیطی برای برنامه‌نویسی وب استفاده می‌کنید، در ادامه دسته‌ای از افزونه‌های مخصوص این کار را معرفی می‌کنیم:

HTML5 Snippets: این افزونه به شما امکان برجسته‌سازی HTML و قطعه کدهای کوچک را می‌دهد و حالت تکمیل خودکار را نیز دارد. برای نصب دستور زیر را وارد کنید:

ext install html-snippets

Javascript (ES6) Code Snippets: این افزونه حاوی قطعه کدهایی برای نسخه‌های متفاوت جاوااسکریپت است که از نحو ES6 استفاده می‌کند. دستور نصب آن به شکل زیر است:

ext install JavaScriptSnippets

Intellisense for CSS class names: این افزونه یک ابزار مفید برای تنظیمات مربوط به حالت تکمیل خودکار در کلاس‌های تعریف شده در صفحات CSS است. برای نصب از دستور زیر کمک بگیرید:

ext install html-css-class-completion

دلایل انتخاب ویژوال استودیو کد

Code اولین ویرایشگری نیست که تعداد وسیعی از افزونه‌ها را داراست، اما ویژگی پشتیبانی آن از بهترین افزونه‌های کسب و کار او را از سایرین متمایز کرده است. همچنین Code راهنماهایی خوبی برای انواع کاربران از مبتدی تا پیشرفته انجام می‌دهد. حتی می‌تواند در ساده‌ترین حالت یک ویرایشگر متن مفید و ساده باشد که در این حالت نیز امکانات بیشتری نسبت به ویرایشگری مانند TextEdit دارد.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «معرفی جامع ویژوال استودیو کد»

ببخشید به صورت آفلاین اجرا میشه؟ نسخه های قبلیش اجرا میشد ولی نسخه 1.28 فقط آنلاین اجرا میشه

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *