باورهای اشتباه رایج درباره باتری لپ‌ تاپ و موبایل — راهنمای کاربردی

۲۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
باورهای اشتباه رایج درباره باتری لپ‌ تاپ و موبایل — راهنمای کاربردی

لازم است که با باتری لپ‌ تاپ و موبایل به دقت رفتار کنیم، چون بخشی ضروری از دستگاه‌های موبایل محسوب می‌شوند. فناوری باتری به سرعت فناوری‌های دیگر رشد نمی‌کند. متأسفانه اطلاعات نادرست زیادی در مورد باتری‌ها وجود دارد. برخی از افسانه‌های بزرگ، ناشی از فناوری‌های قدیمی باتری هستند که وقتی روی فناوری‌های نوین اعمال می‌شوند، آسیب‌رسان خواهند بود. برای نمونه، باتری‌های مبتنی بر نیکل باید کامل تخلیه شارژ شوند، در حالی که باتری‌های مدرن لیتیوم نباید هرگز به طور کامل تخلیه شارژ شوند.

باتری را کامل خالی نکنید و از تخلیه کامل به طور متناوب نیز خودداری کنید

باتری‌های قدیمی NiMH (بارتی نیکل متال هایبرید) و همچنین NiCd (باتری نیکل کادمیوم) «حافظه‌ای» دارند که از آن تاثیر می‌پذیرند و می‌بایست به طور کامل از 100% تا 0% تخلیه شوند تا بتوانند ظرفیت خود را حفظ کنند. دستگاه‌های مدرن از باتری‌های لیتیوم یونی استفاده می‌کنند و از این رو طرز کار متفاوتی دارند و چنین حافظه‌ای در مورد آن‌ها وجود ندارد.

در واقع تخلیه کامل شارژ یک باتری لیتیوم یونی کار نامناسبی محسوب می‌شود. در این مورد باید از تخلیه شارژ نسبی استفاده کنید. برای نمونه قبل از شارژ مجدد، شارژ باتری را تا سطح 40 تا 70% خالی کنید. بدین ترتیب هرگز نباید اجازه بدهید به جز در موارد نادر شارژ باتری تا 20% پایین برود.

اگر متوجه شدید، باتری شما تا 50% تخلیه شارژ شده است، آن را مجدداً شارژ کنید و سپس آن را دوباره تا 50% تخلیه شارژ نمایید. این وضعیت یک چرخه کامل شارژ و تخلیه شارژ باتری‌های مدرن یون لیتیوم محسوب می‌شود. همچنین در مورد انجام شارژهای ناقص نیز جای نگرانی وجود ندارد.

این تخلیه شارژ ناقص تنها یک مشکل می‌تواند داشته باشد. لپ‌تاپ‌ها در نتیجه تخلیه شارژ ناقص کمی سردرگم می‌شوند و ممکن است تخمین‌های نادرستی در مورد میزان دوام باتری به شما نمایش دهند. سازندگان لپ‌تاپ توصیه می‌کنند که هر ماه یک بار تخلیه شارژ کامل را اجرا کنید تا به کالیبره کردن تخمین زمان باتری دستگاه کمک کند.

باتری لپ تاپ و موبایل

گرما و سرما می‌توانند به باتری لپ‌ تاپ صدمه بزنند

گرما می‌تواند موجب کاهش ظرفیت باتری شود. این وضعیت روی همه انواع دستگاه‌ها تأثیر سوء می‌گذارد، حتی زمانی که گوشی‌های هوشمند در نتیجه اجرای وظایف سنگین داغ می‌کنند این مشکل بروز می‌یابد. اما لپ‌تاپ‌ها در زمانی که تحت بار کاری سنگین هستند می‌توانند بسیار داغ شوند. بدین ترتیب از آنجا که باتری لپ‌تاپ در مجاورت قطعات الکترونیکی قرار دارد، در زمان کار سنگین دستگاه داغ می‌شود و این امر موجب خرابی باتری می‌شود.

اگر لپ‌تاپی دارید که در همه حال به برق وصل است و بسیار داغ می‌شود، برداشتن باتری از روی آن می‌تواند این قطعه را از حرارت دور کرده و در مجموع موجب افزایش عمر باتری شود. البته این مسئله در استفاده‌های نرمال تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، اما اگر از لپ‌تاپ خود برای بازی کردن استفاده می کنید و تا حدود زیادی داغ می‌کند، برداشتن باتری می‌تواند به افزایش طول عمر آن کمک کند. البته این موضوع تنها در مورد لپ‌تاپ‌های دارای باتری جداشدنی صدق می‌کند.

اقلیم آب و هوایی نیز مسئله مهمی است. اگر جایی که زندگی می‌کنید، حرارت بالایی دارد و یا لپ‌تاپ خود را در جایی قرار می‌دهید که گرمای بالایی دارد، باتری سریع‌تر خراب می‌شود. برای نمونه تصور کنید لپ‌تاپ را مداوماً در خودروی پارک شده زیر آفتاب رها می‌کنید. از این رو باید دستگاه را در دمای نزدیک به دمای اتاق حفظ کنید و از نگهداری آن در جاهای خیلی داغ مانند خودروهای پارک شده زیر آفتاب در روزهای تابستانی اجتناب نمایید.

دماهای بسیار سرد نیز می‌توانند از طول عمر باتری لپ‌تاپ بکاهند. بنابراین، باتری را در دمای زیر صفر قرار ندهید و یا اگر در محیط بسیار سردی زندگی می‌کنید، دستگاه دارای باتری را در شرایط دمایی مشابه نگذارید.

باتری لپ تاپ و موبایل

باتری را در شرایط شارژ 0% نگهداری نکنید

شما نباید باتری را برای مدت طولانی در شرایط تخلیه کامل شارژ نگهداری کنید. به طور معمول باتری در اغلب موارد تا میزان 0% تخلیه شارژ نمی‌شود؛ اما اگر چنین شد باید آن را در سریع‌ترین زمان ممکن مجدداً شارژ کنید. این بدان معنی نیست که وقتی باتری گوشی هوشمند شما تمام می‌شود، باید به سرعت به دنبال یک پریز برق برای شارژ کردن آن باشید، اما باید توجه داشته باشید که وقتی شارژ گوشی همراه تمام می‌شود نباید آن را به مدت چند هفته در آن وضعیت رها کنید. اگر اجازه بدهید باتری به صورت کامل تخلیه شارژ شود و آن را در یک کمد رها کنید، ممکن است باتری از کار بیفتد و توانایی نگهداری شارژ را به طور کامل از دست بدهد و این به معنی مرگ باتری خواهد بود.

باتری لپ تاپ و موبایل

باتری‌ها را در شارژ 50% نگهداری کنید

از سوی دیگر نگهداری باتری در وضعیت شارژ کامل برای مدتی طولانی می‌تواند موجب آسیب به ظرفیت آن شده و از عمرش بکاهد. به طور ایده‌آل، اگر نمی‌خواهید برای مدتی از باتری استفاده کنید، باید باتری را در شارژ 50% نگهداری کنید. شرکت اپل پیشنهاد می‌کند که اگر قصد دارید باتری را برای مدتی بیش از شش ماه نگهداری کنید، آن را به میزان 50% شارژ کنید. اگر از باتری به طور مرتب استفاده می‌کنید، نباید در مورد میزان شارژ آن نگران باشید، با این وجود، در این حالت هم نباید هرگز برای مدتی طولانی شارژ آن را به میزان 0% نگه دارید.

نگهداری باتری در حالی که به طور کامل تخلیه شارژ شده است، موجب مرگ کامل باتری می‌شود، در حالی که نگهداری باتری با شارژ کامل می‌تواند منجر به ایراد آسیب برای ظرفیت ذخیره‌سازی باتری شده و از عمر آن بکاهد. این قاعده در مورد باتری‌های دستگاه‌ها و همچنین باتری‌های قوه که نگهداری می‌کنید صدق می‌کند و در صورتی که از آن‌ها برای مدتی استفاده نخواهید کرد، باید آن‌ها را به میزان 50% شارژ کنید.

باتری لپ تاپ و موبایل

قرار دادن لپ‌تاپ در وضعیت اتصال مداوم به برق اشکالی ندارد، اما...

بر سر این موضوع حرف و حدیث فراوانی وجود دارد. قبلاً بیان کردیم که اتصال مداوم لپ‌تاپ به برق اشکالی ندارد و دمای دستگاه تنها مسئله‌ای است که باید در مورد آن نگران باشید. شرکت اپل اما با این گفته مخالف است و پیشنهاد می‌کند که لپ‌تاپ‌های مک‌بوک‌ایر و مک‌بوک‌پرو نباید به صورت مداوم به برق وصل باشند.

در نهایت شاید هر دو گفته فوق یکی باشند. اشکالی در اتصال مداوم دستگاه به برق در زمان استفاده کردن وجود ندارد، چون زمانی که شارژ باتری دستگاه پر شود دیگر شارژ نخواهد شد. یعنی وقتی ظرفیت باتری دستگاه پر شود، دیگر شارژ نمی‌شود. با این حال، همان طور که قبلاً گفتیم نباید باتری دستگاه را به طور مداوم در حالت شارژ کامل نگهداری کنید و به طور متناوب باید اجازه بدهید که شارژ باتری تخلیه شود. بدین ترتیب الکترون‌ها در باتری حرکت می‌کنند و از کاهش ظرفیت باتری ممانعت می‌نمایند.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که بدترین موقعیت این است که یک باتری با شارژ کامل را در دماهای بالا نگهداری کنیم. اگر لپ‌تاپ شما حرارت زیادی تولید می‌کند، جدا کردن باتری از آن احتمالاً بهترین ایده محسوب می‌شود. اگر یک لپ‌تاپ نسبتاً خنک دارید که باتری آن را به تناوب تا میزان معقولی تخلیه شارژ می‌کنید، اتصال مداوم آن به برق حتی برای چندین روز نباید شما را نگران کند. اما اگر لپ‌تاپتان زیاد داغ می‌کند، شاید چنان که پیش‌تر گفتیم، بهتر است که باتری را جدا کنید.

باتری لپ تاپ و موبایل

باتری‌ها به طور مداوم در حال فرسایش هستند

باتری‌های لیتیوم یونی نیز مانند همه انواع دیگر از باتری‌ها در طی زمان فرسوده می‌شوند و رفته‌رفته شارژ کمتری را نگهداری می‌کنند. اپل اعلام کرده است که باتری‌های محصولات این شرکت تا 100 چرخه کامل تخلیه، 80 درصد از ظرفیت اولیه خود را حفظ می‌کنند. سازندگان دیگر عموماً این مقدار را برای 300 تا 500 چرخه اعلام می‌کنند.

باتری‌ها پس از این تعداد چرخه شارژ و تخلیه نیز می‌توانند کماکان استفاده شوند، اما ظرفیت کمتری خواهند داشت و رفته‌رفته مدت زمان کمتری می‌توانند دستگاه‌ها را روشن نگه دارند. هر چه بیشتر از باتری‌ها استفاده کنید، ظرفیت‌شان بیشتر کاهش می‌یابد. حرارت و زمان نیز موجب کاهش عمر باتری‌ها می‌شوند.

باتری لپ تاپ و موبایل

توجه داشته باشید که هر کاری هم که بکنید باتری‌ها به کندی در طی زمان فرسایش می‌یابند. اما با مراقبت صحیح می‌توان کاری کرد که باتری‌ها شارژ خود را برای مدت زمان بیشتری نگه دارند، هرچند این فرایند را نمی‌تواند متوقف کرد. خوشبختانه زمانی که باتری از کار بیفتد امکان تعویض آن وجود دارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *