لایه اپلیکیشن در شبکه های کامپیوتری — راهنمای جامع

۷۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
لایه اپلیکیشن در شبکه های کامپیوتری — راهنمای جامع

لایه اپلیکیشن بالاترین لایه در مدل لایه‌بندی شده OSI و TCP/IP است. این لایه به دلیل اهمیتی که در تعامل با کاربر و اپلیکیشن‌های کاربر دارد، در هر دو مدل لایه‌بندی حضور دارد. لایه مورد اشاره برای اپلیکیشن‌هایی است که در سیستم ارتباطی دخیل هستند. برای مطالعه بخش قبلی این مجموعه مقالات آموزشی روی لینک زیر کلیک کنید:

معرفی لایه اپلیکیشن

کاربر هم ممکن است مستقیماً با این لایه ارتباط داشته باشد و هم ممکن است چنین ارتباطی نداشته باشد. لایه اپلیکیشن جایی است که ارتباط واقعی آغاز شده و بازتاب می‌یابد. از آنجا که این لایه بر روی پشته لایه‌های شبکه قرار دارد به هیچ لایه دیگری خدمات نمی‌دهد. لایه اپلیکیشن از لایه انتقال زیر خود و همه لایه‌های زیر آن کمک می‌گیرد تا داده‌هایش را به میزبان ریموت منتقل کند.

زمانی که یک پروتکل لایه اپلیکیشن می‌خواهد با پروتکل لایه اپلیکیشن همتای خود در میزبان ریموت ارتباط بگیرد، داده‌ها یا اطلاعات را به لایه انتقال تحویل می‌دهد. لایه انتقال بقیه کار را به کمک همه لایه‌های زیرینش انجام می‌دهد.

لایه اپلیکیشن

در زمینه درک لایه اپلیکیشن و پروتکلش عموماً ابهام‌هایی وجود دارد. همه اپلیکیشن‌های کاربر را نمی‌توان در لایه اپلیکیشن قرار داد، مگر این که اپلیکیشنی باشد که با سیستم ارتباطی تعامل داشته باشد. برای نمونه نرم‌افزار طراحی یا واژه‌پرداز نمی‌توانند برنامه‌های لایه اپلیکیشن در نظر گرفته شوند.

اپلیکیشن‌های لایه اپلیکیشن

از سوی دیگر زمانی که از یک مرورگر وب استفاده می‌کنیم که در عمل از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) برای تعامل با شبکه استفاده می‌کند، در واقع با لایه اپلیکیشن سر و کار داریم. HTTP یک پروتکل لایه اپلیکیشن محسوب می‌شود.

نمونه دیگری از این پروتکل‌ها «پروتکل انتقال فایل» یا FTP است که به انتقال متن بر اساس فایل‌های باینری روی شبکه کمک می‌کند. بدین ترتیب کاربر می‌تواند از این پروتکل در یک نرم‌افزار مبتنی بر GUI مانند FileZilla یا CuteFTP استفاده کند و یا از آن در حالت خط فرمان بهره بگیرد.

از این رو صرف‌نظر از این که از کدام نرم‌افزار استفاده می‌کنیم، این پروتکل است که در لایه اپلیکیشن از سوی آن نرم‌افزار استفاده می‌شود. DNS پروتکلی است که به پروتکل‌های اپلیکیشن مانند HTTP کمک می‌کند تا کارهایشان را اجرا کنند.برای مطالعه بخش بعدی به لینک زیر رحوع کنید:

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز برای شما مفید خواهند بود:

==

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
tutorialspoint
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *