۵ راهکار برای نوشتن یک پروپوزال کاری قوی — بخش دوم

۵۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۵ راهکار برای نوشتن یک پروپوزال کاری قوی — بخش دوم

در ادامه مبحث فریلنسینگ (Freelancing) و موفقیت در این شیوه کاری، به مراحل نوشتن یک پروپوزال کاری (Proposal) قوی و موثر می‌پردازیم. نکات زیر را همیشه در نوشتن پروپوزال کاری خود رعایت کنید.

۱- مقدمه و شروع قوی داشته باشید.

برای شروع نوشتن یک پروپوزال همیشه این سوالات را در نظر داشته باشید.

«برای تحت تاثیر قرار دادن یک مشتری بالقوه چه کاری می‌توانید انجام دهید؟

«چه چیزی پروپوزال شما را نسبت به بقیه متفاوت می‌کند؟»

یک مقدمه فریبنده، باعث جلب نظر سریع مشتریان در زمینه همکاری با شما می‌شود. یک شروع خوب و قوی، نشان می‌دهد که شما در مورد کار مورد نظر تحقیق کرده‌اید و می‌توانید کار مشتریان را به خوبی انجام دهید. اگر بتوانید بلافاصله بعد از ارسال درخواست کار توسط مشتریان بالقوه، به آنها دسترسی داشته باشید، شانس شما برای دریافت کار به طور قابل‌توجهی افزایش می‌یابد.

اگر شما یک فریلنسر توسعه‌دهنده وب هستید و می‌خواهید برای یک مشتری بالقوه، در زمینه پروژه بازطراحی یک سایت، ایمیلی را ارسال کنید، بهتر است با جمله‌ای مشابه با «6 مرحله پیشنهادی من برای طراحی یک وب‌سایت جدید و تبلیغاتی» شروع کنید. این جمله، فورا این ذهنیت را برای مشتری به وجود می‌آورد که شما برای استراتژی پیشنهادی خود زمان صرف کرده‌اید و بر روی صنعت و تجارت مشتری مورد نظر نیز تحقیقاتی را انجام داده‌اید.

در ایمیل اولیه (حداکثر 200 کلمه)، به طور مختصر به هر یک از مراحل پیشنهادی خود اشاره کرده و در ادامه، با اشاره به تجربیات قبلی و نقاط قوت خود در زمینه موقعیت شغلی فعلی، این نکته را گوش‌زد کنید که چگونه این تجربیات و نقاط قوت شما را به گزینه مناسبی برای این کار تبدیل می‌کند.

از آنجایی که پروپوزال کاری، نوعی «سخنرانی آسانسوری – Elevator Pitch» است، تشریح دلایل صلاحیت شما برای انجام کار، به منظور بیان بهترین توانایی‌های شما (توانایی‌های مرتبط با کار) ضروری است. همچنین برای دریافت کار، باید اعتماد به نفس خود در زمینه توانایی‌هایتان را بدون هیچ‌گونه غروری منتقل کنید.

یک مقدمه و شروع قوی به معنای تعهد شما نسبت به پروژه است. این امر می‌تواند به شکل ایجاد یک چارچوب برای پروژه طراحی سایت یا ارائه پیشنهادات سازنده و مختصر به منظور نشان دادن توجه شما به جزئیات باشد.

این مرحله به نظر خیلی طولانی می‌آید اما با این رویکرد می‌توان در دریافت تقریبا همه پروژه‌های مورد نظر را پیروز شد. چیزی که شما با صرف زمان بدون مزد از دست می‌دهید، با نشان دادن خلاقیت و تمایل خود به همکاری با مشتری جبران می‌شود. این موضوع، تنها باعث افزایش شانس شما در دریافت کار خواهد شد.

۲- نقاط قوت خود را معرفی کنید.

مهم نیست برای انجام چه کاری به مشتری بالقوه درخواست می‌دهید، مهم این است که نقاط قوت خود را برای انجام آن کار، متناسب نشان دهید.

اگر پروژه افزودن یک ویژگی جدید به یک سایت را مدنظر قرار داده‌اید، در مرحله اول، به مهارت‌های فنی و تجربیات خود اشاره کنید. به مشتریان نشان دهید که کارهای قبلی شما یا نمونه کارهایتان، در راستای ویژگی‌های جدید و عملکردهایی است که آن‌ها به دنبالشان هستند.

پروپوزال‌های خود را تا حد ممکن کوتاه بنویسید. از تمرکز بر روی نقاط قوت نامربوط خودداری کنید؛ این کار یک اشتباه رایج محسوب می شود.

اشاره به تمام چیزهایی که شما در مورد توسعه وردپرس (WordPress) می دانید و اضافه کردن آنها در پروپوزال خود، باعث رد شدن سریع بسیاری از درخواست‌های شما خواهد شد. منظور این است که اشاره به توانایی‌های عمومی، لزومی ندارد و حتی ممکن است، شانس شما را کاهش دهد. دو یا سه از بهترین ویژگی‌های خود که مرتبط با یک کار مشخص است را به صورت لیست دربیاورید و هر یک را جداگانه توضیح دهید.

ارائه جزئیات کافی (نه زیاد، نه کم)، فراهم کردن رزومه کامل و برجسته کردن تمام جنبه‌های مثبت، برای کمک به درک مشتری از چگونگی مفید بودن نقاط قوت شما برای انجام کار آن‌ها، یک هنر محسوب می شود.

۳- سوالات احتمالی را پیش‌بینی کنید و به آن‌ها پاسخ دهید.

متاسفانه، همه مشتریان، لیست دقیقی از انتظارات یا سوالات خود در مورد پروژه را ارائه نمی‌کنند.

در حالی که توضیحات مبهم در مورد یک پروژه می‌تواند باعث سردرگمی شود، شما باید از این موضوع به عنوان فرصتی برای نشان دادن دانش و تجربه خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، سوالی که باید در هنگام ارائه درخواست برای یک پروژه جدید از خود بپرسید، این است که «آیا دقیقا چنین کاری را در گذشته انجام داده‌ام». باید قبل از این که مشتری، این سوال را مستقیما از شما بپرسد، شما آن را پیش‌بینی کنید و به آن جواب دهید. برخی از افراد، یک یا دو لینک از کارهای موفقیت‌آمیز خود در گذشته را برای نشان دادن توانایی خود در تکرار نتایج مشابه، در ایمیل‌های ابتدایی قرار می‌دهند.

برای پیش‌بینی سوالات احتمالی مشتریان، سعی کنید خود را جای آن‌ها بگذارید. در این مرحله، مشتریان با چه مسائل یا مشکلات ناگفته‌ای می‌توانند مواجه شوند. اگر به دنبال کمک برای بازسازی برند (Rebrand) یک وب‌سایت هستید، به برندسازی‌های نامرتبط موجود، تصاویر یا لوگوهای کم‌کیفیت توجه کافی داشته باشید و اگر برای انجام کار استخدام شدید، به سرعت پیشنهادات خود را ارائه دهید.

شما می‌توانید با اشاره به نکاتی از پروژه که ممکن است مشتریان از آن‌ها مطلع نباشند، یک فضای اطمینان برایشان فراهم کنید. اگر مشتریان به دنبال استخدام یک فرد متخصص باشند، ممکن است از چگونگی طراحی ویژگی‌های جدید یک وب‌سایت، انتقال به یک سیستم مدیریت محتوای جدید و یا سفارشی کردن برند سایت، درک کاملی نداشته باشند.

هیچ چیز به اندازه ی شنیدن مشکلات موجود و همچنین توصیه‌های مربوط به رفع آن‌ها از یک فریلنسر کارآزموده (کسی که در شرایط مشابه قرار داشته و مشکلات مشابه را حل کرده است)، باعث تسکین خاطر مشتریان بالقوه نمی‌شود. اگر شما سوالات احتمالی و جواب آن‌ها و همچنین تجربه خود را در نظر داشته باشید، بالاتر از دیگر رقبا قرار خواهید گرفت.

۴- نمونه‌کارهای مرتبط خود را انتخاب کرده و به آنها اشاره کنید.

بگذارید نمونه کارهای شما و تجربیات اثبات‌شده‌تان، به خودی خود گویای صلاحیت شما باشند. اطمینان حاصل کنید که تنها مرتبط‌ترین و بهترین نمونه‌کارها را برای پروپوزال خود انتخاب کرده باشید.

مشتریان، مشتاق این هستند که کارهای مشابه پروژه خود را در رزومه کاری شما ببینند. منطقی است که اگر شما کاری دقیقا مشابه با پروژه مد نظر انجام داده باشید، مشتری احساس اطمینان پیدا می‌کند که شما قادر به تکرار یا حتی بهبود نتایج کارهای پیشین خود باشید.

چند نمونه کار بسیار خوب را انتخاب کرده و آن‌ها را در ایمیل اولیه و همچنین پروپورزال خود پیوست کنید. در یک یا دو جمله، از نحوه مشارکت خود در کمک به انجام کارهای مشتریان قبلی سخن بگویید.

اگر یک فریلنسر تازه‌کار هستید و هیچ نمونه‌کار مرتبطی ندارید، بهترین راه‌حل برای شما، ساخت نمونه‌کار برای خودتان است. یک وب‌سایت نمونه‌کار ایجاد کنید، پست‌های وبلاگی نمونه بنویسید، لوگوی شخصی خود را طراحی کنید و کارهایی از این قبیل را انجام دهید.

هنگامی که یک لینک به نمونه کارهای خود را برای مشتریان ارسال می‌کنید، در واقع نشان می‌دهید که شما قادر به انجام چه کارهایی برای خود هستید و آنها به دنبال چه چیزی برای انجام کار خود هستند. با این کار، توجه مشتریان را به سرعت جلب خواهید کرد.

۵- از یک طرح ساختاری بصری و جذاب استفاده کنید.

تاثیرگذاری اولیه مسئله بسیار مهمی است. از این رو یک پروپوزال کاری برنده، باید از نظر زیبایی‌شناسی و ظاهر، خوش آیند، واضح و سازمان یافته باشد. مشتریان بالقوه، حتی قبل از خواندن پروپوزال شما، تنها با نگاه کردن به آن با محتوای کارتان ارتباط برقرار می‌کنند.

بسته به کاری که شما ارائه می‌کنید، ممکن است به چیزی بیشتر از یک فایل ورد ساده برای بیان وضعیت خود نیاز نداشته باشید. اگرچه، برای ارائه خدمات خود، به موارد جذاب‌تری نیز احتیاج دارید.

در انتها، با استفاده از یک ابزار طراحی بصری پیشرفته، فرصت ایجاد یک برند شخصی باارزش و ارائه خدمات باکیفیت را به وجود می آورید.

به کارگیری این 5 مرحله به منظور نوشتن پروپوزال کاری خود، تضمین می‌کند که شما برای پیروزی بر رقبای خود، از تمام توانتان استفاده می‌کنید.

برای آشنایی با مفهوم ابتدایی یک پروپوزال کاری خوب، می‌توانید به بخش اول این پست مراجعه کنید.

فریلنسینگ – 5 راهکار برای نوشتن یک پروپوزال کاری قوی – بخش اول

بر اساس رای ۴۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *