گوه چیست و چه کاربردی دارد؟ — انواع و تفاوت با سطح شیبدار — به زبان ساده

۲۶۷۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
گوه چیست و چه کاربردی دارد؟ — انواع و تفاوت با سطح شیبدار — به زبان ساده

در این مطلب از مجله فرادرس در مورد گوه و ویژگی‌های آن صحبت می‌کنیم. در حقیقت گوه یک ماشین ساده است که از ترکیب دو سطح شیبدار شکل می‌گیرد. همچنین در مورد تفاوت‌ها و شباهت‌های گوه و سطح شیبدار نیز صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب این نوشته

ماشین ساده چیست؟

ماشین‌های ساده ابزار مکانیکی هستند که انجام کار را آسان‌تر می‌کنند. ترکیبی از دو یا چند ماشین ساده که با هم کار می‌کنند یک ماشین مرکب می‌سازد. این ماشین‌ها زمانی که نیرو به یک جسم وارد می‌شود، انواع مختلفی از حرکت را پدید می‌آورند. هر دو نوع ماشین‌های ساده و مرکب انجام کار فیزیکی را با تغییر جهت و اندازه نیرو آسان‌تر می‌کنند. به صورت کلی شش نوع ماشین ساده وجود دارد که عبارتند از:

در این مطلب بر روی گوه تمرکز می‌کنیم و ویژگی‌ها و انواع گوه را بررسی می‌کنیم.

گوه چیست؟

گوه یکی از شش نوع ماشین ساده است که از دو صفحه شیب دار تشکیل شده است که دو  انتهای آن نازک و ضخیم هستند. اسکنه ابزاری بسیار مفید برای تراشیدن چوب، سنگ و سایر مواد سخت است. این مرد در تصویر زیر با استفاده از یک اسکنه قطعات بزرگ چوب را می‌تراشد. اسکنه نوعی ماشین است که گوه نامیده می‌شود.

تراش چوب با استفاده از اسکنه
تصویر ۱: یک اسکنه برای تراشیدن قطعات چوب استفاده می‌شود.

گوه ماشین ساده‌ای است که از دو صفحه شیب دار تشکیل شده است و انتهای آن نازک و ضخیم هستند، این موضوع در شکل زیر نمایش داده شده است. از یک گوه برای برش یا تقسیم اجسام استفاده می‌شود. نیرو به انتهای ضخیم گوه وارد می‌شود و گوه نیز به نوبه خود به جسم در امتداد هر دو طرف شیب دار آن نیرو وارد می‌کند. این نیرو باعث می‌شود تا جسم به دو نیمه تقسیم شود.

نحوه اعمال نیروی یک گوه
تصویر 2: نحوه عملکرد و اعمال نیرو به یک جسم توسط یک گوه

چاقو نمونه دیگری از گوه است. در شکل زیر یک چاقو برای خرد کردن قطعات سخت گردو استفاده شده است. کار با چاقو به دلیل شکل گوه‌ای تیغه آسان است. لبه بسیار نازک تیغه به راحتی نیرو وارد می‌کند و گردوها را می‌شکند.

خرد کردن سبزیجات با استفاده از چاقویی تیز - گوه چیست
تصویر ۳: چاقو نیز یک گوه است که انجام کار را آسان‌تر می‌کند.

یک گوه از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

یک گوه از دو سطح شیبدار تشکیل شده است. در حقیقت مانند این است که دو سطح شیبدار را از پایه‌ها به هم متصل کنیم. برخی گوه‌ها برای راحتی کار دارای دسته نیز هستند.

مزیت مکانیکی یک گوه چه قدر است؟

مزیت مکانیکی یک ماشین ساده عاملی است که در آن نیروی وارد شده به ماشین چند برابر می‌شود. این کمیت برابر با نسبت نیروی خروجی به نیروی ورودی است. یک گوه نسبت به نیروی وارد شده به جسم (نیروی ورودی) نیروی بیشتری به جسم وارد می‌کند (نیروی خروجی)، بنابراین مزیت مکانیکی یک گوه بیشتر از 1 است.

یک گوه هر چه نازکتر و بلندتر باشد دارای مزیت مکانیکی بیشتری نسبت به یک گوه کوتاه‌تر و عریض است. برای همه گوه‌ها بهتر است که نیروی خروجی در فاصله کمتری به کار گرفته شود، بنابراین لازم است نیرو به صورت مرتب وارد شود تا بر روی جسم تاثیر لازم را بگذارد.

پرسش: به نظر شما کدام گوه در شکل زیر مقدار کار یکسانی را با نیروی ورودی کمتری انجام می‌دهد؟

دو گوه با ارتفاع های متفاوت

پاسخ: گوه در سمت چپ دارای مزیت مکانیکی بیشتر است، بنابراین مقدار کار یکسانی را با نیروی ورودی کمتری انجام می‌دهد.

مزیت مکانیکی گوه چگونه محاسبه می‌شود؟

همان طور که گفتیم گوه یک ماشین ساده است که ماشین‌های پیچیده زیادی از آن مشتق می‌شوند. گوه به نوعی همان اصول فیزیکی سطح شیبدار را نشان دارد به این معنا که یک نیروی کوچکتر که در مسافت نسبتاً طولانی اعمال می‌شود می‌تواند نیروی بزرگتری را که از فاصله کمی وارد می‌شود، تولید کند.

گوه را می‌توان به عنوان یک سطح شیبدار دوتایی معرفی کرد که مزیت مکانیکی ایده آل آن نسبت عمق نفوذ L به میزان تفکیکی است که رخ داده و با t نمایش داده می‌شود. توجه داشته باشید که نیروی ورودی برای یک شیب ساده در امتداد شیب اعمال می‌شود، یعنی در راستای وتر مثلث قائم الزاویه فرضی. برای گوه نیروی محرک گوه را به سمت داخل هدایت می‌کند و نیروی حاصل در عمق نفوذ برابر با کار ورودی به ماشین است.

مزیت مکانیکی گوه
تصویر ...: مزیت مکانیکی گوه

مزیت مکانیکی ایده آل در این مورد معنای کمی دارد زیرا در کاربردهای عملی معمولاً اصطکاک زیادی وجود دارد. با این وجود، گوه بسیار مفید است. یک گوه نازک از فولاد می‌تواند نیروی زیادی را برای بلند کردن یا تقسیم کردن هنگام وارد شدن به یک شکاف یا درز ایجاد کند.

نمونه‌هایی از یک گوه را نام ببرید؟

از گوه‌ها می‌توان به روش‌های مختلفی استفاده کرد. گوه‌ها برای برش دادن، تقسیم کردن، محکم کردن اجسام یا نگه داشتن آن‌ها، چسباندن اجسام به یکدیگر، یا برای پاک کردن مانند دستگاه برف روبی یا دستگاه مرتب کننده مزارع می‌توان استفاده کرد. یک گوه با ایجاد نیرو به شی مورد نظر به دو سمت کار انجام می‌دهد. نیروی چکش بر روی گوه باعث شکسته شدن جسم از دو جهت می‌شود که این موضوع در شکل زیر نشان داده شده است.

طریقه اعمال نیروی چکش به یک گوه
تصویر ۴: طریقه اعمال نیروی چکش به یک گوه

تبر یک گوه با دسته است. در تصویر زیر تبر را در حال جدا کردن یک کنده درخت به دو قطعه می‌بینید. تبر گوه‌ای است که از فلز ساخته شده و نیروی مورد نیاز برای دو قطعه کردن کنده درخت را فراهم می‌کند. به دلیل شکل گوه، کنده درخت دقیقاً مانند شی موجود در تصویر بالا از هم جدا می‌شود. تبر یا گوه کمک می‌کند تا تکه کردن کنده درخت بسیار ساده‌تر از انجام آن با دست باشد.

تبری در حال قطع درخت - گوه چیست
تصویر ۵: تبر نیز یک گوه با دسته است.

چند نوع گوه وجود دارد؟

به صورت کلی می‌توان گوه‌ها را به دو دسته تقسیم کرد که به آن‌ها گوه مدل منفرد و دوبل می‌گوییم. مثال‌های بالا یعنی چکش و تبر هر دو گوه نوع دوبل هستند. در حالی که دستگیره در و اسکنه نمونه‌هایی از گوه‌های نوع منفرد هستند. مثال دیگری از یک گوه دوبل که بسیار نازک‌تر از یک تبر بوده، چاقو است. همه چاقوها، همانند میخ به دلیل توانایی برش یا شکافتن و در مورد پونز نگه داشتن چیزی با هم گوه هستند.

همان طور که گفتیم هر چه گوه بلندتر و تیزتر باشد، تلاش کمتری برای انجام کار لازم است. یک گوه کوتاهتر به نیرو و تلاش بیشتری احتیاج دارد زیرا در نوک آن زاویه وسیع‌تر و پهن‌تری وجود دارد. مزیت مکانیکی (مقدار نیروی استفاده شده) با یک گوه بلند که نوک آن نازکتر است، بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر استفاده از یک گوه با نوک نازک‌تر آسان‌تر خواهد بود.

میلیون‌ها سال است که انسان‌ها از گوه استفاده می‌کنند. گوه‌ها برای انسان‌های اولیه کاربردهای فراوانی داشتند. آن‌ها با استفاده از گوه‌هایی که از تخته‌های سخت و محکم ساخته شده بودند مانند نیزه برای شکار استفاده می‌کردند یا این که تکه‌های سنگ سخت و تیز برای قطع، برش درختان یا تراشیدن سنگ‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت. مفهوم موجود در فیزیک گوه به حرکت سریع‌تر جت‌ها و اتومبیل‌های مدرن کمک می‌کند. این ابزار مدرن دماغه‌های نوک تیز دارند که به آن‌ها کمک می‌کند تا هوا را شکافته و در نتیجه در حرکت مقاومت کمتری را تجربه خواهند کرد.

سایر نمونه‌های معمول گوه عبارتند از بیل، دندانه‌ها، برخی پیچ گوشتی‌ها، اره، سوزن، قیچی و چکش‌های یخ شکن یا گوه‌هایی که مانند منگنه‌ها، سنجاق‌ها و گیره‌ها که اجسام را در کنار هم نگه می‌دارند. مانند تمام ماشین‌های ساده گوه نیز برای کمک و آسان‌تر شدن انجام برخی کارها طراحی شده است.

شباهت و تفاوت سطح شیبدار و گوه چیست؟

در این بخش در مورد تفاوت سطح شیبدار و گوه صحبت می‌کنیم. بدین منظور ابتدا به طور مختصر سطح شیبدار را معرفی می‌کنیم و سپس تفاوت‌ها و شباهت‌های این دو ماشین ساده را توضیح می‌دهیم.

سطح شیب دار چیست؟

صفحه شیب دار یک ماشین ساده است که متشکل از یک سطح شیب دار است که یک ارتفاع کمتر را به یک ارتفاع بالاتر متصل می‌کند. صفحه شیب دار یکی از شش نوع ماشین ساده است و یکی از قدیمی‌ترین و اساسی‌ترین این ماشین‌ها است. در حقیقت دو ماشین ساده دیگر یعنی گوه و پیچ نمونه‌هایی از صفحه شیب دار هستند که در آن‌ها تغییراتی اعمال شده است.

سطح شیب دار مانند آنچه در شکل زیر مشاهده می کنید نمونه دیگری از صفحه شیب دار است. صفحات شیب دار حرکت اجسام را به یک مرتبه بالاتر آسان می‌کنند. سطح شیب دار و در حقیقت صفحه شیب دار هنگام حرکت جسم به سمت بالای شیب، بخشی از وزن جسم را تحمل می‌کنند. در نتیجه برای جابه‌جایی جسم در سربالایی نیروی کمتری لازم است. مزیت سطح شیبدار این است که جسم اگر بخواهد مستقیماً به ارتفاع بالاتر منتقل شود باید در مسافت بیشتری جابه‌جا شود.

دفتری به صورت متمایل به دیوار تکیه داده است - گوه چیست
تصویر ۶: سطح شیبدار نمونه‌ای از گوه است.

شباهت‌ها و تفاوت‌های سطح شیب دار و گوه‌

احتمالاً بارها در مورد ماشین‌های ساده‌ای که با ترکیبشان دستگاه‌های پیچیده‌تری را می‌سازند شنیده‌اید. دو تا از این ماشین‌های ساده سطح شیب دار و گوه هستند. با این که گوه برای انجام کار حرکت ‌می‌کند و ممکن است در نگاه اول شباهتی بین گوه و سطح شیبدار نباشد، اما این دو ماشین ساده شباهت‌هایی دارند. برای داشتن یک سطح شیبدار یک سطح صاف را به سمت بالا متمایل کنید، به طوری که از کناره‌های آن شبیه یک مثلث به نظر برسد. حال دو مثلث از این سطح شیبدار را از پایه کنار هم قرار دهید، در این حالت یک گوه دارید.

مزیت مکانیکی گوه و سطح شیبدار

همه ماشین‌های ساده یعنی گوه‌ها و سطح شیبدار شامل کمیتی به نام مزیت مکانیکی هستند. این بدان معنا است که اگر نیرویی به گوه یا سطح شیبدار وارد کنید، آن ماشین نیروی بیشتری را به عنوان نیروی خروجی نمایش می‌دهد. نیروی خود را به انتهای ضخیم گوه وارد کنید و انتهای نازک‌تر و سمت مخالف قسمت ضخیم گوه مانند تیغه چاقو یا سر تیز اسکنه، این نیرو را چند برابر می‌کند. همان طور که یک گوه یک جسم را می‌شکافد، سطح شیبدار نیز نیروی گرانش را می‌شکافد و در نتیجه بالا بردن یک جسم را به سمت بالای سطح شیبدار را آسان‌تر می‌کند. با تحلیل نیروهای وارد بر جسم می‌توان دید که این نوع حرکت از بلند کردن مستقیم جسم آسان‌تر است.

گوه دارای لبه است

اگر فکر کنید می‌بینید که سطح شیبدار روی انتهای باریک آن ثابت است، گوه در حقیقت یک صفحه شیبدار متحرک است. نیرویی که در انتهای مخالف و عریض‌تر گوه وارد می‌شود باید به جایی اعمال شود که این نقطه اعمال نیرو انتهای باریک گوه است که نیرو را به یک منطقه کوچکتر وارد می‌کند. همان نیرو در منطقه کوچکتر، ضربه‌ای را به هر اتفاقی که در انتهای باریک گوه باشد می‌رساند. سنگ مرمری که میکل آنژ با یک اسکنه تراشیده است، چوبی که آبه لینکلن با تبر آن را شکافته است یا آن توده برفی را که با بیل آن را حفاری می‌کنید، همه کاربردهایی از گوه هستند.

ساخت مجسمه چوبی با استفاده از اسکنه

در همین حال از نظر سنگ مرمر، چوب و یا برف آن‌ها در امتداد سطح شیبدار اسکنه، تبر یا بیل به سمت بالا رانده می‌شوند. واضح است که کار با گوه بسیار آسانتر از این است که میکل آنژ مجسمه خود را بدون ابزار بسازد، لینکلن چوب درخت را بدون ابزار بشکافد یا یک توده برف را با دست جابه‌جا کنید و منتظر قطعاتی باشید که نمی‌خواهید جدا شوند.

غلتیدن در سطح شیب دار

همانطور که نیرویی که به یک گوه وارد می‌کنید در یک فاصله یعنی از انتهای پهن تا انتهای باریک آن وارد می‌شود، نیرویی که برای حرکت اشیا در امتداد یک صفحه شیب دار استفاده می‌کنید نیز در یک فاصله عمل می‌کند. در مورد صفحه شیب دار، به اصطلاح از انتهای نازک گوه شروع می‌کنید و سطح را به انتهای گسترده می‌برید. مفیدترین گوه‌ها بلند و مخروطی هستند زیرا در این گوه‌ها با اعمال یک نیروی محرک کوچک می‌توانید یک نیروی خروجی بزرگ ایجاد کنید، به همین ترتیب مفیدترین سطوح شیبدار نیز به تدریج به سمت بالا شیب می‌گیرند. هرچه مسافت بیشتر باشد به نیروی کمتری برای غلتاندن، فشار دادن یا کشیدن جسم در امتداد سطح شیبدار نیاز خواهید داشت.

در سطح شیبدار شما به تدریج با اعمال نیرویی در یک فاصله معین بر مقاومت جسم یعنی وزن آن غلبه می‌کنید، همین طور در مورد یک گوه نیز با اعمال نیرو تلاش می‌کنید تا توسط قسمت نازک آن جسم را به قطعاتی تقسیم کنید یا شکل دهید.

ترکیب گوه و سطح شیبدار

اگر یک گوه مانند یک صفحه شیب دار کار کند و یک صفحه شیبدار نیز شبیه یک گوه باشد، این دو ماشین ساده ممکن است وقتی کنار هم قرار بگیرند حتی بهتر کار کنند. این ترکیب صفحه گوه و سطح شیبدار در پیچ‌های رایج و معمولی دیده می‌شود. برجستگی‌های روی پیچ صفحه شیبدار هستند و بدین ترتیب پیچ را می‌توان با نیروی کمتری نسبت به چکش زدن بر میخ به داخل چوب فرو کرد. نوک پیچ گوه است و ساختار چوب را از هم جدا می‌کند.

پیچ روی میز - گوه چیست
تصویر ۷: ترکیب گوه و سطح شیبدار

یک زیپ ساده نیز ترکیبی از گوه و صفحه‌های شیب دار برای باز و بسته کردن آن است. چنین ترکیبی از ماشین‌های به اصطلاح ساده بسیار معمول است. در علم فیزیک هنگامی که از ماشین‌های ساده صحبت می‌کنیم منظور دستگاه‌های مختلفی هستند که بر اساس اصول مشابه کار می‌کنند. صفحه شیبدار، گوه و پیچ در خانواده صفحات ساده هستند. سه ماشین به اصطلاح ساده دیگر اهرم، چرخ و محور و قرقره نام دارند که بخشی از خانواده اهرم‌ها هستند.

تفاوت سطح شیبدار و گوه

تفاوت اصلی بین یک گوه و یک سطح شیبدار این است که در حالی که سطح شیبدار ثابت می‌ماند، یک گوه برای انجام کار خود حرکت می‌کند. در نتیجه نیروی محرک بیشتری برای فشار دادن جسم به بالای سطح شیبدار لازم است. گوه ماشین ساده‌ای است که از دو صفحه شیبدار تشکیل شده و به شکل مثلث ساخته شده است.

کاربرد گوه‌ها چیست؟

همانطور که در تصاویر زیر مشاهده می‌شود کاربردهای انواع گوه به نمایش گذاشته شده است.  تبر نیروی خروجی را توزیع می‌کند که به موازات طول بلوک چوب و عمود بر نیروی ورودی است.

چاقو به عنوان یک گوه عمل می‌کند
تصویر 8: چاقوی آشپزخانه به عنوان یک گوه عمل می‌کند و کیک را به تکه‌های کوچکتر تقسیم می‌کند.

در مورد بیل، نیروهای خروجی به سمت عقب و جلوی سطوح بیل تقسیم می‌شوند تا محصول به راحتی از درون خاک جدا شود. در مثال سوم از اسکنه به عنوان گوه برای تراش بلوک چوبی و از چکش برای تأمین نیروی ورودی استفاده می‌شود و خروجی به شکل نیروهایی است که در امتداد سطح بلوک قرار دارند.

کاربردهای مختلف گوه
تصویر 9: کاربردهای مختلف گوه

یک گوه برای نگه داشتن، برش، جدا کردن، تعمیر و بلند کردن انواع اشیا بسیار مفید است. در دنیای امروز با کمک فن آوری مدرن، انواع مختلفی از این دستگاه مانند اره برقی و دریل برقی تکامل و توسعه یافته است که می‌توان گفت به عنوان گوه نیز استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها همچنین می‌توانند برای افزایش بازده کار با ماشین‌های دیگر ترکیب شوند.

پرسش‌های متداول در زمینه گوه

در این بخش به چندین پرسش متداول در زمینه گوه و سطح شیبدار پاسخ می‌دهیم.

چگونه یک گوه کار را آسان می کند؟

گوه یک ماشین ساده است که از دو صفحه مایل تشکیل شده است و به آن انتهای نازک و انتهای ضخیم می‌بخشد. یک گوه با افزایش نیروی وارد شده به جسم کار را آسان می‌کند، اگر چه این نیرو را در مسافت کمتری اعمال می‌کند. همچنین این موضوع سبب می‌شود تا گوه مزیت مکانیکی بیشتر از 1 داشته باشد.

چرا یک گوه را سطح شیبدار مایل دوتایی می نامند؟

گوه یک صفحه دوتایی مایل است. حرکت یک جسم در امتداد یک محور عمودی به نیروی بیشتری نسبت به حرکت دادن آن در امتداد یک سطح مایل نیاز دارد. با این وجود اگر چه مقدار نیروی مورد نیاز برای جابجایی جسم کاهش می‌یابد، اما با استفاده از سطح شیب دار مسافت جابه‌جایی جسم افزایش می‌یابد.

یک نمونه از سطح شیبدار چیست؟

صفحه شیب دار یک ماشین ساده است. این ماشین به فرد اجازه می‌دهد تا از نیروی کمتری برای حرکت یک جسم استفاده کند. نمونه‌هایی از سطح‌های شیبدار شامل رمپ‌ها، جاده‌ها و تپه‌های شیبدار، گاوآهن، اسکنه‌ها، تبرها، صفحات نجاری و گوه‌ها هستند.

آیا بیل یک سطح شیبدار است؟

چیزی شبیه به سرسره صفحه‌ای مایل است. بیل نوعی اهرم است. جارو نیز یک اهرم است. اما برای مثال پیچ گوشتی نمونه‌ای از ماشین چرخ و محور است.

یک گوه چگونه کار می‌کند؟

گوه یک ماشین ساده است که از دو صفحه مایل تشکیل شده است و به آن انتهای نازک و انتهای ضخیم می‌بخشد. در زمان کار با گوه به انتهای ضخیم گوه نیرو وارد می‌شود و اضلاع شیب دار گوه به جسم نیرو وارد می‌کنند و آن را می‌برد و یا از هم جدا می‌کند. این ویژگی یک مزیت مکانیکی بیشتر از 1 به گوه می‌دهد.

آیا چاقو یک گوه است؟

یک گوه در واقع یک صفحه شیبدار است که به دو طرف متمایل شده است. اما گوه به جای اینکه به شما در انتقال کارها به سطوح بالاتر کمک کند، به شما کمک می‌کند تا اجسام را از هم جدا کنید. تیغه‌های چاقو یا بیل هر دو گوه هستند. یک گوه می‌تواند مانند نوک میخ یا دندانه‌های چنگال گرد باشد.

چرا پیچ یک صفحه شیب دار است؟

صفحه شیب دار با شکستن یک حرکت کاملاً رو به بالا یا رو به پایین به افزایش یا کاهش ارتفاع تدریجی انجام کار را آسان می‌کند. نمونه‌هایی از سطوح مایل شامل سرسره‌ها، سطح شیب دار و تپه‌ها هستند. پیچ نیز مانند یک صفحه شیب دار است که به دور یک استوانه پیچیده شده است. پیچ در حقیقت یک چرخش کوچک را به یک نیروی محرک بزرگتر تبدیل می‌کند.

چگونه یک سطح شیب دار می‌سازید؟

برای ایجاد یک صفحه مایل خط کش را روی چندین کتاب که روی هم قرار داده‌اید تکیه دهید تا یک انتهای آن بالای کتاب‌ها و دیگری بر زمین قرار بگیرد. یک جسم کوچک را به بالای سطح شیبدار ببرید و سپس جسم را روی سطح شیبدار رها کنید تا روی سطح خط کش بلغزد و پایین بیاید.

آیا دستگیره یک گوه است؟

دستگیره درب ماشین ساده‌ای است که فقط دو قسمت اصلی دارد. شش نوع اساسی از ماشین‌های ساده وجود دارد: اهرم، صفحه شیبدار، گوه، قرقره، پیچ و چرخ و محور. از بین این دستگیره‌ها بیشترین شباهت را به چرخ و محور دارند.

آیا پیچ گوشتی گوه است؟

فرمان، دسته پیچ گوشتی و چرخ چاه همه نمونه‌هایی از یک چرخ و محور هستند. تبرها، برنده‌های تکه‌های بزرگ چوب، پونزها و میخ‌ها همه نمونه‌هایی از گوه‌ها هستند.

دیلم چه نوع ماشین ساده‌ای است؟

دیلم یک ماشین ساده از نوع اهرم است.

دیلم
تصویر 10: دیلم یک اهرم است.

آیا نگهدارنده‌های در، ماشین ساده هستند؟

لبه تیز بیل یک گوه است. نگهدارنده‌های در گوه ای است که از حرکت در جلوگیری می‌کند. گوه‌ای به نام چوک حرکت ماشین را متوقف می کند.

چوک
تصویر 11: چوک یا نگهدارنده چرخ‌های ماشین

چگونه از ماشین‌های ساده استفاده کنیم؟

یک ماشین ساده برای انجام کار در برابر یک نیروی بار واحد از یک نیروی محرک استفاده می‌کند. با نادیده گرفتن تلفات ناشی از اصطکاک، کار انجام شده بر روی بار برابر با کار انجام شده توسط نیروی اعمال شده است. همان طور که بیش از این نیز گفته شد ماشین‌های ساده عبارتند از:

  • اهرم
  • چرخ و محور
  • قرقره
  • سطح شیب دار
  • گوه
  • پیچ

3 نوع صفحه شیبدار نام ببرید؟

در اینجا چند نمونه از صفحات مایل وجود دارند که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • رمپ (رمپ ویلچر، رمپ کامیون در حال حرکت، رمپ اسکیت بورد و رمپ‌های خروج در بزرگراه)
  • پله‌ها
  • سرسره‌های بازی
  • دیواره خارجی لانه‌های مورچه‌ها
  • سقف‌های مایل
  • پله برقی
لانه مورچه
تصویر ۱۲: خانه مورچه‌ها نوعی گوه است.

چند نمونه گوه نام ببرید؟

نمونه‌های معمول گوه عبارت از بیل، برخی پیچ گوشتی‌ها، اره، سوزن، قیچی و کاترهای یخ و چوب هستند. گوه‌هایی مانند منگنه‌ها، سنجاق‌ها و گیره‌ها اجسام را در کنار هم نگه می‌دارند. مانند تمام ماشین‌های ساده گوه‌ها نیز برای کمک به انجام برخی کارها و آسان کردن کارها طراحی شده‌اند.

چند نمونه از قرقره‌ها را نام ببرید؟

نمونه‌هایی از قرقره‌ها عبارتند از:

  • آسانسورها به منظور عملکرد از چندین قرقره استفاده می‌کنند.
  • سیستم بالابر باری که امکان بالابردن اقلام در طبقات بالاتر را فراهم می‌کنند، سیستم قرقره‌ای هستند.
  • چاه‌ها از سیستم قرقره برای بلند کردن سطل از چاه استفاده می‌کنند.
  • بسیاری از انواع تجهیزات ورزشی برای عملکرد خود از قرقره استفاده می‌کنند.

چند نمونه از پیچ‌ها را نام ببرید؟

برخی از نمونه‌های استفاده از پیچ در درب شیشه‌ای، مته، پیچ و مهره، لامپ، شیر آب، درب بطری و توپی خودکار است. راه پله‌های دایره‌ای نیز نوعی پیچ هستند. کاربرد دیگر پیچ در دستگاه‌هایی هستند که به عنوان پمپ پیچ شناخته می‌شوند.

اهرم در زبان انگلیسی به چه نامی شناخته می‌شود؟

در زبان انگلیسی اهرم را با نام Wedge معرفی می‌کنند.

جمع بندی

در این مطلب از مجله فرادرس در مورد گوه صحبت کردیم. همان طور که گفته شد گوه یک ماشین ساده است که از دو صفحه مایل تشکیل شده و به آن انتهای نازک و انتهای ضخیم می‌بخشد. به انتهای ضخیم گوه نیرو وارد می‌شود و اضلاع شیب دار گوه به جسم وارد می‌شود و آن را می‌برد و یا از هم جدا می‌کند.
یک گوه با افزایش نیروی وارد شده به جسم کار را آسان می‌کند، اگرچه این نیرو را در مسافت کمتری اعمال می‌کند. این موضوع سبب می‌شود که مزیت مکانیکی گوه بیشتر از 1 باشد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SciencingFindAnyAnswerCK12SoftSchoolsHyperPhysicsScienceStruck
۴ دیدگاه برای «گوه چیست و چه کاربردی دارد؟ — انواع و تفاوت با سطح شیبدار — به زبان ساده»

نکات خیلی ظریفی گفتند ممنون خانم سارا داستان

بد نبود هلما چاقر از تبریز

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *