کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟ | مراحل اجرا، مزایا، معایب و قیمت — به زبان ساده

۱۳۶۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۹ دقیقه
کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟ | مراحل اجرا، مزایا، معایب و قیمت — به زبان ساده

کفپوش سه بعدی اپوکسی یکی از روش‌های جذاب اجرای پوشش برای کف‌های صنعتی و غیر صنعتی است. در این مقاله، به معرفی تجهیزات مورد نیاز، مراحل اجرا، مزایا و معایب کفپوش‌های سه بعدی می‌پردازیم. علاوه بر این، به برخی از سوالات احتمالی راجع به قیمت، بازار کار و نحوه نگهداری از این کفپوش‌ها نیز پاسخ می‌دهیم.

کفپوش چیست؟

کفپوش، لایه‌ای سخت و محافظ است که به منظور جلوگیری از هوازدگی، فرسایش و تخریب کف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد اصلی کفپوش در انبارها، کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی و دیگر کف‌های صنعتی و غیر صنعتی است. از دیگر کاربردهای کف‌پوش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشخص کردن محدود تاسیسات
  • علامت‌گذاری مسیر حرکت
  • پوشاندن لکه‌های بتن

در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و عمومی، کفپوش‌ها تعیین کننده ظاهر داخلی سازه هستند. به همین دلیل، معمولا گزینه‌ها و سیستم‌های متنوع‌تری برای اجرای کفپوش این ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نمونه‌ای از کفپوش‌های اپوکسی معمولی اجرا شده در فضای داخلی ساختمان
نمونه‌ای از کفپوش‌های اپوکسی معمولی اجرا شده در فضای داخلی ساختمان

اپوکسی چیست؟

اپوکسی، یکی از انواع پلیمرهای ترموست است. این ماده از دو یا چند ماده شیمیایی مجزا (اپوکساید رزین و سخت کننده) تهیه می‌شود. مخلوط کردن مواد مجزای اپوکسی با یکدیگر باعث افزایش حرارت مخلوط و واکنش شیمیایی بین آن‌ها می‌شود. محصول این واکنش شیمیایی، ماده‌ای سخت با مقاومت بالا در برابر عامل‌های شیمیایی است. از شناخته شده‌ترین اپوکسی‌ها می‌توان به چسب دوقلو اشاره کرد.

چسب دو قلو، نمونه‌ای از اپوکسی‌های پرکاربرد در مصارف خانگی و صنعتی
چسب دو قلو، نمونه‌ای از اپوکسی‌های پرکاربرد در مصارف خانگی و صنعتی

با توجه به مواد مورد استفاده در اپوکسی می‌توان به ویژگی‌های ظاهری دلخواه دست یافت. انعطاف‌پذیری بالا و ویژگی‌های اپوکسی، آن را به یک گزینه ایده‌آل برای اجرای کفپوش‌های زیبا و مقاوم تبدیل کرده است.

کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟

کفپوش سه بعدی اپوکسی یکی از روش‌های اجرای کفپوش با استفاده از رزین‌های اپوکسی و تصاویر سه بعدی است. زیبایی و عملکرد مناسب این کفپوش‌ها، باعث گسترش اجرای آن‌ها در فروشگاه‌ها، سالن‌ها، ادارات و ساختمان‌های مسکونی شده است.

اجرای کفپوش سه بعدی با طرح پیچیده در اتاق
اجرای کفپوش سه بعدی با طرح پیچیده در اتاق

انواع کفپوش سه بعدی اپوکسی کدام هستند؟

کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی از تنوع بالایی برخوردار هستند. از انواع سیستم‌های اجرای این کفپوش‌ها می‌توان به سیستم سیاه سفید، تک رنگ، چند رنگ، فلورسانس، خود یکنواخت شونده، متالیک و متحرک اشاره کرد. محدودیت خاصی برای محیط اجرای این سیستم‌ها وجود ندارد. البته حداقل ضخامت مورد نیاز برای اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی، 1.5 میلی‌متر است. این ضخامت با توجه به ضخامت تصویر چاپ شده و لایه رزین تعیین می‌شود.

خطای دید جالب ایجاد شده توسط کفپوش سه بعدی اپوکسی سیاه و سفید در راهرو
خطای دید جالب ایجاد شده توسط کفپوش سه بعدی اپوکسی سیاه و سفید در راهرو

مواد و تجهیزات مورد نیاز کفپوش سه بعدی اپوکسی چه هستند؟

رزین اپوکسی و تصویر سه‌بعدی مناسب، اصلی‌ترین پیش‌نیازهای اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی هستند. به طور کلی، از تجهیزات مورد نیاز برای اجرای صحیح این کفپوش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارآلات تمیزکاری برای حذف گرد و غبار و مواد اضافی از روی کف
  • پرایمر خوديکنواخت شونده
  • بوم (تصویر سه بعدی) مورد نظر برای اجرا
  • رزین مصنوعی، ترجیحا از نوع پلی یورتان یا PU
  • تی پلاستیکی برای صاف کردن بوم
  • غلتک پلاستیکی برای پخش کردن رزین
تجهیزات متداول برای اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی
تجهیزات متداول برای اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی

رزین مناسب برای کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟

به منظور اجرای پرداخت و اعمال پوشش نهایی، معمولا از رزین اپوکسی یا رزین پلی یورتان استفاده می‌شود. هر دوی این گزینه‌ها، رزین‌های مصنوعی دوقلویی هستند که باید مواد آن‌ها را با نسبت مشخص مخلوط کرد. این مواد دوام خوبی دارند؛ قابل استفاده بر روی سطوح مختلف هستند و ظاهر جذابی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این، رزین‌های PU و اپوکسی را می‌توان با مواد پرکننده دیگر مانند ذرات اکلیل و رنگدانه‌های مختلف ترکیب کرد. برخی از افزودنی‌ها نیز، زمان گیرش این پوشش‌ها را افزایش می‌دهند.

نمونه‌ای از رزین پلی یورتان یا رزین PU
نمونه‌ای از رزین پلی یورتان یا رزین PU

مزیت رزین PU، مقاومت آن در برابر اشعه فرابنفش است. رزین اپوکسی، برای کفپوش‌های خارج از محوطه بسته مناسب نیست. در صورت وجود پنجره‌های بزرگ و تابش مستقیم نور آفتاب نیز باید از رزین‌های اپوکسی نگهداری کرد. در این مواقع، احتمال زرد شدن رنگ رزین در طول زمان افزایش می‌یابد.

اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی چگونه انجام می‌شود؟

اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی معمولا طی شش مرحله شامل انتخاب تصویر، تنظیم پرسپکتیو تصویر، چاپ تصویر، آماده‌سازی بستر، جانمایی تصویر و اعمال اپوکسی انجام می‌گیرد. در ادامه، به توضیح هر یک از این مراحل می‌پردازیم.

انتخاب تصویر سه بعدی

انتخاب تصویر، مسئله‌ای مهمی است که می‌تواند باعث اجرای مناسب یا شکست پروژه شود. خلاقیت، بخشی از این مرحله است. کیفیت بالا (بیشتر از 300dpi)، نتیجه رضایت‌بخش‌تری را به همراه خواهد داشت. هنگام انتخاب طرح سه بعدی، ایده مورد نظر باید با فضای داخلی اتاق همخوانی داشته باشد. مطابقت بین ایده با رنگ، دکوراسیون و مبلمان اتاق می‌تواند نتیجه کار را به سطح ایدئال برساند.

باید به این نکته توجه داشت که برداشتن کفپوش سه بعدی اپوکسی کار دشواری است. در نتیجه، انتخاب تصویر و اجرای آن باید با دقت بسیار بالایی صورت گیرد. تصویر انتخابی نباید به گونه‌ای باشد که پس از چند سال برای ببینده تکراری شود. بنابراین در انتخاب تصویر، آینده را در نظر بگیرید.

تنظیم پرسپکتیو تصویر نسبت به اتاق

یکی از مراحل مهم در ظاهر نهایی کفپوش سه بعدی اپوکسی، تنظیم نحوه نمایش تصویر کف از نقطه نظر بیننده است. به این منظور، معمولا چندین عکس از اتاق گرفته می‌شود. سپس، تنظیم تصویر سه بعدی نسبت به عکس‌های اتاق انجام می‌گیرد. به این منظور می‌توان از نرم افزارهای تخصصی ویرایش تصویر نظیر فتوشاپ استفاده کرد. این نرم افزار، امکان تنظیم کامل تصویر و از بین بردن انحرافات احتمالی عکس‌های اتاق را فراهم می‌کند. این مرحله علاوه بر تنظیم تصویر و پرسپکتیو، برای تایید طرح انتخابی و بررسی مطابقت آن با ایده‌های مورد نظر ضروری است.

چاپ تصویر سه بعدی

به منظور چاپ تصویر سه بعدی، فایل با کیفیت تصویر درون یک حافظه قابل حمل ریخته و توسط پرینترهای مخصوص در ابعاد بزرگ پرینت می‌شود. برای اطمینان از درست بودن پرسپکتیو، بهتر است ابتدا یک نمونه کوچک را چاپ و بررسی کرد. برای پرینت تصویر کفپوش سه بعدی اپوکسی، جوهری با کیفیت بالا و با مقاومت خوب در برابر اشعه فرابنش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرینت کردن تصویر

در صورت تمایل به پرینت طراحی مورد نظر برای اجرای کفپوش، رزولوشن تصویر پرینت شده بر روی بوم باید حداقل 300dpi باشد. عکس‌هایی با رزولوشن پایین‌تر از 300dpi، کیفیت قابل قبول و جلوه سه بعدی مناسبی را در پی نخواهند داشت. عکس‌های کم کیفیت، به صورت تار دیده می‌شوند و بر روی ظاهر اتاق تاثیر منفی می‌گذارند.

تهیه تصاویر سه بعدی آماده

در صورت هزینه‌بر بودن یا فراهم نبودن امکانات کافی برای آماده‌سازی و پرینت کردن تصویر مورد نظر، می‌توان از تصاویر سه بعدی یا استیکرهای آماده استفاده کرد.

آماده سازی بستر و اعمال پرایمر

به منظور اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی مانند تمام سطوح دیگر، کف اتاق باید به طور کامل تمیز و آماده قرار دادن تصویر پرینت شده شود. کف اتاق باید عاری از هر گونه غبار و روغن باشد. علاوه بر این، تراز و صاف بودن کامل بستر کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی نیز از اهمیت بالایی در کیفیت نهایی تصویر سه بعدی برخوردار است.

به این منظور، تمام ترک‌ها و حفره‌ها باید توسط پرکننده یا بتونه مناسب پر شوند. پس از خشک شدن پرکننده، گرد و خاک توسط جارو یا وکیوم از روی سطح برداشته می‌شوند. سپس، درزبندی گوشه‌ها و لبه‌های کف به منظور جلوگیری از نفوذ آب انجام می‌گیرد. نوارهای درزگیر عایق، گزینه مناسبی برای این کار هستند.

با توجه به شرایط بستر، زبر کردن سطح آن می‌تواند چسبندگی را بین کف و پرایمر ایجاد کند. خشک بودن بستر نیز یکی دیگر از نکات مهم است. عدم توجه به این نکته، احتمال چسبندگی ضعیف و نامناسب را افزایش می‌دهد. با اتمام آماده سازی، باید پرایمر اپوکسی خود یکنواخت شونده را به کف اعمال کرد تا بستر قرارگیری تصویر به طور کامل تراز شود. پس از خشک شدن کامل پرایمر، شرایط برای اجرای مرحله بعدی مهیا می‌شود.

جانمایی تصویر سه بعدی

جانمایی تصویر سه بعدی کار پیچیده‌ای نیست. برای چسباندن تصویر بر روی بستر، معمولا از چسب‌های با کیفیت یا چسب‌های رزینی دوقلو استفاده می‌شود. اعمال چسب بر روی بستر، توسط یک ماله دندانه‌ای انجام می‌گیرد. سپس، تصویر سه بعدی بر روی چسب قرار داده شده و به کمک یک غلتک پلاستیکی بر روی کف فشار داده می‌شود. این مرحله، حدود 45 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. در اینجا باید به زمان گیرش چسب دو قلو و قرار دادن تصویر در زمان مناسب توجه کرد. آخرین فعالیت این مرحله، خارج کردن حباب‌های هوا و صاف کردن چین و چروک تصویر است. برای این فعالیت، معمولا یک تی پلاستیکی از مرکز تصویر به سمت لبه‌ها کشیده می‌شود.

درزبندی نهایی

پس از جانمایی تصویر بر روی بستر و خارج کردن تمام حباب‌های هوا، درزبندی نهایی کفپوش انجام می‌گیرد. به این منظور، رزین و سخت کننده در نسبت‌های مشخص با هم مخلوط می‌شوند. نسبت این مواد باید مطابق با دستورالعمل کارخانه سازنده رزین باشد. زیاد بودن مقدار سخت کننده، باعث تخلخل کفپوش می‌شود. کم بودن سخت کننده نیز از چسبندگی مناسب رزین جلوگیری می‌کند. از این‌رو، نسبت مواد درزبندی باید با دقت کامل انتخاب شود.

بازه شروع گیرش رزین حدود 30 تا 45 دقیقه است. پس از این بازه، رزین شروع به سخت شدن می‌کند. از این‌رو، تمام فعالیت‌های این مرحله باید در این بازه انجام و تکمیل شوند. نحوه اجرای این فعالیت‌ها به صورت زیر است:

  • اعمال رزین مصنوعی به کف توسط غلتک ضد غبار و پخش کردن آن به طور یکنواخت بر روی سطح
  • تکرار مرحله قبل به منظور جلوگیری از ایجاد حبا‌ب‌های هوا درون رزین
  • اعمال دوباره رزین پس از 24 ساعت (زمان تقریبی عمل آوری) به منظور افزایش دوام و طول عمر کفپوش
  •  صبر کردن به مدت 24 ساعت دیگر برای عمل آوری
  • اعمال لایه بعدی رزین برای افزایش مقاومت در برابر خراش کفپوش
  • صبر کردن به مدت 7 روز برای سخت شدن کامل رزین

پس از اتمام مراحل بالا، کفپوش سه بعدی اپوکسی آماده استفاده خواهد بود. هنگام کار با رزین، توجه به نکات ایمنی و استفاده از تجهیزات محافظتی نظیر ماسک، عینک، دستکش و لباس آستین بلند ضروری است. علاوه بر این، محیط کار باید از تهویه مناسب برخوردار باشد.

مزایای کفپوش سه بعدی اپوکسی چه هستند؟

از مهم‌ترین مزایای کفپوش سه بعدی اپوکسی می‌توان به جلوه بصری، مقاومت بالا، نگهداری آسان، ایمنی مناسب و مقاومت در برابر آتش اشاره کرد.

جلوه بصری

زیبایی و جلوه‌های بصری منحصر به فرد، بارزترین ویژگی کفپوش سه بعدی اپوکسی است. این کفپوش‌ها با ظاهر جذاب خود می‌توانند بسیاری از مشکلات طراحی داخلی اتاق‌ها را برطرف کنند. در صورت انتخاب طراحی، رنگ و الگوی مناسب کفپوش سه بعدی به همراه پوشش اپوکسی خوديکنواخت شونده، امکان افزایش فضا به صورت ظاهری نیز فراهم می‌شود. در نهایت، کفپوش سه بعدی اپوکسی، گزینه‌های زیبا و جذاب بسیار زیادی را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد و تنها محدودیت، خلاقیت و قوه تخیل طراح است.

مقاومت و دوام بالا

کفپوش سه بعدی اپوکسی نفوذناپذیر بوده و دارای مقاومت بالا در برابر اسید، کلرید و مواد دیگری نظیر سفیدکننده‌ها و تمیزکننده‌های خانگی است. به همین دلیل، این کفپوش‌ها علاوه بر کف‌های مسکونی و تجاری، برای کف‌های صنعتی نیز در نظر گرفته می‌شوند. در صورت اجرای مناسب، تا 15 سال هیچ تغییر رنگی در کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی رخ نمی‌دهد.

تعمیر و نگهداری آسان

هیچ درز، ترک، حفره یا فاصله خالی در کفپوش سه بعدی اپوکسی وجود ندارد. از این‌رو، غبار، آب، مواد شیمیایی و غیره نمی‌توانند آسیب زیادی به این کفپوش‌ها وارد کنند. در نتیجه، کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی نیازی به تعمیر و نگهداری زیاد نخواهند داشت.

ایمن و بهداشتی

در کفپوش سه بعدی اپوکسی، مشکل تجمع گرد و خاک وجود ندارد. به همین دلیل، احتمال رشد باکتری و مواد مضر کاهش می‌یابد. مواد مورد استفاده در این کف‌پوش‌ها عاری از هر گونه رایحه و ذرات خورنده هستند. از این‌رو، هیچ خطری برای سلامت انسان نخواهند داشت. علاوه بر این، مقاومت کفپوش‌های سه بعدی در برابر آتش بسیار بالا است. تمام این موارد، این کفپوش‌ها را به گزینه‌ای ایمن و بهداشتی تبدیل می‌کنند.

مقاومت در برابر آتش

کفپوش سه بعدی اپوکسی آتش نمی‌گیرد. این ویژگی، یکی دیگر از دلایل گسترش کاربرد آن در کارخانه‌های تولیدی، انبارها، بیمارستان‌ها، مدارس و دیگر سازه‌های حساس به الزامات ایمنی است.

معایب کفپوش سه بعدی اپوکسی چه هستند؟

در کنار تمام مزایا، کفپوش‌های سه بعدی دارای محدودیت‌هایی هستند که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیاز به تجهیزات مخصوص: مواد اولیه نسبتا گران، دسترسی به پرینتر با قابلیت چاپ تصاویر در ابعاد بزرگ و کیفیت مناسب
  • نیاز به نیروی کار ماهر: به دلیل استفاده از تجهیزات مخصوص و نیاز به دقت بالا برای دستیابی به کیفیت مناسب، نیروی کار باید آموزش کافی جهت اجرای این نوع کف‌پوش را دیده باشند.
  • زمان عمل آوری زیاد: عمل آوری این کفپوش‌ها معمولا بین 3 تا 5 روز یا بیشتر طول می‌کشد.
  • هزینه نسبتا بالا: کمبود نیروی ماهر، تقاضای نسبتا بالا و هزینه مواد اولیه، باعث بالا بودن هزینه اجرای این کف‌پوش‌ها شده است.
  • کف سرد: این کف‌پوش‌ها مانند بتن و کاشی سرد هستند. بنابراین، باید با در نظر گرفتن این نکته، محل استفاده از آن‌ها را انتخاب کرد.

نگهداری کفپوش سه بعدی اپوکسی چگونه انجام می‌شود؟

کفپوش‌های سه بعدی اپوکسی از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند. به همین دلیل، تمیز کردن و نگهداری آن‌ها زیاد دشوار نیست. استفاده از دستمال مرطوب یا تمیزکننده‌های مخصوص رزین PU برای نگهداری از سطح کفپوش کفایت می‌کند. با وجود نیاز به نگهداری کم، رعایت نکات زیر می‌تواند عمر مفید کفپوش را افزایش دهد:

  • تمیز کردن مداوم گرد و خاک از روی سطح
  • عدم استفاده از تمیزکننده‌های صابونی
  • تمیز کردن لکه‌ها
  • بررسی عدم وجود روغن یا مواد شیمیایی بر روی سطح

قیمت کفپوش سه بعدی اپوکسی چقدر است؟

هزینه اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی به عوامل زیادی نظیر شرایط بستر محل اجرا (کف، سقف، دیوار)، متراژ محل اجرا و پیچیدگی سیستم کفپوش بستگی دارد. به طور متوسط میانگین قیمت اجرای هر متر کفپوش سه بعدی بین ۲۰ الی ۴۵ دلار است که به خاطر متغیر بودن نرخ ریال در مقابل دلار می‌توانید قیمت روز دلار را به معادل ریالی آن تبدیل کنید. کیفیت و پیچیدگی طرح مورد نظر به همراه کیفیت مواد اولیه، دوام و طول عمر، از دلایل متغیر بودن بازه قیمت اجرای این نوع کفپوش‌ها است. البته نباید از کمبود نیروی متخصص برای اجرای کفپوش سه بعدی اپوکسی نیز غافل شد.

بازار کار کف پوش سه بعدی اپوکسی چگونه است؟

اجرای کف‌پوش‌های سه بعدی اپوکسی در ایران هنوز به مقدار زیاد گسترش نیافته است. البته جذابیت‌ها و قابلیت‌های کاربردی این کفپوش‌ها، احتمالا سازندگان ساختمان‌های مسکونی، تجاری، تولیدی و صنعتی را به سمت این گزینه سوق خواهند داد. کمبود نیروی کار متخصص در زمینه اجرای کفپوش‌هاس سه‌بعدی اپوکسی، پتانسیل بازار کار این المان‌ها را افزایش داده است.

سقف سه بعدی اپوکسی چیست؟

سیستم‌های سه بعدی اپوکسی بیشتر با عنوان کفپوش شناخته می‌شوند. با این وجود، این سیستم‌ها پوشش‌هایی هستند که می‌توان آن‌ها را بر روی سقف و دیوار نیز اجرا کرد. ویژگی‌های سقف سه بعدی اپوکسی و دیوارپوش سه بعدی اپوکسی مشابه کفپوش سه بعدی اپوکسی هستند. با این تفاوت که اجرای آن‌ها دشوارتر و طبیعتا هزینه اجرای آن‌ها (با کیفیت مشابه) بیشتر است.

نمونه‌ای از دیوار سه بعدی اپوکسی
نمونه‌ای از دیوارپوش سه بعدی اپوکسی
بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
AICoatResin Expert
۳ دیدگاه برای «کفپوش سه بعدی اپوکسی چیست؟ | مراحل اجرا، مزایا، معایب و قیمت — به زبان ساده»

آیا روی کاغذ هم میشه اپوکسی زد؟

توضیحات بدنبود ولی کامل نبود مثلا جنس کاغذ کف و نحوه حباب گیری مثلا حرارت باید بدیم .واگر فیلم میذاشتید یا ادرسی برای اموزش میذاشتید که خیلی مفید بود بدرد میخورد خیلی عالی میشد.بازم تشکر از زحماتتون

سلام توضیحات شما عالی بود.جنس عکس کفپوش کاغذ یا پلاستیک،از کجا میشه عکسرو خرید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *